Any and all translations of the English-language version of this document, or any wording herein, are not binding in any way, are subject to change as our services evolve over time and are provided solely for the convenience of users. Last updated: August 31, 2022
Så här fungerar webbplatsen
1. Vilka kriterier ska uppfyllas för att visas på Tripadvisor?
För att visas på Tripadvisor måste boenden uppfylla alla följande kriterier:
- måste vara öppna för allmänheten
- måste ha ett officiellt namn
- måste ha en officiell adress på en enda, permanent plats
- måste ha öppet under minst 12 på varandra följande veckor under året på en enda, permanent plats
- måste ha flera rum/enheter
- måste kunna ta emot fler än ett sällskap med gäster samtidigt
- får inte kräva att gäster stannar längre än 7 nätter
- måste vara öppna för närvarande eller ta emot bokningar för ett framtida öppningsdatum.
För att visas i hotellkategorin måste ett boende även uppfylla alla följande kriterier eller ha en officiell företagslicens utfärdad av en lokal myndighet eller turistmyndighet som fastställer att boendet är klassificerat som hotell enligt lokala myndigheters definition:
- receptionen är öppen och bemannad dygnet runt, alla dagar i veckan
- incheckningen kan ha en starttid, men får inte ha en utsedd sluttid
- daglig städning ingår i rumspriset
- privat badrum för varje enhet
- får inte kräva att gäster stannar längre än 3 nätter.
I utvalda länder visas vissa särskild utvalda boenden under Hotell. Dessa boenden väljs ut av våra redaktörer och är inte tillgängliga på begäran. För närvarande omfattar dessa boenden av typen Onsen, Onsen Ryokan och Ryokan, alla i Japan.
För att visas i B&B- och värdshuskategorin måste ett boende även uppfylla alla följande kriterier eller ha en officiell företagslicens utfärdad av en lokal myndighet eller turistmyndighet som fastställer att boendet är klassificerat som B&B, värdshus eller pensionat enligt lokala myndigheters definition:
- personal på plats dagligen
- daglig städning ingår i rumspriset
- får inte kräva att gäster stannar längre än 3 nätter.
Vi kan från fall till fall tillåta B&B med endast ett rum. Boendet måste i så fall ha lokalt tillstånd att användas som B&B och vara registrerat hos lokala turismmyndigheter.
För att visas i kategorin Temaboende måste ett boende uppfylla våra riktlinjer för visning av boenden. Boenden som erbjuder delade rum (sovsalar eller dylikt) betecknas som vandrarhem och tillhör kategorin Temaboende.
Mer information finns i Riktlinjer för visning av boenden.
För att visas på Tripadvisor måste restauranger uppfylla alla följande kriterier:
- måste servera tillagad mat
- måste vara öppna för allmänheten – de får inte kräva medlemskap
- måste vara öppna på regelbunden, schemalagd basis
- måste ha öppet under minst 12 på varandra följande veckor under året
- måste ha en permanent plats i en stad/ort, men kan leverera till flera städer/orter.
- måste vara stationära och ha en permanent adress (foodtrucks kan visas om deras tidtabell och platser finns publicerade online och begäranden måste innehålla en giltig webbplats för bekräftelse).
Mer information finns i Riktlinjer för visning av restauranger.
För att visas på Tripadvisor måste flygbolag uppfylla följande kriterier:
- driva en schemalagd tjänst under sitt eget varumärke
- publicera priser och tidtabeller för allmänheten
- driva en tjänst som transporterar passagerare från en plats till en annan
- ha bedrivit kommersiell verksamhet under minst 60 dagar.
Mer information finns i Riktlinjer för visning av flygbolag.
För att visas på Tripadvisor måste Saker att göra uppfylla följande kriterier:
Permanenta sevärdheter:
- måste vara av intresse för turister
- måste vara familjevänliga
- måste följa vår djurpolicy
- måste ha ett officiellt namn och en permanent adress
- måste vara öppna och tillgängliga för allmänheten på regelbundna, schemalagda tider
- måste vara öppna under minst 12 på varandra följande veckor under året (undantag: föreställningar måste hållas på en plats under minst 24 på varandra följande veckor under året)
- måste vara öppna för närvarande eller ta emot bokningar för ett framtida öppningsdatum.
Rundturer, kryssningar och kurser:
- måste vara av intresse för turister
- måste vara familjevänliga
- måste följa vår djurpolicy
- måste ha ett officiellt namn och ett publicerat telefonnummer eller e-postadress
- måste vara ett rundtursföretag, inte en enskild rundtur
- måste arrangeras under minst 12 på varandra följande veckor under året
- måste ha en officiell webbplats som erbjuder en exempelresplan, vilken omfattar följande:
- rundturens längd
- beskrivning av vad som ingår i rundturen
- namnet på den stad som rundturen utgår från.
Mer information finns i Riktlinjer för visning av saker att göra.
För att semesterbostäder ska visas på Tripadvisor finns det inga specifika objektskriterier.
Hotell, restauranger och flygbolag visas kostnadsfritt och när de publicerats på webbplatsen tas inga företag bort så länge de är öppna. Vår policy för verksamheter som stänger eller ändrar adress finns här.
Landmärken, intressanta platser och rundtursarrangörer visas kostnadsfritt, oavsett kommersiella relationer. Rundturer och aktiviteter kan bokas på Tripadvisor endast om leverantörerna av dessa rundturer och aktiviteter ingår avtal med ett av Tripadvisors dotterbolag för att göra sina produkter tillgängliga för bokningar via Tripadvisors webbplats, eller på annat sätt om objektet visas som en del av ett kommersiellt licensieringsarrangemang med ett tredjepartsföretag.
Semesterbostäder visas endast om ägaren/uthyraren har avtal med ett av Tripadvisors dotterbolag som annonsör eller på annat sätt om objektet visas som en del av ett kommersiellt licensieringsarrangemang med ett tredjepartsföretag.
De resultat som visas är inte nödvändigtvis uttömmande för alla erbjudanden som kan vara tillgängliga, antingen på internet eller på annat sätt.
2. Vilka är våra policyer och kriterier för rankning?
Hotell och restauranger rankas för närvarande på följande sätt:
- “Resenärsrankning” eller “Högsta betyg”: Rangordnar de högst rankade hotellen eller restaurangerna, beroende på vad som är fallet, baserat på användarnas synpunkter på Tripadvisor. Resultaten rangordnas baserat på popularitetsindexet, som baseras på kvaliteten och aktualiteten hos samt antalet omdömen som en verksamhet får från användarna.
När restauranger filtreras efter underkategori (t.ex. typ av kök, middag, lokal mat osv.) rankas de i den underkategorin enligt popularitetsindexet. Det samma gäller för underkategorin för bokningsbart bord och/eller för vilket ett specialerbjudande tillämpas.
- Standard för sorteringsordningen för hotell är Mest prisvärt och dessa verksamheter har betygsatts med exklusiva Tripadvisor-data, inklusive betyg från resenärer, bekräftad tillgänglighet från våra partner, priser, bokningspopularitet och plats samt användarens personliga preferenser och senast visade hotell.
- “Pris (lågt till högt)”: Rangordnar verksamheterna efter de lägsta priserna som erbjuds via våra partner för dina valda datum vid tidpunkten för din sökning.
- “Avstånd till centrum”: Rangordnar först de verksamheter som ligger närmast den aktuella stadskärnan med bekräftad tillgänglighet för dina datum från våra partner.
- “Utvalda”: Rangordnar boenden med hänsyn till den ersättning som betalas till oss av dessa boenden och/eller bokningswebbplatser. Denna rangordning omfattar också exklusiva Tripadvisor-data, inklusive betyg från resenärer, bekräftad tillgänglighet från våra partner, priser, bokningspopularitet, plats och användarens personliga preferenser.
Sidor med hotell kan även innehålla horisontella val av andra intressanta platser, leverantörer eller deras produkter. En rad olika faktorer ligger till grund för dessa val, och titeln är vanligtvis vägledande för detta. Intäkter som betalas till företag i Tripadvisor-koncernen kan också vara en faktor. Vilka faktorer som påverkar de här urvalen sammanfattas nedan. De val som påverkas av intäkter lyfts fram.
“Populärt i närheten” | Närheten till hotellet som visas högst upp på sidan, tillgänglighet hos våra partner, omdömen från användare |
“Liknande sponsrade verksamheter” | Betalningar till Tripadvisor från de boenden som visas, tillsammans med omdömespoäng från användare, plats, tillgänglighet, prisdata, bokningspopularitet hos våra partner |
“De mest bokade verksamheterna” | Omdömespoäng från användare, plats, tillgänglighet, prisdata, bokningspopularitet hos våra partner |
“Jämför fler populära hotell” | Plats, tillgänglighet, prisdata, bokningspopularitet hos våra partner och omdömen |
“I närheten” | Plats, tillgänglighet, prisdata, bokningspopularitet hos våra partner och omdömen |
“Semesterbostäder” | Semesterbostäder som annonseras på Tripadvisors webbplats rangordnas efter omdömesdata, pris och tillgänglighet för användarens valda datum |
Saker att göra rangordnas för närvarande på följande sätt:
- “Favoriter bland resenärer”: Rundturer, aktiviteter och upplevelser som kan bokas på Tripadvisor rangordnas efter Tripadvisors intäkter från dessa bokningar, plus antalet sidvisningar från Tripadvisor-användare samt antalet omdömen och kvaliteten på dem.
- “Resenärernas rankning”: Rangordnar platser av intresse och/eller rundtursarrangörer på Tripadvisor baserat på omdömen från resenärer i enlighet med popularitetsindexet med samma metod som anges ovan.
- “Boka online”: Rangordnar intressanta platser eller rundtursarrangörer Tripadvisor och marknadsför sådana där det finns minst en bokningsbar rundtur eller aktivitet på Tripadvisor.
- “Pris”: Rangordnar rundturer, aktiviteter och upplevelser som kan bokas på Tripadvisor baserat på de priser som tillhandahålls av våra partner.
- “Längd”: Rangordnar rundturer, aktiviteter och upplevelser som kan bokas på Tripadvisor baserat på deras varaktighet.
Sidor med saker att göra kan även innehålla horisontella urval av andra intressanta platser, leverantörer eller deras produkter. En rad olika faktorer ligger till grund för dessa val, och titeln är vanligtvis vägledande för detta. Intäkter till företag i Tripadvisor-koncernen kan också vara en faktor. Vilka faktorer som påverkar de här urvalen sammanfattas nedan. De val som påverkas av intäkter lyfts fram.
“De populäraste sevärdheterna” | Sevärdheternas rankning påverkas av intäkter, betyg och antal omdömen. Produkter som valts ut för varje sevärdhet påverkas av produktbokningar, omdömen och betyg och utvärderas av Tripadvisor-teamet |
“Bläddra efter kategori”/“Populära saker att göra” | Bokningar, sidvisningar, betyg, klick |
“Sätt att åka på rundturer” | Bokningar, betyg, antal omdömen, kategori, länkade intressanta platser |
“Rekommenderas för dig” | Användarhistorik (tidigare visade produkter och intressanta platser) |
Kategoribaserade val | Samma som sorteringen Favoriter bland resenärer, beskrivet ovan |
“Upplevelser du inte får missa” | Sorteringen Favoriter bland resenärer, men ytterligare filtrerad med hjälp av tillgänglighets- och prisdata |
“Rekommenderade upplevelser” | Tillgänglighet, bokningar, sidvisningar |
“Liknande upplevelser” | Bokningar, betyg, antal omdömen, kategori, länkade intressanta platser |
“Rekommenderas” | Intäkter, bokningar, sidvisningar, namn på intressanta platser, produktnamn, antal omdömen, betyg, kartläggning av produkt/intressanta platser |
“De bästa sätten att uppleva” | Betyg, antal omdömen, bokningar, geografiskt avstånd, intäkter, relevanta data för intressanta platser, titel, beskrivning |
“Sätt du kan uppleva” | Intäkter, betyg, antal omdömen |
“Köp biljetter och rundturer” | Bokningar, sidvisningar, betyg, klick |
“Köp med” | Bokningar, kategori, geografisk plats, pris, antal omdömen, betyg, varaktighet, kartläggningar av intressanta platser |
“Liknande upplevelser” | Tillgänglighet, bokningar, sidvisningar |
“Du kanske också gillar” | Bokningar, betyg, antal omdömen, kategori, länkade intressanta platser |
“Resenärer tittade också på” | Sidvisningar |
“Köp med” | Bokningar, kategori, plats, pris, antal omdömen, betyg, varaktighet, data om intressanta platser |
“Senast visade” | Användarbeteende (senaste visningar) |
“De populäraste sevärdheterna i [location]” | Intäkter, betyg, antal omdömen |
“Köp med” | Bokningar, kategori, plats, pris, antal omdömen, betyg, varaktighet, relevanta intressanta platser |
“Biljetter till sevärdheter” | Intäkter, betyg, antal omdömen, plats |
“Halvdagsturer” | Intäkter, betyg, antal omdömen, plats |
“Köp biljetter och rundturer” | Bokningar, sidvisningar, betyg, klick, plats |
“Stadsturer” | Intäkter, betyg, antal omdömen, plats |
“Kulturvandringar” | Intäkter, betyg, antal omdömen, plats |
“[Location] är perfekt för” | Sevärdhetsbokningar, sidvisningar, omdömen, data om intressanta platser, användarnas svar på frågor |
“Utforska [Location]” – att göra | Handplockat av Tripadvisors personal |
“Utforska [Location]” – bo | Handplockat av Tripadvisors personal |
“Utforska [Location]” – äta | Handplockat av Tripadvisors personal |
Semesterbostäder rankas för närvarande på följande sätt:
- “Tripadvisor-sortering” är standardsorteringsordningen och rangordnar boendeobjekt för semesterbostäder baserat på (i prioritetsordning från lägsta till högsta) boendets övergripande resenärsbetyg, antal gånger objektet har visats och intäkterna för Tripadvisor-företag från bokningar som görs via våra webbplatser. För alla andra sorteringsordningar med undantag för resenärsbetyg fungerar Tripadvisor-sortering även som en utslagsfunktion för att fastställa en ordning där det finns två eller flera verksamheter med samma egenskaper.
- “Pris (lågt till högt/högt till lågt)”: Rangordnar verksamheter baserat på pris på de datum som söks på.
- “Sovrum (högst till lägst/lägst till högst)”: Rangordnar boenden baserat på antalet sovrum, i den valda ordningen.
- “Antal omdömen”: Rangordnar boenden baserat på antalet omdömen om verksamheten.
Flygresor rangordnas för närvarande på följande sätt:
- “Pris”: Rangordnar resultaten enligt de priser som för närvarande erbjuds av våra partner.
- “Längd”: Rangordnar utifrån den totala beräknade flygtiden från avresa till ankomst.
- “Mest prisvärt”: Rangordnar den bästa kombinationen av pris, flygtid och ibland faktorer som ytterligare avgifter.
- Tidigaste/senaste utresa/retur ankomst/avresa: Dessa alternativ listas efter olika aspekter av tillgängliga flygtider.
Sökning: Tripadvisors interna sökfunktion presenterar resultat som är relevanta för den text du har angett. För att ge dig den mest användbara informationen använder sökalgoritmer många faktorer och signaler, däribland orden i din text, omdömen, totalbetyg, antal sidvisningar och din plats. Olika resultattyper kan ha olika faktorer som är relevanta för dem, men texten tillämpas för att rangordna alla resultat på söksidan. Förutom texten används följande faktorer för att rangordna sökresultaten, beroende på vilken typ av Tripadvisor-innehåll som upptäcktes i sökningen:
- antal följare/följda, verifierad medlemsflagga – för medlemsprofiler
- omdömen, totalbetyg, antal sidvisningar, avstånd från dig, öppet/stängt läge – för hotell, restauranger, saker att göra, semesterbostäder
- antal sidvisningar – för geografiska platser
- datum (hur aktuellt innehållet är) – för foruminlägg.
3. Inget ägarskap för några registrerade företag
Tripadvisor äger inga av de företag som finns på webbplatsen.
Du kan se listan över webbplatser som hanteras och drivs av Tripadvisor och/eller dess dotterbolag här.
4. Ersättning
Förutom där det beskrivs ovan visas turismverksamheter kostnadsfritt på Tripadvisor.
När priserbjudanden tillhandahålls för hotell kan rankningen av priserbjudanden delvis bero på det pris som betalas av dotterbolag som deltar i vårt auktionssystem “kostnad-per-klick”.
Leverantörer av rundturer, aktiviteter och upplevelser kan visas kostnadsfritt på Tripadvisor. Om de vill göra en rundtur, aktivitet eller upplevelse bokningsbar via Tripadvisor eller dess dotterbolag måste de ingå ett avtal med ett av Tripadvisors dotterbolag, enligt vilket leverantörerna betalas för bokningar som görs via våra plattformar.
Vissa ägare/uthyrare av semesterbostäder annonserar via Tripadvisors dotterbolag med en prenumeration till fast kostnad, och andra betalar för potentiella kunder som genereras via deras Tripadvisor-objekt. Vissa objekt kan visas på Tripadvisor till följd av licensieringsavtal med tredjepartsföretag som kan debitera oss en avgift för att hänvisa intresserade användare till deras webbplatser för att göra bokningar. Majoriteten av annonsörerna visar dock sina verksamheter kostnadsfritt och betalar provision när bokningar underlättas av de onlineplattformar som erbjuds av semesterbostadsföretagen i vår företagsgrupp.
Flygbolag visas kostnadsfritt på Tripadvisor. Tripadvisor tar inte emot något form av ersättning som kan påverka flygrankningen för en viss användarsökning enligt beskrivningen ovan.
5. Kommersiella relationer
Partner kan gå in i ett antal olika typer av direkt kommersiell relation med Tripadvisor om de vill, särskilt för att kunna bokas online. Kommersiella relationer som partner har med Tripadvisor kan påverka vissa rankningsmetoder enligt beskrivningen ovan. De har dock inget inflytande på Tripadvisors ”popularitetsindex”.
Även om sponsrade placeringar kan visas i och runt en lista med resultat kan partner inte köpa sig till en viss plats i någon av de rankningsmetoder som beskrivs ovan. Annonseringstypen för de här placeringarna som hänvisas mot en avgift anges av etiketten “Annons” eller “Sponsrad”.
6. Våra jämförelse- och bokningstjänster
Hotell
Tripadvisor ger dig möjlighet att söka efter och jämföra hotell samt tillgänglighet och priser som erbjuds av professionella tredjepartsleverantörer.
De resultat som visas är inte uttömmande för alla erbjudanden som finns tillgängliga på internet. Tripadvisor LLC visar resultat från data från sina partner och ansvarar inte för riktigheten eller fullständigheten hos den information som tillhandahålls av dessa tredjepartsleverantörer och som Tripadvisor visar på sina webbplatser eller applikationer eller innehåll på andra webbplatser. Rankningen av priserbjudanden för en viss verksamhet beror delvis på det pris som betalas av våra marknadsföringspartner som deltar i vårt auktionssystem “kostnad-per-klick”.
Om du gör en bokning hos en tredjepartsleverantör måste du läsa och följa reglerna och villkoren för köp och användning av leverantörens webbplats, deras sekretesspolicy och andra regler eller policyer, inklusive den policy som gäller för leverantörens webbplats eller varor. Du är ansvarig för dina interaktioner med tredjepartsleverantörer.
De prisresultat som konsumenter ser på Tripadvisor tillhandahålls av våra affärspartner, t.ex. onlineresebyråer, hotellkedjor och oberoende hotellägare. När en användare anger sina datum i vår sökfunktion för ett specifikt boende (förutsatt att det företaget samarbetar med oss eller en av våra affärspartner) gör våra system en elektronisk ”uppringning” till det programgränssnitt (API) som tillhandahålls av denna handelspartner. Partnern ger oss sedan automatiskt relevant prisinformation i realtid, om det finns tillgänglighet.
Mer information finns i våra regler och villkor.
Flygresor
För flygresor inkluderar de totala priserna skatter och avgifter för en resenär enligt våra partner. Tripadvisor garanterar inte några specifika priser för någon av de flygresor som visas. Vi rekommenderar att du kontrollerar det exakta begärda beloppet och valutan på bokningswebbplatsen. Kontakta våra partner för att ta reda på mer om de delar av priset som omfattar bagageavgifter, prisegenskaper och valfria avgifter.
De prisresultat som konsumenter ser på Tripadvisor tillhandahålls av våra affärspartner i realtid för varje sökning som görs av en användare.
Mer information finns i våra regler och villkor.
Semesterbostäder och saker att göra
För semesterbostäder och sevärdheter som bokas på vår webbplats utgör priset det totala priset, inklusive skatter och avgifter. Priserna tillhandahålls i realtid för varje sökning som utförs av en användare.
För semesterbostäder erbjuder våra dotterbolag för semesterbostäder en policy för betalningsskydd, vilket ger gästerna extra sinnesro när de bokar en semesterbostad via dem. Det innebär att gäster, med förbehåll för villkoren i policyn, erbjuds en återbetalning för vistelsen om de nekas tillgång till boendet eller om boendet är vilseledande (skiljer sig väsentligt från vad som utannonserades) eller på annat sätt omfattas av villkoren i policyn.
Mer information finns i våra dotterbolags regler och villkor för semesterbostäder.
7. Kommersiella garantier och tvistlösning
Inget av Tripadvisors företag erbjuder några kommersiella garantier. Om du bokar ett hotell, en restaurang eller ett flyg bör du kontakta våra partner för att ta reda på mer om eventuella kommersiella garantier och metoder för tvistlösning som de kan erbjuda. Om du bokar en semesterbostad eller en rundtur, aktivitet eller upplevelse ger det aktuella Tripadvisor-företag som möjliggjorde din bokning dig kundservice i händelse av en tvist, och de samarbetar med ägaren av verksamheten eller leverantören av rundturen, aktiviteten eller upplevelsen för att hjälpa parterna att försöka nå en lösning.
Mer information finns i våra regler och villkor.
8. Huvuddragen i moderering av omdömen
Innan de publiceras på vår webbplats går alla omdömen igenom vårt automatiserade spårningssystem, som för vart och ett samlar in en viss mängd information som besvarar följande frågor: hur, vad, var och när. Om systemet upptäcker något som tydligt motsäger våra riktlinjer för innehåll och vår community publiceras inte omdömet på webbplatsen. Användaren kan komma att informeras om detta samt om anledningen till detta och kan erbjudas möjlighet att skriva ett nytt omdöme i enlighet med våra riktlinjer, beroende på behörighet.
När systemet upptäcker ett potentiellt problem med ett omdöme markeras det för granskning och granskas sedan manuellt av vårt team av innehållsspecialister, som arbetar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan för att upprätthålla kvaliteten på omdömen på vår webbplats. Observera att vi i vissa fall även skickar ett e-postmeddelande till dig där du ombeds bekräfta din åsikt innan den publiceras. Du behöver bara klicka på länken som anges i e-postmeddelandet. Under vissa omständigheter (till exempel om en ägare/uthyrare bestrider ett omdöme) kan vi be den som recenserat en semesterbostad att tillhandahålla ett bevis på vistelsen för att säkerställa att omdömet är kopplat till rätt boendeobjekt.
Vårt team kontrollerar varje omdöme som rapporteras till oss av vår community (både företag och användare) eftersom de eventuellt inte uppfyller våra riktlinjer.
Mer information om vår bedrägeribekämpningspolicy finns i vårt Trygghets- och säkerhetsinformationscenter.
9. Våra kriterier för att vara värd för omdömen från resenärer
Vi vill se till att Tripadvisor förblir en pålitlig och säker källa för våra användare över hela världen. För detta ändamål och för att säkerställa att ditt omdöme publiceras så snabbt som möjligt bör du se till att det uppfyller våra riktlinjer för innehåll och vår community.
För omdömen om semesterbostäder finns det ytterligare kriterier listade här. Sammanfattningsvis måste omdömen om semesterbostäder också vara
- baserade på kortvariga vistelser
- skrivna efter incheckning
- verifierbara genom namnet på hyresavtalet
- skrivna i anslutning till vistelser som kan bevisas av recensenten.
Omdömen som inte uppfyller de här kriterierna visas inte på webbplatsen.
Om du har en fråga om ett omdöme som inte har publicerats kan du kontakta oss direkt genom att klicka på länken här.
10. När visas mitt omdöme på webbplatsen?
Det tar vanligtvis mindre än 24 timmar innan du ser omdömen på vår webbplats. Processen kan ta längre tid om omdömet behöver granskas närmare av vårt team av moderatorer. Det kan också ta längre tid om du recenserar en semesterbostad som du har bokat via Tripadvisor eller någon av våra dotterbolags onlineplattformar. Här finns mer information.
När omdömet har skickats in visas rubriken för ditt omdöme i din profil, på omdömessidan.
Om vi inte kan publicera ditt omdöme kan du meddelas om avslaget och anledningen till detta. Observera att vi i vissa fall även skickar ett e-postmeddelande till dig där du ombeds bekräfta ditt omdöme innan det blir synligt. Du behöver bara klicka på länken som anges i e-postmeddelandet.
11. Hur länge visas mitt omdöme?
När ditt omdöme har publicerats visas det på obestämd tid på vår webbplats. Ditt omdöme tas bara bort om
- du tar bort det
- vårt team av moderatorer har fastställt att det här omdömet inte uppfyller våra riktlinjer
- en verksamhet tas bort från vår webbplats, och i så fall tas alla omdömen bort.
12. Kan jag belönas för ett omdöme?
Nej. Omdömen som skrivs i utbyte mot personlig vinning, till exempel gåvor, tjänster eller pengar, tas bort.
Verksamheter får gärna uppmuntra sina kunder att publicera omdömen när de återvänder hem. Ingen representant för verksamheten kan dock erbjuda premier, rabatt, uppgradering eller specialbehandling för pågående eller framtida vistelser i utbyte mot råd. Om någon har erbjudit dig en belöning för ett omdöme kan du meddela oss genom att skicka ett e-postmeddelande till oss och inkludera eventuella tillgängliga bevis (skärmbilder, bilder osv.) på contentintegrity@tripadvisor.com
13. Är det möjligt att ändra ett omdöme?
När ditt omdöme har skickats in kan det inte redigeras. Du kan ta bort ditt omdömeoch skicka in det igen så länge det följer våra riktlinjer för publicering.
14. Kommer mitt omdöme att visas på andra webbplatser eller i andra publikationer?
Efter att ha publicerats kan hela eller delar av de omdömen som skrivits av våra medlemmar användas på vissa av våra partnerwebbplatser eller i marknadsföringsmaterial i allmänhet.
Om du vill ha mer information kan du läsa våra användarvillkor och vår sekretesspolicy.
15. Kan jag kontaktas om jag skriver ett omdöme om en verksamhet?
Att dela en recensents e-postadress med en ägare, chef eller annan person strider mot vår sekretesspolicy. Recensenter förblir anonyma såvida de inte väljer att publicera sin e-postadress eller sina kontaktuppgifter i ett inlägg, t.ex. ett omdöme eller meddelande i ett forum.
Boendeägare eller uthyrare kan dock kontakta dig via Tripadvisors privata meddelanden, vilket gör det möjligt för Tripadvisor-medlemmar att hålla kontakt utan att ange en e-postadress. Ägare kan använda meddelandesystemet för att tacka recensenter, be om andra kommentarer, legitimt försöka lösa problem med kundservice eller (i fallet med semesterbostadsägare eller hyresvärdar) diskutera en bokning med en användare, men de får inte be recensenter att ta tillbaka ett omdöme via meddelandesystemet. Det är också strängt förbjudet att trakassera recensenter.
Mer information finns i våra regler för att använda privata meddelanden.