Vår strategi för innehållsintegritet
Varje dag besöker resenärer från hela världen Tripadvisor för vägledning när de planerar och åker på resor. Plattformen drivs av generositeten hos resenärer som har minnesvärda upplevelser – och sedan tar sig tid att dela dem med andra.
Under årens lopp har miljontals resenärer delat med sig av sina upplevelser på Tripadvisor i form av resenärsomdömen. De här omdömena ger vägledning angående resmål och företag över hela världen, och därför är det otroligt viktigt att resenärer känner sig säkra på informationen de tillhandahåller. Därför måste alla omdömen följa en rad strikta riktlinjer för publicering. De här riktlinjerna avgör vilka omdömen som kan publiceras på Tripadvisor och vilka som inte kan publiceras.
Men hur avgör Tripadvisor vilka riktlinjer som ska finnas? Och hur tillämpas reglerna för att se till att recensenterna följer dem?
Här beskriver vi de principer som våra riktlinjer för omdömen är utformade efter och de åtgärder vi vidtar för att se till att de efterlevs …
Vi anser att de bästa resetipsen kommer från andra resenärer.
På Tripadvisor kan våra medlemmar skicka in omdömen om sina erfarenheter av hotell, restauranger och sevärdheter världen över. I mer än två decennier har vi tagit emot hundratals miljoner omdömen och åsikter om nästan åtta miljoner företag från våra medlemmar – från i princip alla länder i världen.
Vi tror på rätten att uttrycka sig.
Tripadvisors användare har otroligt mycket värdefull erfarenhet av resor, och alla våra hundratals miljoner användare varje månad ska känna sig trygga med att dela med sig av sina åsikter. När du bor på ett hotell, äter på en restaurang eller besöker en sevärdhet har du en grundläggande rättighet att prata om den upplevelsen med andra. Vi är oerhört stolta över det forum vi har skapat som hjälper resenärer att göra just det.
Därför överväger vi noga beslutet att blockera eller ta bort ett omdöme från vår webbplats. Det kan vara lättare att ge efter för censur och ta bort omdömen som en företagsägare inte håller med om. Men det strider mot det vi står för, det vill säga rätten för verkliga konsumenter att dela med sig av sina erfarenheter.
Vi anser att varje kund räknas.
Varje kund har rätt att dela med sig av sina erfarenheter, inte bara de som betalade.
Vi kräver att recensenter intygar att de skriver omdömen om sina egna erfarenheter innan de kan skicka in sitt omdöme till Tripadvisor men vi kräver inte att recensenter tillhandahåller ett kvitto eller ett inköpsbevis.
Vi anser att samma regler bör gälla för alla.
Vi har unika processer för att bevaka omdömen och innehåll som skickas in till Tripadvisor, samt särskilda algoritmer som beräknar ett företags dagliga rankning i vår resenärsrankning. De här processerna och algoritmerna tillämpas på samma sätt för allt innehåll, alla klagomål och alla verksamheter. Vi har aldrig gett och kommer aldrig att ge våra annonsörer eller någon annan fördelaktig behandling när vi kontrollerar omdömen.
Vi anser att företag som inte följer reglerna bör straffas.
Företag vet att resenärer förlitar sig på omdömen för resevägledning. Tyvärr vet vi att det alltid kommer att finnas en minoritet av samvetslösa företag som kommer att försöka fuska för att dra nytta av det. Vi definierar "fusk" som alla försök att orättvist eller oärligt påverka omdömen eller rankningar för sitt eget företag eller sina konkurrenter.
De här aktiviteterna räknas som omdömesbedrägeri. Att försöka lägga upp falska eller oärliga omdömen strider mot Tripadvisors användarvillkor samt lagstiftning om illojal konkurrens och konsumentskydd i många länder. Vi lägger mycket tid, arbete och resurser – både ur ett maskin- och människoperspektiv – på att identifiera och stoppa bedräglig aktivitet innan det hamnar på Tripadvisors plattform.
Så här identifierar och blockerar Tripadvisor omdömesbedrägeri
- Till skillnad från på andra sociala plattformar så publiceras ett omdöme inte omedelbart på webbplatsen när det skickas in av en resenär på Tripadvisor. Det bedöms istället av vårt analyssystem för omdömen. Det här systemet avgör vilka omdömen som kan publiceras, vilka som kräver ytterligare utvärdering av vårt team av moderatorer och vilka som kan blockeras direkt. Den här bedömningen av varje omdöme tar vanligtvis mindre än 24 timmar.
- Vårt analyssystem för omdömen samlar in tusentals datapunkter för varje omdöme som skickas in och matchar den informationen med de datapunkter som vi redan har för miljontals andra omdömen, recensenter och företag på Tripadvisor. Vårt system kan snabbt och noggrant filtrera, analysera och kategorisera enorma mängder data. Det är så här vi upptäcker mönster när det gäller omdömesbeteende.
- Vi har över två decenniers erfarenhet av att lära oss hur vanligt omdömesbeteende brukar se ut på vår plattform. Vi är experter på att upptäcka ovanliga mönster som kan tyda på försök till omdömesbedrägeri.
- Vi har hundratals medarbetare över hela världen som arbetar för att bedöma omdömen och för att identifiera, blockera och ta bort bedrägeri.
- När omdömen har publicerats ger vi företag och resenärer möjlighet att flagga och rapportera innehåll som de anser är bedrägligt. Alla rapporter bedöms och analyseras av vår avancerade teknik och vårt team av experter, som kan vidta åtgärder för att ta bort omdömen som strider mot våra riktlinjer för publicering.
- Vi har även ett team av högkvalificerade och utbildade utredare som fokuserar på att stoppa falska omdömen. Bland annat arbetar de proaktivt och fångar företag och individer som försöker "sälja" omdömen, samt de företagen som försöker köpa dem. Vi lär oss hela tiden.
Bedragare utvecklar konstant de metoder de använder för att skicka in omdömen. Men det gör vi också. Varje dag förnyar, uppdaterar och förbättrar vi vårt system för att ligga steget före alla som försöker att lura systemet.
Så här straffar Tripadvisor företag som ägnar sig åt omdömesbedrägeri
- Vi blockerar eller tar bort de falska omdömena.
- Varje falskt omdöme vi identifierar har en negativ inverkan på ett företags rankning i vår resenärsrankning – oavsett om omdömet publicerats eller inte.
- Vi kan diskvalificera verksamheter från våra program för erkännanden och utmärkelser, till exempel utmärkelserna Travellers' Choice.
- Vi letar aktivt efter företag eller individer som erbjuder sig att förbättra ett företags rykte genom att skriva falska omdömen åt dem. När vi hittar dem blockerar eller tar vi bort alla falska omdömen de har skickat in, straffar deras kunder och i vissa fall till och med hjälper till att väcka åtal.
- Företag som upprepade gånger försöker bryta mot reglerna kommer få ett varningsmeddelande som kallas ett rött straffmärke på sitt Tripadvisor-objekt för att varna resenärer om att de inte följer reglerna. Vi tar inte bort objekten för företag som bryter mot reglerna – eftersom det ofta är precis vad samvetslösa företagsägare vill. De vill inte att resenärer ska dra nytta av den transparens som omdömen ger. Men det vill vi. Därför låter vi företag förbli listade på vår plattform om de har öppet och tar emot kunder.
Slutligen anser vi att det är viktigt att våra användare får information.
Med över hundratals miljoner omdömen och åsikter på Tripadvisor, och miljontals resenärer som använder vår webbplats varje månad, är vi säkra på att vi gör rätt saker för att hålla vårt innehåll uppdaterat och användbart.