Dubrovnik Hotel använder Tripadvisor för att få synlighet och bokningar

Så här använder Berkeley Hotel & Spa sponsrade placeringar för att stå ut ur mängden i en mycket konkurrenskraftig marknad.

Berkeley Hotel & Spa är ett familjeägt hotell på 24 rum i Dubrovnik, Kroatien. Hotellchef Katarina Elez har fokuserat på att bygga upp Berkeleys närvaro online för att få fler resenärer att boka direkt på verksamhetens webbplats. Fortsätt läsa för att ta reda på hur hon har utformat en framgångsrik marknadsföringsstrategi online:

Fokus på Tripadvisor

När Berkeley Hotel startades bestämde Elez snabbt att hon var tvungen att fokusera på sin marknadsföring online, särskilt på Tripadvisor. ”Vi var ett av de första hotellen i Dubrovnik på Tripadvisor när vi öppnade 2007”, berättar hon. ”Vi har alltid använt Tripadvisor i stor utsträckning, och det är en av de bästa sakerna som någonsin kunde ha hänt för vårt företag.”

Strävan efter att marknadsföra online via Tripadvisor fortsätter att vara till nytta för Berkeley Hotel, även i dag. Elez säger, ”Vi har kunnat öka vår synlighet för resenärer som söker i vårt område eftersom vi har haft en stark och konsekvent närvaro på Tripadvisor ända från början. Vi har alltid varit bland de 15 populäraste hotellen i Dubrovnik.”

Maximering av synlighet för resenärer

Som ett litet 3-stjärnigt hotell i en stad som domineras av 5-stjärniga hotell med större marknadsföringsbudget måste Elez vara smart med marknadsföringsinvesteringarna för att maximera synligheten.

”Våra gäster kommer till oss från enorma marknader som Storbritannien, USA och Australien”, säger Elez. ”Med vår budget har vi upptäckt att det verkligen är svårt att använda verktyg som AdWords för att nå och påverka de här resenärerna.”

Elez investerade nyligen i en förbättrad webbplats som är nära integrerad med hennes kanalhanterare. Det gör att hon kan spåra alla sina bokningskällor – och utvärdera vad som driver dem. Efter att ha experimenterat med olika marknadsföringsverktyg har Elez nått stor framgång genom att utnyttja Berkeley Hotels redan starka närvaro på Tripadvisor.

Företagsfördel

I januari uppgraderade Elez Berkeley Hotel till en prenumeration på Företagsfördel med premiumåtkomst eftersom hon var ute efter ett sätt att öka bokningshänvisningar till sin webbplats.

”Vi har precis slutfört en renovering och kommer att använda funktionerna för premiumåtkomst – som Storyboard och favoritbilder – för att visa upp de här förbättringarna för resenärer”, säger Elez.

Hon använder också funktionen för specialerbjudanden för att mäta påverkan av Företagsfördel på bokningarna.

”Vi lägger upp ett erbjudande som är exklusivt för Tripadvisor och spårar noggrant hur det kommer tillbaka till oss. Vi upptäckte att personer som har bokat via vår webbplats nämner det, och det syns på bokningar från onlineresebyråer, så vi vet att resenärer gick till vår sida på Tripadvisor vid något tillfälle.”

Sponsrade placeringar

När Företagsfördel tagits i bruk började Berkeley Hotel använda Tripadvisors sponsrade placeringar. Elez säger, ”Vi vet att Tripadvisors gäster känner sig tryggare och mer benägna att direktboka. Så vårt mål är att använda sponsrade placeringar till att få fler gäster att boka direkt på vår webbplats, och öka beläggningen och det genomsnittliga dagspriset (ADR) under högsäsongen.”

Med tanke på att Dubrovnik är en av världens mest säsongsbetonade marknader antog Elez också att sponsrade placeringar skulle generera ännu mer trafik inför högsäsongen. Eftersom det finns begränsad efterfrågan under lågsäsongen har Berkeley inget sätt att kompensera för missade möjligheter.

”När gäster närmar sig bokningstillfället blir de mer känsliga för priset. Att öka vår synlighet skapar möjligheter att påverka gäster till att välja vår 3-stjärniga verksamhet eftersom våra priser är lägre än de 5-stjärniga verksamheternas som dominerar Dubrovnik.”

Och vilka är resultaten?

”Det är definitivt kostnadseffektivt att betala för de klick som kommer via sponsrade placeringar och se till att gästerna bokar direkt hos oss”, säger Elez. ”Vi gillar att vår annons visas högst upp i listan. Upprepning är viktigt, särskilt med tanke på köpmönstren i vår marknad. Även om de inte omedelbart klickar så kommer fler människor ihåg oss som ett alternativ. Sedan när de väl klickar är de mer benägna att boka.”

Elez planerar att fortsätta utnyttja sponsrade placeringar som en viktig del av marknadsföringsstrategin online. ”Vi har en långsiktig syn på våra investeringar. Vi kommer att fortsätta spåra antalet klick, webbplatstrafik och bekräftade direktbokningar från sponsrade placeringar under de kommande sex månaderna. Vårt antal bokningar för den här säsongen har hittills varit ganska stort”, säger Elez.

Påverka fler gäster att välja dig på Tripadvisor

Påverka fler gäster att välja dig på Tripadvisor

Senast uppdaterad: 12 mars 2018