Så ökade det här hotellet i Sorrento antalet direktbokningar med 20 % på 40 dagar

Gianfranco Acampora är ägare av samt hotellchef och marknadsföringsstrateg på Grand Hotel Aminta och här delar han med sig av sina bästa tips på hur han marknadsför sitt designhotell i Sorrento

Vi intervjuade nyligen den ledande hotellägaren och marknadsföringsexperten Gianfranco Acampora, ägare av och hotellchef på Grand Hotel Aminta i Sorrento i Italien. Han delade med sig av de här viktiga insikterna om de bästa tillvägagångssätten för digital marknadsföring av hotell:

Kan du berätta för oss om Grand Hotel Aminta och din roll i verksamheten?

Grand Hotel Aminta är ett av de största hotellen i Sorrento och är beläget på en kulle med utsikt över Neapelbukten och staden. I dag delar jag och min bror på ansvaret för ledningen av hotellverksamheten. Jag fokuserar på verksamhetsområdena försäljning, marknadsföring och registrering av gäster.

Kan du säga mer om säsonger och kundefterfrågan på Aminta?

Aminta är ett av få hotell i området som är öppet året runt, men det är verkligen en sommarsemesterort. Högsäsongen är april till oktober och lågsäsongen är november till mitten av mars – med undantag för nyår, tack vare det fantastiska fyrverkeriet här i Sorrento.

I dag kommer majoriteten av våra kunder från Storbritannien. Vi ser också en hel del amerikaner och kanadensare.

Du har marknadsfört ditt hotell online under flera år. Kan du berätta mer om din strategi och hur den har utvecklats med tiden?

Jag har alltid varit intresserad av digital marknadsföring – det är inte bara mitt jobb, utan även min hobby och passion. År 1995 var vi den första verksamheten i Sorrento att lansera en webbplats och hotellet har alltid gett bra resultat i sökningar. I takt med att andra börjar synas online har vi provat olika saker för att upprätthålla vår konkurrensfördel, som att annonsera hos sökmotorer och onlineresebyråer.

Vi insåg snabbt att det är ganska svårt att nå ut till våra potentiella kunder via sökmotorannonser. Det finns för många konkurrenter som bjuder på de bästa nyckelorden och det är verkligen svårt att bli högst rankad. Men Tripadvisor är ofta ett av de första sökresultaten för dessa termer. Dessutom berättar gäster ofta att de faktiskt hittade oss på Tripadvisor. Därför utvecklade vi vår strategi med fokus på marknadsföring på den webbplatsen.

Kan du berätta mer om hur era gäster söker?

Visst – vi lägger bud på söktermer som ”Sorrento hotell med pool”. Dagens gäster berättar att de först brukar använda en sökmotor och en term som ”Sorrento hotell”, men att det helt enkelt ger för många sökresultat som är svåra att gå igenom. De hittar snabbt Tripadvisor och använder webbplatsen för att göra mer specifika efterforskningar och hitta en verksamhet som uppfyller deras behov. Tripadvisor blir i själva verket den sökmotor som används inom ett resmål och som gäster använder för att hitta hotell, restauranger och så vidare.

Hur ser din strategi för att arbeta med Tripadvisor ut, mer specifikt?

Tripadvisor är för närvarande vårt mest effektiva marknadsföringsverktyg. Med den nya funktionen sponsrade placeringar kan till exempel Aminta visas ovanför sökresultaten för Sorrento. Det har varit väldigt viktigt för oss. Annonsen driver trafik till oss och resenärer har möjlighet att kontakta oss direkt via de länkar som ingår i vår Företagsfördel. Jag har märkt att det sparar mig provisionskostnader eftersom personer kontaktar oss direkt eller bokar på vår webbplats.

Hur har sponsrade placeringar fungerat för dig?

Vi har varit väldigt nöjda med produkten. Vi fortsätter att testa den, men hittills har vi ökat antalet direktbokningar med 20 % på 40 dagar. Verktyget är fantastiskt, det är verkligen lätt att använda, och kostnaden är minimal jämfört med den avkastning på investeringen som vi fått. Kunder från den här kanalen verkar också vara ganska värdefulla – de bokar längre vistelser och rumstyper ovan genomsnittet.

Vad blir din strategi för användningen av sponsrade placeringar i framtiden?

Det finns tre olika budgetalternativ för sponsrade placeringar. Under högsäsongen – när vårt hotell är fullbokat – går vi nog tillbaka till alternativet med lägre budget, men har fortfarande en aktiv kampanj. Det är viktigt att alltid ha exponering för framtida bokningar. Under resten av året – särskilt i januari och februari då folk börjar planera inför sommaren – kommer vi att använda ett av alternativen med högre budget för att styra mer trafik till vår verksamhet.

Vad skulle du säga till andra hotellägare som överväger sponsrade placeringar?

Det är definitivt något de borde testa. Verktyget är lätt att använda. Du behöver inte välja sökord eller ange bud. Bara välj vad du vill spendera varje dag och ställ in det, så behöver du inte göra något mer.

Läs mer om Tripadvisors marknadsföringslösningar

Läs mer om Tripadvisors marknadsföringslösningar

Senast uppdaterad: 22 februari 2018