Riktlinjer för omdömespublicering

Utöver våra allmänna communityriktlinjer har vi särskilda riktlinjer för publicering av omdömen. Omdömen publiceras på en verksamhets objektssida och är kopplade till ett totalbetyg mellan 1 och 5. Betyg som valts ut kan påverka verksamhetens plats i Tripadvisors popularitetsrankning och/eller hur en verksamhet visas på vår plattform.

Senast uppdaterad den 12 oktober 2021

Ett omdöme på Tripadvisor bör vara en ärlig redogörelse för en resenärs personliga upplevelse på eller med en verksamhet som listas på vår webbplats. Eftersom omdömen är kopplade till ett totalbetyg och påverkar ett företags position i Tripadvisors popularitetsrankning bör de innehålla relevanta, användbara tips för andra resenärer och medlemmar i vår resecommunity och måste baseras på en förstahandsupplevelse.

För att säkerställa att varje omdöme återspeglar en förstahandsupplevelse måste varje användare ha sitt eget konto och du får inte skriva på uppdrag av andra eller använda någon annans konto för att skicka in omdömet, såvida du inte skriver om en upplevelse som någon annan i resesällskapet hade på samma plats under er gemensamma resa.

Recensenten bör vara den person som upplevde verksamheten direkt – antingen via en resa dit, en bokning eller genom att uppleva anläggningarna eller någon annan serviceinteraktion. Vi publicerar inte omdömen från kunder som endast beskriver ett kort telefonsamtal med en verksamhet eller verksamhetsrepresentant.

Om du inte har erfarenhet av verksamheten som gäst eller potentiell gäst publicerar vi inte ditt omdöme.

För att säkerställa att resenärer är medvetna om allvarliga säkerhetsincidenter hos verksamheter har vi några undantag från vår policy som kräver att ett omdöme ska handla om en förstahandsupplevelse:

  • Dödsfall. Om ett dödsfall tragiskt nog inträffar och ett företag som är listat på Tripadvisor är inblandat, kan en familjemedlem skriva ett omdöme på uppdrag av den avlidne. Om fler än ett omdöme skickas in publicerar vi det första omdömet som skickas in tills en närmare besläktad familjemedlem skickar in ett omdöme. Om en medlem i resesällskapet när som helst publicerar ett omdöme som beskriver händelsen tar vi bort det omdöme som den icke-resande familjemedlemmen skickade in.
  • Minderåriga inblandade i en allvarlig säkerhetsincident. Föräldrar eller målsman till barn under 18 år som är inblandade i en allvarlig säkerhetsincident, till exempel ett överfall eller allvarliga fysiska skador, kan skriva ett omdöme på uppdrag av den minderåriga.

Eftersom vi vill att upplevelsen du skriver om ska vara din egen tillåter vi inte att information som tillskrivs en tredje part publiceras som en del av ditt omdöme. Mer specifikt tar vi bort omdömen som innehåller följande (oavsett hur kortfattat det nämns):

  • Citat eller beskrivningar från media, internet eller en annan gäst/person som inte är en del av din resesällskap. Det här inkluderar, bland annat, utdrag ur lagar, citat från statliga myndigheter, matrecensioner eller nyhetstexter.
  • Information som du får från en tredje part efter din upplevelse hos verksamheten.

Undantag från den här vägledningen är (så länge de gäller din upplevelse):

  • All information som förmedlas till dig av en anställd hos företaget som du recenserar.
  • Åsikter eller upplevelser från personer i ditt resesällskap.
  • Kortfattade hänvisningar till rekommendationer som du fått från andra resenärer, matgäster eller lokalbor – men inte från nyheter – innan du upplevde verksamheten.
  • Hänvisningar till samtal med och bokningar via resebyråer, bokningsföretag och OTA:er (onlineresebyråer), eftersom resenärer ofta uppfattar dessa företag som partner till det företag som recenseras.
  • Åsikter, råd eller diagnoser från din advokat eller läkare som rör din upplevelse av verksamheten.
  • Hänvisningar till välkända (i) fakta, (ii) nyhetsartiklar, (iii) offentliga åsikter eller (iv) världsevenemang (”välkända” definieras som de saker som de flesta internationella resenärer som reser till det resmålet troligen vet.)
  • Oavsiktliga omnämnanden av en annan gästs upplevelse, antingen (i) rapporterat direkt till dig av gästen, men som du inte bevittnade själv, eller (ii) rapporterat direkt till personal, vilket du bevittnade.

Det måste handla om något som du eller ditt resesällskap upplevde själva.

Vi skulle till exempel inte publicera ett omdöme där det står ”En annan gäst i baren berättade för mig att ägaren inte betalar sina anställda i tid”.

Vi skulle publicera ett omdöme där det står: ”En annan gäst i baren berättade att de även hade den bästa pina colada-drinken i poolbaren”.

Gästerna måste ha upplevt verksamheten samtidigt som du.


Politiska, etiska, religiösa åsikter

Omdömen är inte rätt plats för att diskutera politiska preferenser, etiska skillnader, religion eller ditt perspektiv på övergripande sociala frågor. Vi förstår att reseupplevelser kan vara djupt personliga och kan uppmuntra till reflektioner kring politik och religion – och vi publicerar sådana kommentarer så länge de är direkt relevanta för den plats eller det företag du recenserar och så länge de uppfyller våra andra riktlinjer för publicering av innehåll. Kommentarer av denna typ som utvecklas till en ”rant” kommer att tas bort.

Om företagets ägare eller anställdas politiska, religiösa, etiska eller sociala åsikter direkt påverkar den upplevelse du recenserar, kan du berätta mer om det här, men texten ska inte omfatta ditt personliga, icke-reserelaterade perspektiv. Vi kommer även att publicera kommentarer och råd som rör lokala seder som påverkar resande, så länge din personliga reseupplevelse i koppling till företaget som du recenserar är detaljerad. Om ett specifikt hotell till exempel inte är HBTQ-vänligt på grund av lokala lagar eller ägarens beteende, uppmuntrar vi recensenter att dela den här informationen med vår resecommunity.

Omdömeslängd och betyg

Det är viktigt att ditt omdöme ger resevägledning till de som planerar framtida resor! Av den anledningen kan vi be dig att ange ytterligare information om din upplevelse om ditt omdöme inte innehåller tillräckligt med väsentlig information om företaget du betygsätter.

Vi har en teckengräns för omdömen som vi tillämpar enligt följande:

  • Hotell – 200 tecken
  • Restauranger, upplevelser, flygbolag och kryssningar – 100 tecken

Vi har en minimumgräns för tecken för att säkerställa att omdömesinnehållet är detaljerat, användbart och förklarar varför betyget har getts. Omdömen som inte innehåller tillräckligt med kontext tas bort.

Vårt totalbetyg sträcker sig från 1 till 5, där 1 definieras som ”Hemskt” och 5 definieras som ”Utmärkt”. Beroende på vilken typ av verksamhet du recenserar kan vi be dig att betygsätta specifika aspekter av ditt besök, t.ex. sömnkvalitet för ett hotellbesök eller mat för ett restaurangbesök. Dessa fält är inte obligatoriska. Du bör inte betygsätta en aspekt av verksamheten som du inte har upplevt.

Irrelevant för din upplevelse

Om ditt omdöme innehåller överdrivet mycket kommentarer om andra omdömen, företagsägare eller Tripadvisors policyer kommer vi be dig att skicka in ett omdöme på nytt som främst fokuserar på din upplevelse hos verksamheten.

Om du tror att ett omdöme har skrivits av ägaren eller konkurrenten till ett objekt på Tripadvisor ska du använda rapporteringsfunktionen på vår webbplats för att meddela oss om det. Omdömen som hävdar att andra publicerade omdömen är bedrägliga publiceras inte eftersom informationen inte berör din reseupplevelse. Om du är orolig för att ett visst företag är inblandat i flera bedrägeriincidenter ber vi dig att skicka ett e-postmeddelande till contentintegrity@tripadvisor.com. Du kan även kontakta oss om du har några andra bedrägerirelaterade frågor.

Listade på vår webbplats

Vi listar alla företag som är relevanta för resenärer, men vi godkänner inte omdömen rörande företag som inte är listade. Ditt omdöme tas bort om det rör en verksamhet som inte kan kopplas till ett företag som är listat på Tripadvisor. Om du vill skicka in ett omdöme som gäller ett företag som inte är listat ber vi dig att skicka in en begäran om ett nytt objekt. Du kan se de kraven här

Om en verksamhet tillhandahåller en tjänst utanför den primära service som man i normala fall skulle motta från den här verksamheten publicerar vi inte omdömet. Det är inte till någon hjälp för majoriteten av resenärerna eftersom det inte är en vanlig del av upplevelsen som den verksamheten erbjuder. Ett omdöme med koppling till särskilda evenemangsparkeringar vid en restaurang är ett exempel på innehåll som skulle tas bort.


Aktuella upplevelser

För att säkerställa att omdömena är aktuella måste alla omdömen skickas in inom ett år efter din upplevelse.

Du får skriva ett omdöme per upplevelse eller besök om ett visst företag som visas på Tripadvisor. Detta innebär ett omdöme per hotellvistelse, restaurangbesök, rundturstillfälle eller biluthyrning. Om du vill ändra ditt ursprungliga omdöme måste du ta bort omdömet och skicka in ett nytt. För flygresor publicerar vi ett omdöme per del av din resa eftersom vi förstår att de olika upplevelserna kan variera. Om du föredrar att skriva om din tur och retur-upplevelse i ett omdöme lägger vi även upp det!

För att säkerställa tillräckligt med tid mellan besöken godkänns ytterligare omdömen om nya upplevelser efter tre månader för ett boende, en sevärdhet eller en rundtur och efter en månad för restauranger/matställen. Ett undantag gäller omdömen rörande flygbolag där det inte finns någon gräns för hur många omdömen som kan skickas in inom en viss tidsperiod.

Unik upplevelse

Vi publicerar inte ett omdöme som beskriver samma upplevelse för två separata objekt. Vi publicerar omdömet för det mest relevanta objektet. Om du till exempel publicerar ett omdöme rörande ett hotell och restaurangen på det hotellet som innehåller exakt samma text och inte är mer specifikt för ett objekt än det andra lägger vi upp omdömet för hotellet. Om du vill skriva ett omdöme om varje enskild upplevelse kan du göra det separat för att inte förvirra resenärer.

Vi tillåter att flera resenärer skriver om samma upplevelse. Om du och din partner till exempel väljer att skriva ett omdöme utifrån era egna individuella perspektiv publicerar vi båda omdömena. Vi tillåter även omdömen från flera medlemmar av ett stort resesällskap. Se bara till att innehållet är skrivet med dina egna ord och från ditt eget perspektiv.

Recensenter får endast ha ett konto på Tripadvisor, förutom i särskilda fall som fastställs enligt Tripadvisors egna gottfinnande. Om du skickar in ett omdöme rörande samma objekt från flera konton kan vi ta bort omdömen som skickats in flera gånger.


Tripadvisor tillåter inte innehåll på vår webbplats som är partiskt eller inskickat i ett försök att manipulera rankningar eller betyg på vår webbplats. Brott mot de här riktlinjerna kan leda till straffpåföljder för din objektssida på Tripadvisor, inklusive rankningspåföljder, röda märken och/eller uteslutning från utmärkelser.

Om du bryter mot dessa riktlinjer kan du dessutom eventuellt bryta mot lokala, nationella och/eller internationella lagar, vilket kan leda till rättsliga åtgärder – inklusive civil- och straffrättsliga påföljder.

Partiskt innehåll

Tripadvisor strävar efter att se till att alla omdömen skickas in från en autentisk resenärs perspektiv. Det innebär att omdömen som skickas in av personer som har koppling till en verksamhet som listas på vår webbplats inte får skriva ett omdöme om den verksamheten.

Mer specifikt godkänner vi inte omdömen från användare som:

  • Är för närvarande anställd eller har tidigare varit anställd på en verksamhet. Detta inkluderar omdömen från personer som har volontärarbetat hos eller för ett företag som finns på vår webbplats.
  • Är släkt med eller är vän med en nuvarande anställd eller ägare.
  • Tar emot varor eller tjänster från eller tillhandahåller varor eller tjänster till en verksamhet. Om du till exempel är matleverantör för en verksamhet får du inte skicka in ett omdöme rörande den verksamheten. Om du erbjuder underhållning på en verksamhet får du inte skicka in ett omdöme.
  • Äger eller är anställda av en verksamhet i samma affärskategori, som ligger inom samma kommun som den verksamheten. För att förtydliga: om du äger eller är anställd av ett kafé i Dublin i Irland får du inte skicka in omdömen rörande andra matställen i Dublin, t.ex. en italiensk restaurang. Det här gäller även liknande verksamheter som kanske inte ligger inom din stads geografiska gränser, men som ligger inom 16 kilometer från den plats där ditt företag finns, enligt adressen på Tripadvisor. Även om vi förstår att du faktiskt kan ha upplevt den verksamheten som allmän resenär finns den här policyn för att bidra till att säkerställa att verksamhetsrankningen förblir opartisk.
  • Äger en del av en verksamhet, t.ex. ett andelsboende, även om det ingår i en större grupp av verksamheter och ägarskapet rör en mängd olika verksamheter.

Undantag för personer som är kopplade till en verksamhet inkluderar:

  • Miljövolontärer: resenärer som betalar för att vara volontärer eller arbeta på en verksamhet och ändå använder verksamhetens allmänna bekvämligheter som resenärer kan skriva ett omdöme.

Försök från företag att manipulera verksamhetsrankningen

Tripadvisor motsätter sig bestämt alla försök att på konstgjord väg manipulera en verksamhets rankning på vår webbplats. Detta omfattar, men är inte begränsat till, följande handlingar:

  • Omdömen inskickade av verksamhetsrepresentanter. Vi förbehåller oss rätten att ta bort innehåll och/eller straffa verksamheter om vi tar emot innehåll som skickats in av de som äger, är anställda av eller är anslutna till verksamheten som recenseras eller något paraply- eller moderbolag som den verksamheten kan vara ansluten till, på något sätt. Detta inkluderar (men är inte begränsat till) innehåll från användare som är ärliga om sin anslutning till verksamheten samt användare som utger sig för att vara resenärer, konkurrenter eller andra personer eller enheter. Det är även förbjudet för företagsrepresentanter att skicka in omdömen på uppdrag av gäster, oavsett om åsikterna är äkta eller inte.
  • Betalda omdömen/Omdömesutbyten. Tripadvisor motsätter sig bestämt försäljning, köp eller utbyte av omdömen. Alla omdömen som skickas in på det här sättet anses vara bedrägliga och kommer att leda till straffpåföljder inte bara för den berörda verksamheten eller de berörda verksamheterna, utan även för recensenten. Om du har kontaktats av någon som erbjuder de här tjänsterna eller om du känner till någon som är inblandad i det här beteendet kan du meddela vårt team på contentintegrity@tripadvisor.com
  • Incitament för omdömen. Det strider mot våra riktlinjer att erbjuda eller utlova något i utbyte mot omdömen, oavsett vilket betyg som ges. Exempel omfattar erbjudanden om kostnadsfria drycker, rabatter, deltagande i tävlingar, donationer till välgörenhetsändamål i en kunds namn osv.
  • Incitament för borttagning av omdömen. försök av en individ som representerar en verksamhet att erbjuda något i utbyte mot borttagning av ett publicerat omdöme strider mot våra riktlinjer och kommer att leda till straffpåföljder.
  • Pressa användare att ta bort omdömen. försök av någon med koppling till en verksamhet att utöva påtryckningar, hot eller på annat sätt tvinga en användare att ta bort sitt omdöme om den verksamheten strider mot våra riktlinjer och kommer att leda till straffpåföljder.
  • Incitament för anställda. Att en verksamhet erbjuder incitament som utformats för att belöna anställda som uppmuntrar till omdömen, t.ex. en bonus för att nämnas i ett omdöme eller en tävling om det högsta antalet omdömen som uppnåtts inom en viss tidsram, strider mot våra riktlinjer. Sådana program strider mot våra riktlinjer och kan komma att leda till straffpåföljder rörande en verksamhets rankning. Om du är medveten om sådana program på någon verksamhet kan du meddela vårt team genom att skicka ett e-postmeddelande till contentintegrity@tripadvisor.com
  • ”Cherry-picking”. Vi förbjuder användningen av program som selektivt efterfrågar positivt innehåll eller avvisar måttligt negativt eller negativt innehåll. Att till exempel styra en gäst till en sida med omdömen om de anger att de haft en positiv upplevelse och styra dem någon annanstans (t.ex. till en intern kundtjänstkanal) om de anger att de haft en negativ upplevelse strider mot våra riktlinjer för omdömen.
  • Begränsningar. Vi tillåter inte att verksamheter, i kontrakt, förbjuder eller avråder gäster från att lägga upp negativa eller kritiska omdömen rörande sina upplevelser. Alla verksamheter som ägnar sig åt de här metoderna får ett varningsmärke publicerat på sin företagssida på Tripadvisor tills policyn har upphört.
  • Vandalism. Alla försök, som görs av personer med koppling till en verksamhet, att skada en konkurrerande verksamhets rykte anses strida mot våra riktlinjer. Det här inkluderar (men är inte begränsat till) att skicka in negativa omdömen, försöka registrera sig som ägare av det konkurrerande objektet eller liknande beteenden.

Användare försöker manipulera en verksamhets rankning

Alla användare som försöker manipulera en verksamhets rankning, även om de inte har koppling till den verksamheten, kan förbjudas från vår webbplats på grund av sådana handlingar. Handlingarna kan vara, men är inte begränsade till:

  • Utpressning. Tripadvisor klassificerar alla försök som en resenär gör i ond tro att få något av värde från en verksamhet genom att hota med att publicera ett negativt omdöme på Tripadvisor eller utlova att ta bort ett publicerat negativt omdöme som utpressning. Det betraktas inte som utpressning om gäster nämner att de planerar att skriva ett omdöme på grund av en negativ upplevelse, men inte gör ett krav på något i ond tro. Ett exempel kan vara en gäst som försöker åtgärda en situation med ett trasigt rör i ett rum eller en felaktig beställning på en restaurang.
  • Massrecensionshändelser. Omdömen måste beskriva en förstahandsupplevelse. Användare som skickar in omdömen rörande en verksamhet på grund av en personlig eller politisk agenda eller omdömen som enbart skickas in på grund av nyheter om en verksamhet eller en verksamhets exponering på sociala medier som inte beskriver förstahandsupplevelser publiceras inte. Om en betydande mängd sådant innehåll upptäcks rörande ett objekt förbehåller vi oss rätten att tillfälligt avbryta publiceringen av allt innehåll för det objektet.
  • Utge sig för att vara Tripadvisor-anställda. Tripadvisor anlitar inte någon för att fysiskt besöka och betygsätta verksamheter (det omfattar även så kallade ”secret shoppers” eller ”mystery shoppers”). Verksamhetsägare bör inte lita på någon som presenterar sig själv som det och bör meddela oss om detta omedelbart genom att kontakta contentintegrity@tripadvisor.com.

Det finns vissa scenarion där vi inte tillåter att ett omdöme publiceras även om det kan ha funnits viss kontakt med verksamheten. Du uppmanas att dela med dig av sådana kommentarer i avsnittet Forum på vår webbplats där medlemmar i vårt reseforum diskuterar reserelaterade ämnen.

Några exempel på det här kan vara:

  • Kommentarer som endast handlar om verksamhetens policy. Även om det kan vara till hjälp för en resenär att veta att en restaurang har toaletter som endast kan användas av gäster eller att ett hotell inte tillåter hundar eller att du inte kan få en återbetalning för din avbokning är det orättvist mot ett företag att betygsättas negativt enbart baserat på dessa typer av policyer, som är vanliga i resebranschen. Vi tar bort omdömen som bara beskriver en interaktion som är en oenighet om de angivna policyerna. Om du beskriver en mer omfattande kundtjänstinteraktion med företaget, utöver de angivna policyerna, publicerar vi interaktionen eftersom vi anser att kundtjänstupplevelser kan vara till hjälp för resenärer.
  • Kommentera en verksamhet på grund av mediabevakning. Om du vill kommentera en händelse som nyligen ägde rum vid verksamheten och som väckte medias uppmärksamhet men där du inte själv var närvarande lägger vi inte upp ditt omdöme.
  • Kommentarer som endast berör öppettider eller stängningar. Även om vi förstår att det kan vara frustrerande att anlända till en restaurang och få reda på att den är stängd publicerar vi inte omdömen som enbart handlar om öppettider eller stängningar om inte den officiella informationen som publicerats av företaget skapar förväntningar om service.
  • Misslyckade försök att kontakta ett företag. Vi anser inte att obesvarade samtal eller e-postmeddelanden är en giltig beskrivning av den tjänst som företaget erbjuder.
  • Uppleva en verksamhet från ”utsidan”. Om du besöker en verksamhet med avsikten att endast se dess arkitektur eller inredning publicerar vi bara ett omdöme om en huvudsaklig del av upplevelsen av verksamheten är den faktiska visuella faktorn. Om du till exempel recenserar en katedral förstår vi att en del av resenärens upplevelse vid den verksamheten är att se byggnadens exteriör och detta är då acceptabelt i ett omdöme. Vi skulle inte publicera ett omdöme om ett hotell från någon som inte var gäst på det hotellet och bara skriver om hotellets arkitektur.
  • Långvariga vistelser. Vi godkänner omdömen från användare som vistas långvarigt hos en viss verksamhet förutsatt att informationen i omdömet är relevant för andra (mer sedvanliga) resenärer. Vi publicerar inte ditt omdöme om det enbart är skrivet från ett hyresgästperspektiv.

Vi vill gärna att du delar med dig av dina reseupplevelser och vi värdesätter dina inlägg på vår webbplats! Samtidigt är det viktigt för oss att se till att Semesterbostäder är en säker och tillförlitlig källa för våra användare världen över. För att hjälpa oss med detta och för att se till att dina omdömen blir publicerade så snabbt som möjligt ber vi dig se till att dina omdömen är:

Aktuella

I syfte att hålla innehållet aktuellt för våra läsare ber vi att du begränsar dig till att skriva om upplevelser som inträffade inom det aktuella kalenderåret eller upp till två kalenderår innan det.

Baserade på kortvariga vistelser

Vi ser gärna att du delar med dig av dina åsikter om vistelser som varade 90 dagar eller kortare.

Relevanta för resenärer

Tänk på att våra omdömen ska hjälpa resenärer att planera sin semester – därför vill vi gärna att du håller dig till att endast skriva om semesterbostäder. Så inga omdömen om kollektiva, provisoriska eller temporära bostäder eller övergångsbostäder.

Skrivna efter incheckning

Vi ber att du skriver om dina upplevelser efter att du har checkat in på din semesterbostad. I syfte att se till att våra omdömen är äkta tar vi för närvarande inte emot omdömen som är kopplade till bokningen eller till en händelse före ankomsten till verksamheten.

Verifierbara genom namnet på hyresavtalet

I syfte att se till att våra omdömen är äkta måste du ange vem i sällskapet som skrev under hyresavtalet. (Det här obligatoriska fältet visas högst upp i formuläret Skriv ett omdöme.) OBS! Vi kommer inte att visa namnet offentligt på vår webbplats.

Kan dokumenteras av hyresvärden

Om en semesterbostadsägare inte kan intyga att en recensent varit gäst skickar vi en begäran till gästen om dokumentation. Det här är ett sätt att se till att rätt ägare och rätt verksamhet drar nytta av ditt omdöme.

Listade av Tripadvisor

Semesterbostadsobjekt delas mellan Tripadvisor Rentals och våra partnerwebbplatser: FlipKey, Holiday Lettings och Niumba. När en semesterbostadsägare tar bort sina objekt från någon av de här partnerna tas de även bort från Tripadvisor. Vi kan tyvärr inte publicera omdömen för semesterbostäder som inte längre finns listade på Tripadvisor.