Tripadvisors framgångsberättelser
Företag som visas på Tripadvisor delar med sig av tips och bästa tillvägagångssätt.
Boenden
Så här använder ett spanskt hotellföretag Tripadvisor i sin omprofileringsstrategi
Så här använder ett spanskt hotellföretag Tripadvisor i sin omprofileringsstrategi Se hur Selenta maximerade synligheten för SOFIA Hotel för att få mer trafik och skapa sig ett rykte online.
Selenta Group hanterar nio verksamheter i en rad olika städer i Spanien. Vi har talat med Silvia Sutter, Online Traffic Manager på Selenta, för att ta reda på hur hon ökade synligheten och trafiken för SOFIA Hotel med Tripadvisor.
Tripadvisor som en del av omprofileringsstrategin
Omprofileringen av Selentas verksamheter var ett jätteprojekt som sattes igång förra året och tog månader att planera och förbereda. ”Vi förvandlade företaget och omprofilerade helheten. Nu jobbar vi på att positionera våra verksamheter som lyxiga och exklusiva”, säger Sutter.
Målet? Att öka synligheten för och därmed trafiken till alla de nio verksamheterna. ”Vi vill utöka vår marknad och nå fler resenärer från USA. De flesta av våra gäster är traditionellt sett från Spanien och Storbritannien”, säger Sutter.
Sutter vände sig till Tripadvisor för att marknadsföra återlanseringen av SOFIA Hotel, en verksamhet som Selenta nyligen har renoverat. ”Tripadvisor är en viktig marknadsföringskanal eftersom den medföljande trafiken höjer våra övergripande resultat och resenärer från Tripadvisor är mer benägna att boka”, säger hon. ”Vi har uppdaterat SOFIAs Tripadvisor-sida med vårt nya namn, nya bilder och annan information som inte bara marknadsför renoveringarna, utan också förändrar gästernas förväntningar.”
Öka synligheten med sponsrade placeringar
För att öka synligheten för SOFIA i den hårda konkurrensen på Barcelonas marknad använder Sutter sponsrade placeringar. ”Vi beslutade oss för att testa sponsrade placeringar för att öka synligheten och varumärkeskännedomen för SOFIA. Den ökade exponering som sponsrade placeringar innebär gör att fler resenärer som letar efter boenden i Barcelona får upp ögonen för verksamheten”, säger hon.
SOFIA syns mer och trafiken har ökat. ”Resultaten har varit toppen: Sponsrade placeringar har medfört så goda resultat för SOFIA att alla Selentas nio verksamheter nu har aktiva kampanjer för att öka sin synlighet”, säger Sutter. ”De här annonserna har i genomsnitt genererat över 50 000 exponeringar per verksamhet för resenärer i rätt målgrupper på sex veckor.”
Och synligheten lönar sig: ”Vi har drivit mer trafik till SOFIAs webbplats, vilket ger potentiella kunder och i slutändan resulterar i bokningar. Sedan vi började med sponsrade placeringar har bokningshänvisningar till SOFIA ökat”, fortsätter Sutter.
SOFIAs rykte online har också spridits snabbare. ”Lyftet för synligheten gjorde att ryktet om SOFIA snabbt spreds online, vilket har bidragit till att det nu rankas bland topp 10 % av boenden i Barcelona”, säger Sutter. ”Eftersom fler gäster bor på SOFIA publicerar de också fler omdömen och bilder, vilket gör att cykeln där fler potentiella gäster inspireras att välja vårt boende startar om på nytt.”
Sutter planerar att ha sponsrade placeringar året om. ”Om konverteringar fortsätter att öka tack vare sponsrade placeringar kommer vi alltid att köra våra annonser i takt med att vår omprofilering fortlöper. Annonserna har hjälpt mig att ompositionera våra verksamheter, driva mer trafik till våra webbplatser och få in fler bokningar”, säger hon.
Senast uppdaterad: 10 december 2018Så här använder en europeisk hotellkoncern innehållsmarknadsföring för att nå ut till resenärer
Så här använder en europeisk hotellkoncern innehållsmarknadsföring för att nå ut till resenärer 25hours Hotels förbättrar synligheten, sprider medvetenhet om varumärket och ökar marginalintäkten med Tripadvisor. 25hours Hotels är en grupp med 13 verksamheter utspridda över Frankrike, Tyskland och andra länder i Europa. Se hur Alexander Schuster, chef för digital verksamhet, påverkar resenärer att boka en av koncernens verksamheter genom att använda innehållsmarknadsföring och Tripadvisor.
Fokus på innehållsmarknadsföring
Alexander använder innehållsmarknadsföring för att skapa relationer mellan kunder och varumärket 25hours. ”Vi väljer att fokusera på innehållsmarknadsföring istället för att enbart förlita oss på kampanjer, rabatter eller paket. Innehåll ger oss möjlighet att berätta mer om hur gästerna inte bara bor på vårt hotell. De kan uppleva ett roligt, avkopplande och omvälvande äventyr på våra hotell, vilka har utformats för att förkroppsliga den stad och stadsdel de befinner sig i”, säger han. ”Våra bilder och videoklipp förstärker vårt varumärke. Vår blogg för varje hotell erbjuder lokal insiderkunskap.”
Nå ut till resenärer på kundresan med Tripadvisor
Alexander erbjuder resenärerna relevant information när de letar efter ett boende på Tripadvisor, en viktig marknadsföringskanal. ”Kundresan har många kontaktpunkter och vi måste nå ut till resenärer vid rätt tidpunkt i rätt kanaler. Så vi förstärker vårt innehåll på Tripadvisor och Google samt i sociala medier och andra marknadsföringskanaler för att fånga resenärernas uppmärksamhet och berätta en intressant och konsekvent historia”, säger han. ”Jag använder Tripadvisor för att öka vår synlighet, lyfta fram varumärket 25hours och få fler direktbokningar.”
Alexander använder Tripadvisor för att komplettera sin innehållsstrategi genom att framhäva resenärernas omdömen och svara på dem. ”Resenärer läser omdömen, vilket gör Tripadvisor till en viktig del av kundresan. Vi svarar på de här omdömena och förmedlar inte bara vårt perspektiv, utan visar också att vi bryr oss om och känner ansvar för våra gäster”, säger han.
Större intäkter med Företagsfördel
Alexander lockar resenärer genom att visa upp sitt innehåll och optimera 25hours Hotels objektssidor på Tripadvisor med Företagsfördel. ”Vi kan locka resenärer under bokningsprocessen i Tripadvisor-sökningar och på vår objektssida när de överväger våra verksamheter och priser”, säger han. ”Vi har möjlighet att testa och optimera olika Företagsfördel-funktioner. Till exempel publicerar vi omslagsbilder och favoritbilder som bäst representerar våra hotell, och sedan undersöker vi engagemangsgraden för bilderna i analyspaketet för att se vad som fungerar för att locka ännu fler resenärer.”
Han använder även Företagsfördel för att komma i kontakt med resenärer direkt. ”Med kontaktuppgifter kan vi lägga till rätt kommunikationskanaler – vår webbplats, vårt telefonnummer och vår e-postadress – på Tripadvisor. Vi kan skicka resenärer till vår webbplats, få dem att boka direkt, och inte förlora dem till onlineresebyråer – det är enkelt för dem att kontakta oss”, säger Alexander. ”Ett annat sätt vi använder för att uppmuntra resenärer att boka direkt hos oss att köra specialerbjudanden med ett lägre pris vid tidig bokning som de kan lösa in på vår webbplats.”
Alexander konstaterar att alla 25hours verksamheter har Företagsfördel tack vare dess förmåga att förbättra 25hours varumärke och affärer. ”Företagsfördel gör nytta – det visar en avkastning på marknadsföringsutgifterna och vi ökar marginalintäkterna för alla våra verksamheter”, lägger han till.
Ökad synlighet med sponsrade placeringar
För att nå ut till fler resenärer och få mer trafik till 25hours bestämde sig Alexander för att prova sponsrade placeringar. ”Att förlita sig på sökningar för att resenärer ska hitta våra verksamheter är inte effektivt. Med sponsrade placeringar utökar vi vår synlighet för resenärer som redan befinner sig på kundresan, i synnerhet när de söker inom en särskild stad, men inte har ett specifikt varumärke i åtanke”, säger han. ”Var och en av de fem verksamheter som provade sponsrade placeringar fick över 100 000 visningar i genomsnitt under två månader – vilket innebär att de sågs 100 000 fler gånger än om vi inte haft sponsrade placeringar”.
Sponsrade placeringar har också hjälpt Alexander att få fler bokningshänvisningar. ”Förutom ökad synlighet skapar sponsrade placeringar potentiella kunder, så att fler resenärer gör bokningar på våra hotell. Vi såg en genomsnittlig ökning på 20 % av antalet bokningshänvisningar. Vi såg även en ökning av mängden sidbesök till våra fem verksamheters objektssidor på Tripadvisor”, säger han.
Efter att ha sett fördelarna med sponsrade placeringar anser Alexander att annonserna är värda investeringen. ”Sponsrade placeringar är värdefulla eftersom jag kan öka medvetenheten om varumärket 25hours på flera olika kontaktpunkter under kundresan. Varje klick innebär att resenärer är engagerade och intresserade – om resenärer ser vår annons är det mycket troligt att de kommer tillbaka senare med avsikten att boka hos oss”, säger han.
...Framgångsberättelse: Ett hotell i Jaipur använder Tripadvisor som grund för sin webbaserade marknadsföring
Framgångsberättelse: Ett hotell i Jaipur använder Tripadvisor som grund för sin webbaserade marknadsföring Ta reda på hur Royal Heritage Haveli lockar resenärer med sponsrade placeringar och konverterar dem med Företagsfördel. Royal Heritage Haveli är ett litet, familjeägt designhotell i Jaipur i Indien som har tilldelats utmärkelsen Travellers' Choice flera år. Se hur Shambhavi Singh, hotelldirektör på Haveli, använder Tripadvisor som en avgörande del i sin strategi för webbaserad marknadsföring. Utmaning: Maximera högsäsongen
Shambhavi strävar efter att få så många resenärer som möjligt att boka under högsäsongen. ”Vår högsäsong är kort, så det är viktigt att vi utnyttjar den till fullo. Det är svårt att fylla rum under lågsäsong, eftersom det är mycket varmt i Jaipur”, säger Shambhavi.
Många andra lokala boenden ägnar sig åt en liknande strategi. ”Det är svårt att stå ut bland konkurrenterna i Jaipur. Vi är ett litet företag som konkurrerar med välkända hotell om ett begränsat antal resenärer som besöker staden under högsäsongen. Så vi måste särskilja oss från verksamheter som liknar vår”, säger hon.
Lösning: Använda Tripadvisor för webbaserad marknadsföring ”För att möta den här utmaningen använde jag webbaserad marknadsföring för att locka och konvertera gästerna och göra dem nöjda och Tripadvisor är avgörande för min strategi”, säger Shambhavi. ”Webbaserad marknadsföring skapar medvetenhet bland resenärer, och det bygger pålitlighet och trovärdighet för Haveli”....Så här lyckas ett nytt hotell i Lissabon på Tripadvisor
Så här lyckas ett nytt hotell i Lissabon på Tripadvisor Corpo Santo har byggt ett gott rykte online och har förstärkt sin framgång med Tripadvisor Företagsfördel och sponsrade placeringar. Corpo Santo Hotel är ett oberoende historiskt hotell som topprankats av resenärer i Lissabon efter att de öppnade 2017. Vi samtalade med hotellchef Pedro Pinto för att veta mer om hans strategier för att lyckas. Bygga ett starkt rykte online
Att bygga upp ett bra rykte online börjar med att erbjuda bra service. För att uppnå detta har Pinto investerat i personal och ständiga förbättringar: ”Vår strategi är att ge utmärkt service och glädja gästerna med nya saker. Bra personal är viktigt, så vi är noga med vem vi anlitar och kommunicerar regelbundet den feedback vi får”, säger Pinto.
Sedan uppmuntrar han gäster till att dela sina upplevelser med andra resenärer på Tripadvisor. ”Vi arbetar för att överträffa oss själva i stället för våra konkurrenter, och alltid med fokus på service och omdömen. Det handlar inte bara om att erbjuda en kvalitativ upplevelse, utan även om ett engagemang att använda Tripadvisor för att sprida budskapet om Corpo Santo”, säger han.
Genom ett engagemang till att bygga Corpo Santos rykte online med omdömen från gäster på Tripadvisor har Pinto lyckats locka gäster – och han fortsätter cykeln med nyskrivna omdömen. ”Vi uppmuntrar våra gäster till att skriva omdömen med Expresspost för omdömen”, säger Pinto. ”Gäster älskar vårt hotell, så de är angelägna om att dela med sig av sina upplevelser – för många är det till och med deras första omdöme. Personer som läser dessa omdömen ser fram emot att bo på vårt hotell och är sedan inspirerade till att skriva ett omdöme om oss efter deras vistelse.”
Pinto använder även svar från företaget för att göra ett bestående intryck på tidigare gäster och påverka potentiella gäster att välja hans hotell. ”Att samla in omdömen garanterar inte framgång. Vi svarar på omdömen, anpassar våra svar och tackar gästerna”, säger Pinto. ”Vi visar även hur vi inkluderar feedback för att förbättra oss. Till exempel har vi ersatt fönster som släpper in för mycket oljud och sedan kontaktat varje gäst som nämnt oljudet för att berätta om de nya förbättringarna vi gjort baserat på deras feedback.”
Gör mesta möjliga av din framgång med Företagsfördel och sponsrade placeringar”I och med all vår aktivitet för rykteshantering har vi klättrat i popularitetsrankningen för Lissabon. Vi såg i våra analyser att 40 % av vår trafik kommer från Tripadvisor. Vi ville öka vår trafik och få fler gäster, så jag köpte Företagsfördel och sponsrade placeringar”, säger Pinto.
Att använda Företagsfördel och sponsrade placeringar tillsammans hjälper Pinto stärka Corpo Santos närvaro på Tripadvisor. Och resultaten är bättre än vad vi hoppades på. ”Det är som att vinna på lotto. Trafiken till vår webbplats har ökat med 500 % med båda produkterna. Sponsrade placeringar har ökat vår räckvidd – vi har fått ungefär 69 000 exponeringar på sex månader med annonserna och fått fler klick till vårt verksamhetsobjekt”, förklarar Pinto. ”Och tack vare Företagsfördel har våra direktbokningar ökat – och vi når en beläggningsgrad på 90 %.”
...Så här ökade en oberoende hotellkedja i Europa antalet direktbokningar med 150 %
Så här ökade en oberoende hotellkedja i Europa antalet direktbokningar med 150 % Central Hotel och Forum Hotel i Bulgarien styr mer trafik till deras webbplatser med Tripadvisors sponsrade placeringar. Bakgrund Travellers' Choice-vinnaren Central Hotel och Certificate of Excellence-innhevaren Forum Hotel är gemensamt ägda oberoende designhotell i Sofia, Bulgarien. Så här ökade hotellchefen Zhivko Zhelyazkov antalet direktbokningar på bägge verksamheter med Tripadvisors sponsrade placeringar. Utmaning Eftersom färre resenärer besöker Sofia under vintern är efterfrågan på Central Hotel och Forum Hotel mycket mindre. ”Januari och februari är svåra månader och vi är väldigt fokuserade på att få fler direktbokningar under den perioden”, säger Zhelyazkov. Lösning...
Fallstudie: Derby Hotels Collection ökar antalet bokningar med 25 % med sponsrade placeringar
Fallstudie: Derby Hotels Collection ökar antalet bokningar med 25 % med sponsrade placeringar Så här maximerar Derby Hotels Collection synligheten med Tripadvisors sponsrade placeringar för att konkurrera effektivt på en utmanande marknad. Derby Hotels Collection är en familjeägd hotellkedja med 14 verksamheter som främst baseras i Barcelona. Vi pratade nyligen med David Martinez i Urgell som leder koncernens digitala marknadsförings- och e-handelsstrategi, för att ta reda på hur han drog nytta av Tripadvisors sponsrade placeringar för att konkurrera mer effektivt i en utmanande marknad: Utmaning: Konkurrens om färre resenärer Turism i Barcelona – Derbys huvudsakliga marknad – förväntas sjunka under 2018, särskilt under lågsäsongen. Martinez förutsåg den här nedgången inom resebranschen och visste att han behövde något annat för att konkurrera med större hotellkedjor om färre resenärer. ”Vi visste att det skulle bli en hård säsong på grund av den svåra ekonomiska situationen på marknaden”, säger Martinez. ”Vi vet också att de flesta resenärer inte känner till våra hotell innan de börjar söka på en specifik plats och upptäcker oss genom Tripadvisor eller onlineresebyråer”....
Så ökade det här hotellet i Sorrento antalet direktbokningar med 20 % på 40 dagar
Så ökade det här hotellet i Sorrento antalet direktbokningar med 20 % på 40 dagar Gianfranco Acampora är ägare av samt hotellchef och marknadsföringsstrateg på Grand Hotel Aminta och här delar han med sig av sina bästa tips på hur han marknadsför sitt designhotell i Sorrento
Vi intervjuade nyligen den ledande hotellägaren och marknadsföringsexperten Gianfranco Acampora, ägare av och hotellchef på Grand Hotel Aminta i Sorrento i Italien. Han delade med sig av de här viktiga insikterna om de bästa tillvägagångssätten för digital marknadsföring av hotell:
Kan du berätta för oss om Grand Hotel Aminta och din roll i verksamheten?
Grand Hotel Aminta är ett av de största hotellen i Sorrento och är beläget på en kulle med utsikt över Neapelbukten och staden. I dag delar jag och min bror på ansvaret för ledningen av hotellverksamheten. Jag fokuserar på verksamhetsområdena försäljning, marknadsföring och registrering av gäster.
Kan du säga mer om säsonger och kundefterfrågan på Aminta?
Aminta är ett av få hotell i området som är öppet året runt, men det är verkligen en sommarsemesterort. Högsäsongen är april till oktober och lågsäsongen är november till mitten av mars – med undantag för nyår, tack vare det fantastiska fyrverkeriet här i Sorrento.
I dag kommer majoriteten av våra kunder från Storbritannien. Vi ser också en hel del amerikaner och kanadensare.
Du har marknadsfört ditt hotell online under flera år. Kan du berätta mer om din strategi och hur den har utvecklats med tiden?
Jag har alltid varit intresserad av digital marknadsföring – det är inte bara mitt jobb, utan även min hobby och passion. År 1995 var vi den första verksamheten i Sorrento att lansera en webbplats och hotellet har alltid gett bra resultat i sökningar. I takt med att andra börjar synas online har vi provat olika saker för att upprätthålla vår konkurrensfördel, som att annonsera hos sökmotorer och onlineresebyråer.
Vi insåg snabbt att det är ganska svårt att nå ut till våra potentiella kunder via sökmotorannonser. Det finns för många konkurrenter som bjuder på de bästa nyckelorden och det är verkligen svårt att bli högst rankad. Men Tripadvisor är ofta ett av de första sökresultaten för dessa termer. Dessutom berättar gäster ofta att de faktiskt hittade oss på Tripadvisor. Därför utvecklade vi vår strategi med fokus på marknadsföring på den webbplatsen.
Kan du berätta mer om hur era gäster söker?
Visst – vi lägger bud på söktermer som ”Sorrento hotell med pool”. Dagens gäster berättar att de först brukar använda en sökmotor och en term som ”Sorrento hotell”, men att det helt enkelt ger för många sökresultat som är svåra att gå igenom. De hittar snabbt Tripadvisor och använder webbplatsen för att göra mer specifika efterforskningar och hitta en verksamhet som uppfyller deras behov. Tripadvisor blir i själva verket den sökmotor som används inom ett resmål och som gäster använder för att hitta hotell, restauranger och så vidare.
Hur ser din strategi för att arbeta med Tripadvisor ut, mer specifikt?
Tripadvisor är för närvarande vårt mest effektiva marknadsföringsverktyg. Med den nya funktionen sponsrade placeringar kan till exempel Aminta visas ovanför sökresultaten för Sorrento. Det har varit väldigt viktigt för oss. Annonsen driver trafik till oss och resenärer har möjlighet att kontakta oss direkt via de länkar som ingår i vår Företagsfördel. Jag har märkt att det sparar mig provisionskostnader eftersom personer kontaktar oss direkt eller bokar på vår webbplats.
Hur har sponsrade placeringar fungerat för dig?
Vi har varit väldigt nöjda med produkten. Vi fortsätter att testa den, men hittills har vi ökat antalet direktbokningar med 20 % på 40 dagar. Verktyget är fantastiskt, det är verkligen lätt att använda, och kostnaden är minimal jämfört med den avkastning på investeringen som vi fått. Kunder från den här kanalen verkar också vara ganska värdefulla – de bokar längre vistelser och rumstyper ovan genomsnittet.
Vad blir din strategi för användningen av sponsrade placeringar i framtiden?
Det finns tre olika budgetalternativ för sponsrade placeringar. Under högsäsongen – när vårt hotell är fullbokat – går vi nog tillbaka till alternativet med lägre budget, men har fortfarande en aktiv kampanj. Det är viktigt att alltid ha exponering för framtida bokningar. Under resten av året – särskilt i januari och februari då folk börjar planera inför sommaren – kommer vi att använda ett av alternativen med högre budget för att styra mer trafik till vår verksamhet.
Vad skulle du säga till andra hotellägare som överväger sponsrade placeringar?
Det är definitivt något de borde testa. Verktyget är lätt att använda. Du behöver inte välja sökord eller ange bud. Bara välj vad du vill spendera varje dag och ställ in det, så behöver du inte göra något mer.
Senast uppdaterad: 29 mars 2022Dubrovnik Hotel använder Tripadvisor för att få synlighet och bokningar
Dubrovnik Hotel använder Tripadvisor för att få synlighet och bokningar Så här använder Berkeley Hotel & Spa sponsrade placeringar för att stå ut ur mängden i en mycket konkurrenskraftig marknad.
Berkeley Hotel & Spa är ett familjeägt hotell på 24 rum i Dubrovnik, Kroatien. Hotellchef Katarina Elez har fokuserat på att bygga upp Berkeleys närvaro online för att få fler resenärer att boka direkt på verksamhetens webbplats. Fortsätt läsa för att ta reda på hur hon har utformat en framgångsrik marknadsföringsstrategi online:
Fokus på Tripadvisor
När Berkeley Hotel startades bestämde Elez snabbt att hon var tvungen att fokusera på sin marknadsföring online, särskilt på Tripadvisor. ”Vi var ett av de första hotellen i Dubrovnik på Tripadvisor när vi öppnade 2007”, berättar hon. ”Vi har alltid använt Tripadvisor i stor utsträckning, och det är en av de bästa sakerna som någonsin kunde ha hänt för vårt företag.”
Strävan efter att marknadsföra online via Tripadvisor fortsätter att vara till nytta för Berkeley Hotel, även i dag. Elez säger, ”Vi har kunnat öka vår synlighet för resenärer som söker i vårt område eftersom vi har haft en stark och konsekvent närvaro på Tripadvisor ända från början. Vi har alltid varit bland de 15 populäraste hotellen i Dubrovnik.”
Maximering av synlighet för resenärer
Som ett litet 3-stjärnigt hotell i en stad som domineras av 5-stjärniga hotell med större marknadsföringsbudget måste Elez vara smart med marknadsföringsinvesteringarna för att maximera synligheten.
”Våra gäster kommer till oss från enorma marknader som Storbritannien, USA och Australien”, säger Elez. ”Med vår budget har vi upptäckt att det verkligen är svårt att använda verktyg som AdWords för att nå och påverka de här resenärerna.”
Elez investerade nyligen i en förbättrad webbplats som är nära integrerad med hennes kanalhanterare. Det gör att hon kan spåra alla sina bokningskällor – och utvärdera vad som driver dem. Efter att ha experimenterat med olika marknadsföringsverktyg har Elez nått stor framgång genom att utnyttja Berkeley Hotels redan starka närvaro på Tripadvisor.
Företagsfördel
I januari uppgraderade Elez Berkeley Hotel till en prenumeration på Företagsfördel med premiumåtkomst eftersom hon var ute efter ett sätt att öka bokningshänvisningar till sin webbplats.
”Vi har precis slutfört en renovering och kommer att använda funktionerna för premiumåtkomst – som Storyboard och favoritbilder – för att visa upp de här förbättringarna för resenärer”, säger Elez.
Hon använder också funktionen för specialerbjudanden för att mäta påverkan av Företagsfördel på bokningarna.
”Vi lägger upp ett erbjudande som är exklusivt för Tripadvisor och spårar noggrant hur det kommer tillbaka till oss. Vi upptäckte att personer som har bokat via vår webbplats nämner det, och det syns på bokningar från onlineresebyråer, så vi vet att resenärer gick till vår sida på Tripadvisor vid något tillfälle.”
Sponsrade placeringar
När Företagsfördel tagits i bruk började Berkeley Hotel använda Tripadvisors sponsrade placeringar. Elez säger, ”Vi vet att Tripadvisors gäster känner sig tryggare och mer benägna att direktboka. Så vårt mål är att använda sponsrade placeringar till att få fler gäster att boka direkt på vår webbplats, och öka beläggningen och det genomsnittliga dagspriset (ADR) under högsäsongen.”
Med tanke på att Dubrovnik är en av världens mest säsongsbetonade marknader antog Elez också att sponsrade placeringar skulle generera ännu mer trafik inför högsäsongen. Eftersom det finns begränsad efterfrågan under lågsäsongen har Berkeley inget sätt att kompensera för missade möjligheter.
”När gäster närmar sig bokningstillfället blir de mer känsliga för priset. Att öka vår synlighet skapar möjligheter att påverka gäster till att välja vår 3-stjärniga verksamhet eftersom våra priser är lägre än de 5-stjärniga verksamheternas som dominerar Dubrovnik.”
Och vilka är resultaten?
”Det är definitivt kostnadseffektivt att betala för de klick som kommer via sponsrade placeringar och se till att gästerna bokar direkt hos oss”, säger Elez. ”Vi gillar att vår annons visas högst upp i listan. Upprepning är viktigt, särskilt med tanke på köpmönstren i vår marknad. Även om de inte omedelbart klickar så kommer fler människor ihåg oss som ett alternativ. Sedan när de väl klickar är de mer benägna att boka.”
Elez planerar att fortsätta utnyttja sponsrade placeringar som en viktig del av marknadsföringsstrategin online. ”Vi har en långsiktig syn på våra investeringar. Vi kommer att fortsätta spåra antalet klick, webbplatstrafik och bekräftade direktbokningar från sponsrade placeringar under de kommande sex månaderna. Vårt antal bokningar för den här säsongen har hittills varit ganska stort”, säger Elez.
Senast uppdaterad: 29 mars 2022En vinn-vinn-situation för oberoende hotell
En vinn-vinn-situation för oberoende hotell Så här använder ett oberoende hotell Tripadvisor för att öka sin synlighet, omvandla webbplatsbesökare till gäster och skapa värdefulla relationer.
Arbuckle Lodge är ett oberoende hotell beläget mellan Black Hills och Yellowstone National Park i Gillette i Wyoming. Tripadvisor-gäster lovordar hotellets västerninspirerade charm och dess bekvämligheter.
Som en av ägarna till Arbuckle Lodge har Michelle Nelson satsat på att öka verksamhetens synlighet och att skapa gästrelationer. Nelson säger att ”vi arbetar hårt för att erbjuda en bra produkt och en fantastisk service till våra gäster. Vi är vanligtvis det hotell som är rankat som bäst eller näst bäst i Gillette på Tripadvisor.”
Arbuckles synlighet har ökat
Men konkurrensen från andra stora hotellkedjor i området är fortsatt hård.
”I konkurrensen med de stora kedjorna är det svårt för oberoende hotell som vårt att nå ut”, säger Michelle Nelson. ”Men Tripadvisor har verkligen ökat vår synlighet. Det har varit ett mycket framgångsrikt verktyg.”
”Tripadvisor blir större och större varje dag. Jag märker att fler och fler människor använder sig av Tripadvisor för att göra sin hotellupplevelse till något bra och minnesvärt.”
Så hur har Nelson använt Tripadvisor för att skapa synlighet? För det första har hon samarbetat med personalen för att uppdatera Arbuckles objekt så att det inkluderar bekvämligheter, en officiell beskrivning och över 30 bilder från ledningen. Därefter började de med Expresspost för omdömen för att regelbundet samla in feedback från gäster eftersom Tripadvisor-resenärer gillar att läsa nya omdömen. Arbuckle prioriterar även att svara på omdömen.
”Tripadvisor blir större och större varje dag. Jag märker att fler och fler människor använder sig av Tripadvisor för att göra sin hotellupplevelse till något bra och minnesvärt”, säger Nelson.
Nelson menar även att kvaliteten på innehållet på Tripadvisor blir bättre:
”Tripadvisor-resenärer lägger mycket tid och möda på recensera hotellet objektivt och ärligt. De flesta omdömen är ganska långa och rör flera ämnen. Det är något som skiljer sig från andra webbplatser som har omdömen, där omdömena tenderar att bara vara en mening eller två.”
Få högre genomsnittligt dagspris (ADR) och vinst
När Nelson väl hade skapat så stark synlighet på Tripadvisor ville hon dra nytta av den. När hennes anslutningspartner, InnLink, blev certifierade för direktbokningen registrerade hon sig med en gång.
Nelson menar att ”när gästerna läser våra omdömen på Tripadvisor och ser våra bilder är vi säkra på att de inte vill vända sig någon annanstans. Direktbokningen är ett enkelt sätt för dem att boka vårt hotell eftersom de läser om det direkt på webbplatsen.”
”Avgifterna är rimliga, bokningarna är jämförbara med de stora kanalerna och vi gillar att det gör bokningsprocessen snabb och smidig för gästen ...”
Resultaten för Arbuckle har hittills varit goda. I genomsnitt är direktbokningar upp till 16 % mer lönsamma än bokningar som görs genom onlineresebyråer.
”Avgifterna är rimliga, bokningarna är jämförbara med de stora kanalerna och vi gillar att det gör bokningsprocessen snabb och smidig för gästen”, säger Nelson. ”Dessutom är det genomsnittliga dagspriset (ADR) ganska högt och det beror på att resenärer bokar till våra standardpriser.”
Hon fortsätter: ”Sammanfattningsvis gör Tripadvisor ett fantastiskt jobb med att skapa trogna kunder som vill ha otroliga upplevelser när de reser. Därför tror vi att direktbokningen kan ta över ännu mer av marknadsandelarna i framtiden.”
Skapa långsiktigt gästvärde
Arbuckle har kunnat öka det långsiktiga gästvärdet tack vare att de får tillgång till gästinformationen från början genom direktbokningen.
”Sammanfattningsvis gör Tripadvisor ett fantastiskt jobb med att skapa trogna kunder som vill ha otroliga upplevelser när de reser. Därför tror vi att direktbokningen kan ta över ännu mer av marknadsandelarna i framtiden.”
”Att ha tillgång till gästinformation är avgörande för vårt företag”, säger Nelson. ”Det gör det möjligt för oss att erbjuda utmärkt kundservice och dessutom förmånliga erbjudanden till gästerna. Vi har märkt att vi kan omvandla fler direktbokningskunder till återkommande resenärer, vilket är mycket viktigt på vår marknad. Det är enklare att konvertera gäster som redan känner till Tripadvisor och utveckla dem till perfekta kunder.”
Hon har även märkt att direktbokningskunder är mer benägna att slutföra cirkeln och skriva ett omdöme om Arbuckle Lodge:
”Direktbokningskunder är de typer av gäster som är engagerade i att hitta hotell som verkligen ger utmärkt service och värde. Det bevisas av de omdömen de skriver.”
Sammanfattningsvis berättar Nelson att: ”Generellt sett gör den extra synligheten för oberoende hotell och den smidiga gästupplevelsen genom direktbokningen att samarbetet med Tripadvisor är en riktig vinn-vinn-situation!”
Senast uppdaterad: 15 april 2016Ett litet B&B med stor potential
Ett litet B&B med stor potential
Casa di Campagna använder Expresspost för omdömen + privata undersökningar och andra Tripadvisor-verktyg för att kommunicera med gäster både online och offline.
Casa di Campagna har mycket att erbjuda för att få besökare på fall: Varm, vänlig service i rustik miljö på den toskanska landsbygden i Italien, i renoverade lokaler i en hundratals år gammal lantgård.
Men när Emanuele Ciompi blev chef för detta lilla familjeägda B&B år 2014 fick de här pärlorna inte någon särskild uppmärksamhet online. Efter tio år i branschen hade Casa di Campagna endast fått 36 omdömen på Tripadvisor. ”Det var fullt av potential”, berättar Ciompi.
Två år senare håller potentialen på att bli verklighet. I april 2016 hade Casa di Campagna fått 536 omdömen, rankats som nr 1 bland värdshus och B&B i staden Sovicille, och tilldelats Tripadvisors Certificate of Excellence två år i rad.
Den här exponeringen har inneburit nya – och lojala – besökare. Många förstagångsbesökare ”hittade oss på Tripadvisor, övernattade och skrev därefter ett omdöme”, förklarar Ciompi. 2015 återvände 65 % av de nya besökarna för en andra, längre vistelse och hjälpte detta B&B att nå en beläggning på 83 % året runt – en stor bedrift för en verksamhet så långt från Sienas stadskärna.
Samla in omdömen och lyssna på feedback
Vad är hemligheten bakom succén? Två saker, säger Ciompi: ”Kvaliteten på servicen och verktygen från Tripadvisor.” Med dessa verktyg ”kan vårt B&B inte bara sälja bättre och mer, utan också öka intäkten per tillgängligt rum samt sänka våra kostnader per tillgängligt rum”.
Ett sådant verktyg är Expresspost för omdömen, som låter hotellägare skicka e-post med begäran om omdömen till gäster som nyligen har besökt dem. ”Det är ett mycket viktigt verktyg som har gjort att vi inte bara kunnat växa på Tripadvisor, utan på alla listor”, förklarar Ciompi, som tackar Expresspost för omdömen för 67 % av sina omdömen.
Casa di Campagna tackar Expresspost för omdömen för 67 % av deras över 500 omdömen från resenärer: ”Det är ett mycket viktigt verktyg.”
Han och hans team använde också Expresspost för omdömen + privata undersökningar för att samla in värdefull konfidentiell feedback. Han beskriver undersökningsverktyget som ”mycket lätt” att använda, med frågor som kan anpassas för olika säsonger. ”Undersökningarna är viktiga eftersom de hjälper oss att få reda på hur vi kan bli bättre … även när vi inte kan närvara personligen,” säger Ciompi.
Ett exempel är att en del gäster var besvikna över att de inte kunde få tilltugg och dryck efter kontorstid när B&B-receptionen var stängd. Personalen började därför erbjuda vatten på flaska och förfriskningar i rummen kostnadsfritt.
”Alla som läser omdömen har personliga semesterdrömmar och förväntningar”, säger Ciompi. ”Undersökningarna hjälper oss att få veta om vi har uppfyllt förväntningarna. Och om vi inte har det, att få reda på vad vi kan göra bättre.”
Hjälper resenärer att få kontakt direkt
Samtidigt har Ciompi uppdaterat Casa di Campagnas webbplats med fler bilder, information om området och kostnadsfria widgetar som visar deras höga betyg på Tripadvisor.
Med en prenumeration på företagsförteckningen* kan detta B&B visa länkar till sin webbplats, telefonnummer och e-post direkt på företagets Tripadvisor-sida, vilket gör det enklare för resenärer att ta kontakt direkt. ”Sedan vi började prenumerera i mars 2014 har vi definitivt fått mer trafik till vår webbplats”, säger Ciompi.
Tillsammans hjälper dessa verktyg Casa di Campagna göra det de är bäst på, både online och offline. Ciompi noterar att ”vi är inte ett hotell med 100 rum … Vi är ett litet, familjeägt ställe som huserar 30–35 personer”. Där andra ser en utmaning ser han en möjlighet: ”Det är det perfekta stället att skapa en juvel.”
*Från och med januari 2017 kommer företagsförteckningen att ersättas med en spännande ny prenumerationsprodukt för boenden: Tripadvisor Företagsfördel. Läs mer här.
Senast uppdaterad: 12 maj 2016Historiskt hotell, nutida framgångar
Historiskt hotell, nutida framgångar
The Windermere Hotel använder Tripadvisor-verktyg som Expresspost för omdömen för att nå 2000-talets resenärer.
Även i en historisk stad som London sticker The Windermere Hotel ut. Den viktorianska byggnaden som hotellet ligger i byggdes år 1857 och har under århundraden fungerat som härbärge för abbotar, lorder och otaliga trötta resenärer genom sitt läge nära Buckingham Palace och Westminster Abbey.
”Vi har alltid varit en del av turismbranschen: först som värdshus, sedan bed & breakfast och nu som hotell”, berättar Emily Hambi, delägare och verksamhetschef. Enligt Emily lockas gäster från hela världen till The Windermere, och de ”fascineras” ofta av stadsdelens historia.
Men The Windermere Hotel ser inte bara bakåt i tiden för inspiration. Det prisbelönade designhotellet är ett oberoende, familjeägt företag som även använder Tripadvisor för att komma i kontakt med 2000-talets resenärer.
”Tripadvisor är inte bara en webbplats folk besöker för att läsa omdömen, det är även en plats där vi kan kommunicera med tidigare och framtida gäster”, säger Hambi. ”Det är viktigt för hotellägare att vara närvarande där och verkligen vara en del av forumet.”
Ett bra sätt att få omdömen
”Expresspost för omdömen är till stor hjälp, speciellt den automatiserade funktionen. Det kan verkligen vara tidskrävande att skriva separata e-postmeddelanden till alla, så det är skönt att ha den extra hjälpen”.
– Emily Hambi, delägare, The Windermere Hotel
I skrivande stund har The Windermere Hotel 489 resenärsomdömen och ligger på plats 142 av 1°055 hotell i London på Tripadvisor. I nyligen skrivna omdömen står det, bland många andra hyllningar, att hotellet är ”en riktig pärla” och ”underbart”.
För att se till att The Windermere fortsätter få värdefull feedback använder Hambi Expresspost för omdömen för att be gästerna skriva omdömen efter att de checkat ut. ”Expresspost för omdömen har visat sig vara ett bra sätt att samla in omdömen och har varit till otroligt stor hjälp”, fortsätter hon.
Hambi berättar att hon uppskattar den automatiserade funktionen i Expresspost för omdömen, vilken gör det enkelt att samla in omdömen genom att verktyget automatiskt skickar ut e-postmeddelanden till gäster som nyligen bott på hotellet.
”Det kan vara så tidskrävande att skriva separata e-postmeddelanden till alla så det är skönt att ha den extra hjälpen från Tripadvisor”, berättar hon. ”Inte en chans att jag stänger av Expresspost för omdömen inom den närmaste tiden”.
Direktbokningen allt mer populär
The Windermere erbjuder även gästerna möjlighet att boka direkt på Tripadvisor. Dagens resenärer vill kunna göra allt på samma ställe: enligt en ny undersökning vill majoriteten av Tripadvisors användare ha en plats där de kan läsa omdömen, jämföra priser och boka.
”Genom vår Företagsförteckning kan gästerna kolla priser och tillgänglighet på vår egen webbplats°... Men det är även fint att de har möjlighet att boka hos oss på Tripadvisor om de vill”, förklarar Hambi.
”Jag tror att det är viktigt att ha direktbokningsfunktionen på Tripadvisor, speciellt för mindre verksamheter och oberoende familjeägda företag som vårt”.
– Emily Hambi, delägare, The Windermere Hotel
Även om direktbokningen fortfarande är något relativt nytt för The Windermere Hotel har intresset för funktionen ökat med tiden, enligt Hambi: ”Det blir definitivt alltmer populärt hos oss”. Hon förklarar att mindre, oberoende företag som hennes familjs även kan dra nytta av synligheten som följer med att vara bokningsbar på Tripadvisor.
Med hjälp av alla dessa verktyg kan The Windermere Hotel förvandla hundraåriga traditioner till moderna framgångar – genom att kombinera det bästa av dåtid, nutid och framtid.
Senast uppdaterad: 30 november 2015Harington’s Hotel: Därför är det viktigt att kommunicera med gäster online
Harington’s Hotel: Därför är det viktigt att kommunicera med gäster online
En Certificate of Excellence-vinnare berättar om fördelarna med att ständigt vara aktiv på Tripadvisor.
Peter O’Sullivan äger Harington’s Hotel och anstränger sig verkligen när det kommer till Tripadvisor. Varför? För att det här designhotellet får ut så mycket av det. Hör Peter O’Sullivan berätta varför han tycker det är så viktigt att vara aktiv på Tripadvisor i det här videoklippet (på engelska).
Harington’s Hotel, som ligger i Bath i England, belönades med Certificate of Excellence 2013. En av de största anledningarna till den framgången är att de fokuserar på gästens upplevelse. Hur mycket tid lägger Peter O’Sullivan och hans personal på Tripadvisor? ”Jag loggar in i princip varje dag … och när jag pratar med olika medlemmar ur personalen visar det sig att de kollar Tripadvisor även när de är lediga.”
En av det oberoende hotellets viktigaste prioriteringar är att skriva svar från företaget eftersom det bidrar till att de får fler bokningar. Enligt Peter O’Sullivan har han och personalen på Harington’s Hotel märkt att den tid och ansträngning de lägger ner sedan de började svara på fler omdömen har lönat sig. En gäst berättade faktiskt nyligen för Peter att hon valt Harington’s Hotel eftersom de skriver svar från företaget, medan liknande verksamheter inte gör det.
En annan anledning till att Harington’s Hotel lägger ner så mycket tid på Tripadvisor är för att de vill förbättra gästens upplevelse. ”Feedback ger oss möjlighet att förbättra servicen och den tjänst av hög kvalitet som vi erbjuder. Vi kanske tycker att vi gör ett utmärkt jobb, men det spelar ingen roll om inte gästerna tycker samma sak.”
Vårt fokus på ständig förbättring gör ju gästerna gladare och leder till ännu fler positiva omdömen. ”Som branschen ser ut i dag kommer du helt enkelt inte att fylla dina rum om gästerna inte är nöjda. Så enkelt är det.” Med en sådan hängivenhet när det kommer till att vara aktiva på Tripadvisor är det inte så konstigt att antalet gäster som gör återbesök har ökat för Harington’s Hotel.
Senast uppdaterad: 5 mars 2014Sevärdheter
En riktig åktur: Hur man använder sig av omdömen för att nå toppen, del 2
En riktig åktur: Hur man använder sig av omdömen för att nå toppen, del 2
Gardaland Park, Italiens populäraste nöjespark, visar att det är inte bara räcker med att få nya omdömen – man måste också utnyttja dem på rätt sätt.
Missade du del 1? Börja här för att se hur det prisbelönta Gardaland Park får fler omdömen.
Så här utnyttjar du ett nytt omdöme på bästa sätt
Du vill ha fler omdömen. Men när du får dem, utnyttjar du feedbacken på bästa sätt? Så här gör Gardaland Park för att få ut det mesta möjliga ur varje nytt omdöme – allt från att förstärka kundrelationerna till att omedelbart genomföra förbättringar och mycket mer.
Visa kunderna att de är viktiga
För det 20 man starka marknadsföringsteamet på Gardaland Park är det så viktigt att bygga upp kundrelationer att en av medarbetarna faktiskt har som arbetsuppgift att svara på omdömen på Tripadvisor. Varför är det så? ”Vi anser att det är mycket viktigt att bygga upp en enskild relation med varje kund. När kunder skriver ett omdöme förväntar de sig ett svar”, säger Raffaele Prati, ansvarig för internet och nya medier. Han fortsätter: ”Genom att upprätthålla en dialog stärker vi den personliga relationen med våra fans. De ger oss feedback, vi svarar, och vi lär oss hur vi kan bli bättre.”
När han får frågan om vad som är viktigt att ha med i ett svar från företaget ger Prati ett högst intressant svar. ”Jag kan berätta vad du inte ska ha med: färdigskrivna svar. Du måste variera dig; resenärerna ser omedelbart om ett svar är färdigskrivet enligt en mall.” Detta innebär att medarbetaren på Gardaland Park som svarar på varje omdöme har väldigt mycket att göra, men den personliga relationen med resenärerna är värd varenda minut.
Förbättra gästernas upplevelse
Prati och hans team vidarebefordrar alltid den senaste feedbacken i omdömena till varje avdelning för att säkerställa att den uppmärksammas. ”Detta är mycket viktigt för oss. Vi vill att resenärerna ska känna att vi bryr oss om deras feedback och verkligen uppmärksammar den. Rapporten skickas till samtliga avdelningar, och vi använder den som underlag för att förbereda kommande åtgärder för vår verksamhet och marknadsföring.”
Under högsäsongen skickas rapporten en gång i veckan. Under lågsäsongen en gång i månaden. Rapporten sammanfattar de vanligast nämnda problemen och positiva kommentarerna, och kategoriserar omdömena efter betyg och sort – positiva, neutrala eller negativa.
Förbättra sevärdhetens rykte
Metoderna för marknadsföring har ändrats kraftigt sedan Gardaland Park öppnade år 1975. Nu för tiden utgår resenärerna från omdömen när de planerar sina resor och vad de ska göra. Just därför ser den här vinnaren av Travellers’ Choice 2013 till att utnyttja styrkan i varumärket Tripadvisor även i sin marknadsföring offline.
Gardaland Park experimenterade nyligen med att omnämna sina Tripadvisor-utmärkelser i sina broschyrer och kartor. Resultatet? Prati berättar: ”Att ha med vår utmärkelse från Tripadvisor i vårt tryckta material är ett annat mycket effektivt sätt att få nya omdömen.” Prati tror att alla de nya omdömena kommer av att besökarna blir inspirerade när de ser parkens koppling till Tripadvisor. Till följd av detta bidrar varje påminnelse om parkens rykte till att förstärka sevärdhetens redan goda rykte på Tripadvisor.
Din tur att svara på feedback
Gå till ditt hanteringscenter för att svara på dina senaste omdömen, se dina resultat på Tripadvisor varje vecka och mycket mer, helt kostnadsfritt. Även om du inte har ett marknadsföringsteam med 20 medarbetare och den magiska atmosfären som Gardaland Park har skadar det inte att tillbringa lite tid varje vecka med att förstärka din närvaro på Tripadvisor. Det kan leda till fantastiska resultat.
Senast uppdaterad: 26 mars 2014En riktig åktur: Hur man använder sig av omdömen för att nå toppen, del 1
En riktig åktur: Hur man använder sig av omdömen för att nå toppen, del 1
Gardaland Park lockar besökarna med ett sagoäventyr. Men framgången som den här ledande sevärdheten har fått är ingen saga.
En pragmatisk hållning till det sagolika
Besökare på Gardaland Park förälskar sig i den sagolika stämningen. Parkens ansvarige för internet och nya medier, Raffaele Prati, säger: ”Det är en lycklig värld – världens största sagoäventyr. Besökarna kommer hit för att glömma bort vardagslivet.”
Trots detta är det främst Gardaland Parks realistiska inställning till marknadsföring som gör att besökarna lockas till detta sagoland. Som den mest populära nöjesparken i Italien arbetar Gardaland Park hårt för att marknadsföra – och ständigt förbättra – sevärdhetens goda rykte om att vara en plats som erbjuder nöje och äventyr för alla.
Hantera den digitala närvaron
”Vi började använda Expresspost för omdömen för vår nöjespark och nu använder vi den även för vårt akvarium eftersom vi är så nöjda med resultaten.”
För ungefär ett år sedan började Gardaland Park lägga mycket större resurser på sin närvaro på Tripadvisor. Prati, som övervakar parkens digitala informationskanaler, insåg hur viktigt Tripadvisor är för resenärerna. ”Vi hade en verksamhetssida sedan tidigare, men den övervakades inte aktivt. Nu när vi utnyttjar Tripadvisor fullt ut kan vi få feedback från gästerna och svara på deras omdömen för att göra kundernas upplevelse så bra som möjligt.”
Gardaland Parks ökade fokus på sin närvaro på Tripadvisor baserades på ett antal mål. I den här artikeln tar vi upp det alltid lika populära arbetet med att få fler omdömen. I del två fokuserar vi på hur den här ledande verksamheten utnyttjar omdömen för att förbättra kundrelationerna, gästernas upplevelse och parkens rykte.
Så här gör Gardaland Park för att få fler omdömen, med lite hjälp av Tripadvisor.
Få 95 omdömen utan ansträngning
”Tripadvisor är ett väldigt viktigt verktyg som låter resenärer ge feedback och hjälpa andra resenärer”, säger Prati som har flera års erfarenhet av marknadsföring inom digitala medier. Det här synsättet som sätter resenären i centrum har gjort att Gardaland Park har kunnat få över 3 400 omdömen.
Och verksamheten som har fått utmärkelsen Travellers’ Choice är på god väg att få ännu fler omdömen. Även om Gardaland Park just nu har lågsäsong har de lyckats få 95 omdömen med hjälp av det kostnadsfria verktyget Expresspost för omdömen. Varje månad använder Gardaland Park det här verktyg för att skicka begäran om att skriva ett omdöme till de nya e-postadresserna i deras databas.
Med bara några få minuters arbete varje månad med Expresspost för omdömen har Gardaland Park fått väldigt många klickningar och en hög svarsprocent. ”I början använde vi Expresspost för omdömen för vår nöjespark och nu använder vi det även för vårt akvarium eftersom vi är så nöjda med resultaten”, säger Prati. ”Jag skulle absolut rekommendera det.”
Gör framsteg med widgetar
Gardaland Park har också samlat in omdömen genom att använda Tripadvisors widgetar på sin populära webbplats som har 6 miljoner besökare varje år. Widgeten på webbplatsen länkar till ett formulär för omdömen på Tripadvisor på en åtskild sida på gardaland.it. Hittills har 10 000 människor besökt formuläret för omdömen genom widgeten, vilket övertygar resenärerna om styrkan i Gardalands varumärke och på ett enkelt sätt ger dem en möjlighet att skriva ett omdöme om ett besök på parken.
Gardaland Park har också infört en liknande widget i sitt nyhetsbrev via e-post som skickas ut till 230 000 prenumeranter. ”Med de här två widgetarna får vi många fler omdömen än tidigare.” Hur många fler? Antalet omdömen har ökat med över 20 %.
Gör mer än att bara samla in omdömen
Det är mycket bra att uppmuntra besökarna att skriva omdömen, men en stor del av Gardaland Parks framgång baseras på det de gör med varje nytt omdöme de fått.
Läs del 2 för att se hur Gardaland Park använder omdömen för att förbättra kundrelationerna, gästernas upplevelse och sitt rykte online.
Senast uppdaterad: 26 mars 2014
En personlig sevärdhet i toppklass på Jamaica
En personlig sevärdhet i toppklass på Jamaica Personliga svar från företaget bidrar till att det här ledande resmålet för shopping i Montego Bay får över 90 % av sina besökare via Tripadvisor.
Du kliver ur en färgglad minibuss målad med vackra blommor. Du hälsas välkommen av leende personal, en mjuk vindfläkt och en panoramautsikt över Montego Bay. Ett sådant mottagande gör att det är lätt att känna sig som hemma. Det finns bara en sak som är negativ med det här stället: det är svårt att bestämma sig för vad man ska besöka först – det fantastiska konstgalleriet eller den rofyllda trädgården.
Det är ett dilemma som besökare på Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden ställs inför varje dag. Den här populära sevärdheten i Montego Bay bara växer och växer, och allt beror på att besökarna aldrig vill åka därifrån. ”Vi kanske måste anställa en dörrvakt, för gästerna vill inte åka härifrån”, skämtar Tamika Williams, en av ägarna. ”En gäst som nyligen bodde här frågade om han kunde sätta upp ett tält i trädgården och stanna över natten.”
Tamika var tvungen att säga nej, men resenärer som besöker Jamaica säger ja. Alla gäster blir faktiskt helt förtrollade av Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden redan vid första anblicken. Det visar sig att ”Ahhh…”-delen i verksamhetens namn kommer från att gäster andas ut när de kommer dit eftersom de äntligen känner att de kan koppla av. Och fler och fler resenärer som besöker Jamaica upptäcker Ras vackra konstverk, Tamikas rogivande trädgård och hur vänlig och avslappnad personalen är.
Tamika delar gärna med sig av hemligheten bakom deras framgång. ”När vi öppnade 2010 hade vi inte tillräckligt med pengar för stora marknadsföringskampanjer. Min man Ras föreslog att vi skulle fokusera på Tripadvisor eftersom våra gäster skrev så bra omdömen i vår gästbok här på Ahhh.” Resultatet? Nu kommer över 90 % av verksamhetens besökare direkt via Tripadvisor. ”Antingen skickar resenärer e-post till oss från vår verksamhetssida på Tripadvisor eller så ringer de oss när de är i Jamaica och säger att de hittade oss på Tripadvisor.”
Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden fortsätter att växa och har nu elva anställda, men Tamika och hennes personal tar sig fortfarande tid att fokusera på att ge varje besökare ett personligt bemötande. Precis som många andra som driver ett företag inom turismbranschen har Tamika hand om flera olika saker. ”Jag är både ägare, sekreterare, driftschef, trädgårdsmästare, Tripadvisor-ansvarig, menyansvarig – och en del av magin på Ahhh”, säger hon och skrattar. Hur skapas den där magin? En del av den handlar om att snabbt skriva personliga svar från företaget på varje omdöme på Tripadvisor.
Tamika svarar faktiskt på varje enskilt omdöme om Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden på Tripadvisor. Medan hennes man Ras, som också är delägare, framför allt fokuserar på att skapa magi i form av canvasmålningar visar sig Tamikas konstnärskap i varje genomtänkt och vänligt svar på ett omdöme från en besökare som nyligen besökt verksamheten. Att svara på omdömen är så viktigt för henne att hon skriver ett svar med en gång när hon ser ett nytt omdöme, oavsett var hon är. Varför? ”Människor har alltid ett val. De kan åka vart som helst men väljer att komma hit. Så jag visar att jag uppskattar det. Om någon tar sig tid att skriva ett omdöme när de kommer hem så har jag tid att svara och tacka dem.”
Här är ett utdrag ur ett svar från Tamika till en gäst som skrev att maten hon serverar på plats är fantastisk:
”Du och din grupp har inspirerat mig att laga mat med mer passion än någonsin, om det överhuvudtaget är möjligt. Jag tillbringar mer tid i köket nu och är uppmärksam på varje detalj. Jag har gått upp några extra kilon som bevis på att jag smakar på allt. Jag ser fram emot att hålla kontakten med er alla. Nästa gång ni besöker oss kommer maten att vara ännu bättre.”
Tamika förstår också hur viktigt det är med rykten och vad folk säger till varandra. Många av hennes besökare säger att de väljer Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden särskilt för att de ser alla svar från företaget. ”Det ger resenärerna en möjlighet att se vem de ha att göra med”, säger Tamika. ”De kommer hit, älskar det och berättar för sina vänner om det.”
Det är förstås till hjälp att allt är äkta på Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden. Alla konstverk är gjorda av den självlärde konstnären Ras Natango, hans son Ayale och andra lokala konstnärer. De utsökta rätter som serveras är vad du skulle kunna hitta på matbordet hemma hos en lokal familj. Och personalens passion och vänlighet är uppriktig: ”Ingen turist kommer hit och känner sig som en turist. De får en autentisk upplevelse och lär sig om jamaicansk kultur och mat. Det här är mer än bara ett ställe att handla på – det förmedlar känslan av Jamaica.”
Senast uppdaterad: 16 januari 2014Expresspost för omdömen levererar 54ִؘ % av omdömena på bara tio minuter varje vecka.
Expresspost för omdömen levererar 54ִؘ % av omdömena på bara tio minuter varje vecka. Hur BREW-ed Brewery & History Walking Tours enkelt samlar in omdömen med Expresspost för omdömen.
”Jag visste att jag behövde marknadsföra mig själv”
Med sju års erfarenhet som bartender och bryggarassistent i bagaget kan Cliff Mori uppskatta veckorna som det tar att brygga en öl. Men nu när Mori driver BREW-ed Brewery & History Walking Tours har han inte längre tid att vänta på nya omdömen om bryggeriet.
Mori förklarar: ”Jag visste att jag behövde göra reklam för mig själv men hade ingen kunskap om marknadsföring. Jag började med att be folk skriva omdömen när de var hemma igen.” Tyvärr hade folk svårt att komma ihåg att de skulle skriva ett omdöme efter en helg av dryckenskap i goda vänners lag i pittoreska Asheville i North Carolina.
Så Mori bestämde sig för att pröva något nytt: Expresspost för omdömen, ett kostnadsfritt verktyg som gör det enkelt att begära omdömen från gäster.
”Nu är jag med på topp 3”
Efter att ha prövat Expresspost för omdömen kan Mori inte bli mer nöjd med resultaten:
Expresspost för omdömen levererar mer än hälften av hans omdömen,
dessa omdömen bidrar till att Tripadvisor länkar 20 % av hans kunder,
och det tar mindre än 10 minuter per vecka att använda Expresspost för omdömen.
Tack vare att dessa omdömen strömmar in har BREW-ed Brewery & History Walking Tours blivit mer populär på Tripadvisor. ”Jag märkte att min rankning ökade genom att folk berättade att de haft det kul på min rundtur. På några månader klättrade jag från botten till topp 15 och nu ligger jag på topp 3 att göra i Asheville.”
Tack vare ökad rankning och synlighet är Tripadvisor en av de källor som länkar mest till BREW-ed Brewery & History Walking Tours. Mori anser ”att synas på det sättet utan att lägga ner pengar eller särskilt mycket tid ger verkligen en bra avkastning.”
Precis som många andra småföretagare har Mori ont om tid. ”Jag är en enmanshow och gör allting själv”, säger han. ”Så det är bra att Expresspost för omdömen gör det så enkelt – det tar mindre än 10 minuter per vecka. Mitt biljettprogram samlar in e-postadresser, så på måndagar behöver jag bara ladda upp en lista och skicka begäran om omdömen.”
”Tripadvisor är ett bra sätt att synas på.”
Framgångarna för BREW-ed Brewery & History Walking Tours gör att Mori vill dela med sig av mer än sin kunskap om öl. Här är hans tips för hur du får ut mesta möjliga av Tripadvisor.
Engagera din målgrupp
”Tripadvisor är ett bra sätt att bli synlig för resenärer som letar efter saker att göra i din stad. Det är lätt att komma igång. Om jag gör ett bra jobb och ber folk att dela sina synpunkter går det bra för mig. Det känns uppriktigt och givande.”
Håll dig aktiv och informerad
”Jag går in på webbplatsen 3 till 4 gånger om dagen för att se om jag har fått några nya omdömen och vad mina konkurrenter gör. Jag vill alltid veta vad min rankning är.”
Arbeta smartare, inte hårdare
”Jag gillar att mallen för Expresspost för omdömen kan återanvändas och anpassas för att göra den mer personlig. Första gången tog det mig 15 till 20 minuter och nu kan den användas direkt varje gång. Jag behöver inte titta på den igen”.
Dra nytta av ditt rykte
”Jag har lagt till Tripadvisors widgetar på min webbplats eftersom folk värdesätter Tripadvisor-betyg. Jag har fått så positiv feedback och det är ett enkelt sätt att dela den med andra. De har så mycket att välja på och detta hjälper dem att fatta ett beslut eftersom de tänker att 85 andra personer tyckte att detta var fantastiskt, då kan de bli nummer 86.”
Så här gör Wego Walking Tours för att ligga i topp på listan över aktiviteter i Paris
Så här gör Wego Walking Tours för att ligga i topp på listan över aktiviteter i Paris Så här kombinerar Wego Walking Tours utmärkt service och omdömen för att komma högst upp i listan över aktiviteter i Paris.
Lär känna dina kunder
”Jag tycker att Expresspost för omdömen är väldigt bekvämt. Det är ett bra sätt hålla kontakten med resenärerna. Det är ett snabbare och lättare sätt att få fler omdömen online.” – Paul Bidault, ägare av Wego Walking Tours
Nästan varje omdöme nämner Bidaults energiska berättarteknik och hans unika kännedom och rekommendationer om det lokala samhället. Resenärerna uppmuntras också att ge dricks utefter hur nöjda de var med upplevelsen. Bidault anser att denna affärsmodell garanterar att guiderna alltid gör sitt bästa. Den säkerställer också att resenärerna får ut det mesta möjliga för det de betalar – något som är väldigt viktigt när de finns så många rundturer att välja mellan.
Första klassens Tripadvisor-tips från en ledande sevärdhet
Första klassens Tripadvisor-tips från en ledande sevärdhet Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden är det bästa resmålet för shopping i Montego Bay i Jamaica. Så här gör de för att få ut så mycket som möjligt av sin närvaro på Tripadvisor.
Ett färgsprakande konstgalleri, en frodig trädgård och en makalös utsikt över Montego Bay i det soliga Jamaica. Trots allt detta är faktiskt något av det mest intressanta med Ahhh…Ras Natango Gallery and Gardens dess verksamhetssida på Tripadvisor.
Trots allt så får Ahhh…Ras Natango Gallery and Gardens mer än 90 % av sina kunder tack vare sin närvaro på Tripadvisor. Och som vinnare av Tripadvisor Certificate of Excellence 2013 planerar ägarna till den här alltmer populära sevärdheten att fortsätta utöka sitt utbud.
En av ägarna, Tamika Williams, är så glad över resultatet att hon säger: ”Tripadvisor är grädden på moset.” Turligt nog delar hon mer än gärna med sig av sina knep för hur de lockar till sig nya besökare genom världens största resesida.
Få fler omdömen
Ha Tripadvisor-logotypen på de föremål gästerna får ta med sig hem: Tamika lade till Tripadvisor-logotypen i verksamhetens broschyr. Varför? För att de ger en till varje gäst, och att det är ett bra sätt att påminna om att skriva ett omdöme. ”Tripadvisor har förtroende över hela världen. Ibland glömmer resenärerna bort att skriva ett omdöme när de åker hem, men så tittar de på broschyren och blir uppmanade att skriva det där omdömet.”
Pröva Expresspost för omdömen: Tamika upptäckte Expresspost för omdömen i Hanteringscentret och prövade det med några gäster som nyligen hade varit där och som ännu inte hade skrivit omdömen. ”Jag gillar att jag kan välja att skriva mitt eget meddelande, och valet med färdigskrivna meddelanden är lätt att använda! Jag la bara till e-postadresserna och klickade på Skicka.” En annan sak som hon tycker om är att det garanterat fångar gästernas uppmärksamhet. ”När folk ser ett e-postmeddelande från Tripadvisor öppnar de det på en gång.”
Att svara på omdömen
Visa att du uppskattar deras ansträngning: Ingen är tvingad att skriva ett omdöme – de gör det på sin fritid. Det är därför Tamika alltid ser till att tacka gästen när hon skriver ett svar från företaget. Hon gör också svaren personliga så att gästerna känner att deras bidrag verkligen uppskattas.
Gör varje svar personligt: Williams rekommenderar att du gör detta så ofta som möjligt för att bygga upp en god relation med personen som skrev omdömet, och för att imponera på potentiella besökare som tittar på din verksamhet på Tripadvisor. ”Det handlar inte bara om att svara – det är viktigt att ge ett unikt svar till varje omdöme och att utforma svaret efter gästens kommentarer och individuella upplevelse. En besökare kom tillbaka ytterligare en dag bara för att arbeta i trädgården, så jag nämnde det när jag svarade på hennes omdöme.”
Låt dem veta att deras feedback är viktig för dig: Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden har visserligen hittills endast fått positiva omdömen, men Williams påpekar: ”Jag vet vad jag skulle säga om vi någonsin fick ett negativt omdöme. Jag skulle be om ursäkt och visa att jag uppskattar även denna feedback. Det handlar om att få dem att komma tillbaka.” När det handlar om negativa omdömen är det viktigt att vara förstående för resenärens upplevelse och visa att du kommer att göra allt du kan för att det inte ska hända igen.
Marknadsföra sin popularitet på Tripadvisor
Lägg upp en widget på din webbplats: Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden kommer snart att lansera sin nya webbplats, och en sak de prioriterar är en Tripadvisor-widget. Det är enkelt att lägga upp en på sin webbplats, och du kan välja mellan widgetar som visar ditt betyg på Tripadvisor, de senaste omdömen du har fått och andra givande alternativ som visar resenärerna att du är ett bra val bland alla resmål.
Sätt upp dina dekaler på en plats där de syns: Om du använder dina Tripadvisor-dekaler på rätt sätt kan du skapa förtroende hos besökare och potentiella gäster. Det är precis som Williams säger: ”Tripadvisor-logotypen en symbol för förtroende. Det är just därför vi har en Tripadvisor-dekal i vårt konstgalleri och en till på vår pendelbuss.” Sätt upp dekalerna där besökarna enkelt kan se dem, till exempel på dörren eller i kassan.
Förbättra sevärdheten med hjälp av feedback från gästerna
Läs omdömen noggrant: Var hon än befinner sig så läser Tamika omedelbart nya omdömen när hon får en avisering från Tripadvisor. Förslagen i omdömena ger henne tips om vad som kan förbättras, och återkommande, likartat beröm i positiva omdömen visar på egenskaper som du kan lyfta fram i din marknadsföring och din verksamhet.
Lyssna på gästerna när de är på plats: Ibland handlar det om småsaker, som att sätta upp ett staket på vissa platser. Vid andra tillfällen leder det till stora förbättringar. Enligt önskemål från gästerna serverar Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden numera traditionella jamaicanska maträtter tillagade med lokala ingredienser. Detta är något som får resenärerna att strömma till. ”En besökare påpekade att våra sallader innehåller goda lokala ingredienser, men att dressingen vi serverar har köpts i butik. Nu tillverkar vi vår egen dressing, och en kock som nyligen besökte oss hällde en hel flaska av vår egen dressing på sin sallad!”
Sammanfattning
Ahhh…Ras Natango Gallery and Garden är ett litet företag som växer snabbt, och Tripadvisor har varit en viktig del av deras framgång. Så oavsett om du har en sevärdhet, ett boende eller en restaurang kan du följa de här tipsen för att få ännu bättre resultat med din närvaro på Tripadvisor. Snart kanske du har din egna Tripadvisor-tips som du kan dela med dig av!
Senast uppdaterad: 20 januari 2014