Trender inom hotell-, restaurang- och resebranschen

De senaste trenderna inom hotell-, restaurang- och resebranschen.

Marknadsföring

Berätta din digitala historia på tripAdvisor

WEBBINARIUM PÅ BEGÄRANBerätta din digitala historia på tripAdvisor 

Som ett resultat av internet och att mobila enheter finns överallt har berättelser blivit digitala. Digitalt berättande sticker ut ur mängden bland all marknadsföring, engagerar resenärer och gör att du kommer i kontakt med dem på ett emotionellt plan.

Sally Davey som är global chef för branschrelationer på Tripadvisor och Dianne Hallock som är chef för B2B-innehållsmarknadsföring på Tripadvisor diskuterar den psykologiska kraften i digitalt berättande – och åtgärder du kan göra på Tripadvisor för att påverka potentiella gästers bokningsbeslut. Titta nu och få tips om hur du:

  • identifierar och förstår din målgrupp med exklusiva data
  • ser hur ägda, förtjänta och betalda strategier fungerar tillsammans för att forma ditt berättande
  • tar reda på mer om hur du berättar din historia på Tripadvisor genom att använda våra kostnadsfria verktyg så som Företagsfördel och sponsrade placeringar.

Prenumerera nu att titta på webbinariet på begäran (endast på engelska)!

Tips för att ta bättre bilder av verksamheten

Tips för att ta bättre bilder av verksamheten Gör-det-själv-råd från professionella hotellfotografer

Om en bild säger ”mer än tusen ord” – berättar verksamhetsbilderna på din profil vad du vill att de ska säga åt potentiella kunder? Om du inte har budgeten till att anställa en professionell fotograf finns det andra sätt att få ut mesta möjliga av bilderna på din verksamhet.

När resenärer väljer boenden kan kvalitetsbilder hjälpa din verksamhet att sticka ut i mängden. Här är några tips från professionella hotellfotografer, baserat på tekniker som de använder för sina egna kunder.

Tänk på kompositionen

”Utrymmen med en riktigt intressant belysning är perfekta för vackra bilder”, säger Ken Wan, föreståndare för ARC – Architectural Photography i Vancouver. Både naturlig och konstgjord belysning fungerar, så länge det finns rikligt av det. ”Jag anser också att utrymmen som låter betraktaren föreställa sig själv på platsen, oavsett om det är ett vackert rum med havsutsikt eller en utomhuspool, kan vara verkligt tilltalande och inbjudande.”

Däremot varnar han för att inkludera människor i bilderna då de kan förmedla en bild av din målgrupp för verksamheten, och i värsta fall stöta bort sådana som uppfattar att de inte passar in.

Alla typer av boenden bör ha bilder på rummen i deras helhet, särskilt gästrummen. Men det finns andra bilder som du även bör ta med i din portfölj.

Försök att inkludera:

  • Bilder på personalen när de beter sig som normalt.
  • Arkitektoniska detaljer som betonas av naturlig belysning.
  • Bilder på livsstilsdetaljer (inredning, möbler, mat) tagna i mjukt ljus.
  • ”Mysiga” bilder tagna på natten.

Undvik följande i dina bilder:

  • Personal eller gäster som ser in i kameran.
  • Tomma lobbyer och korridorer eller bilder på rumsdörrar.
  • Ostädade eller smutsiga rum.
  • Hektiska bilder med för mycket innehåll (använd inte vidvinkel- eller panoramaobjektiv).

”Var inte rädd för att lägga tid på att flytta runt möbler tills kompositionen är rätt. Släta ut lakanen, ta bort papperskorgen och rätta till bilderna på väggen”. – Mark Bolton från Mark Bolton Hotel Photography

Förbered dina utrymmen

Innan du tar din första bild ska du organisera dina utrymmen korrekt. Mark Bolton från Mark Bolton Hotel Photography bor i London men fotograferar hotell över hela världen. ”Var inte rädd för att lägga tid på att flytta runt möbler tills kompositionen är rätt”, säger han. ”Släta ut lakanen, ta bort papperskorgen och rätta till bilderna på väggen.”

Tänk även på vilken tid på dagen som är bäst för att dra nytta av naturligt ljus. Den perfekta tiden är tidigt på morgonen på en klar och solig dag.

Maximera din utrustning

Du behöver inte dyr och invecklad kamerautrustning för att ta bra bilder, men du bör bekanta dig med verktygen och inställningarna på kameran för att förbättra resultaten. Relativt billiga kameratillbehör kan också vara värda att investera i. 

Bolton föreslår att du använder ett stativ, vilket gör det lättare att få en rak bild. ”Försök hålla din kamera vågrät så att det inte uppstår knepiga vinklar, även kallade ’konvergerande vertikaler’”, säger han. ”Du kan köpa ett minimalt vattenpass och montera det på din kamera.”

För att få ett djupt fokus rekommenderar han också att använda en liten bländaröppning, vilket leder till alla objekt i förgrunden och bakgrunden avbildas med samma fokus. Däremot kommer större bländaröppningar att orsaka suddighet i bakgrunden. Släck halogenlampor, och ställ in ISO-värdet på upp till 400 ISO så att du inte får för mycket ”brus” i bilden. Ett större ISO-värde ökar kamerans känslighet för ljus.

Wan rekommenderar att ta några testbilder och granska dem på en dator. ”Det som ser rätt ut ur en persons synvinkel kan ofta se konstigt ut på bild”, säger han.

Integrera ett trendigt bildspråk

Om du vill att dina verksamhetsbilder ska kännas aktuella bör du tänka på trender inom hotellfotografi. Bolton har märkt en ökning av motiv som oftare fokuserar på livsstil (inredning och mat, till exempel) än de arkitektoniska beståndsdelarna av verksamheten. Det är en ”redaktionell känsla” som skildrar personlig interaktion och tidpunkter som omfattar alla sinnen.

Men trender kommer och går, säger Wan. Han rekommenderar att du koncentrerar dig mer på budskapet som du vill förmedla. De här livsstilfotografierna som visar upp människor kommer att kännas föråldrade efter några år eftersom kläder och hårstilar ändras.

Ta dig tid att skapa en bildportfölj som gör att din verksamhet skiner. Inbjudande bilder skickar rätt meddelande till kunder som du vill locka till dig. 

Upplagd av: http://gobigorgohomeblog.com...

Framgångsberättelser med de sociala medierna

Framgångsberättelser med de sociala medierna En närmare titt på flera prisbelönta hotellkampanjer

Nu för tiden innebär effektiv marknadsföring via de sociala medierna mer än att bara skriva ett inlägg om dagen på Facebook och Twitter. Kreativitet är nyckelordet för att få uppmärksamhet i den tätbefolkade cyberrymden, interagera med och bygga upp en kundbas, få folk att börja prata och – förhoppningsvis – få budskapet att spridas över hela nätet.

När tidningen Travel + Leisure lanserade utmärkelserna SMITTY (”Social Media in Travel and Tourism”) för två år sedan började både stora och små hotell och resorter över hela världen dela med sig av sina framgångsberättelser om kampanjer i de sociala medierna. Om man tar en titt på de olika kampanjprogram som har vunnit utmärkelserna för 2013 får man en insikt om vad som gäller när man ska fånga konsumenternas uppmärksamhet.

The Four Seasons belönades med SMITTY-utmärkelsen i kategorin ”Bästa hotellkedja allmänt sett”. Deras strategi, som genomfördes både via Facebook och Twitter, gick ut på att erbjuda gästerna äkta rekommendationer från personalen på de lokala hotellen om vad man kunde göra och se på varje resmål, inklusive lokala tips och erbjudanden. De enskilda Twitter-kontona för 84 olika verksamheter erbjuder särskild information om till exempel London, Bangkok, Mexiko, Sydney och New York.

The Four Seasons belönades även med en utmärkelse i kategorin ”Bästa hotell i världen, allmänt sett”. Företaget använde de sociala medierna för att göra öppningen av sin verksamhet i Toronto till något riktigt spännande. Kampanjen började 30 dagar i förväg på Facebook, där spa-erbjudanden delades ut dagligen. På Twitter höll man en ”tweetsändning” under hotellets öppningsceremoni när bandet klipptes. Alla användare på Twitter kunde följa evenemanget genom att använda hashtaggen #FSNewEra.

Flera SMITTY-utmärkelser delades ut för kampanjer som hade genomförts via särskilda mediekanaler. Utmärkelsen för Bästa tidslinje på Facebook” delades ut till Fairmont Hotels. Företagets inlägg fokuserar på enskilda verksamheter med häpnadsväckande bilder, uppmuntrar till dialog och engagemang med särskilda frågor, marknadsför erbjudanden och rabatter och ger förslag om resplaner för särskilda resmål.

Vinnarna av utmärkelserna var inte bara stora hotellkedjor. Enskilda verksamheter fanns också med. W New York Times Square var vinnare i kategorin ”Bästa tävling/utdelning” för att ha skapat den första bildutställningen på Instagram någonsin. Hotellkedjan, som är känd för sin utmärkta design, bad användarna på Instagram att ta bilder av designbilder i sin egen stad, till exempel arkitektur, gatukonst och inredningar. Användare som ville delta i tävlingen ombads följa kontot @whotelsnyc och sätta hashtaggen #WDESIGN på sina bilder. Den stora samlingen av bilder med samma sortering blev till en bildutställning i digitalt format.

Sociala medier, när de används för att låta allmänheten delta, har också fördelen att de gör folk glada samtidigt som de ger hotellet eller hotellkedjan en större exponering. I kategorin för SMITTY-utmärkelsen Bästa hjälpande av allmänheten via sociala medier” blev det fler än en vinnare. Kimpton Hotels utnyttjade sitt Facebook-konto till att genomföra en tävling för att ge amerikanska militärfamiljer en kostnadsfri vistelse över jul. När orkanen Sandy härjade tog InterContinental Barclay i New York City initiativet till att vara en knutpunkt för hjälpverksamheter, och skickade ut nyheter och uppdateringar genom sina konton på Twitter och Facebook.

Så hur kommer ditt företag att använda de sociala medierna under 2014?

Upplagd av: http://gobigorgohomeblog.com...

Fånga upp möjligheter till marknadsföring före vistelsen

Fånga upp möjligheter till marknadsföring före vistelsen

Nå ut till gäster med erbjudanden så snart de gör en bokning

Jag har bott på flera hotell och semesterorter där man skötte kommunikationen med mig på ett utmärkt sätt innan jag ens hade checkat in. De här verksamheterna gick långt bortom det e-postmeddelande av standardtyp som bekräftar en bokning, ger grundläggande information om boendet och föreslår ett uppgraderat rum. Hotellen använde istället tiden före resan till att presentera tjänster och bekvämligheter inom boendet för mig och lämna användbar information om lokala sevärdheter. Jag insåg att det här handlade om reklammeddelanden men uppskattade ändå innehållet – jag kände mig mer förberedd inför besöket och mer bekant med hotellets varumärke. 

Så här använder Palace Resorts e-post och sociala medier

SemesteranläggningenCozumel Palace i Cozumel, Mexiko, var en verksamhet som verkligen ansträngde sig för att kommunicera i förväg. Jag fick ett e-postmeddelande en månad före resan som beskrev spa-tjänsterna på platsen, vilket ledde till att jag bokade en tid. Om jag hade väntat till ankomsten hade det varit för sent att få en lämplig tid och jag hade kanske hoppat över spa-besöket. E-postmeddelandet garanterade att semesteranläggningen inte missade de extra intäkterna från mig.

Faktum är att Palace Resorts, ett varumärke med åtta boenden vid havet i Mexiko och Västindien, håller kontakt med gästerna inom flera olika områden före ankomst. Processen startar med ett e-postmeddelande med bekräftelse, men det är inte allt. På företagets webbplats möjliggör ett ”LiveChat”-verktyg att gästerna kan ställa frågor i realtid och få omedelbara svar. Sociala medier, i synnerhet Facebook, används i hög grad av varumärket, både som en förebyggande metod för att dela nyheter och information, samt som ett forum för feedback och frågor. Där kan gästerna berätta om sina önskemål, ställa frågor om bekvämligheter inom anläggningen och få hjälp med bokning av rundturer och aktiviteter. Företagets personal som ägnar sig åt sociala medier svarar snabbt och hänvisar gäster till specifik personal vid behov. 

Palace Resorts svarar också på ett växande antal förfrågningar i avsnittet med frågor&och svar på varje boendes Tripadvisor-sida. Frågor som ställs till Moon Palace Golf & Spa Resort i Cancun, till exempel, omfattar frågor om specifika bekvämligheter på rummen, menyalternativ, lokal transport och bokning av aktiviteter och tjänster på platsen.

”Vi har fått feedback från gäster före ankomst om att deras bokningsbeslut påverkades av vårt engagemang i de här kanalerna”, säger Michelle Catin, social media manager hos Palace Resorts. ”Via sociala medier styr vårt team gäster till vår rundtursavdelning så att de kan förboka rundturer, romantiska middagar och spa-tjänster före ankomst. Det här är en strategi som alla vinner på, eftersom det sparar gäster tid när de är på boendet och förkortar väntetiden i vår Palace Vacation Planners-avdelning.”

Ashford Castles metod: erbjuda anpassade tjänster

E-post är en ofta använd kommunikationsmetod för Ashford Castle i Mayo, Irland. Det här mediet ger verksamheten möjlighet att dela en större informationsmängd, samt länkar till onlineresurser och bifogade dokument. Vid bokning får framtida gäster ett välkomstmeddelande från general manager Niall Rochford som omfattar: en länk till en karta och vägbeskrivning till boendet, e-postadress och telefonnummer för specialönskemål, länkar till verksamhetens Facebook- och Twitter-sidor och en länk till registreringsformuläret för prenumeration på nyhetsbrev.

 Välkomstmeddelandet via e-post innehåller ett bifogat formulär för önskemål som gästen ombeds skicka in före ankomst. Gästerna får flera olika alternativ gällande kostnadsfria tjänster, t.ex. val mellan skum- eller fjäderkudde, samt möjlighet att göra bokningar av fika och middag på platsen. De får även en presentation av fler avgiftsbaserade tjänster som: flygplatstransport med privat bil, leverans till rummet av blommor, frukt, champagne eller en tårta för särskilda tillfällen, bokningar av spa-behandlingar och bokningar av aktiviteter inom boendet, t.ex. falkjakt, pilbåge- och lerduveskytte. Slutligen finns en e-postadress till Catherine Kenny, verksamhetens guest services manager – en verklig person, inte ett namnlöst, anonymt kontor.

De här två företagen bevisar hur effektivt det är att nå ut till gäster under tidsfönstret före resan mellan bokning och incheckning. Båda har skapat en möjlighet att inte bara inleda en längre relation med kunden, utan även att fånga upp bokning av tjänster på platsen under resans planeringsfas.

Upplagd av: http://gobigorgohomeblog.com...

Marknadsföring med e-post: Ta del av de här inspirerande idéerna för innehåll

Marknadsföring med e-post: Ta del av de här inspirerande idéerna för innehåll E-postmarknadsföring är en av de mest effektiva metoderna för att engagera kunderna. Del 2 av den här serien i 4 delar visar hur du gör dina prenumeranter intresserade med hjälp av innehåll som får varumärkeslojaliteten att öka och inspirerar läsare att boka sin nästa vistelse hos dig.

Som du minns fråndel 1 ger e-postmarknadsföring en av de största avkastningarna på investering av alla marknadsföringskanaler. Och hotell- och restauranggäster är några av de mest engagerade e-postprenumeranterna.

Nu när du har gjort dina prenumeranter intresserade med hjälp av tipsen från del 1 ska jag lära dig hur du levererar en lång rad meddelanden med engagerande och relevant innehåll till dina läsare.

Tänk på det här: varumärken som bara skickar ut ett e-postmeddelande i månaden har större andel uppsagda prenumerationer1 än de som ofta skickar ut kampanjer. Jag rekommenderar att du skickar ut två e-postmeddelanden i månaden: ett nyhetsbrev med längre och mer nyhetsrelaterat innehåll och, två veckor senare, ett kort e-postmeddelande med ett roligt inslag.

Här är 7 idéer med intressant innehåll som kan användas till olika e-postkampanjer året runt. Fundera på vilka av ämnena nedan som är mest relevanta för dina kunder och din verksamhet.

Ha alltid koll på din statistik för att se vad dina läsare tycker bäst om. Var extra uppmärksam på öppningsgraden för din kampanj, hur många procent av läsarna som öppnar dina e-postmeddelanden, och antal direkta klickningar, hur många procent av läsarna som klickade på en länk i ditt e-postmeddelande.

  1. Specialerbjudande och specialrabatter Dessa är de mest uppenbara valen för e-postmarknadsföring, men de bör användas med måtta för att ge plats åt de mer innehållsbaserade idéerna nedan. Du kan alltid ta med alla nuvarande kampanjer i uppmaningen till handling. Till exempel, ”boka nu och spara 25 %”.
  2. Intervjuer med gäster. Människor tycker om att läsa om andra människor. Presentera nya gäster som representerar din målgrupp/dina målgrupper, t.ex. par, familjer eller affärsresande, och fråga dem om deras vistelse. Läsarna kommer att känna igen sig själva i de nöjda kunderna du presenterar.
  3. Intervjuer med personalen. Skriv ett intressant porträtt av en ny kock eller portier eller presentera servicepersonalen som gästerna kommer att träffa under sin vistelse. Ta med ett avsnitt med titeln ”Nästa gång du är här, fråga mig om …” där den anställda pratar om sina favoritställen i staden och senaste resor eller annan praktisk eller intressantinformation som rör kunderna. Detta gör din verksamhet mer personlig och uppmuntrar på ett diskret sätt gästerna att komma tillbaka.
  4. Lokala evenemang. Har ditt resmål någon lokal festival, parad eller firande? Marknadsför dem som anledningar till att komma tillbaka. Fokusera också vad som är populärt bland den lokala befolkningen: en ny museiutställning eller en kommande show på teatercentret. Betona vad som gör ditt resmål unikt och autentiskt.
  5. Omdömen. Har du ett mycket bra omdöme på Tripadvisor? Har en bloggare eller en tidning skrivit något positivt om dig? Dela det! Men gör det till ett samtal. Uppmuntra läsare att bidra med sina egna omdömen om sin senaste vistelse.
  6. Verksamheter som presenteras. Använd nyhetsbrevet för att framhäva alla dina platser om du har flera verksamheter. Visa hur din skidort underhåller gäster på sommaren. Skriv om alla spännande renoveringar som görs på din strandverksamhet inför sommaren.
  7. Bilder Har du inte så mycket att säga? Låt en högupplöst bild på din verksamhet eller dina bekvämligheter tala. Eller visa verksamhetsbilder från dina gäster och uppmuntra läsare att dela sina egna med dig på sociala medier.

Bonustips: Dela ditt innehåll. Lägg till knappar för delning på sociala medier i varje artikel i ditt nyhetsbrev och uppmuntra läsare att dela ditt fantastiska innehåll.


  • 1. http://www.copyblogger.com/3-email-marketing-tips/
Upplagd av: http://fromwayuphigh.com...

Hantering av negativa kommentarer på de sociala medierna: Del ett – Facebook

Hantering av negativa kommentarer på de sociala medierna: Del ett – Facebook

De sociala medierna ger företag stora möjligheter att nå ut till sina kunder på ett mer personligt sätt. Men precis som många företag har fått erfara så kan den personliga tonen vara både en fördel och en nackdel. Vissa kunder använder de sociala medierna för att ge dig beröm, medan andra utnyttjar detta offentliga utrymme till att lyfta fram sina klagomål.

Precis som de flesta företag är du förmodligen aktiv på flera av de sociala medieplattformarna, till exempel Facebook, Twitter, Google+, Instagram eller Pinterest. De två största och populäraste plattformarna – Facebook och Twitter – är också de som är den största källan till negativa kommentarer och klagomål från kunder. Eftersom de här två jättarna inom sociala medier låter dig interagera med dina följare på ett särskilt sätt är det viktigt att ha en specialanpassad plan för varje enskild plattform om hur du ska svara.

Men till att börja med ska vi titta på en universell regel som gäller för alla sociala medieplattformar och som du verkligen bör följa om du vill hantera klagomålen på rätt sätt …

Svara (och gör det på en gång)

Glöm inte att hanteringen av ett klagomål på de sociala medierna är precis som när du hanterar ett klagomål i verkligheten på ditt hotell, restaurang eller sevärdhet – med den enda skillnaden att du på de sociala medierna har en åskådarskara motsvarande en hel fotbollsarena. Om du inte ser till att svara omgående är risken stor att andra svarar i ditt ställe och påverkar både dina nuvarande och framtida kunder.

Nyckeln till framgång är att ha en plan för hur du ska hantera klagomål på de olika sociala medieplattformarna. Precis som med alla andra effektiva kundtjänstkanaler kommer klagomål som hanteras på ett bra sätt att leda till nöjda kunder, som sedan berättar för sina vänner på de sociala medierna om hur bra du är.

En svarsplan i tre steg för Facebook

Facebook har mer än 1,3 miljarder aktiva användare i månaden1 och är därför en bra plats att börja använda din svarsstrategi på de sociala medierna. Så hur svarar man då på klagomål på verksamhetens företagssida? Det beror på vilken typ av klagomål det är, men den här planen i tre steg är en bra grundregel för hur du svarar på ett sätt som inger förtroende för ditt varumärke:

  1. Var förstående
  2. Be om ursäkt
  3. Agera

Ett exempel: inlägg på Facebook om ett ostädat hotellrum, dålig mat på en restaurang eller en långsam kö till en sevärdhet är specifika klagomål som du kan försöka åtgärda praktiskt. Så här hanterar du dem:

Först och främst ska du vara förstående. Låt kunden få veta att du förstår att hon eller han är upprörd. Du skulle väl också bli upprörd om det hände dig? Det är viktigt att ditt svar på klagomålet är personligt och förstående.

För det andra ska du be om ursäkt. Visa att du är uppriktigt ångerfull (det är mycket viktigt att du framstår som ärlig!) över att gästens upplevelse var negativ och att du vill gottgöra detta. Slutligen ska du agera. Vid det här tillfället är det mycket viktigt att se till att diskussionen fortsätter utanför det offentliga kommentarsfältet, till exempel via e-post eller genom Facebooks privata meddelanden. I ett privat utrymme kan du hantera ärendet på precis samma sätt som ett vanligt kundklagomål i verkligheten.

En enskild kundtjänst på de sociala medierna

På din Facebook-sida bör du använda en särskild e-postadress enbart för klagomål på de sociala medierna. Om en kund redan har ett negativt intryck av din vanliga e-postadress för kundtjänst är en identisk e-postadress det sista de vill se när de besöker din Facebook-sida för att hitta ett annat sätt att kontakta dig.

Kom ihåg att kunden blir mer och mer irriterad ju längre tid det tar för klagomålet att bli besvarat på din Facebook-sida, och att en allt större del av dina följare kommer att se detta (och kanske skriver sina egna synpunkter). Ju snabbare du får bort klagomålet från internet – eller åtminstone det offentliga kommentarsfältet – desto bättre.

Vikten av att vara förstående

Men vad ska du göra när det är uppenbart att kunden bara vill få ur sig sin frustration? De kan till exempel vara irriterade över att ett flyg är försenat. Ingen person i hela världen som är ansvarig för sociala medier kan få ett försenat flyg att komma i tid, oavsett hur kompetent hon eller han är. I de situationer där det är omöjligt att uppfylla kundens krav är det mycket fördelaktigt att visa en uppriktig förståelse för kunden och hans eller hennes planer. Ibland vill vi bara göra vår röst hörd, och det är det vi använder de sociala medierna till i dagens samhälle.

Ta bort eller ej?

När klagomålet väl har lösts ska du svara på det ursprungliga inlägget och säga att du är glad att du kunde hjälpa kunden att lösa problemet och att tacka henne eller honom för synpunkterna. Tumregeln är att du aldrig ska ta bort ett rimligt kundklagomål på din Facebook-sida. Däremot bör du ta bort alla inlägg som är uppviglande, nedsättande, rasistiska eller liknande. I sådana fall bör du även blockera användaren så att personen inte kan göra fler inlägg. 

Till sist vill vi återigen poängtera att ditt företags Facebook-sida är ett tillägg till din kundtjänstavdelning och därför bör skötas på samma sätt. Genom att följa stegen i den här guiden kan du skapa en plan för dina svar som passar ditt företag. De sociala medierna är här för att stanna, och genom att hantera dem på rätt sätt får både du och dina kunder fördelar.

Nästa gång ska vi titta på hur hantering av klagomål på Twitter kräver att du går till väga på ett annat sätt.


  • 1. http://www.statisticbrain.com/facebook-statistics/
Upplagd av: http://rtwin30days.com Senast uppdaterad: 12 juni 2014

Hantering av rykte

Resenärer delar med sig av vad bra service innebär för dem

Resenärer delar med sig av vad bra service innebär för dem

Om du vill imponera på gäster måste du anstränga dig lite.

Därför frågade den populära resevideobloggaren Kate Thomas resenärer ”Vad innebär bra service för dig som hotellgäst?”

Enligt videoklippet (på engelska) innebär bra service till gästerna följande:

  • Ett varmt välkomnande av gäster och snabb incheckning
  • Vara lyhörd för gästens behov
  • Ge insidertips om var man kan äta och vad man kan göra
  • Ha glada anställda som verkligen tycker som sitt jobb
  • Kunna gästernas namn
  • Lösa problem snabbt

Kate tycker personligen att det är imponerande när hon erbjuds en gratis drink eller snacks.

Upplagd av: http://travelwithkate.com Senast uppdaterad: 27 oktober 2014

Bästa hotellservicen – finns du med i videoklippet?

Bästa hotellservicen – finns du med i videoklippet?

Vill du snabbt få reda på vilken typ av service som imponerar på resenärer? Se dessa videointervjuer (på engelska) av Kate Thomas.

Hon har ställt följande fråga till resenärer: ”Vilken är den bästa service du någonsin har fått på ett hotell?” Här är några av resenärernas insiktsfulla svar:

  • När jag fick en mobiltelefon så att jag kunde kontakta hotellpersonalen
  • När personalen la ner extra tid och ansträngning för att jag skulle få det jag behövde, till exempel min medicin
  • När jag fick oväntade förmåner, till exempel när personalen hade lämnat en gåva på huvudkudden efter genomförd städning
  • När personalen löste vanliga problem som uppstod på resan, till exempel när jag hade tappat bort plånboken
  • När jag fick tips om de bästa platserna för en lokal aktivitet eller där man kunde lära sig något nytt

När du har tittat på videoklippet bör du ställa följande fråga till dig själv: ”Vad kan jag göra för att ge mina gäster en utmärkt service?” Börja utnyttja dessa idéer så kan du få resenärerna att nämna din verksamhet när de blir tillfrågade om den bästa servicen de någonsin har fått.

Upplagd av: http://travelwithkate.com Senast uppdaterad: 5 november 2014

Free Reputation Management Webinar for Lodging Operators

Free Reputation Management Webinar for Lodging Operators

Free Reputation Management Webinar for Lodging Operators Watch this webinar (available in English) for expert strategies to build and maintain your online reputation. In a recent TripBarometer study, the majority of businesses identified “online reputation management”...

Mobil

Mobil marknadsföring Så här kan du ta del av 8 miljarder USD i mobilbokningar

Mobil marknadsföring Så här kan du ta del av 8 miljarder USD i mobilbokningar

Det stora med små skärmar

Har du ännu inte en mobilvänlig webbplats? Funderar du på att utveckla en app för mobila enheter? Då är det här guiden för dig.

51 procent av alla mobilwebbanvändare söker efter resor med hjälp av mobilen eller en datorplatta.1 De bokar också via dessa enheter – de beräknas boka för ungefär åtta miljarder USD under 2013.2

Vad är det första du bör göra för att öka direktbokningar och få del av den snabbt växande mobila målgruppen? Göra det enkelt för resenärerna att hitta, undersöka och boka ditt hotell via mobilen. Här visas varför.

Över 50 procent av mobilwebbanvändarna söker resor på mobilen

Mobilvänligt är bokningsvänligt

45 procent av mobilwebbanvändarna väljer att surfa på sina mobiler även om de har en dator till hands.3 Varför? Eftersom det är så bekvämt – telefonen är alltid med och den är alltid påslagen. Det betyder att om dina tänkta gäster måste använda en webbplats som är avsedd för datorer kan du missa många bra affärer.

Att visa den fullständiga webbplatsen på en mobil eller datorplatta är frustrerande för besökare med:

  • Långa uppladdningstider
  • Små länkar som är svåra att trycka på
  • Sidor där storleken måste ändras
  • Layouter som hindrar bokning
  • För mycket text att skriva

Vilka är då de goda nyheterna?

Du kan omvandla mobilbesökare till mobilbokningar utan att behöva lägga ner alltför mycket arbete. Vi erbjuder två populära alternativ för mobilvänliga webbplatser: dynamiska webbplatser och separata mobilwebbplatser. Vi kan också hjälpa dig att avgöra om en app för mobila enheter är något för ditt varumärke.

Dynamisk design är flexibel, effektiv och häftig

Vad är dynamisk webbdesign?

Dynamisk webbdesign innebär att layouten automatiskt omformateras och anpassas till användarens skärmstorlek.

Om någon besöker din webbplats via en dator visas den vanliga versionen. Om de besöker dig via en datorplatta eller telefon visas samma innehåll, men innehållet har en annan layout som passar bättre för en liten skärm. Inget mer kisande för att kunna läsa texten och inga fler försök att förstora sidan under promenaden.  

Så här fungerar det

CSS3 (Cascading Style Sheets Level 3) är en teknik för utformning av utseendet och formatet på webbplatser. CSS3 gör att du kan undersöka en enhets skärmstorlek och justera hur innehållet ska visas på grundval av storleken.

Exempel: visitmusiccity.com är turistwebbplatsen för Nashville i Tennessee. Du kan prova webbplatsens dynamik genom att ändra storleken på din dators webbläsare eller genom att samtidigt jämföra webbplatsen på en dator och en datorplatta eller telefon.

Fördelar med dynamisk design:

  • Effektiv optimering för alla enheter, både stora och små.
  • Du behöver bara administrera en version av webbplatsen.
  • En enda uppsättning av innehållet ger alla fördelar med sökmotoroptimering.

Nackdelar med dynamisk design:

  • Mer avancerad och dyrare att bygga från början – du måste antagligen anlita en byrå eller webbdesignspecialist.
  • Det kan vara tidskrävande att finjustera visningen av webbplatsen på olika enheter.
  • CSS3-tekniken är ny och det som visas snyggt på en enhet kanske inte fungerar så bra på en annan (särskilt om det är ett nytt märke).
  • Det är inte i första hand vad som visas för mobilanvändare som anpassas, bara hur det visas.

Mobilwebbplatser är anpassningsbara, snabba och lätta att testa

Vad är mobilwebbplatser?

En mobilwebbplats är en separat webbplats som du skapar särskilt för besökare som använder en datorplatta eller mobil.

Eftersom mobilwebbplatsen är oberoende av den fullständiga webbplatsen kan du justera sidlayouten för små skärmar och minimera bilderna för att laddningstiderna ska kunna minimeras för mobila enheter med långsamma internetanslutningar. Allt handlar om att göra saker och ting enklare för upptagna resenärer som kanske går i trappor, står i kö på flygplatsen eller åker taxi.

Så här fungerar det

Mobilwebbplatser är som fullständiga webbplatser, men med några viktiga skillnader. Bildmåtten och storleken på sidan är mindre. Knappar och text är större för att de ska vara enklare att läsa och trycka på. Innehållet och profileringen är ungefär samma både på mobilwebbplatsen och på den fullständiga webbplatsen, men mobilwebbplatsen är mer avskalad för att användarna snabbt ska kunna hitta vad de söker.

Exempel: Hiltons mobilwebbplats riktar användarnas uppmärksamhet på ett bokningsformulär och har sekundära länkar till en bokningsagent och den fullständiga versionen av webbplatsen.

Marriotts mobilwebbplats har istället en navigeringsfunktion med snabblänkar med fem viktiga länkar, inklusive ”Hitta och boka hotell” och ”Gör en mobilundersökning”, med en sekundär länk som leder till hämtning av en kostnadsfri Marriott-app.

Fördelar med en mobilwebbplats:

  • Du kan anpassa texten och bilderna för mobilanvändare.
  • Det kan vara billigare att skapa en särskild mobilwebbplats än en dynamisk webbplats.
  • Det går att läsa in sidor snabbare om du minskar storleken på bilder och bildfiler.

Nackdelar med en mobilwebbplats:

  • Du måste skapa, uppdatera och hålla reda på två webbplatser i stället för en.
  • Två identiska eller mycket lika webbplatser kan påverka sökmotoroptimeringen negativt, såvida du inte använder samma webbadress till båda webbplatserna (en kontrollfunktion gör att du kan skicka mobilanvändarna till mobilversionen av sidan utan att behöva ha en separat version av webbadressen).

Appar för mobila enheter är behändiga, anpassningsbara och dyra

Vad är appar för mobila enheter?

Troligen använder du appar väldigt ofta: Angry Birds, Instagram, Tripadvisor… ett vanligt inslag i tillvaron.

 

Appar för mobila enheter är program du hämtar och använder på telefonen eller datorplattan. De kan vara dyra att utveckla, så gör en app bara om du har tillräckligt med återkommande resenärer som skulle använda den tillräckligt ofta.

 

Du begär en hel del av resenärerna när du vill att de ska använda en app. Först och främst måste de hämta appen. Sedan hitta den och logga in. Sedan måste de också ta sig tid att använda den. Det betyder att appen måste täcka ett behov, vara enkel att använda och dessutom fungera bra om det ska vara värt besväret.

Så här fungerar det

De populäraste typerna av appar för mobila enheter, särskilt i resebranschen, är en app som utformas särskilt för Apple, Android eller Windows. Det tar tid och kostar pengar att bygga upp en app för varje plattform (kan jämföras med att översätta en bok till olika språk), men sedan kan du dra nytta av de olika operativsystemens unika funktioner.

Exempel: Titta på Priority Club Rewards app för iPhone. Den får höga betyg och många positiva omdömen. Varför? Eftersom appen gör det enkelt att boka och hålla reda på kommande resor och bonuspoäng. Just de saker upptagna resenärer bryr sig om mest.

Fördelar med appar för mobila enheter:

  • Du kan anpassa apparna efter de vanligaste (och lönsammaste) gästerna.
  • Användarna får ett bekvämt sätt att göra viktiga saker på.
  • Ditt varumärke får en ny kanal som kan engagera och motivera användare med hjälp av meddelanden, aviseringar i appen och mycket annat.

Nackdelar med appar för mobila enheter:

  • Det kan ta månader och kosta mycket pengar att utveckla en app.
  • Målgruppen är troligen begränsad till ditt varumärkes kärnanvändare, till skillnad från spel och även mer generella reseappar.
  • Appar för mobila enheter har hög tröskel för användarna innan de kommer igång.

Sju viktiga saker att tänka på

  1. Resenärer använder allt oftare datorplattor och telefoner när de bokar resor.
  2. Du måste ha en mobilvänlig webbplats för att lyckas locka till dig direktbokningar.
  3. Det finns två alternativ: en dynamisk webbplats eller en fristående mobilwebbplats.
  4. Välj en dynamisk webbplats om webbplatsen ska kunna visas på olika skärmstorlekar och du har resurser till en mer omfattande, teknisk process.
  5. Välj en mobilwebbplats om du vill kunna anpassa innehållet till användare i farten och du tycker det är okej att administrera två separata webbplatser.
  6. Om du väljer en dynamisk webbplats rekommenderar vi att du inte enbart koncentrerar dig på hur innehållet visas på olika enheter – innehållets kvalitet är lika viktigt.
  7. Utveckla inte en app för mobila enheter såvida inte ditt varumärke har en stor bas av affärsresenärer och andra ofta återkommande gäster. 

  • 1. PhoCusWright, Traveler Technology Survey (december 2012)
  • 2. PhoCusWright, Mobile Hits the Mainstream: Technology and Industry Trends (februari 2012)
  • 3. Källa: PhoCusWright, Traveler Technology Survey (december 2012)
Senast uppdaterad: 5 augusti 2013

Så här lyckas du på Instagram: Del ett

Så här lyckas du på Instagram: Del ett

I den här serien i två delar får du reda på hur tre hotellkedjor skapade aktiva gemenskaper med fler än 100 000 följare.

Le mot kameran! Instagrams över 150 miljoner medlemmar vill se din bild! Eller ja, kanske inte en bild just på dig.

Sedan lanseringen 2010 har det bildbaserade sociala nätverket växt till ett tätt sammanknutet nätverk av professionella, uppåtsträvande och vanliga medelmåttiga fotografer. Även företag har hoppat på tåget och använder forumet som en kostnadsfri kanal för att bygga upp varumärket och engagera sina kunder.

”Vi använder Instagram för att visa upp våra varumärken, inte för att främja försäljningen. Det är inte poängen på Instagram, det handlar om att dela med sig av gästupplevelsen.”

För hotell är Instagram ett ställe där man kan visa upp verksamheten, bekvämligheterna och läget och även förmedla vad varumärket står för. De hotell jag har pratat med använder Instagram för att göra reklam när nya verksamheter öppnar, uppmärksamma erbjudanden vid utvalda resmål och engagera med lokala influenser.

En bonus: bilderna som du lägger upp på Instagram passar också perfekt på verksamhetens profil på Tripadvisor. Undersökningar visar att resenärer lägger mest tid på profiler som har minst 30 bilder, och många överväger inte ens ett boende som inte har några bilder i sin beskrivning.

För att du ska få lite hjälp med att finslipa din Instagram-strategi hade jag en pratstund med några expert på sociala medier vid W Hotels Worldwide, Four Seasons Hotels och designhotellkedjan Thompson Hotels. Tillsammans har dessa kedjor byggt upp en följarskara med fler än 100 000 aktiva och engagerade resenärer. Här får du reda på hur, och varför, de gjorde det.

Argument för Instagram





Varför ska hotell ta till sig Instagram?





”Det finns ingen bättre kanal för att visa upp dina verksamheter och få folk att börja dagdrömma om dina resmål.” – Alyssa Kiefer, strateg för global social marknadsföring, W Hotels Worldwide





”Instagram är en fantastisk visuell plattform som gör det möjligt att visa upp hotellupplevelsen bakom kulisserna, vilket gästerna inte får se på en vanlig webbplats. Instagram gör det också möjligt för hotell att genom sina bilder visa upp hela reseupplevelsen, inklusive omgivningarna, ett annat exempel på sådant som gäster normalt sett inte hittar på hotellwebbplatser.” – Fiona Goldstein, chef för sociala medier och varumärkesinnehåll, Thompson Hotels





”Det är den perfekta plattformen för att dela med sig av reseupplevelser. Instagram håller också på att utvecklas till en plattform för realtidskommunikation. Four Seasons hotell håller koll på geotaggade Instagram-inlägg för att kunna erbjuda vår personligt anpassade service även i den digitala sfären. På en av våra verksamheter finns en särskild ”Instagram-spanare” i personalen som fångar upp Instagram-inlägg från gäster på anläggningarna och direkt kommer med personliga erbjudanden. ” – Sorya Gaulin, chef för global PR och sociala medier, Four Seasons

Hur skulle ni beskriva forumet Instagram? Skiljer det sig från andra sociala nätverk?





”Vi har upplevt att Instagram är ett väldigt positivt och engagerat forum. Det innehåll vi lägger upp får många reaktioner och Instagram är en av våra viktigaste kanaler när det gäller innehåll som användarna själva publicerar. Vi hittar varje dag hundratals bilder på våra verksamheter, restauranger och barer när folk delar bilder från semestrar och resor med släkt och vänner.” – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Eftersom Instagram (när detta skrivs) är det enda större västerländska sociala mediet som inte begränsas i Kina och som kan integreras med den kinesiska mikrobloggen Weibo ger det unika möjligheter att interagera med en verkligt global målgrupp. Det är också ett mycket engagerat och intensivt forum med den högsta engagemangsfrekvensen av alla sociala medier. På Instagram är alla konstnärer.” – Sorya Gaulin, Four Seasons





”Jag gillar att det är stort fokus på bildkvalitet på Instagram och att bra bilder hyllas. Instagram-forumet är så engagerat och sammanhållet – det är verkligen otroligt.” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





Använder ni Instagram som ett verktyg för att bygga upp ert varumärke eller för att öka försäljningen?





”På Four Seasons ser vi primärt Instagram som ett verktyg för att bygga upp varumärket, visa upp ambitiösa bilder från våra resmål runt om i världen och också som ett sätt att låta gäster bli ambassadörer för vårt märke. – Sorya Gaulin, Four Seasons





”Instagram är framför allt ett verktyg för att bygga upp varumärket. Det finns inte möjlighet att länka till webbplatsen i en bildbeskrivning så det är verkligen inte gjort för att driva på försäljning. Vi ser det istället som en viktig kanal för samhörighet som har bidragit till exponering för våra verksamheter och evenemang. Vi hoppas att det inspirerar våra följare att planera framtida resor till våra resmål och bidrar till att de väljer W framför andra kedjor. – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Vi använder Instagram för att visa upp våra varumärken, inte för att öka försäljningen. Det är inte poängen på Instagram, det handlar om att dela med sig av gästupplevelsen, inte att skaffa rumsbokningar.” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





Vill du få en helhetsbild av Instagram och hotell? Fortsätt med del två.

Få inspiration! Se hur hotellen i intervjun jobbar på instagram.com/fourseasons,  instagram.com/thompsonhotels och http://instagram.com/whotels.

Upplagd av: http://fromwayuphigh.com...

Så här lyckas du på Instagram: Del två

Så här lyckas du på Instagram: Del två

I den här serien i två delar kommer du att få reda på hur tre hotellkedjor skapade aktiva och engagerade gemenskaper med fler än 100 000 följare.

I den första delen i vår serie om Instagram för hotell tog vi upp fördelarna med sociala medier på W Hotels Worldwide, Four Seasons Hotels och designhotellkedjan Thompson Hotels, för att ta reda på varför de tycker att sociala medier är ett viktigt verktyg för att engagera nuvarande och potentiella kunder.

I dag berättar de om hur de hanterar sina Instagram-flöden, tankarna bakom deras strategier och hur de bedömer framgång.

Vem ska lägga upp vad, var, när och hur?





Vem hanterar ert flöde? Rekommenderar du hotell att själva hantera sina konton eller att de hyr in en utomstående konsult?

”Företagskontot @whotels leds av vår globala strateg för sociala medier som hanterar alla våra kanaler på sociala medier med stöd från koordinatorn för sociala medier. Våra kanaler i sociala medier är W Hotels röst ut mot allmänheten och förkroppsligas bäst av någon som verkligen känner till vårt varumärke. Vi uppmuntrar även alla våra anläggningar att ha sina egna Instagram-kanaler.” – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Över 80 av våra hotell runt om i världen är aktiva på Instagram. Företagets marknadsföringsteam hanterar vår företagskanal, @FourSeasons, medan PR-teamen på varje enskild verksamhet hanterar både sina hotells konton och den traditionella kommunikationen med allmänheten. – Sorya Gaulin, Four Seasons





”Vår ansvariga för sociala medier och våra communitychefer hanterar flödet. För oss känns det rätt att låta anställda hantera sociala nätverk, snarare än att ta in en extern konsult.”  – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





Vad ska hotell lägga upp – foton på verksamheten och bekvämligheterna eller bilder som är lite mer personliga?





”Både och! Lägg upp bilder på verksamheten, bekvämligheterna, omgivningen, medlemmar ur personalen och varför inte aktiviteter som gästerna kan ägna sig åt när de bor hos er? Visa upp hela upplevelsen!” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





”Bilder på hotellen och bekvämligheterna brukar vara väldigt populära bland våra följare (särskilt bilder från poolen och stranden), men det är också viktigt för oss att kommunicera vårt varumärke som en livsstil. – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Nyckeln är variation. Vackra bilder på verksamheten och resmålet är alltid populära, men Instagram handlar också om att fånga ögonblicket. Vi vill kunna ge våra följare en exklusiv inblick i Four Seasons värld ”bakom kulisserna”, så att de kan ta hotellupplevelsen med sig hem och skapa en personlig koppling till varumärket.” – Sorya Gaulin, Four Seasons





Hur ofta ska hotell lägga upp bilder?





”Åtminstone en gång om dagen. Instagram är en plattform där det går väldigt snabbt och man behöver uppdatera ofta.” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





”På Four Seasons ger vi rådet till våra verksamheter att göra inlägg en eller två gånger om dagen. Mer än så kan göra att följarna tröttnar.” – Sorya Gaulin, Four Seasons





Hur mycket tid lägger ni ner på att arrangera och redigera bilderna?





”Vi vill visa upp våra hotell och evenemang på bästa möjliga sätt, så självklart lägger vi ner tid på komposition och ljussättning när vi tar bilderna. Men vi känner samtidigt att det är viktigt att ge en sann bild av vår produkt, så vi undviker alltför många filter och kraftig bildredigering och låter anläggningarnas utseende tala för sig självt.” – Alyssa Kiefer, W Hotels





Vilka appar använder ni för bildredigering?





:”Vi gillar VSCOcam, men oftast räcker det med en skarp bild med små redigeringar i Instagram-appen.” – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Bara Instagram. Deras nya bildredigeringsfunktioner är likvärdiga med annan programvara för bildredigering på marknaden.” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





Sprid ryktet och håll koll på resultaten





Hur marknadsför ni er Instagram-profil och skaffar fler följare?





”När vi först lanserade kontot använde vi oss av våra befintliga kanaler på Facebook och Twitter för att öka medvetenheten. Nu när vårt konto är etablerat handlar det mer om att engagera människor inom Instagram som forum. Vi tittar dagligen igenom innehåll som har geotaggats på våra anläggningar eller som har hashtaggats med vårt namn, t.ex. #whotels. Genom att gilla och följa konton som tillhör gäster som gärna visar upp sina besök på W Hotels, gör vi så att våra fans märker att vi är aktiva på kanalen och vi brukar märka att vi på så vis får många nya följare.” – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Vi visar upp våra Instagram-bilder på våra andra sociala kanaler och gör även reklam för dem på våra verksamheter.” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





Vilka siffror håller ni koll på för att bedöma hur det går för ert flöde?





”Vi följer följartillväxt, gilla-markeringar, kommentarer och hashtaggningar varje månad. Det gör att vi kan se vad som fungerar och planera kommande innehåll efter detta. Tillväxt är förstås viktigt, men vi vill även se gilla-markeringar och kommentarer på våra bilder. Sådant visar att bilderna går hem hos målgruppen.” – Alyssa Kiefer, W Hotels





”Att få följarskaran att växa är självklart viktigt, men vi föredrar en mindre, mer engagerad grupp följare framför en större, mer inaktiv grupp.” – Sorya Gaulin, Four Seasons





”Vi intresserar oss framför allt för siffror som visar engagemanget, som gilla-markeringar. Att ha en miljon följare men inga gilla-markeringar på bilderna, det är inte framgång för oss.” – Fiona Goldstein, Thompson Hotels





Få inspiration Se hur hotellen i intervjun jobbar på instagram.com/fourseasons, instagram.com/thompsonhotels och instagram.com/whotels.

Upplagd av: http://fromwayuphigh.com...

Skapa en verktygslåda för marknadsföring till mobila enheter

Skapa en verktygslåda för marknadsföring till mobila enheter

Mobiltelefoner och surfplattor har blivit grundläggande verktyg när vi planerar våra resor. Vi använder dem för att bli inspirerade, läsa mer om ett resmål och för att läsa rekommendationer från andra resenärer om saker att se och göra.

Enligt Tripadvisors TripBarometer-undersökning som genomfördes 2015 använder kunder allt mer sina mobila enheter för att boka och betala sina resor. Nästan hälften av de svarande svarade att de använde sina telefoner för att boka ett boende eller en reseaktivitet.

För att få veta mer pratade jag med Dulani Porter, vice-VD och verkställande chef för företaget SPARK, experter inom varumärken och marknadsföring. Porter är ledande inom marknadsföringsinitiativ hos olika kunder, däribland VISIT FLORIDA, Marriott Autograph Collection och Hiltons varumärken.

För att få uppmärksamhet från resenärer med mobila enheter måste du ha rätt verktyg, berättar Porter. Här är fem saker varje hotell måste ha i sina verktygslådor för marknadsföring för mobila enheter.

1) En strategi

När Porter pratar med kunderna om att nå ut till mobila enheter är det första samtalsämnet ofta själva tekniken. Innan du börjar fundera på saker som de senaste bildredigeringsverktygen och sociala nätverk råder Porter dig dock att tänka på de människor marknadsföringen vänder sig till.

”Tekniken har ändrats över århundradena, men det har inte människors beteende”, säger hon. ”Vi är sociala varelser som dras till personer vi har något gemensamt med. Det är denna gruppmentalitet som avgör hur interaktioner online och på mobila enheter påverkar resenärers beteenden.”

”Hur du interagerar med kunder över mobila enheter säger mycket om ditt varumärke”, säger Porter. ”Tänk på det som en del av den totala gästupplevelsen.”

Med detta i åtanke säger Porter att det är viktigt att utveckla det hon kallar ”gästupplevelser anpassade för mobila enheter”. Målet är att skapa interaktioner och evenemang som kunderna vill dela med andra i sina nätverk.

Uppmuntra dina medarbetare att ge den utmärkta kundservice resenärer gärna berättar om för andra på Twitter. Skapa bra tillfällen för fotografering i rummen och de offentliga utrymmena – gästerna kan sedan dela bilderna på Facebook. Skapa och dela en hashtagg så att kunderna enkelt kan hitta inlägg om ditt företag.

”Hur du interagerar med kunder över mobila enheter säger mycket om ditt varumärke”, säger Porter. ”Tänk på det som en del av den totala gästupplevelsen.”

2) Ett responsivt onlinegränssnitt

Med tanke på att mer än hälften av alla amerikaner använder sina mobiltelefoner till att surfa på webben och läsa e-postmeddelanden är en annan viktig del av din verktygslåda för mobila enheter ett onlinegränssnitt som ser bra ut på alla skärmar, oavsett storlek.

”Människor är ständigt på resande fot”, säger Porter. ”Du vill vara säker på att du finns på de plattformar som de använder.”

Responsiva webbplatser och e-postformulär anpassar sig till användarens skärm, oavsett om det är en bildskärm på 27 tum eller en iPhone-skärm på 4 tum.

3) Onlinebokningsverktyg

Tänk dig att en kund delar på Facebook hur trevlig en vistelse på ditt boende förra helgen var. En av kundens vänner ser inlägget på sin telefon och beslutar sig för att lite semester kunde vara trevligt.

Vännen läser dina Tripadvisor-omdömen. De är utmärkta. Vännen klickar sig vidare till din webbplats i hopp om att genomföra en bokning. Tyvärr kan du bara kontaktas via telefon. Din verksamhet tar dessutom inte emot samtal under de tre närmaste timmarna.

”Med bokningsverktyg för mobila enheter går allt på ett ut”, säger Porter. ”Resenärerna får inspiration, läser mer om resmålet och bokar.”

Vid det här laget kan du bara hoppas på att vännen kommer ihåg att ringa din verksamhet när den öppnar. Om din webbplats hade haft bokningsverktyg för mobila enheter hade den potentiella kunden kunnat genomföra en bokning i samma stund som hon/han såg alla fina bilder av din frukostbuffé.

”Med bokningsverktyg för mobila enheter går allt på ett ut”, säger Porter. ”Resenärerna får inspiration, läser mer om resmålet och bokar.”

Med en snabb internetsökning kan du lära dig mer om de senaste apparna för onlinebokningar. Tripadvisors direktbokning hjälper dig att nå ut till resenärer som är redo att boka.

4) Wi-fi

Gäster som befinner sig utanför sina mobilleverantörers nätverk kan inte dela bilder och inlägg om ditt företag på sociala medier om de inte har tillgång till internet. Se till att ditt wi-fi har en tillräckligt stark signal och är lätt att ansluta till i gästrummen och de offentliga utrymmena.

5) Betalningar över mobila enheter

Ställen som under lång tid har erbjudit betalning via kreditkort har märkt att kunderna blir allt mer benägna att använda sina mobila enheter istället för kontanter och kreditkort när de ska betala för varor och tjänster.

Boenden kan ha stor nytta av betalningsmetoder för mobila enheter när de ska nå ut till en stor mängd gäster. Istället för att köpa in ytterligare kassaapparater och bygga ut receptionen kan personalen ta gästernas betalningar via deras telefoner och surfplattor.

Porter rekommenderar att du tar till dig trenderna och känner av när det är dags för ditt företag att ta steget mot betalningar med mobila enheter. 

Upplagd av: http://fromwayuphigh.com Senast uppdaterad: 27 oktober 2015

Sms:a dig fram till mer försäljning och intresse från resenärer

Sms:a dig fram till mer försäljning och intresse från resenärer Med en öppningsgrad på 98 % är det enkla sms:et en av de mest effektiva formerna av digital kommunikation. Så här kan du dra fördel av denna kraftfulla och lätthanterade marknadsföringskanal.

Många företag inom turistbranschen jagar de senaste trenderna inom sociala medier och använder Twitter och Snapchat för att engagera kunderna, men det är lätt att förbise den kanske enklaste formen av digital kommunikation: sms.

Enkelt – visst. Men det är just det som gör det så kraftfullt. Tänk dig följande:

  • Minst 4 miljarder människor världen över använder sina telefoner till att sms:a.
  • Sms-kampanjer kräver inte att användarna hämtar en ny mobilapp eller skapar ännu en profil på sociala medier.
  • I en TripBarometer-undersökning om uppkopplade resenärer från Tripadvisor uppgav nästan hälften av deltagarna att de använder sina telefoner för att planera semestern eller boka boenden och reseaktiviteter.

Läs mer om hur sms-kampanjer kan hjälpa dig att nå ut till och engagera dessa telefon-smarta kunder.

Så här fungerar en sms-kampanj

Sms-kampanjer fungerar likadant som e-postutskick. Du sätter ihop en lista med mottagare. Du skickar meddelanden till dem. Du försöker få fram resultat.

Precis som med e-post har varje land egna lagar och regler som styr hur du kan kommunicera med prenumeranterna. Mottagarna måste ges möjlighet att tacka ja till att få meddelandena och det måste finnas ett tydligt sätt att avsluta prenumerationen på. Detta hjälper kunder som har operatörer som tar ut en avgift för sms att undvika oönskade kostnader.

Sms har en öppningsgrad på 98 % medan till och med de bästa e-postkampanjerna som högst når upp till 30 %.

Men skillnaden mellan sms-kampanjer och e-postkampanjer ligger i möjligheten till engagemang. Sms har en öppningsgrad på 98 % medan till och med de bästa e-postkampanjerna som högst når upp till 30 %.

En annan poäng med sms-kampanjer är att allt kan göras på samma plattform. Du kanske till exempel vill bjuda in kunder till ett speciellt evenemang. Du skickar inbjudan via e-post, men för att användarna ska kunna svara måste de registrera sig via ett externt webbformulär.

Med sms räcker det att svara ”ja” eller ”nej”.

Så här använder restauranger sms-kampanjer

För att få reda på mer om sms-kampanjer för turistbranschen kontaktade jag Bobby Angilella, VD för affärsutveckling på SlickText.com, en plattform för sms-marknadsföring. Restauranger tillhör plattformens största kunder.

SlickText samarbetade nyligen med den amerikanska kedjan Wing City Grill. Företagets två restauranger ville utöka sina listor över sms-prenumeranter och utveckla ett program som med hjälp av speciella evenemang och exklusiva erbjudanden skulle inspirera till återkommande besök.

Första steget var att stärka Wing City Grills nuvarande prenumerantbas. Instruktioner för hur man registrerar sig, t.ex. ”sms:a GÅ MED till 12345”, visades på restaurangens bordsskyltar, digitala skyltar och till och med på dörrarna i toalettbåsen.

”Personalen sa ingenting för att uppmuntra kunderna”, berättade Angilella. ”Ägaren ville driva kampanjen utan att störa personal eller ledning.”

Alla som registrerade sig fick en kupong på 2 dollar och deltog i en löpande lottdragning varje vecka där priset var ett presentkort på 25 dollar på Wing City Grill. Kedjan använde också SlickTexts plattform för att ta reda på e-postadresser och födelsedagar.

Med några veckors mellanrum skickade restaurangen ut en kampanj exklusivt för de som stod på listan, och prenumeranter lockades in genom specialerbjudanden på deras födelsedagar.

Inom två månader hade företaget fördubblat listan över prenumeranter. Kunder som använde kupongen på 2 dollar hade oftast en större nota, berättade Angilella, vilket gjorde att cheferna kunde dra slutsatsen att rabatten uppmuntrade folk till att beställa en aperitif eller ytterligare en drink. Företaget märkte att när de skickade ut en sms-kampanj ökade antalet beställningar där kupongkoden i sms:et användes.

”Det råder inga tvivel om att sms har en mycket högre öppningsgrad och mycket högre återbetalningsgrad än e-post om man går ut med ett bra erbjudande”, berättade Angilella.

Sms-kampanjer för hotell

Men sms-kampanjer för hotell är något helt annat. Enkelt uttryckt: Folk går kanske ut och äter några gånger i månaden, men de flesta resenärer behöver bara ett hotellrum några få gånger om året. Kunderna förväntar sig andra sms-baserade tjänster och mindre frekventa utskick som syftar till engagemang, berättade Angilella.

Han föreslog att hotell skulle kunna integrera en sms-plattform i den kundhanteringsprogramvara de redan använder, och använda verktyget för att bekräfta bokningar. Boendet skulle sedan kunna skicka ut specialerbjudanden ungefär var sjätte månad.

Ett projekt som han skulle vilja se bära frukt är att använda SlickTexts plattform som en sms-portier. Gästerna skulle kunna få information från receptionen utan att de behöver vara tvungna att logga in på sin e-post eller fylla i webbformulär. De skulle kunna skicka frågor om middagsbokningar och incheckningstider från taxin på väg till flygplatsen eller precis innan de lyfter.

”Sms är ett bättre kommunikationssätt om man bara har en enkel fråga”, berättade Angilella.

För mer information om hur företag använder mobil marknadsföring för att engagera sina kunder, kolla in den senaste TripBarometer-rapporten.

Upplagd av: http://fromwayuphigh.com...

Andra ämnen

Konsten att ta hand om gäster i krissituationer

Konsten att ta hand om gäster i krissituationer Jag tappade nästan mitt vinglas vid den första explosionen. Min fästman och jag höll på att avsluta en 12-rättersmiddag på Restaurant Hachiko i Rio de Janeiro, Brasilien när kravallerna i juni 2013 började. På andra sidan gatan från restaurangen samlades 100 000 personer vid parlamentsbyggnaden för att demonstrera sitt missnöje med utbildning, sjukvård och påstådd korruption i regeringen.

Inom en timme hade vi trängt ihop oss i mitten av restaurangen medan explosioner skakade glasen och en brinnande bil gav fönstren ett orangefärgat sken. Det höll på att utvecklas till den obehagligaste kvällen under vår semester – och i våra liv. Personalen gjorde däremot allt de kunde för att vi skulle vara säkra, lugna och ha det bekvämt.

Ur perspektivet för en gäst som tillbringade fyra timmar fångad i en sushirestaurang medan landet utanför exploderade – här kommer fem tips för hur du tar hand om gäster under en kris:

1) Håll dig lugn
Gäster, särskilt utländska sådana, kommer att ta efter dina och din personals reaktioner. På Hachiko fortsatte servitörerna ritualerna i matsalen medan protesterna svallade. Klirret från glas och bestick var ett lugnande inslag i ljudet av helikoptrar, smällare och skrik.

2) Förklara för gästerna vad som händer
Trots språkbarriären försökte personalen på Hachiko hålla oss uppdaterade om vad som hände utanför restaurangen. När de förklarade att en bil brann kändes det bättre för oss att kunna koppla det obehagliga fräsande ljudet till något konkret. Låtsas inte att allt är i sin ordning. Dina gäster uppskattar ärlighet och kommer att lita mer på dig.

3) Ge en bakgrund, men börja inte debattera
Våra servitörer förklarade att det var de största protesterna de hade sett på många år. De gav en viss bakgrund till varför människorna var upprörda. Men de valde inte sida, vilket kunde ha lett till diskussioner bland personalen eller gästerna. Låt kravallerna vara den enda källan till oroligheter.

4) Använd din lokala expertis för att hjälpa gästerna
Våra servitörer ringde alla taxichaufförer de kände, men ingen ville hämta oss. De försökte beskriva en flyktrutt, men vi förstod inte. I slutänden bad de oss vänta tills de hade städat matsalen så att vi kunde följa dem ut i säkerhet. Vi var så tagna av deras vänlighet att det slutade med att vi gav dem kram och high five innan vi klev in i taxin. Vi kommer definitivt att rekommendera restaurangen till alla som besöker Rio.

5) Ha en nödplan
Du kan inte förutspå naturkatastrofer eller veta om en fredlig protest kommer att eskalera till något mer. Håll ett öga på aktuella händelser – även sociala medier – och lita på dina instinkter. Vid behov, stäng verksamheten för kvällen. Offra inte din eller dina gästers säkerhet för pengar. Utöver tipsen ovan, följ alltid säkerhetsinstruktionerna från lokala myndigheter.

Helen Anne Travis är en skribent och marknadsförare som driver resebloggen FromWayUpHigh.com. Du kan kontakta henne på Twitter via @Helen_Anne.

Upplagd av: http://fromwayuphigh.com...

4 möjligheter du kanske inte är medveten om, enligt TripBarometer

4 möjligheter du kanske inte är medveten om, enligt TripBarometer

2014 ser ut att bli ett bra år för turismbranschen.

Enligt den årligaTripBarometer-undersökningen från Tripadvisor planerar 21 % av resenärer världen över att spendera mer på sina resor i år jämfört med 2013. Internationellt nöjesresande förutspås öka med 12 % och 85 % av de tillfrågade resenärerna sa att de var villiga att dra in på utgifter inom andra områden för att kunna lägga mer pengar på sina resor.

Goda nyheter, eller hur? Nu kan du bara vänta på att bokningarna ska strömma in!

Ja, nästan i alla fall. Enligt TripBarometer har resenärer och hotellägare olika åsikter om vad som är viktigt.

Dessa skillnader mellan vad gästerna vill ha och ägarnas uppfattning innebär möjligheter. Fyll i luckorna nedan så kan du nå ut till, engagera och locka fler resenärer samt få upprepade bokningar under tiden.

Möjlighet nr 1: Ge resenärerna vad de vill ha – specialerbjudanden

Jag blev väldigt förvånad när jag läste att endast 4 % av de hotellägare världen över som deltog i TripBarometer-undersökningen tyckte att specialerbjudanden påverkade deras bokningar.

Jag är inte ensam om detta. Nästan hälften av alla resenärer som tillfrågades ansåg att specialerbjudanden påverkar om de bokar ett hotell eller inte, och majoriteten var villiga att skjuta upp bokandet tills de hittat ett bra erbjudande.

Resenärerna väntar bokstavligen talat på att du ska skapa ett erbjudande – vilken typ som helst. Vad har du råd att erbjuda? En kostnadsfri natt? En rumsuppgradering? Kanske en kostnadsfri frukost eller rabatterad parkering?

Hitta ett sätt att ge mervärde till dina bokningar så ligger du före 96 % av konkurrenterna.

Möjlighet nr 2: Bekvämligheter Bekvämligheter. Bekvämligheter!

Endast en fjärdedel av de hotellägare som deltog i TripBarometer sa att bekvämligheter påverkade deras bokningar, men tre fjärdedelar sa att fördelar som tillgång till pool eller kostnadsfritt Wi-Fi kunde övertyga dem.

Hotellägare – det är dags att granska era boenden och prioritera eventuella förbättringar. Du behöver inte skaffa en olympisk simbassäng eller anställa en massör på heltid. Små saker som kostnadsfria cykeluthyrningar, hårtorkar på rummet eller en kakbit vid incheckningen kan ha stor inverkan.

De mest populära fördelarna bland resenärerna som deltog i TripBarometer-undersökningen var kostnadsfri Wi-Fi (ett måste!), kostnadsfri frukost och kostnadsfri taxi- eller transfertjänst.

Du kanske redan erbjuder ovanstående saker, eller har en liten budget och saknar resurser för att uppgradera eller lägga till nyheter. I så fall kan du se till att lyfta fram det du erbjuder till gästerna innan, under och efter deras vistelse. Detta kan göras på din webbplats, med skyltar på rummen och i en e-postkampanj efter utcheckningen.

Som vi påpekar i en tidigare artikel ökar framlyftandet av nya och befintliga bekvämligheter chansen att resenärerna inte bara lägger märke till dem, utan också nämner dem i sina omdömen.

Vilket för in oss på ...

Möjlighet nr 3: Öka antalet bokningar med omdömen online

Nästan90 % av resenärerna sa att omdömen online påverkar deras bokningsbeslut, medan bara 64 % av hotellägarna i undersökningen tyckte att omdömen hade någon betydelse.

Jag har själv aldrig genomfört en bokning utan att ha sett efter vad andra gäster har att säga om hotellet först och jag skulle aldrig bo på ett ställe som inte har åtminstone några positiva omdömen.

Ta dig tid att se till att din profil på omdömessidor som Tripadvisor är uppdaterad och uppmuntra sedan dina gäster att dela med sig av sina erfarenheter. Du kan göra detta genom en skylt eller i det där e-postmeddelandet efter utcheckningen som vi nämnde tidigare.

En grundprofil på Tripadvisor är helt kostnadsfri. Allt som krävs är lite tid för att nå ut till och engagera 90 % av de potentiella kunderna. Vi finns här och vi letar efter dig!

Möjlighet nr 4: Behandla gäster som superstjärnor. (Och var medveten om att det gör skillnad.)

Jag blev ännu en gång väldigt förvånad när jag såg att knappt en tredjedel av hotellägarna i undersökningen trodde att gästernas upplevelse påverkade upprepade bokningar. Det känns till och med konstigt att bara skriva det.

Se det från vårt perspektiv. Att planera en resa är svårt. Det tar tid att hitta det perfekta hotellet. Om vi haft en jättebra upplevelse på ett boende eller med ett varumärke, varför skulle vi då vilja bo någon annanstans?

I årets TripBarometer-undersökning sa 86 % av resenärerna att de skulle överväga att återvända till ett hotell där de redan bott och trivts. Och tänk på att de här personerna har vänner, familj och arbetskamrater. Din kundservice och den upplevelse av ditt varumärke du förmedlar får efterverkningar. Ta den inte för given.

Hotellägare – vi reser mer än någonsin förr. Uppdatera din Tripadvisor-profil, ge oss ett erbjudande och lägg till något extra så kommer vi tillbaka.

Upplagd av: http://fromwayuphigh.com Senast uppdaterad: 10 juni 2014

Så kan ditt företag gynnas av att bli miljövänligt

Så kan ditt företag gynnas av att bli miljövänligt

Att värna om miljön behöver inte påverka verksamhetens stil

När hotell överväger att göra boendet mer miljövänligt är oftast den största oron finansieringen. Men den långsiktiga kostnaden för att ignorera hållbarhet är enorm och att bli miljövänlig behöver inte vara en stor utgift. Det kan till och med löna sig på sikt.

En investering för framtiden

Saybrook Point Inn and Spa ligger precis där Connecticut River och Long Island Sound möts i Connecticut i USA. Saybrook Points värdshusvärd förstod att om han ville bevara det här lugna området som lockar besökare skulle han vara tvungen att vara mer än bara en värd och även ta hand om naturen.

En av boendets största miljösatsningar finns under parkeringen. Spillvatten passerar ett underjordiskt sandfiltreringssystem och rinner tillbaka som rent vatten i sundet. Inga faktiska intäkter kan räknas ut för den här investeringen, men den hjälper till att bibehålla naturen som är värdshusets största tillgång.

Värdshuset har solpaneler på taket men större delen av den hållbara utrustningen finns i källaren där allt avfall återvinns. De har tvättmaskiner med supercentrifugering på 300 g-krafter som minskar energin som går åt vid torkning. Det finns ett kraftvärmesystem som använder värme som blir över för att värma rummen, vattnet och poolerna. Och en elektrolysenhet avsaltar saltvatten till fritt klor som används i poolerna.

Saybrook Point har även utsett en miljögrupp som består av anställda som hittar miljövänliga, enkla och prisvärda lösningar på problem. Till exempel behövde gräset runt hotellet underhållas, men gruppen bestämde sig för att ersätta det med kryddor som nu används i köket. Detta gör att gräset inte behöver klippas och minskar på så sätt boendets koldioxidpåverkan. Värdshuset satte upp fågelbon istället för att använda insektsmedel. Fåglarna fångar nämligen insekterna utan kostnad. När Saybrook Point Inn designade och öppnade sitt andra boende som nu ligger mitt emot värdshuset såg miljögruppen till att det utrustades med den senaste tekniken, såsom närvarosensorer i rummen som kontrollerar termostaterna i utrymmen som inte används.

Ge tillbaka utan utgifter

Maya Ubud är ett Green Globe-certifierat boende, som har fått flest poäng av resorter i sydostasien, som också arbetar för att vara miljövänligt. Hotellet (som även har en miljögrupp) går längre än de typiska miljövänliga handlingarna som kompostering, återvinning, uppsamling av regnvatten och behandling av spillvatten. Och boendet utför det till en mycket liten kostnad.

Hur då? Genom att fokusera på samarbeten. Maya Ubuds personal arbetar tillsammans med Ocean Conservancy och plockar skräp längs floden, registrerar de uppsamlade materialen och rapporterar dessa för att hjälpa Ocean Conservancy förstå hur tillverkade föremål påverkar miljön. Maya Ubud slog sig även samman med Friends of National Park Foundation, som tillhandahöll ungefär 70 träd. För att täcka kostnaderna låter resorten gästerna köpa, dedikera och plantera träd längs dess naturstråk.

Som invånare på Bali vet resorten att om den förbättrar sin del av Ubud, förbättrar det även ön. De utbildar studenter i återvinningslogistik och hållbart trädgårdsarbete. Resorten återanvänder sängkläder, handdukar och böcker genom att skicka dem till ett barnhem. Maya Ubud uppmuntrar även personalen att anta den miljövänliga filosofin genom ett belöningssystem för de som samåker, går eller cyklar till jobbet.

Oavsett om du är villig att göra samma stora investering som Saybrook Point Inn eller om du har ett kreativt tillvägagångssätt som Maya Ubud, kan du börja med ett par inledande steg. Först kan du undersöka miljövänliga alternativ för alla nya tillägg eller ändringar som hotellet gör. Du kan även leta efter samarbetsmöjligheter med lokala organisationer så att du slipper göra det ensam. Slutligen kan du göra din personal delaktig i hållbarhetsarbetet. Börja med att utse en miljögrupp och uppmuntra regelbundna brainstorm-tillfällen för att upptäcka enkla och billiga ändringar som kan genomföras.

Upplagd av: http://somewhereorbust.com...

Babymoon: en ny resetrend

Babymoon: en ny resetrend Tre sätt att göra din verksamhet mer babymoon-vänligt

Många blivande föräldrar som förbereder sig för att ta emot nykomlingen hoppas kunna få en sista semester tillsammans. Det är den här resan, som man gör för att fira nästa milstolpe i livet, som kallas babymoon. Det är dock inte många företag i branschen som vänder sig till denna målgrupp där resenärerna består av två och en halv person. 

När jag som blivande pappa skulle planera en babymoon vände jag mig till kvinnorna på Baby Centers forum för att få bättre förståelse för vad gravida kvinnor vill ha. En blivande mamma hade delat med sig av sitt dilemma för forumdeltagarna: Skulle hon resa iväg på en romantisk babymoon med sin man eller spara pengarna till den kommande babyn? 

Av de 24 blivande mödrarna som hade svarat förespråkade alla någon form av babymoon, oavsett om resmålet var en all-inclusive-anläggning i tropikerna eller ett pittoreskt bed and breakfast i bergen. Det mest intressanta var att platsen var mindre viktig än känslan. De blivande mammorna brydde sig inte om platsen, de ville att deras babymoon skulle vara avkopplande och romantisk och en chans att verkligen få vara ensamma tillsammans en sista gång.

Här följer några saker som semesteranläggningar och hotell kan göra för att göra verksamheten mer babymoon-vänlig. Tre viktiga punkter för babymoon-vistelser:

1. Atmosfär

Stämningen måste vara avkopplande och romantisk och paret måste kunna få vara för sig själva. Min gravida fru och jag reste till St. Barth av just de här anledningarna och vi kunde njuta av allt det ovanstående på Tom Beach Hotel. Vi ägnade dagarna åt att ströva längs med St. Jean-stranden, bada i Karibiska havet och luta oss tillbaka i solstolar medan vi läste böcker om föräldraskap. Det var helt i vår smak eftersom verksamheten inte erbjöd alla attraktioner som ibland kan upplevas som störande. Precis som man gjort på Tom Beach Hotel är det en bra idé att se över utbudet av alkoholfria drycker. När jag drack mixade drinkar kunde min fru njuta av färskpressad juice, vilket var ett mycket mer hälsosamt alternativ till den vanliga strandnära cocktailen för gravida: en sötsliskig alkoholfri piña colada. Och detta för oss vidare till nästa punkt.

2. Låt barnet komma i första hand

När allt kommer omkring är den här resan avsedd att vara en hälsosam och stressfri upplevelse för mamman och hennes ofödda barn. Därför måste du erbjuda hälsosam mat och bekväm logi. När vi före graviditeten bodde på den balinesiska semesterorten Maya Ubud åt vi organisk mat och tränade yoga varje morgon (men om du tänker erbjuda yogaservice måste instruktörerna vara utbildade i yoga för gravida). På en andra babymoon-resa till Finger Lakes lade värdshusvärdarna på Black Sheep Inn extra vikt vid de små detaljerna och riktade särskilt in sig på att tillgodose min frus behov. De frågade vad hon ville äta och anpassade frukosten till hennes önskemål. De hjälpte oss också att planera en resrutt som var lämplig med tanke på våra behov. Det behöver inte kosta verksamheten något att sätta barnet och modern främst.

3. Kostnader

Det sista som blivande föräldrar vill göra under sin babymoon när de laddar upp inför en av de roligaste och mest kostsamma händelserna i livet är att bekymra sig över resebudgeten. Alltför många tar ut extra avgifter efter gästernas ankomst. En babymoon ska levereras som ett paket där kostnaderna betalas i förskott och det inte uppstår några överraskningar i slutet.

Vissa hotell och semesteranläggningar följer dessa tre punkter genom att erbjuda unika tjänster särskilt för babymoon-gäster, till exempel professionell fotografering av babymagen, badkar för två med levande ljus, tillgång till mat och dryck dygnet runt för att tillgodose den blivande mammans behov, en god cigarr och whiskey till pappan och särskilda spa-behandlingar för par. Även om många blivande mammor tycke att all-inclusive är ett bra alternativ, vill de inte ha en all-inclusive som vänder sig till partyfolket eller en semesteranläggning som försöker tilltala alla. 

För att ett paket ska tilltala blivande föräldrar är det därför viktigt att följa dessa tre punkter.

Upplagd av: http://somewhereorbust.com...

Dubais hotell som turistattraktioner

Dubais hotell som turistattraktioner Hur hotellen i Dubai har blivit stadens populäraste resmål och lockar till sig turister från hela världen.

Ibland väljer resenärer hotell endast utefter var de ligger. Storturisterna vill för det mesta att deras hotell ska ligga nära sevärdheterna. Ofta väljer de resmålet först och börjar sedan planera boendet. Men i Dubai är det motsatsen som gäller.

Dubai har växt fram ur öknen under de senaste tjugo åren. Innan oljan upptäcktes i mitten av 1900-talet var staden bara en samling hyddor av palm. Tack vare de stora rikedomarna som togs från jorden kunde Dubai förnya sin arkitektur och bygga några av världens mest imponerande byggnader, inklusive världens högsta torn och största köpcenter. Nu för tiden är många av dessa gigantiska byggnadsverk hotell.

Hotell i Dubai ses inte främst som bekväma boenden i närheten av en sevärdhet. De bästa hotellen och resorterna i Dubai är sevärdheterna. Hotellägare kan efterlikna framgången i Dubai på flera sätt genom att införa dessa principer:

Gör förmånerna tillgängliga för alla

JW Marriott i Dubai är för närvarande världens högsta hotell. Tyvärr har alla gäster inte råd att boka ett rum på de högsta våningarna. Så varför skulle dessa gäster vilja bo på världens högsta hotell om deras rum inte befinner sig högre upp än kontorsbyggnaden de lämnade för att åka på semester? Genom att ha en restaurang och en bar på våningarna högst upp kan även de gäster som bor längre ner njuta av verksamhetens främsta bekvämlighet. Oavsett vilken förmån på ditt hotell eller resort du lyfter fram bör du se till att den – i någon form – är tillgänglig för alla.

Ha olika nivåer

Alla förmåner ska vara tillgängliga, men ett hotell kan gradera förmånerna i olika nivåer. På Atlantis och The Palm ger det mest grundläggande paketet gästerna tillgång till akvariet och vattenparken, medan de mest exklusiva rummen erbjuder undervattensutsikt i akvariet från gästens säng och badkar. Det största misstaget en verksamhet kan göra är att visa gästerna vilka fantastiska valmöjligheter det finns, och sedan hindra dem från att välja dem. Alternativ som kostar mer ska inte visas upp för dem som inte kan eller vill uppgradera. Dessa valmöjligheter ska dock ges till alla som vill ha dem. Ett alternativ med lägre pris som ger begränsade förmåner ska också finnas tillgängligt. Det finns inget som är värre för dina gäster än att ständigt bli påminda om vad de inte har tillgång till.

Överdriv inte

Ett bra exempel på ett hotell med ett särskilt tema som lätt skulle kunna bli banalt, men som inte blir det, är Meydan Hotel. Hotellet ligger intill banan som har hästkapplöpningarna med de största prispengarna i världen, och har vackra hästskulpturer i lobbyn och utsikt över kapplöpningsbanan från de stora fönstren i lobbyn och poolområdet på taket. Men de går aldrig för långt. Inte ens hästkapplöpningsfansen står ut med alltför mycket hästdekor. Meydan vågade även frångå temat och investerade i Dubais första betalgolfbana och den största filmskärmen i regionen. Det som är viktigt att komma ihåg är att om den tematiska inredningen inte tillför något värde så riskerar du att framstå som billig och smaklös.

Ge inte gästerna en anledning att åka hem

När du planerar att höja värdet på ditt hotell bör du tänka på de kulturella evenemang som ditt resmål är känt för. Dubai är till exempel välkänt för sina söndagsbruncher, salonger för rökning av vattenpipa och uppträdanden med magdans. En naturlig följd av detta är att införa de här aktiviteterna på verksamheten. The Atlantis har en av stadens mest populära bruncher, och Rixos The Palm har en stor salong för rökning av vattenpipa som ligger intill lobbyn. Det är en riktigt bra idé att få gästerna att stanna kvar på verksamheten, eftersom båda hotellen ligger långt från stadens centrum. Låt besökarna njuta av det bästa ditt resmål har att erbjuda – på plats.

Upplagd av: http://somewhereorbust.com...

Skapa paket som lockar kunder – del 1

Skapa paket som lockar kunder – del 1

Så här skapar du temapaket som ökar intäkterna och ger en större försäljning

Fritidsresenärer vill ha mer än bara en sovplats. De vill kunna äta ute, besöka lokala sevärdheter och delta i evenemang. Varför inte underlätta för dina gäster genom att ta bort alla osäkerhetsfaktorer när du sätter ihop deras resplaner? Ett samarbete med de ansvariga inom marknadsföring på lokala sevärdheter, evenemang och restauranger kan ge dig möjligheten att skapa och sälja temapaket till särskilda priser. Så här kommer du igång

Låt oss först tala om varför du borde anstränga dig. Paket kan öka intäkterna och ge fler bokningar under lågsäsong. Dessutom är gäster som köper paket sällan benägna att avboka sina resor.1 Du kan skapa paket som relaterar till populära trender och uppdatera dem regelbundet för att locka till dig återkommande kunder. Du kan till exempel inkludera biljetter till ett lokalt museum med en Harry Potter-utställning eller inleda ett samarbete med en butikskedja för vattensportutrustning som erbjuder brädpaddling. Kreativa paket är också ett verktyg för att visa upp dina särskilda egenskaper, till exempel din prisbelönta restaurang eller dina rum där husdjur är tillåtna.

Det finns också ett värde i att marknadsföra – och stödja – företag i ditt närområde. Det här är vad som motiverar Judy Dalessandro som är Director of Sales på the HYATT house™ i Fishkill, New York. ”Det här området är ovanligt stort inom konst, historiska sevärdheter och kulinariska upplevelser”, säger Dalessandro. ”Det är viktigt för vårt hotell att vi arbetar tillsammans med lokala sevärdheter för att locka fler turister hit till Hudson Valley.”

Tänk på ditt varumärke

Om du har en verksamhet som fokuserar på lyx bör du inte se detta som ett rabatterbjudande utan en upplevelse som ger mer för pengarna. Gästerna vill inte spara pengar, men de vill ha mer för dem. Om din verksamhet däremot ligger inom budgetkategorin bör du lyfta fram den rabatt som gästerna får med paketpriset.

Identifiera din målgrupp

Därefter ska du identifiera vilka typer av resenärer som skulle vilja utnyttja kampanjen. Om du har en verksamhet som inriktar sig på familjer bör du överväga att inleda ett samarbete med nöjesparker och muséer. Om du har en mindre verksamhet inom lyxklassen som är populär bland par bör du överväga kulturella upplevelser och vinresor.

Välj dina partner

Aruba Marriott Resort & Stellaris Casino på Aruba ger gästerna det de vill ha: aktiviteter som äger rum utanför verksamheten, som segelturer i solnedgången och besök på fjärilsfarmar. Keirsin Tjon Pian Gi, verksamhetens PR & eCommerce Manager, berättar att verksamhetspersonalen noggrant planerar vilka partner de ska samarbeta med i sina paket. ”Det finns särskilda leverantörer som vårt boende samarbetar med, och vi tar också beslut utifrån hur populära deras rundturer och aktiviteter är”.

Inkludera tilläggen

De flesta resepaket består av en boendekomponent och en aktivitetskomponent, men glöm inte bort boendets tillägg. Du kan göra paketet ännu mer attraktivt genom att inkludera hotelltjänster som måltider, filmer på rummet och spabehandlingar. Du kan inkludera det fullständiga priset för tjänsterna i paketet eller erbjuda tjänsterna till ett rabatterat pris. Detta lockar gäster att pröva dina extraerbjudanden samtidigt som du får högre intäkter.

Tänk på tiden för ditt paket

Paket bör innehålla incitament för vistelser under lågsäsong då du behöver fylla rum. Affärshotell i städer använder dem för att fylla rum på helgerna. Om en särskild händelse eller festival äger rum kan du samarbeta med organisatörerna så att du kan visa upp kampanjerbjudanden med rätt tajmning. Du kan även erbjuda en vistelse med minst antal tillåtna nätter för att förlänga bokningsperioden.

Börja smått

Pröva två eller tre paket till att börja med och se hur väl de tas emot. Varje partner bör delta under en period på minst sex månader. Erbjud aldrig mer än fem olika paket på samma gång för att undvika att effekten försvagas. Det är visserligen mest rimligt för en hotellpartner att sälja paketet, men alla deltagande företag som godkänner kreditkort kan också sälja dem. När paketen väl har lanserats ska du se till att samtliga partner visar upp dem på sina webbplatser och kanaler för sociala medier, inklusive Facebook, Twitter och Instagram.


  • 1. Källa: Matt Zito, Travel Business Academy, www.mattzito.com/2010/06/16/how-to-create-vacation-packages-for-your-travel-business/
Få ditt boendeföretag att växa med våra exklusiva startpaket [widget_banner title="Är du redo för resandets återkomst?" text_1="Vi erbjuder hotellägare mer än 500 miljoner USD i besparingar.för att hjälpa till att stimulera efterfrågan från resenärer."...