Bilder och videoklipp på Tripadvisor
Läs mer om hur du hanterar dina bilder och videoklipp på Tripadvisor.
Bilder och videoklipp på Tripadvisor
Guide till din huvudbild på Tripadvisor
Guide till din huvudbild på Tripadvisor Du får bara en chans att göra ett bra första intryck på resenärer. Se till att den räknas genom att utnyttja vår avancerade teknik som automatisk väljer din huvudbild åt dig – eller följ våra tips för att välja din egen.
Din huvudbild är den första bilden som resenärerna ser av din verksamhet. Den visas som din huvudbild i sökresultaten och som den första bilden i din bildkarusell. Vi vet att en väl vald huvudbild kan vara en drivande faktor för resenärer som väljer nästa ställe att bo på. När allt kommer omkring säger 79 % av resenärerna att de tar bilder och videoklipp som publicerats online i åtanke när de bokar ett boende.*
Eftersom bilder uppfyller en sådan viktig funktion för såväl resenärer som ägare har vi investerat mycket tid och resurser i vår maskininlärningsteknik för bilder. Den här tekniken lindrar pressen ägarna ofta känner inför att välja en kvalitativ huvudbild på egen hand, genom att automatiskt välja en huvudbild åt dem.
Välj automatiskt använder avancerad teknik för att analysera kvaliteten och innehållet hos bilder på Tripadvisor för att välja den bästa tillgängliga huvudbilden för ett objekt. Vår teknik tittar på de fysiska egenskaperna hos en bild, som bildupplösning och orientering, samt det faktiska innehållet i en bild, oavsett om det är en bild från in- eller utsidan, innehåller människor eller bekvämligheter etc. Användartester har hittills visat att den här metoden fungerar. Automatisk valda bilder är högupplösta bilder snarare än suddiga och visar sovrum och pooler före bilder på resenärer eller badrum.
Det här nya tillvägagångssättet använder data för att ta bort subjektiviteten av att manuellt välja en bild och säkerställer att huvudbilder är optimerade för resenärer som söker efter nästa ställe att bo på. Men om du föredrar att välja din huvudbild manuellt (och vill välja bort funktionen för att välja automatiskt) kan du göra det i hanteringscentret. Läs anvisningarna nedan för instruktioner och bästa tillvägagångssätt för att välja en huvudbild.
Så här ändrar du din huvudbild manuellt- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Profil högst upp på sidan klickar du på Mediecenter
- Klicka sedan på fliken Huvudbild till vänster
- Klicka på Manuell: välj din egen huvudbild
- Välj vilken huvudbild du vill använda bland de tillgängliga alternativen
- Om du är nöjd med förhandsgranskningen av din nya huvudbild som visas högst upp på sidan klickar du på Spara
Obs! Det kan ta tre till fem arbetsdagar för en ändring av huvudbild att synas på sidan. När du har valt din bild och den bearbetas ser du den i Mediecentret tillsammans med en datumstämpel och ett meddelande som indikerar att begäran är väntande.
Krav för din huvudbild- Visa upp din verksamhets bästa funktion(er). Huvudbilden bör representera det bästa din verksamhet har att erbjuda. Välj en bild som betonar det som gör dig unik. Är det din historiska fasad, trendiga lobby eller dina enastående utsikter? Visa resenärer genom att lyfta fram de egenskaper som gör dig speciell i din huvudbild.
- Välj upplysta och skarpa bilder. Undvik bilder som är mörka och/eller suddiga. De här bilderna kommer att förstoras eller förminskas beroende på var de ska visas på Tripadvisor – så de måste vara tydliga oberoende av storlek, oavsett om det är en miniatyrbild på mobiltelefoner eller en helskärmsbild på datorer.
- Ändra din huvudbild beroende på säsongen. Resenärer vill föreställa sig att de är på din verksamhet redan från början. Välj en huvudbild som representerar säsongen resenärerna gör bokningar på. Om det till exempel är nära jul- och nyårshelgerna kan du lyfta fram det med en mysig öppen spis eller säsongsbetonade dekorationer.
- Undvik bilder på människor och natur. Bilder på verksamheten eller platsen är mer användbara för resenärer än bilder på personalen, andra resenärer eller generiska bilder på naturen i området.
- Eller så drar du nytta av Tripadvisors maskininlärning och låter oss automatiskt välja den åt dig! Hoppa över besväret med att välja en huvudbild manuellt och låt vår teknik göra jobbet åt dig! Om du inte väljer bort alternativet Välj huvudbild automatiskt kommer vi automatiskt att välja den bästa tillgängliga bilden som din huvudbild.
Tips för att ta bättre bilder av verksamheten
Tips för att ta bättre bilder av verksamheten Gör-det-själv-råd från professionella hotellfotografer
Om en bild säger ”mer än tusen ord” – berättar verksamhetsbilderna på din profil vad du vill att de ska säga åt potentiella kunder? Om du inte har budgeten till att anställa en professionell fotograf finns det andra sätt att få ut mesta möjliga av bilderna på din verksamhet.
När resenärer väljer boenden kan kvalitetsbilder hjälpa din verksamhet att sticka ut i mängden. Här är några tips från professionella hotellfotografer, baserat på tekniker som de använder för sina egna kunder.
Tänk på kompositionen
”Utrymmen med en riktigt intressant belysning är perfekta för vackra bilder”, säger Ken Wan, föreståndare för ARC – Architectural Photography i Vancouver. Både naturlig och konstgjord belysning fungerar, så länge det finns rikligt av det. ”Jag anser också att utrymmen som låter betraktaren föreställa sig själv på platsen, oavsett om det är ett vackert rum med havsutsikt eller en utomhuspool, kan vara verkligt tilltalande och inbjudande.”
Däremot varnar han för att inkludera människor i bilderna då de kan förmedla en bild av din målgrupp för verksamheten, och i värsta fall stöta bort sådana som uppfattar att de inte passar in.
Alla typer av boenden bör ha bilder på rummen i deras helhet, särskilt gästrummen. Men det finns andra bilder som du även bör ta med i din portfölj.
Försök att inkludera:
- Bilder på personalen när de beter sig som normalt.
- Arkitektoniska detaljer som betonas av naturlig belysning.
- Bilder på livsstilsdetaljer (inredning, möbler, mat) tagna i mjukt ljus.
- ”Mysiga” bilder tagna på natten.
Undvik följande i dina bilder:
- Personal eller gäster som ser in i kameran.
- Tomma lobbyer och korridorer eller bilder på rumsdörrar.
- Ostädade eller smutsiga rum.
- Hektiska bilder med för mycket innehåll (använd inte vidvinkel- eller panoramaobjektiv).
”Var inte rädd för att lägga tid på att flytta runt möbler tills kompositionen är rätt. Släta ut lakanen, ta bort papperskorgen och rätta till bilderna på väggen”. – Mark Bolton från Mark Bolton Hotel Photography
Förbered dina utrymmen
Innan du tar din första bild ska du organisera dina utrymmen korrekt. Mark Bolton från Mark Bolton Hotel Photography bor i London men fotograferar hotell över hela världen. ”Var inte rädd för att lägga tid på att flytta runt möbler tills kompositionen är rätt”, säger han. ”Släta ut lakanen, ta bort papperskorgen och rätta till bilderna på väggen.”
Tänk även på vilken tid på dagen som är bäst för att dra nytta av naturligt ljus. Den perfekta tiden är tidigt på morgonen på en klar och solig dag.
Maximera din utrustning
Du behöver inte dyr och invecklad kamerautrustning för att ta bra bilder, men du bör bekanta dig med verktygen och inställningarna på kameran för att förbättra resultaten. Relativt billiga kameratillbehör kan också vara värda att investera i.
Bolton föreslår att du använder ett stativ, vilket gör det lättare att få en rak bild. ”Försök hålla din kamera vågrät så att det inte uppstår knepiga vinklar, även kallade ’konvergerande vertikaler’”, säger han. ”Du kan köpa ett minimalt vattenpass och montera det på din kamera.”
För att få ett djupt fokus rekommenderar han också att använda en liten bländaröppning, vilket leder till alla objekt i förgrunden och bakgrunden avbildas med samma fokus. Däremot kommer större bländaröppningar att orsaka suddighet i bakgrunden. Släck halogenlampor, och ställ in ISO-värdet på upp till 400 ISO så att du inte får för mycket ”brus” i bilden. Ett större ISO-värde ökar kamerans känslighet för ljus.
Wan rekommenderar att ta några testbilder och granska dem på en dator. ”Det som ser rätt ut ur en persons synvinkel kan ofta se konstigt ut på bild”, säger han.
Integrera ett trendigt bildspråk
Om du vill att dina verksamhetsbilder ska kännas aktuella bör du tänka på trender inom hotellfotografi. Bolton har märkt en ökning av motiv som oftare fokuserar på livsstil (inredning och mat, till exempel) än de arkitektoniska beståndsdelarna av verksamheten. Det är en ”redaktionell känsla” som skildrar personlig interaktion och tidpunkter som omfattar alla sinnen.
Men trender kommer och går, säger Wan. Han rekommenderar att du koncentrerar dig mer på budskapet som du vill förmedla. De här livsstilfotografierna som visar upp människor kommer att kännas föråldrade efter några år eftersom kläder och hårstilar ändras.
Ta dig tid att skapa en bildportfölj som gör att din verksamhet skiner. Inbjudande bilder skickar rätt meddelande till kunder som du vill locka till dig.
Upplagd av: http://gobigorgohomeblog.com...Ge nytt liv åt ditt företag med verksamhetsvideor
Ge nytt liv åt ditt företag med verksamhetsvideor Man tror det man ser – visa gästerna vad de kan förvänta sig av ditt boende med verksamhetsvideor som endast är tillgängliga för Företagsfördel-prenumeranter.
Att beskriva allt som din verksamhet erbjuder kan vara en utmaning, men tänk om du kunde visa det för dina gäster? Vi presenterar Tripadvisors verksamhetsvideor.
Resenärer ägnar mer tid än någonsin åt att titta på videoklipp: en nyligen genomförd studie beräknar att videor kommer att fylla nästan 80 % av all global webbtrafik år 2019.1 Med videoklipp kan användare få en speciell insyn i din verksamhet, du fångar deras uppmärksamhet och ger dem en inblick i det som lyfter dig över mängden.
Verksamhetsvideor ger liv åt ditt boende då videoinnehållet presenteras bredvid dina bilder på Tripadvisor. Lämna ett bestående intryck och nå ut till resenärer genom videomediets inneboende kraft.
Är du redo att engagera potentiella gäster med videoklipp? Då sätter vi igång.
Så här lägger du till videoklipp på ditt Tripadvisor-objekt
För att publicera verksamhetsvideor på Tripadvisor måste du ha en aktiv prenumeration på Företagsfördel. Läs mer här: Företagsfördel.
När din prenumeration är aktiverad:
- Logga in på hanteringscentret.
- I menyn Hantera objekt högst upp väljer du Verksamhetsvideor
- Klicka på fliken Verksamhetsvideor till vänster.
- Klicka på den blå knappen Lägg till fler videoklipp och välj därefter videoklipp från din dator. Du kan ladda upp max 30 verksamhetsvideor till ditt objekt.
- Glöm inte att lägga till en rubrik som berättar om videoklippets innehåll för resenärerna. Klicka sedan på Skicka för att spara dina ändringar och ladda upp videoklippet.
- Även om de flesta videoklippen visas på ditt objekt inom 30 minuter kan det ibland ta upp till 24 timmar innan det är tillgängligt.
Så här uppdaterar du eller tar bort verksamhetsvideor:
- Följ steg 1 till 3 ovan för att gå till avsnittet Verksamhetsvideor.
- Klicka på videon du vill uppdatera eller ta bort.
- För att göra ändringar ska du redigera videoklippets rubrik och klicka på Spara uppdateringar.
- Du raderar ett videoklipp genom att klicka på den blå Ta bort-knappen nedanför. När du har tagit bort en verksamhetsvideo kommer den inte längre att visas på din Tripadvisor-sida.
Tips när du publicerar verksamhetsvideor:
- Läs våra riktlinjer: Se till att ditt videoklipp uppfyller våra riktlinjer för verksamhetsvideor innan du publicerar det.
- Håll det kortfattat: Korta videoklipp är mer engagerande. Inget videoklipp bör överstiga tre minuter.
- Lägg i en högre växel: Visa upp olika delar av din verksamhet – kanske i form av en promenad genom din Mastersvit, ett videoklipp med en flygtur över din fantastiska golfbana eller en välkomnande videohälsning från din personal. I likhet med fotografier är det bäst att framhäva en mängd olika områden!
- Kombinera med meddelanden: Vid eventuella ändringar i din verksamhet bör du överväga att lägga upp ett videoklipp med uppdateringar, tillsammans med ett meddelande. Det kan hjälpa dig att locka resenärer.
- Fler tips: Läs vår guide om hur du skapar videoklipp med professionellt utseende och liten budget.
- 1. https://www.l2inc.com/research/video-2016
Tripadvisor-bilder: Sex vanliga frågor från hotellägare
Tripadvisor-bilder: Sex vanliga frågor från hotellägare Det kan hända att Tripadvisor-bilder visas i avsnittet Bilder tagna av resenärer för ditt Tripadvisor-objekt. Här är svaren på viktiga frågor som du kanske har om dessa bilder:
Vad är Tripadvisor-bilder?
Tripadvisor-bilder är professionella bilder enbart avsedda för Tripadvisor. Oyster, som köptes upp av Tripadvisor Media Group under senare delen av 2013, är ett företag specialiserat på att ta professionella och äkta bilder av hotell. Oysters fotografer besöker hotell och tar hundratals stillbilder och 360-graders panoramabilder utan att verksamheten behöver betala något. Dessa bilder publiceras sedan på Oyster.com och Tripadvisor.se.
Varför är det här en fantastisk möjlighet för min verksamhet?
Resenärer uppskattar bilder. De tillbringar längre tid med att titta på verksamhetssidor på Tripadvisor som har över 30 bilder och många av dem genomför inte en bokning innan de sett bilder av ett hotell, ett värdshus eller ett B&B. Oysters bilder hjälper dig att visa upp alla delar av din verksamhet. Dessa ingående, opartiska bilder kan bidra till att övertyga potentiella gäster att boka. Och förutom att de visas på Oyster och Tripadvisor kan bilderna nå ut till en större målgrupp genom Oysters mediapartner som USA Today, Fox News Travel, the Travel Channel och flera andra.
Vad händer efter att Oyster har besökt mitt hotell?
Oyster behandlar bilderna och publicerar dem på Oyster.com och Tripadvisor.se. Du kommer inte att kunna se bilderna innan de publiceras. Du kan använda bilderna på dina egna webbplatser så länge du inkluderar Oysters vattenstämpel och länkar tillbaka till webbplatsen. Oyster kan även skriva ett omdöme om din verksamhet på Oyster.com. Det här omdömet visas inte på Tripadvisor.
Varför har inte min verksamhet Tripadvisor-bilder?
Oyster kontaktar hotell direkt för att arrangera Tripadvisor-fotograferingar. Om du inte har några Tripadvisor-bilder beror det på att ingen Oyster-fotograf besökt din verksamhet än.
Det är något problem med en av Tripadvisor-bilderna för mitt objekt. Vad ska jag göra?
Rapportera problemet genom att kontakta Oyster här. Varje förfrågan får en individuell bedömning.
Kan jag ta bort en Oyster-bild från mitt Tripadvisor-objekt?
Begär att en bild tas bort genom att kontakta Oysters support här. Varje förfrågan får en individuell bedömning.
Senast uppdaterad: 2 juni 2014Bilder på Tripadvisor: Bästa tillvägagångssätt för boenden
Bilder på Tripadvisor: Bästa tillvägagångssätt för boenden Snabba bildtips har framtagits för att hjälpa hotellägare att fånga uppmärksamheten hos potentiella gäster.
Enligt en studie som genomfördes av Microsoft under 20151 genomgår den genomsnittliga, mänskliga koncentrationsförmågan en snabb försämring. Sedan 2012 har vår koncentrationsförmåga sjunkit från tolv sekunder till bara åtta – det är mindre än hos en guldfisk (som har nio sekunder). Det gör att bara tanken på att hålla kvar besökarnas uppmärksamhet på din Tripadvisor-sida verkar avskräckande. Lyckligtvis erbjuder Tripadvisors mediecenter lättanvända funktioner som kan hjälpa till.
Inte nog med att bilder fångar resenärernas uppmärksamhet och når ut till dem på ett emotionellt plan – forskning visar också att resenärer ägnar mer tid åt verksamhetssidor med minst 30 bilder. Bilder är ett viktigt sätt att berätta din historia och hjälpa besökarna att föreställa sig själva på din verksamhet. Men det räcker inte att ha en massa bilder – typen av bilder du visar har betydelse. Här följer våra tips på hur du väljer bilder som engagerar resenärerna och påverkar deras bokningsbeslut:
RÄTT: Använd bilder med professionellt utseende
Vackra bilder är ett måste. Nu för tiden finns inga ursäkter för att inte använda professionella bilder. Oroa dig inte – du behöver inte rusa iväg och anlita en fotograf. Du kan skapa professionella bilder på egen hand genom att följa våra bästa tips för att ta bättre bilder av verksamheter.
FEL: Använd stockfoton
Stockfoton är trista och saknar autenticitet. Vem som helst kan välja generiska bilder av gästrum, en lobby eller restauranglokal, men de visar inte dina kunder vem du är och vad du sysslar med. Det är inte heller vad resenärerna förväntar sig, vilket kan utmynna i dåliga omdömen om den faktiska upplevelsen inte skulle motsvara den presenterade. Dina bilder ska berätta om din verksamhets historia och kommunicera det som gör dig speciell.
RÄTT: Uppdatera dina bilder utifrån årstiden
Gästerna vill veta exakt vad de kan förvänta sig när de besöker din verksamhet – oavsett tid på året. Om det är mitt i vintern är det dags att framhäva den varma och mysiga öppna spisen i lobbyn i stället för sommarens poolbilder. Kom ihåg att ha fönstret för förhandsbokningar i åtanke när du väljer vilka bilder du ska prioritera. Om du brukar ha en lång ledtid för bokningar kan du börja lägga till bilder för den kommande säsongen för att anpassa dig efter resenärernas sökningar. Kom ihåg att göra det så enkelt som möjligt för gästerna att föreställa sig själva på din verksamhet.
FEL: Ta bort bilder från andra årstider
Även om du känner till det typiska fönstret för förhandsbokningar kan resenärer komma att söka information före eller efter den här tidsramen och vill då veta hur din verksamhet ser ut under deras resedatum. I stället för att radera sådana säsongsbetonade bilder kan du använda fliken Hantera bilder i mediecentret för att ändra ordningsföljden på bilderna. Det låter dig prioritera bilderna inom ditt aktuella bokningsfönster medan det fortfarande finns andra bilder tillgängliga för dem som bokar i sista minuten eller tidigare än vanligt.
RÄTT: Inkludera ett brett utbud av bilder
Potentiella gäster vill se allt som din verksamhet har att erbjuda, så det är viktigt att ta med en blandning av olika bilder på ditt objekt. Som Företagsfördel-prenumerant har du nytta av favoritbilder som låter dig handplocka de 30 första bilderna i din bildkarusell. Som en allmän regel bör du ta med bilder av:
- Gästrum: sovrumsområde, förvaringsutrymmen, badrum och alla unika eller högkvalitativa bekvämligheter (teknik, toalettartiklar osv.)
- Vyer eller utomhusplatser: byggnadens exteriör, pool, trädgårdar, takterrass, utsikten från din restaurang eller dina sovrum osv.
- Gemensamma utrymmen eller bekvämligheter inomhus: matsal, lobby, reception, transporter
FEL: Ta med varje bild från din senaste fotosession
Du fick nyligen tillbaka bilderna från din senaste fotosession och de är underbara – utmärkt! Men kom ihåg, även om resenärer uppskattar bilder så kan det bli för mycket av det goda. Ingen vill se tio olika bilder av din exteriör eller lobbybar med något varierande belysning. Innan du lägger upp ska du därför begränsa listan för att säkerställa att varje bild visar något unikt. Tripadvisor låter dig också sortera bilderna i album som t.ex. Hotell och Bekvämligheter, Restauranger, Pool & Strand och Rum/Svit. Som Företagsfördel-prenumerant kan du välja omslagsbilder för de här albumen i mediecentret.
RÄTT: Lägg upp bilder på olika rum – men ta alltid med ditt standardrum
Rumsbilder hjälper inte bara potentiella gäster att avgöra om de vill stanna på din verksamhet, utan de kan också användas för att sälja in dyrare rum. Locka potentiella gäster genom att inkludera bilder från alla dina rumstyper – kom ihåg att märka dem korrekt så att gästerna får en sann bild av hur de kommer att bo.
FEL: Publicera endast de grundläggande erbjudandena från din verksamhet
Även om det är ett grundkrav att visa bilder på dina vanliga bekvämligheter betyder det inte att du ska avstå från att även lägga till några roliga bilder. Ta med det viktigaste, men glöm inte att lyfta fram de unika egenskaperna hos din verksamhet. Har du en svit med oslagbar utsikt? Kom ihåg att visa upp den. Använder du ett speciellt lokalt kaffemärke, har du en ”Instagram-vänlig” vägg eller lyxigt sänglinne? Fokusera på dessa finesser med foton i närbild – och glöm inte bildtexterna – på det här sättet kommer gästerna att uppleva att de får en intim och äkta inblick i din verksamhet.
RÄTT: Blanda olika stilar och format på dina bilder
På samma sätt som du bör skifta mellan de bildtyper du visar, är det lika viktigt att blanda stilen på de här bilderna. I stället för att bara inkludera ett klassiskt foto av din hotellobby ska du ta med närbilder av höjdpunkter som receptionsdisken, en panoramautsikt eller ett vidvinkelobjektiv, eller din lobby när den är fylld med gäster. Genom att införliva olika vinklar och bilder låter du gästerna känna sig som om de upptäcker utrymmet på egen hand. Som Företagsfördel-prenumerant kan du också använda verktygen i mediecentret så som Storyboard och verksamhetsvideor för att fånga resenärernas uppmärksamhet och ge nytt liv åt din verksamhet.
FEL: Var överdrivet ”konstnärlig” med dina bilder
Även om det är viktigt att ändra stil och vinklar på sina bilder får det inte gå för långt. Besökare måste snabbt kunna förstå vad de tittar på. Undvik fisheye-foton eller förvrängda bilder som kan verka förvirrande. Det sista du vill är att göra resenärerna förvirrade, eller ännu värre, få dem att tro att du försöker dölja något.
Till sist, kom ihåg att ovanstående mer är avsett som en guide än som strikta regler som alla verksamheter måste följa. Du ska därför följa de här tipsen och införliva dem i din visuella strategi på nätet. Men du ska inte oroa dig om du råkar bryta mot några av dem. Trots allt är varje verksamhet unik, så gör det som passar bäst för dig och som berättar din autentiska historia.
Är du redo att ladda upp och hantera dina verksamhetsbilder? Logga in på hanteringscentret för att komma igång.
- 1. http://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/
Så skapar du en bra reklamvideo för din verksamhet
Så skapar du en bra reklamvideo för din verksamhet Videor är ett bra sätt att visa potentiella gäster allt som din verksamhet har att erbjuda. Utifrån samtal med ägare som har skapat egna videofilmer har vi sammanställt några tips som hjälper dig att skapa professionella videoklipp och att lyfta fram de bästa delarna av din verksamhet.
Hur börjar jag?
Innan du börjar filma bör du bestämma vilka delar av din verksamhet som du vill lyfta fram. Fundera på vad som skiljer dig från konkurrenterna och skapa ett videoklipp som fokuserar på dessa delar.
Att använda bildmanus eller att rita upp de scener du tänker dig ska ingå i en serie är ett bra sätt att visualisera innehållet innan du tar fram kameran. Det kan även vara bra att göra ett utkast och sedan finjustera idéerna och utförandet. Små, diskreta förbättringar och lite övning kan förbättra slutprodukten avsevärt.
Vad behöver jag?
Kamera
Utrustningen, och framför allt kameran, är förmodligen det som är mest avgörande för hur kvaliteten på videoklippet kommer att bli. Det finns enkelt uttryckt två typer av kameror: vanliga videokameror och digitalkameror/mobiltelefoner. Om du vill göra en reklamvideo som ser professionell ut är det bäst att använda en vanlig videokamera.
Stativ
Vi rekommenderar att du använder ett stativ när du filmar. Något så enkelt som ett stativ kan utgöra skillnaden mellan vad som i slutändan uppfattas som ett amatörmässigt videoklipp och ett professionellt videoklipp. Även ett billigt stativ kan göra stor skillnad. Så länge det förhindrar att kameran skakar kommer det att göra slutprodukten mycket bättre.
Ljud
Du måste bestämma om videoklippet ska ha bakgrundsmusik eller om någon ska prata direkt till kameran. Tänk på att människor från andra länder kommer att titta på videoklippet och att de kanske inte förstår det språk som talas på filmen.
Om du bestämmer dig för att ha en talarröst kan det vara värt att investera i en mikrofon. Många videokameror har en rundupptagande mikrofon som tar upp allt ljud i närheten. Ofta kan de dock även ta upp andra, oönskade ljud som blåst. Om du istället använder en extern mikrofon som du kopplar till videokameran får du bättre kontroll över vilka ljud som spelas in och över ljudkvaliteten.
Hur får jag videoklippet att se så professionellt ut som möjligt?
Ljussättning
En av de viktigaste faktorerna när man spelar in film är ljuset och vilken riktning det kommer från. Ta en ordentlig titt på omgivningen och se till att du har tillräckligt med ljus innan du trycker på inspelningsknappen.
Att filma inomhus ger dig mer kontroll över omgivningarna, men du måste ha tillräckligt med ljus. Om det behövs kan du förbättra förutsättningarna med hjälp av extra, balanserat ljus som ser naturligt ut och på så sätt undvika skuggor. Det bästa du kan göra är att provfilma och justera vid behov. Tittarna ska inte kunna se att du har använt extra belysning.
I allmänhet är det lättare att filma utomhus. Ta en titt i kameran och se till att solen inte tar överhanden utan att den snarare framhäver det du vill filma. Tidpunkten på dagen kan också spela en stor roll för kvaliteten på och stämningen i videoklippet. Det finns en term inom fotografi som kallas "den gyllene timmen". Det som avses är den första och sista timmen med solsken under dagen, då förhållandena är särskilt bra för fotografering eftersom ljuset ger ett fördelaktigt, stilla skimmer.
Håll kameran stilla
Försök att hålla kameran stilla när du filmar. Om det inte finns en uppenbar anledning att flytta kameran är det bättre att hålla den stilla och låta det som sker framför kameran röra sig. Att panorera eller vinkla kameran horisontellt kan fungera, men undvik att flytta kameran mer än nödvändigt (ett stativ kan vara till stor hjälp). Försök att undvika plötsliga eller ryckiga kamerarörelser. Undvik också att gå medan du filmar. Då blir resultatet sällan bra.
Hur redigerar jag videoklippet?
Specialeffekter och övergångar
Om råmaterialet är bra krävs det sällan några särskilda specialeffekter. Övergångar som upptoning, övertoning eller panorering kan vara ett bra sätt att foga samman två klipp, men använd sådana effekter med omdöme. Överdriv inte. För många övergångar kan försämra kvaliteten på en reklamvideo som är bra i övrigt. Den enklaste metoden är oftast den bästa och ger för det mesta även det mest professionella resultatet.
Bakgrundsmusik
När du väljer musik till videoklippet bör du tänka på vilket budskap du vill förmedla. Om du använder musiken på rätt sätt kan den förstärka innehållet i videoklippet och vara väldigt effektfull. Testa med olika låtar tills du hittar rätt.
Ta hänsyn till målgruppen och platsen. Om du vill förmedla avkoppling, lugn och ro bör du välja musik som speglar den stämningen. Om målgruppen är yngre och är ute efter en plats att mötas på kan du välja livligare musik.
Samla in feedback
När du har redigerat videoklippet och har en färdig produkt föreslår vi att du visar den för dina kollegor. Lyssna på deras synpunkter och fundera över eventuella ändringar som de föreslår. När du har jobbat ett tag med videoklippet kan det hända att du kommer till en punkt där det är svårt att vara objektiv. Då kan det vara bra med synpunkter från andra.
Programvara och webbaserad handledning
Många videokameror och bärbara datorer levereras med olika typer av videoredigeringsprogram som bör räcka för dina behov. På vissa datorer finns det även förinstallerade videoredigeringsprogram. Om du till exempel har en Mac så har du förmodligen iMovie. Om du behöver köpa programvara kan du söka på internet eller gå till en elektronikaffär.
Om du behöver fler anvisningar om hur du skapar reklamvideoklipp så finns det handledning att få på internet. Tänk på att ange både namnet på programvaran och din fråga när du söker på internet. Olika program kan ge liknande resultat, men tillvägagångssätten skiljer sig oftast mellan olika program.
Hur lägger jag upp videon på Tripadvisor?
Kodning
Videoklipp på Tripadvisor visas i Flash med en upplösning på 320 x 240. Oavsett hur innehållet är kodat innan du lägger upp det kommer vi att koda om det så att det uppfyller våra krav. Tänk på att ett videoklipp måste vara:
- mindre än 100 MB i storlek
- högst 10 minuter långt
- i något av formaten AVI, QuickTime, Windows Media eller MPEG4
- familjevänligt
Överföring
Om du vill lägga upp ett videoklipp på Tripadvisor gör du så här:
- Logga in på Tripadvisors hanteringscenter (detta måste för närvarande göras genom våra engelskspråkiga webbplatser, så logga in där för att ladda upp videoklippen)
- Välj ”Manage your Tripadvisor page” och därefter ”Add/update videos”
- Följ anvisningarna på skärmen. Ge videoklippet ett namn och en beskrivning och bekräfta verksamhetens namn genom att klicka på ”Yes”. Klicka sedan på ”Choose File” för att välja videoklipp, kryssa i rutan för att bekräfta att du har tillåtelse att lägga upp det, och klicka därefter på ”Upload my video” för att skicka.
- Om videoklippet uppfyller riktlinjerna för formatering och är familjevänligt kommer det att visas på internet inom 5 dagar.
Har du några frågor?
Om du har frågor om video skickar du ett e-postmeddelande till video-support@tripadvisor.com.
Senast uppdaterad: 26 juli 2013
Nå ut med ditt boendes berättelse genom bilder
Nå ut med ditt boendes berättelse genom bilder Hur du använder bildverktygen i Företagsfördel för att fånga potentiella gästers blickar, intresse och bokningar på Tripadvisor.
Människor lär sig med visuella hjälpmedel. Enligt MIT kan den mänskliga hjärnan bearbeta visuell information tre gånger snabbare än vad det tar att bearbeta ett enda ord. Tripadvisor-användare är inte annorlunda. 79 % av Tripadvisors resenärer säger att bilder är viktiga när de väljer att boka ett boende1. Bilder av hög kvalitet kan hjälpa till att forma potentiella gästers åsikter om ditt boende och kan vara en avgörande faktor när de väljer var de ska boka.
Därför omfattar Företagsfördel kraftfulla verktyg som hjälper dig att engagera och påverka potentiella gäster. Använd dem för att nå ut med ditt budskap till resenärer och visa vad gästerna kan förvänta sig av ditt boende.
Läs mer nedan för att ta reda på mer om bildverktygen i Företagsfördel som bara är tillgängliga för prenumeranter.
Favoritbilder
Med favoritbilder kan du lyfta fram en bildsamling längst upp på din bildsida på Tripadvisor. Det här är en värdefull funktion som bara är tillgänglig för prenumeranter. Se till att hålla resenärerna engagerade och intresserade genom att erbjuda ett utbud av bilder som inspirerar och gör att de känner sig trygga med att välja ditt boende.
Så här uppdaterar du favoritbilder:
- Logga in på hanteringscentret
- Under fliken Hantera objekt högst upp på sidan väljer du Favoritbilder
- I avsnittet Favoritbilder väljer du 5–30 bilder
Omslagsbilder
Se till att gästerna ser dina bästa bilder först med omslagsbilder. Handplocka bilder av hög kvalitet för ditt Tripadvisor-album så att du fångar deras intresse och visa upp dina rum samt boendets funktioner och bekvämligheter.
Så här uppdaterar du dina omslagsbilder:
- Logga in på hanteringscentret
- Under fliken Hantera objekt högst upp på sidan väljer du Omslagsbilder
- I avsnittet Omslagsbilder ska du välja en omslagsbild för varje album som visas*
- När du valt den omslagsbild som du vill använda klickar du på Spara
* Obs! I det här läget finns det några album som är synliga för dig i hanteringscentret, men inte för potentiella gäster eller resenärer. Du kan bara ändra omslagsbilder för de album som är synliga för potentiella gäster.
Storyboard
Storyboard förvandlar dina statiska bilder och omdömen till en högkvalitativ, marknadsförande förhandsgranskning av ditt boende. Vårt Storyboard-verktyg är lätt att använda och guidar dig på vägen. Välj bara ut dina bästa bilder, omdömesutdrag och etiketter, så fixar vi resten åt dig. Läs vår fullständiga guide om hur du skapar en Storyboard här.
Så här skapar du din Storyboard:
- Logga in på hanteringscentret
- Under fliken Hantera objekt högst upp på sidan väljer du Storyboard
- I avsnittet Storyboard klickar du på Skapa Storyboard för att komma igång
- Följ instruktionerna för varje bildruta. När du har slutfört alla tio klickar du på Publicera nu.
Tips för att välja favoritbilder, omslagsbilder och Storyboard-bilder
- Välj högkvalitativa bilder. Bilderna ska vara minst 1 060 x 450 bildpunkter och filformaten ska vara JPG, PNG eller GIF. För favoritbilder rekommenderar vi att du använder bilder med liggande format. Dessutom tenderar bilder som är ljusa och klara att få fler klick än de som är mörka.
- Visa resenärer vad som gör din verksamhet speciell. Gäster söker efter en fullständig bild av den upplevelse de kommer att ha på ditt boende. De vill se bilder som är varierade, engagerande och unika – undvik allmänna vardagsbilder och stockfoton eller flera bilder på samma sak.
- Överväg att använda intressanta resenärsbilder. Med hjälp av resenärernas innehåll visas ett annat perspektiv som andra resenärer uppskattar. Dessutom ger det en äkta känsla av vad gästupplevelsen kan innebära på ditt boende.
- Lägg till bildtexter på bilderna. De här bildtexterna visas för användare – tänk på dem som rubriker i en tidning: Toppmodernt gym, uppvärmd swimmingpool, restaurang vid sjön osv.
- Se till att dina bilder ser bra ut i alla storlekar. Kom ihåg att omslagsbilder har miniatyrbildsformat och att favoritbilder har liggande format. Se till att välja bilder som ser bra ut när de visas på de här specifika platserna. Tveka inte att prova flera alternativ tills du hittar de bästa.
- För omslagsbilder – välj en bild som bäst representerar hela albumet. Se till att välja en omslagsbild som är fascinerande så att potentiella gäster vill utforska hela albumet.
- För favoritbilder – välj åtta eller fler bilder. Om du har färre än fem utvalda favoritbilder sparas inte dina val. Även om du har valt minst fem bilder och en tas bort från webbplatsen försvinner dina favoritbilder tills du har valt fler. Se till att välja åtta eller fler bilder så att favoritbilderna fortfarande visas även om en bild tas bort.
- För Favoritbilder och Storyboard – inkludera flera olika bilder. Berätta boendets historia för betraktaren. Blanda bilder och ta med många olika bilder, till exempel boendets exteriör, gemensamma utrymmen, gästrum, bekvämligheter osv.
- Glöm inte att lägga till verksamhetsvideor. Videoklipp bidrar till att potentiella gäster får en realistisk uppfattning av boendet. Läs vår guide för att lära dig hur du överför videoklipp.
- 1. TripBarometer 2016
Så här lägger du till bilder och videoklipp på Tripadvisor
Så här lägger du till bilder och videoklipp på Tripadvisor
Bilder och videoklipp gör mer än att bara fånga resenärernas uppmärksamhet på Tripadvisor. Tillsammans med omdömen väcker visuella media din verksamhet till liv och ger potentiella besökare ytterligare en bra anledning att välja din verksamhet för nästa resa, måltid eller aktivitet. Här är allt du behöver känna till om att hantera dina bilder och videoklipp på Tripadvisor.
Var visas mina bilder och videoklipp på Tripadvisor?
- Bildkarusellen – det här är det stora bildavsnittet högst upp på ditt Tripadvisor-objekt. Resenärer bläddrar igenom karusellen för att få en snabb överblick över ditt företag.
- Mediavisaren – besökare som klickar på Alla bilder eller på ett album till höger om bildkarusellen kommer till mediavisaren, där alla bilder och videoklipp med koppling till verksamheten lagras.
- För boenden sorteras bilder och videoklipp i kategorier, däribland följande: Hotell och bekvämligheter, restauranger, pool och strand, rum/svit och videoklipp (inklusive både verksamhetsvideor och Storyboard). Om det inte finns några bilder eller videoklipp för en viss kategori visas inte kategorin.
- För restauranger och sevärdheter visas bilderna i kronologisk ordning baserat på den dag de överfördes. För tillfället är videoklipp endast tillgängliga för boendeägare som prenumererar på Företagsfördel.
- Avsnittet Bilder på din objektssida (endast för boenden) – det här är ett annat område med bildalbum med koppling till ditt objekt. Här kan gäster kolla igenom album för att se allt som din verksamhet har att erbjuda.
Vilka typer av media visas på mitt Tripadvisor-objekt?
Det finns upp till åtta typer av media som är kopplade till ditt objekt:
- Din huvudbild – det här är den huvudbild som visas först i bildkarusellen på ditt Tripadvisor-objekt och i sökresultaten på Tripadvisor. Du bestämmer vilken bild som ska visas här. Läs mer nedan för att få tips på hur du väljer rätt bild.
- Bilder från ledningen – det här är bilder som du, eller annan verifierad personal från ledningen på din verksamhet, överför till Tripadvisor. Det finns ingen övre gräns för hur många bilder du kan lägga upp på din Tripadvisor-sida. Se bara till att de följer våra riktlinjer, annars blir de avvisade.
- Bilder från resenärer – det här är bilder som resenärer skickat in. För boenden sorteras de här bilderna i kategorier utifrån vad de föreställer. För restauranger och sevärdheter blandas bilder från resenärer med bilder från ledningen och sorteras kronologiskt i bildvisaren.
- Professionella bilder och panoramabilder (om sådana finns) – det här är professionella bilder som tagits på uppdrag av Tripadvisor. De visas i bildkarusellen efter bilder från ledningen. Läs mer om den här typen av bilder här.
- Storyboard (om tillämpligt) – Storyboard är endast tillgänglig för prenumeranter på Företagsfördel eller Tripadvisor Premium för restauranger. Det är en högkvalitativ, marknadsförande förhandsgranskning av din verksamhet, som kombinerar dina bästa bilder och omdömen. Läs mer här.
- Verksamhetsvideor (om tillämpligt) – det här är videoklipp som har överförts av prenumeranter på Företagsfördel. Boenden, ta reda på mer om verksamhetsvideor här.
- Favoritbilder (om tillämpligt) – det här är bilder som Företagsfördel-prenumeranter har valt att lyfta fram. De visas efter huvudbilden i bildkarusellen och i en separat flik i bildvisaren.
- Omslagsbilder (om tillämpligt) – det här är bilder som har valts ut av Företagsfördel-prenumeranter som omslagsbild för deras album på Tripadvisor. De visas i avsnittet Bilder, så att besökare kan se dina bästa rum, verksamhetsegenskaper och bekvämligheter.
Hur överför jag bilder till Tripadvisor?
- Logga in på hanteringscentret.
- Välj Bilder under Hantera objekt i menyn högst upp.
- Klicka på knappen Lägg till fler bilder i det övre högra hörnet.
- Välj sedan bilder från datorn eller dra och släpp dem i bilduppladdaren.
- Markera rutan som bekräftar att du representerar företaget och har rätt att publicera bilden.
- Klicka sedan på knappen Överför.
Hur överför jag videoklipp till Tripadvisor?
För närvarande kan endast prenumeranter på Företagsfördel överföra videoklipp till sina Tripadvisor-objekt. Så här lägger du till verksamhetsvideor:
- Gå till hanteringscentret.
- Klicka på Verksamhetsvideor i menyn Hantera objekt högst upp på sidan.
- Här kan du lägga till, ta bort eller uppdatera titlarna på verksamhetsvideor.
Läs hela vår guide till verksamhetsvideor här.
Hur väljer jag en huvudbild?
Så här väljer du en huvudbild:
- Logga in på hanteringscentret.
- Klicka på Bilder i menyn Hantera objekt högst upp på sidan.
- Klicka sedan på fliken Huvudbild till vänster.
- Klicka på Byt bild.
- Välj vilken huvudbild du vill använda bland de tillgängliga alternativen.
- Om du är nöjd med förhandsgranskningen av din nya huvudbild som visas högst upp på sidan klickar du på Spara.
Det tar tre till fem arbetsdagar för ändringen att träda i kraft på din Tripadvisor-sida. När din begäran om huvudbild har behandlats visas den högst upp på sidan Mediecenter tillsammans med en datumstämpel och ett meddelande som indikerar att begäran är väntande.
Tips för att välja en huvudbild:
- Välj en liggande bild som är minst 1 200 pixlar bred och 628 pixlar hög.
- Undvik att välja en huvudbild som innehåller ett fotomontage, en vattenstämpel eller infogad text.
- Bilden måste följa våra riktlinjer.
Obs! Om du inte anger en bild väljer vi en bild åt dig (men vi föredrar att du själv väljer en).
Hur organiserar jag bilder från ledningen när de har lagts upp på Tripadvisor?
Använd fliken Hantera bilder i Mediecentret för att göra följande:
- Visa alla bilder du har överfört*.
- Lägga till fler bilder.
- Ställa in en huvudbild.
- Tagga och uppdatera bildtexter för bilder från ledningen.
* Representanter för boenden kan dra och släppa bilder för att bestämma i vilken ordning de ska visas på Tripadvisor-sidan.
Något är fel med en av mina bilder. Vad ska jag göra?
Om det är något fel med en av bilderna från ledningen tar du bort bilden och överför den igen. Om det är något fel med bilder tagna av resenärer och professionella bilder väljer du den bild du vill rapportera och klickar på flaggan Rapportera längst ned till höger. När du har klickat på flaggan väljer du vad som är fel med bilden.
Hur får jag ut mesta möjliga av mina bilder?
- Visa upp din verksamhet från dess bästa sida. Välj en huvudbild som framhäver det bästa med din verksamhet. Se till att du uppdaterar den med jämna mellanrum så att kunderna får se så aktuellt innehåll som möjligt. Om du byter bild några gånger om året – eller varje säsong – kan du lättare fånga uppmärksamheten hos besökare som söker efter ditt resmål.
- Överför fler än tio bilder. Det uppmuntrar besökare att tillbringa längre tid på sidan för ditt verksamhetsobjekt.
- Överför media av hög kvalitet. En högupplöst bild ska förbli tydlig och skarp när du anpassar storleken mellan visning på en dator, surfplatta eller mobil.
- Få kunderna att se fram emot att välja dig! Lägg upp bilder som visar det bästa och det senaste på din verksamhet, som speciella evenemang eller förbättringar av faciliteterna. Välj bilder som visar det unika och minnesvärda med din verksamhet.
- Lägg upp en mängd olika bilder av din verksamhet. Undvik att endast lägga upp bilder som föreställer samma sak (till exempel flera bilder av en restauranglokal). Publicera istället ett brett utbud bilder som visar vad du kan erbjuda (utsidan, insidan, bekvämligheter, osv.).
- Glöm inte att lägga till bildtexter. Besökarna kan snabbt klicka vidare bland bilderna, så lägg till bildtexter där du lyfter fram de bästa delarna med varje bild.
Vanliga frågor och svar: Mediadistributörer och verksamhetsbilder på Tripadvisor
Vanliga frågor och svar: Mediadistributörer och verksamhetsbilder på Tripadvisor Läs mer om hur innehåll från mediadistributionspartner visas på förteckningar över boenden på Tripadvisor. Vad är mediadistributörer? Vissa hotellägare hyr teknikföretag som ICE Portal eller Leonardo för att hantera och distribuera bildmaterial i optimal skala för sina verksamheter. En fördel med att arbeta med mediadistributörer är att de ser till att dina bilder är uppdaterade och konsekventa på alla de platser där resenärer kan hitta dig. Hur arbetar Tripadvisor tillsammans med mediadistributörer? Tripadvisor tar emot ett direktflöde av uppdateringar från globala mediadistributörer som ICE Portal och Leonardo. Dessa flöden anger vilka bilder som bör visas för var och en av distributörernas kunder. Hur visas dessa bilder på ett Tripadvisor-objekt? Eftersom bilderna levereras på uppdrag av hotellet visas de i kategorin Bilder från företaget i verksamhetens bildgalleri. Varje bild är även märkt med namnet på den distributör som tillhandahöll den. Vad händer om det uppstår ett problem med en bild från en mediadistributör?...