Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide
Ta kontrollen över ditt rykte online. Utöka din verksamhet på världens största resesida. Du kan göra allt detta när du registrerar dig för Tripadvisors hanteringscenter.

I hanteringscentret finns allt som rör ditt Tripadvisor-objekt. Från att uppdatera grundläggande företagsinformation till att publicera bilder och se analyser – du kan göra allt det här i hanteringscentret. Alla registrerade och verifierade ägare har tillgång till hanteringscentret. Gå till www.tripadvisor.se/Owners för att logga in. Om du har kopplingar till fler än en verksamhet väljer du den verksamhet du vill visa eller uppdatera från listan.
Intro till hanteringscentret
Här är en kort lista över de fem viktigaste funktioner som du hittar i Tripadvisors hanteringscenter genom att navigera i den översta menyn. Läs mer nedan för att få en översikt över startsidan och en guide till vanliga uppgifter i hanteringscentret.
- Hantera objekt: Lägg till bilder, hantera objektsinformation, uppdatera bekvämligheter och mer därtill via fliken Hantera objekt.
- Generera bokningar: Om tillämpligt hittar representanter för boenden länkar till hantering av Företagsfördel och sponsrade placeringar på fliken Generera bokningar.
- Marknadsföringsverktyg: Fånga uppmärksamheten hos potentiella gäster med marknadsföringsverktyg, utmärkelser, widgetar och fönsterdekaler på fliken Marknadsföringsverktyg.
- Omdömen: Svara på omdömen, rapportera ett omdöme och svara på frågor från resenärer på fliken Omdömen.
- Hjälp och inställningar: Få svar på alla dina frågor. Få tillgång till fakturering och betalningar, uppdatera e-postinställningar och hantera användaråtkomst. Ägarforumet och hjälpcentret är också tillgängliga på fliken Hjälp och inställningar.
En översikt över hanteringscentrets startsida
På hanteringscentrets startsida finns allt du behöver inom räckhåll. Under det senaste året har vi pratat med många hotellägare, värdshusvärdar och allmänna hyresvärdar för att få deras bästa tips på hur vi ska förbättra hanteringscentret – och vi har uppdaterat startsidan utefter den här feedbacken. Nedan har vi lyft fram några av förslagen från boendeägare, följt av de ändringar som den här feedbacken gav upphov till.
”Jag lägger mycket tid på att besöka min objektssida på Tripadvisor för att se hur min verksamhet faktiskt ser ut för en potentiell gäst – jag önskar att det var lättare att se det i hanteringscentret.”
Det här har vi ändrat: Den nya startsidan kanske ser bekant ut. Det beror på att den har utformats för att återspegla hur din objektssida faktiskt ser ut för resenärer. Vi har uppdaterat toppen av startsidan så att den visar de delar av ditt Tripadvisor-objekt som en resenär ser direkt, däribland din huvudbild, verksamhetens namn, totalbetyg, antal omdömen, resenärernas rankning och objektsinformation. Nu när du loggar in på hanteringscentret är det enkelt att se vad en potentiell resenär ser. Och om något av de här elementen inte visas på det sätt som du hade tänkt dig kan du bara klicka för att redigera det. Klicka bara på pennikonen för att uppdatera din objektsinformation. Om du har ett boende med ”standardobjekt” (ägare utan en prenumeration på Företagsfördel) kan du klicka på knappen Uppgradera för att köpa Företagsfördel och lägga till dina kontaktuppgifter högst upp på ditt Tripadvisor-objekt.
”Det skulle vara bra att snabbt se viktig information om mitt konto.”
Det här har vi ändrat: Vi har samlat all information om ditt konto under Ditt konto högst upp på startsidan. Högst upp är din kontostatus: Standardobjekt (för alla som inte prenumererar på Företagsfördel), Företagsfördel med standardåtkomst och Företagsfördel med premiumåtkomst. Nedan visas ditt plats-ID, som du kan behöva för kundsupport eller frågor om försäljning.
”Jag vill kunna svara på omdömen och hantera information om min verksamhet direkt från startsidan.”
Det här har vi ändrat: Panelerna på hanteringscentrets startsida tar dig direkt till andra välbesökta sidor i hanteringscentret. De här sidorna har valts ut baserat på den feedback vi har fått från ägare och inkluderar följande:
- Svara på omdömen: Se och svara på alla dina omdömen på ett ställe. Läs mer nedan!
- Marknadsför din verksamhet: Starta en kampanj med sponsrade placeringar – och börja visa upp annonser för högkvalificerade resenärer på Tripadvisor.
- Se dina resultat: Kom åt analyspaketet där du kan se viktiga nyckeltal och resultatindikatorer för ditt Tripadvisor-objekt. Företagsfördel-prenumerant: Du har exklusiv tillgång till, och möjlighet att ladda ned, en mängd data om din verksamhetssida och dina konkurrenter.
- Hantera objekt: Uppdatera och hantera den information som delas på ditt Tripadvisor-objekt.
- Visa mediecentret: Lägg till och redigera media som delas på ditt Tripadvisor-objekt. Företagsfördel-prenumerant: Du kan även välja dina 30 favoritbilder, skapa din anpassade Storyboard och mer därtill här.
- Få fler omdömen: Använd Expresspost för omdömen för att enkelt be gäster som nyligen har besökt dig att skriva omdömen på Tripadvisor – kostnadsfritt!
Många hotellägare loggar in på hanteringscentret med en sak i åtanke: att svara på omdömen. Därför har vi lagt till ett nytt avsnitt som gör att du enkelt kan se och svara på nya omdömen. Klicka bara på knappen Svara och börja skriva ditt svar. Företagsfördel-prenumerant: Om ett positivt omdöme precis har kommit in klickar du bara på Hantera favoritomdöme för att uppdatera det favoritomdöme som lyfts fram – glöm inte att lägga till ett på alla språk.
Endast tillgängligt för Företagsfördel-prenumeranter: Det finns ytterligare två avsnitt av startsidan som bör förenkla ditt liv. I det första beskrivs alla funktioner som är tillgängliga för dig som prenumerant på Företagsfördel. Använd listan med funktioner till höger för att snabbt se vilka Företagsfördel-funktioner som är aktiva eller inaktiva och uppdatera dem efter behov. Obs! Enbart ägare med åtkomst till funktioner kan uppdatera Företagsfördel-funktionerna. Det andra avsnittet är rutan Kontakta Tripadvisor där du kan få hjälp online och där faktureringsansvariga med Företagsfördel kan se telefonnumret till sin särskilda Tripadvisor-representant.
”Jag vill se fler tips och bästa tillvägagångssätt för att hantera mitt Tripadvisor-objekt.”
Det här har vi ändrat: Du som vill ha fler Tripadvisor-guider och bästa tillvägagångssätt klickar på någon av de tre artiklar som visas – eller på Visa alla för att besöka Tripadvisor Insights, vår marknadsföringsresurs för turismbranschen.
En guide till vanliga uppgifter i hanteringscentret
Så här uppdaterar du dina allmänna uppgifter
Se till att all den grundläggande informationen på Tripadvisor stämmer genom att granska och uppdatera den efter behov i hanteringscentret. Du kan redigera företagets namn och varumärke, skriva en kortfattad företagsbeskrivning och uppdatera dina kontaktuppgifter under fliken Allmänt. Observera att dina kontaktuppgifter är privata och inte visas på din Tripadvisor-sida. Om du vill publicera dina kontaktuppgifter offentligt för potentiella resenärer ska du uppgradera till en prenumeration på Företagsfördel. Så här redigerar du dina allmänna uppgifter:
- Logga in på hanteringscentret.
- Klicka på Hantera objekt i den översta menyn och välj Namn och beskrivning.
- Fyll i (eller uppdatera) din allmänna information och tryck sedan på Skicka.
Så här bekräftar du din plats
Hjälp gästerna att hitta dig genom att se till att din adress och kartnålens plats stämmer på Tripadvisor. Så här redigerar du din plats:
- Logga in på hanteringscentret.
- I menyn Hantera objekt högst upp på sidan klickar du på Plats.
- Uppdatera adressen och kartnålen och redigera efter behov. Tips: Placera nålen över huvudentrén eller parkeringsplatsen så att resenärer enkelt kan att hitta dig.
Så här uppdaterar du bekvämligheterna
Visa upp din bästa sida och lyft fram de egenskaper och bekvämligheter som din verksamhet har att erbjuda. Vi listar bekvämligheter som styr gästers beslut på Tripadvisor. Det här innebär att en bekvämlighet som du har valt ibland inte visas på ditt objekt, eller visas enbart för potentiella gäster som klickar på Visa alla bekvämligheter. Så här gör du tillägg till eller uppdaterar bekvämligheterna:
- Logga in på hanteringscentret.
- Under menyn Hantera objekt väljer du Bekvämligheter.
- Gå igenom varje avsnitt av bekvämligheter och markera eller avmarkera de bekvämligheter som gäller för ditt boende.
- Klicka på Skicka för att spara dina ändringar.
Väntande ändringar: När du har skickat in uppdateringarna till dina bekvämligheter ser du att ändringarna visas som väntande. Det kan ta upp till 48 timmar innan ändringarna visas. Kontrollera hanteringscentret efter 48 timmar för att bekräfta dina val.
Flaggade bekvämligheter: Vi använder information från ägare, resenärer och tredje parter för att fastställa vilka bekvämligheter som ska publiceras. Därför kan du ibland märka att du har flaggade bekvämligheter. Det innebär att gäster har nämnt att boendet inte erbjuder en viss bekvämlighet som du tidigare hade valt. Dessa flaggade bekvämligheter kommer inte att flaggas synligt för potentiella resenärer på Tripadvisor, men de kommer troligen att tas bort från ditt objekt. Kontakta kundtjänst om du har några frågor.
Så här svarar du på omdömen
När du svarar på omdömen visar du tydligt, för både tidigare och framtida gäster, att du är intresserad av deras feedback och att du tar deras kommentarer på allvar. Så här svarar du på ett omdöme:
- Logga in på hanteringscentret.
- Klicka på fliken Omdömen i menyn högst upp och välj Svara på omdömen.
- Välj det omdöme du vill svara på genom att klicka på det i kolumnen till vänster. Omdömen kan sorteras efter datum, totalbetyg, språk och svarsstatus.
- Ange din anknytning till verksamheten.
- Skriv svaret i rutan. Kom ihåg att sättet du säger något på är väldigt viktigt för hur resenärerna uppfattar ditt budskap. Kolla in våra bästa tips på hur du skriver svar från företaget.
- Bekräfta att det namn och den företagsroll som visas under ditt svar från företaget är korrekta.
- Klicka på Skicka.
Så här överför och hanterar du bilder
Fånga potentiella gästers uppmärksamhet genom att lägga till bilder på ditt Tripadvisor-objekt. Ladda upp bilder som visar vad ditt företag har att erbjuda. Se till att välja en huvudbild som gör ett bra första intryck. Så här laddar du upp bilder:
- Gå till hanteringscentret.
- Klicka på Hantera objekt i menyn högst upp och välj Bilder.
- När du befinner dig på sidan kan du lägga till bilder genom att klicka på knappen Lägg till fler bilder i sidans övre högra hörn.
- Markera rutan som bekräftar att du representerar företaget och har rätt att publicera bilden.
- Klicka sedan på knappen Överför.
När du är här ska du inte glömma att ange en huvudbild och lägga till bildtexter till befintliga bilder. Boendeägare kan också ändra ordningen på sina bilder och kategorisera bilder i album.
Du hittar fler tips på hur du får ut mesta möjliga av dina bilder i vår guide.
Så här diskuterar du ett omdöme
Vi tar falska omdömen på stort allvar. Om ett omdöme strider mot våra riktlinjer eller om vi kommer fram till att det på något sätt är felaktigt, tar vi bort det. Dock räcker det inte med att inte hålla med om vad som står i omdömet för att det ska tas bort. Tripadvisor agerar inte som medlare eller domare i faktadiskussioner. Så här bestrider du ett omdöme:
- Logga in på hanteringscentret.
- Klicka på Omdömen i menyn högst upp och välj Rapportera ett omdöme.
- Under Vad är problemet med omdömet? väljer du ett av alternativen och fyller i resten av formuläret.
När du har skickat in begäran kan det ta några dagar innan den behandlas, och vi kan inte garantera att omdömet tas bort. Vi rekommenderar att du så snabbt som möjligt skickar in ett svar från företaget på omdömet som andra gäster kan läsa.
Läs mer om de 3 saker du kan göra efter att ha fått ett negativt omdöme.
Så här rapporterar du utpressning
Utpressning på Tripadvisor sker när en gäst hotar med att skriva ett negativt omdöme om en begäran om återbetalning, uppgradering eller annat inte tillgodoses. Du bör rapportera sådana hot till Tripadvisor innan ett omdöme potentiellt skickas in. Omedelbar rapportering av utpressningshot kan hjälpa oss att förhindra att utpressande omdömen visas på webbplatsen.
- Logga in på hanteringscentret.
- Klicka på Hjälp och inställningar i menyn högst upp och välj Hjälpcenter.
- I hjälpcentret klickar du på Kontakta oss i menyn högst upp och väljer Ägarsupport.
- Under Tala om för oss vad du har problem med väljer du Rapportera bedrägeri.
- Under Vad vill du göra? väljer du Rapportera hot om utpressning.
- Följ anvisningarna och besvara frågorna.
- Ange sedan ytterligare information om recensenten, inklusive namn, e-postadress, var personen kommer ifrån och vistelsedatum. Ange så mycket information som möjligt för att underlätta undersökningen.
Läs om vår policy kring utpressning här.
Senast uppdaterad: 8 april 2019