Huvudsaklig undersökning

Höjdpunkter ur den huvudsakliga undersökningen om turism- och resebranschen.

2018 Insights: Traveler Mindsets and How to Influence Them

WEBBINARIUM PÅ BEGÄRAN2018 Insights: Traveler Mindsets and How to Influence Them  Charlie Ballard, chef för Strategic Insights på Tripadvisor, presenterar ny forskning från en TripBarometer-studie – och avslöjar globala resetrender rörande attityder till resande, nya resetrender och Tripadvisors roll i resenärens resa. I det här webbseminariet på begäran behandlar vi forskning om:

  • hur resenärerna kommer igång när de planerar sina resor
  • vad som styr deras val av resmål
  • vad som påverkar deras val av boende
  • hur resenärer budgeterar sina resor.
Dessutom visar Sam Thompson, marknadschef för Europa, Mellanöstern och Afrika på Tripadvisor, hur ägare kan använda den här informationen för att påverka resenärer på webbplatsen. Titta nu för att få bästa tillvägagångssätt och tips som hjälper dig:
  • använda Tripadvisors kostnadsfria marknadsföringsverktyg i hanteringscentret
  • dra nytta av omdömen från resenärer för att stärka ditt rykte online
  • låsa upp exklusiva Tripadvisor-data i analyspaketet för att få en bättre förståelse av vem dina resenärer är
  • anpassa din Tripadvisor-sida för att överträffa resenärernas förväntningar med Företagsfördel
  • använda sponsrade placeringar för att locka uppmärksamheten hos målmedvetna resenärer då de använder Tripadvisor.
Evenemanget finns nu tillgängligt på begäran! Registrera dig nu för att få tillgång till inspelningen (endast tillgänglig på engelska).

De fyra beteendemönstren som styr resenärers bokningar

De fyra beteendemönstren som styr resenärers bokningar En undersökning gjord av Tripadvisor kartlägger bokningsmönster och resenärers personligheter.

Män lägger mindre tid på att boka sina resor än kvinnor. Yngre resenärer börjar ofta planera senare. Och 59 % av alla resenärer börjar planera sin nästa resa mellan en och tre månader innan avresan.

Det här är bara några av de saker som upptäckts med hjälp av den senaste TripBarometer1 -undersökningen från Tripadvisor. Tillsammans med det oberoende marknadsundersökningsföretaget Ipsos frågade vi 36 000 resenärer hur de planerar och bokar sina semestrar – och vi upptäckte fyra olika beteendemönster och sex säregna resenärspersonligheter. Hämta den fullständiga 2016 TripBarometer-rapporten (på engelska) genom att klicka på länken till höger.

Fyra beteenden baserat på hur resenärer bokar sina resor:

  • Flygbokare (48 % av deltagarna):
    • Bokar flyg och resmål först.
    • Lägger fokus på resmålet – de reser troligen för att uppleva olika kulturer.
    • Är de vanligaste bland dem som tar längre semestrar med vanligtvis dyrare flygresor.
       
  • Hotellbokare (29 % av deltagarna):
    • Börjar med att undersöka och boka boenden.
    • Fattar sina beslut baserat på kostnad och föredrar familjevänliga resmål.
    • Reser bara iväg över helgen i ca hälften av alla bokningar.
       
  • Ensamvargar (13 % av deltagarna):
    • Bokar snabbt och lägger inte så mycket tid på att planera.
    • Är ofta företagsresenärer eller åker på långa semestrar.
    • Är vanedjur: 17 % väljer resmål som de besöker varje år.
       
  • Balanserade bokare (10 % av deltagarna):
    • Kombinerar intresset för kulturer med en önskan att hitta bra reseerbjudanden.
    • Investerar tid i att leta efter och undersöka resmål.
    • Reser i genomsnitt lika länge som övriga resenärer.

Sex resenärspersonligheter baserade på attityder, bokningspreferenser, ålder och inkomst:

  • Värdesökare är de som säger ”Vi vill få ut mesta möjliga ur vår semester”. De reser ofta med barn, har en medelstor inkomst och tillhör huvudsakligen åldersgruppen 25–34.De sätter särskilt värde på att Tripadvisor kan hjälpa dem med att hitta erbjudanden, barnpassningstjänster och barnklubbar – och de använder ofta sina mobiltelefoner för planering. Solsemestrar är en favorit bland personer i den här gruppen.
     
  • Lyxresenärer är de som säger ”Vi vill njuta och har råd att spendera”. De är höginkomsttagare som reser tillsammans med en partner, har en påtaglig budget och oftast förekommer i åldersgruppen 25–49. De gillar varma och soliga resmål och reser ofta till städer och stränder. De kontrollerar Tripadvisor innan de bokar – 90 % säger att betyg på webbplatser med omdömen är viktiga för det slutliga valet av boende.
     
  • Sociala resenärer är de som säger ”Vi vill dela upplevelser och umgås med andra”. De reser sällan ensamma utan föredrar att tillbringa tid med familj och vänner. De uppskattar även barnpassningstjänster och barnklubbar eftersom de ofta reser med barn. De påverkas mycket av muntliga rekommendationer från andra resenärer och föredrar strandsemestrar. De litar på att Tripadvisor hjälper dem att hitta dolda skatter, har medelhög till hög inkomst och tillhör ofta åldersgruppen 25–49.
     
  • Oberoende resenärer är de som säger ”Jag vill göra det på mitt eget sätt”. De älskar att resa ensamma och gör sina val oberoende av andra. De vill ha ett äventyr och använder onlineverktyg för att planera och undersöka möjligheterna till detta. Det är kultur som är viktigt för dem – inte klimatet. De är främst hög- eller låginkomsttagare i åldern 25–49.De är mest benägna att dela ett Tripadvisor-omdöme på sociala medier.
     
  • Undersökare är de resenärer som säger ”Vi vill att det ska vara perfekt”.De lägger en stor del av sin tid på att utforska resmål, aktiviteter, restauranger och boenden online – vanligtvis på bärbara datorer. De lägger lite extra tid på att hitta någonting speciellt. De är ofta höginkomsttagare i åldern 25–49 som reser tillsammans med en partner.  Undersökarna litar på att Tripadvisor förmedlar de övriga kundernas röster då de fattar beslut om varje enskilt steg på resan.
     
  • Vaneresenärer är de som säger ”Vi vill att det ska vara enkelt”: De besöker ofta samma platser regelbundet. De behöver alltså inte lägga mycket tid på planering. De reser främst för att slappna av, inte för aktiviteternas skull. De är främst låginkomsttagande män i åldern 35–64 som reser ensamma.

 

Hämta den fullständiga 2016 TripBarometer-rapporten (på engelska) genom att klicka på länken till höger.


  • 1. -undersökningen från Tripadvisor. Metod: TripBarometer-undersökningen baseras på en online-enkät som ägde rum mellan 21 juni och 8 juli 2016 och utfördes av det internationella marknadsundersökningsföretaget Ipsos. Sammanlagt utfördes 36 444 intervjuer bland 33 olika målgrupper i 7 olika regioner. Urvalet består av användare av Tripadvisors webbplats och Ipsos onlinepanelister som tidigare använt sig av onlineverktyg för att planera resor och som valt att delta i undersökningen. Datan från konsumentenkäten viktas för att representera den kända profilen för den globala onlinepopulationen i syfte att överensstämma med tidigare upplagor av TripBarometer.
Senast uppdaterad: 17 oktober 2016

Branschundersökning

Oxford Economics globala undersökning om resemarknaden

Oxford Economics globala undersökning om resemarknaden Få insikter om storleken på den globala resemarknaden och Tripadvisors påverkan från undersökningen Sizing the Worldwide Travel Economy, som har genomförts av Oxford Economics i samarbete med Tripadvisor. 5,29 biljoner USD Den globala turismmarknadens värde 2017 41,9 % Den globala resemarknadens tillväxt under de senaste tio åren...

Viktiga lärdomar från beslutsfasen under resenärens väg till köp

BESLUTSFAS Viktiga lärdomar från beslutsfasen under resenärens väg till köp Senast uppdaterad: 12 mars 2018 Beslutsfasen av resenärens väg till köp är vanligtvis den del på vilken våra hotellpartner uppger att de lägger mest tid och resurser. I den här fasen är resenärerna redo att boka, jämfört med shoppingfasen där resenärerna fortfarande sammanställer en kort lista över de boenden de kommer att välja mellan (läs mer om att påverka resenärer i shoppingfasen här). ÖVERSIKT ÖVER BESLUTSFASEN

Det är under beslutsfasen som en resenär väljer ett ställe att bo på och bokar det. Under den här perioden väljer resenärerna från den lista de sammanställde under shoppingfasen. Marknadsföringens räckvidd är begränsad under den här fasen eftersom resenärerna redan har sorterat bort alternativ och bara några få återstår. De resenärer som du når ut till har dock en mycket hög bokningsavsikt.

Det kommer inte som en överraskning att priset uppges vara den viktigaste faktorn när ett bokningsbeslut fattas. I en nyligen genomförd TripBarometer-undersökning* sa 93 % av resenärerna att priset var den viktigaste bokningsfaktorn och 72 % sa att det viktigaste för dem var att hitta ett bra erbjudande.

DÄRFÖR ÄR DET HÄR VIKTIGT FÖR DIG...

Viktiga lärdomar från shoppingfasen under resenärens väg till köp

SHOPPINGFASEN Viktiga lärdomar från shoppingfasen under resenärens väg till köp Senast uppdaterad: 12 mars 2018 Som vi nämnde i den föregående artikeln i den här serien, En översikt över resenärens väg till köp, utgör shoppingfasen dina största möjlighet att fånga uppmärksamheten hos resenärerna. Här når du ut till resenärer som redan har bestämt sig för ditt resmål och nu söker efter ett ställe att bo på. Din marknadsföringsbudget kan få en stor påverkan eftersom du når en särskild målgrupp av resenärer med hög bokningsavsikt. ÖVERSIKT ÖVER SHOPPINGFASEN Enligt forskningen från comScore inträffar shoppingfasen 1–19 veckor innan en resenär bokar sitt boende. Under den här tidsperioden genomför resenärer ett antal aktiviteter – från att söka efter information om hotell till att läsa omdömen online och gå igenom bilder och videoklipp....

En översikt över resenärens väg till köp

ÖVERSIKT   En översikt över resenärens väg till köp Senast uppdaterad: 12 mars 2018

Resenärens väg till köp i dagens värld är krånglig och komplex. Resenärer inspireras av en mängd olika källor – från något som de såg online, till en reklamskylt på sidan av vägen eller en väns berättelse om sin senaste resa. Med så många olika kanaler, både online och offline, kan det vara en utmaning att bestämma var du ska investera din marknadsföringsbudget.

I ett försök att ta reda på hur resenärerna bokar och varför samarbetade vi med comScore för att förstå vart resenärerna vänder sig för att göra efterforskningar och vad som inspirerar deras nästa resa. Vi sammanställde dessa uppgifter i vårt senaste webbinar ”Påverka resenärens väg till köp med Tripadvisor” som presenteras av Charles Ballard och Martin Verdon-Roe. Vi uppmuntrar dig att titta på hela webbinaret, men om du inte har tid eller letar efter något mer överblickbart har vi ett perfekt alternativ.

Resenärer inspireras av en mängd olika källor – från något som de såg online, till en reklamskylt på sidan av vägen eller en väns berättelse om sin senaste resa. ÖVERSIKT ÖVER VÄGEN TILL KÖP...

2017 comScore-rapport Worldwide Path to Purchase

2017 comScore-rapport Worldwide Path to Purchase Gå inte miste om en djupgående studie från comScore om hur resenärer undersöker och bokar, och vilken påverkan Tripadvisor-innehåll har på de här besluten. Några viktiga slutsatser i den här exklusiva rapporten: Den genomsnittliga hotellköparen tar 89 dagar på sig att köpa, besöker 34 webbplatser och ser på182 webbsidor En stor majoritet av de första resesökningarna (73 %) är allmänna och utan ett specifikt resmål i åtanke Tripadvisor är världens största resesida och besöks av 74 % av alla resenärer som senare bokar på en hotellwebbplats Så mycket som 25 % av all shoppingtid tillbringas på Tripadvisor...

Påverka resenärens väg till köp med Tripadvisor

WEBBINARIUM PÅ BEGÄRAN   Påverka resenärens väg till köp med Tripadvisor Information

I genomsnitt börjar resenärer planera sin nästa resa fler än 20 veckor innan de faktiskt bokar – de interagerar med 34 andra resesidor, läser 182 sidor med innehåll och påbörjar 40 onlinesökningar*.

Hur kan du sticka ut i mängden och hjälpa resenärer att välja din verksamhet? Vårt exklusiva webbinarium på begäran visar upp de mest effektiva sätten på vilka du kan påverka resenärers köpbeslut.

Evenemanget finns nu tillgängligt på begäran! Registrera dig nu för att få tillgång till inspelningen (endast tillgänglig på engelska).

* Källa: Worldwide Travel Path to Purchase 2017, comScore Media Metrix för Tripadvisor-webbplatser, september 2017

Har du ont om tid?

Vi förstår. Läs våra viktiga lärdomar från webbinaret ”Influencing the Traveler Path to Purchase”.

En översikt över resenärens väg till köp

...

Att svara på omdömen ger ökade intäkter och bättre rykte

Att svara på omdömen ger ökade intäkter och bättre rykte

En färsk undersökning visar att det finns ett direkt samband mellan att svara på omdömen och en högre beläggning på hotellet.1

Du vet redan att skriva svar från företaget är ett bra sätt att få igång resenärsengagemang och nu finns bevis på att det betyder mycket mer än så. 

En undersökning som genomfördes i mars 2015 av Medallia visar att boenden som svarar på över 50 % av omdömena på sociala medier ökar sin beläggning dubbelt så snabbt jämfört med verksamheter som ignorerar omdömen. Dessa lyhörda verksamheter fick även snabbare beläggning än resten av turismbranschen i stort.

Svar från företaget gör skillnad

Budskapet är tydligt: Resenärer föredrar att boka hos verksamheter som svarar på omdömen.  Detta är goda nyheter om du redan har tagit för vana att skriva Svar från företaget på dina Tripadvisor-omdömen. Ännu bättre om du inte gör det eftersom det finns oerhört goda skäl till att börja nu.

Forskning visar att om du svarar på över 50 % av omdömena kan du få en ökad beläggningsgrad på 6,8 procentenheter.

Tiden är avgörande 

”Forskningen visar att verksamheter som låter anställda kommunicera med kunderna online får fina resultat. – Michael Morton, chef för medlemsservice, Best Western-hotell

Enligt undersökningen är det även viktigt att svara på omdömen i rätt tid. Verksamheter som svarar på feedback inom en dag har i genomsnitt 12,8 % högre beläggningsgrad än verksamheter som väntade två dagar på att svara. Så vänta inte – prioritera att svara på omdömen så fort de kommer in!

Lyhördhet påverkar ditt rykte

Medallia visar slutligen att verksamheter som är lyhörda även får bättre resultat gällande kundnöjdhet jämfört med mindre lyhörda verksamheter. Detta stämmer även överens med en färsk undersökning från Tripadvisor som pekade på en stark koppling mellan att skriva Svar från företaget och en ökning i verksamhetens genomsnittliga omdömesbetyg..

Som Michael Morton, Best Westerns chef för medlemsservice, säger: ”Forskningen visar att verksamheter som låter anställda kommunicera med kunderna online — utrustade med kunskap om specifika kundupplevelser – får fina resultat.” Det har aldrig varit mer passande att gå med i diskussionen och engagera dig i dina omdömen. Kom igång redan i dag!

Svara på sociala medier ger en skjuts till företag, nya resultat, mars 2015

Senast uppdaterad: 21 april 2015

Övriga undersökningar från Tripadvisor

Forskningsresultat: Vad får ett omdöme att bli användbart?

Forskningsresultat: Vad får ett omdöme att bli användbart?

Tripadvisor genomförde nyligen en undersökning – där både resenärer och verksamhetsägare deltog – för att samla in information om vad som gör ett omdöme användbart.1 Fortsätt att läsa för mer information om viktiga insikter från hela världen från personer som du inom reseindustrin. 

Hur ofta läser du de omdömen du får på Tripadvisor?

  • 60 % av verksamhetsägarna svarar att de läser ett omdöme ”omedelbart när det kommer in”
  • 19 % kollar sina omdömen varje dag
  • 12 % kollar sina omdömen varje vecka

Är webbplatser med omdömen som Tripadvisor positiva för reseindustrin?

  • 82 % av verksamhetsägarna anser att så är fallet
  • 43 % håller inte alls med
  • 6 % håller inte med

70 % av de verksamheter som deltog i undersökningen har vidtagit åtgärder för att förbättra sin service till följd av omdömen

Har du förbättrat verksamhetens service till följd av ett omdöme?

  • 70 % av de verksamheter som deltog i undersökningen svarade ja

Vad ska ett bra omdöme innehålla?

Allting handlar om servicen: ägare till boenden, restauranger och sevärdheter är överens om att kvaliteten på servicen är det viktigaste att nämna i ett omdöme.

Hur ska ett omdöme vara skrivet?

  • 63 % av verksamhetsägarna tycker att det är viktigt att synpunkterna framförs i ett sammanhang
  • 58 % av de svarande säger att det är viktigt att framföra sina synpunkter på ett rättvist och balanserat sätt, med både positiva och negativa upplevelser
  • 30 % av de svarande anser att det är viktigt att resenärerna berättar i vilket sammanhang de reste eller vilka de reste med
  • 29 % tycker att korrekt stavning och grammatik är viktigt

Det som får ett omdöme att bli dåligt

  • 51 %: när en recensent inte ger tillräckligt med information
  • 45 %: klagomål på alla möjliga småsaker
  • 40 %: omdömen skrivna av en person som ”låter arg”
  • 31 %: dålig grammatik

Vad kännetecknar ett bra svar från företaget?

  • 48 %: att vara specifik
  • 41 %: att vara professionell
  • 40 %: att vara personlig
  • 36 %: att vara originell

Läs mer om varför det är viktigt med svar från företaget och hur du ser till att du skriver det du verkligen vill säga.

De faktorer som får ett omdöme att bli riktigt användbart

  • Att informationen om verksamheten är användbar och utförlig
  • Att det är skrivet inom 3 månader från det att upplevelsen ägde rum
  • Att det beskriver personliga och unika upplevelser
  • Att det har med specifika exempel och konkret information
  • Att det beskriver hur servicen skulle kunna bli bättre

Mindre användbara faktorer

  • Extrema åsikter eller synpunkter som, oavsett om de är positiva eller negativa, inte säger eller förklarar något
  • Omdömen som har skrivits långt efter att upplevelsen ägde rum (3 månader till 1 år senare)
  • Synpunkter fulla av personliga känslor utan förklaring

Budskapet är tydligt:  omdömen är mest relevanta när de skrivs i tid, använder specifika exempel och förklarar hur servicen upplevdes. Vill du att din verksamhet ska få fler av dessa omdömen? Prova Expresspost för omdömen. Det är ett kostnadsfritt verktyg som ger dig möjligheten att skicka en begäran om att skriva omdömen till upp till 1 000 gäster samtidigt som nyligen har besökt dig.


  • 1. I undersökningen deltog 95 608 resenärer och 7 215 verksamhetsägare
Senast uppdaterad: 2 april 2015

Viktiga slutsatser från ”Using Guest Reviews to Pave the Path to Greater Engagement”

Viktiga slutsatser från ”Using Guest Reviews to Pave the Path to Greater Engagement”

Vill du veta vad hotell med utmärkta resultat på Tripadvisor har gemensamt? Letar du efter tips på hur du kan få ökad trafik från Tripadvisor, fler bokningar och mycket mer? Fortsätt att läsa för att lära dig mer genom ”Using Guest Reviews to Pave the Path to Greater Engagement” från Atmosphere Research Group.

Atmosphere Research Group, ett oberoende forskningsinstitut inom turistbranschen, har i samarbete med Tripadvisor publicerat en ny rapport om sambandet mellan hotellengagemang och resultat på Tripadvisor. Studien bygger på data från över 12°000 verksamheter som befinner sig bland de 25 mest trafikerade marknaderna på Tripadvisor, samt intervjuer med cheferna för fyra globala hotellkedjor.

Fortsätt att läsa för en sammanfattning av de viktigaste slutsatserna från studien och tips på hur du kan tillämpa dem för att förbättra företagets resultat på Tripadvisor:

Slutsats nr 1: Hotell som är mycket aktiva på Tripadvisor har bättre resultat

Vid analys av Tripadvisor-data upptäckte Atmosphere att hotell som är mycket aktiva på webbplatsen hade:

  • Fler sidvisningar*: Hotell som är mycket aktiva har nästan fyra gånger så många sidvisningar på Tripadvisor
  • Bättre synlighet på marknaden: I genomsnitt var popularitetsrankningen för hotell som är mycket aktiva 63 % högre än för deras mindre aktiva konkurrenter. Detta resulterar i att hotell som är mycket aktiva visas för två av tre resenärer som söker efter hotell på den marknaden.
  • Mer intäkter: Enligt studien får hotell som är mycket aktiva 30 till 40°% mer uppmärksamhet från resenärer genom intäktsdrivande produkter som företagsförteckningen

Så vad gör ett hotell till mycket aktivt? Atmosphere upptäckte fyra gemensamma åtgärder från dessa verksamheter som du kan ta efter:

  1. Registrera dig som ägare av verksamhetssidan på Tripadvisor. Det här gör du i hanteringscentret
  2. Lägg upp minst 10 bilder från ledningen på objektet på Tripadvisor
  3. Svara på minst 25°% av omdömena på Tripadvisor
  4. Lägg upp uppgifter för direktkontakt på verksamhetens Tripadvisor-sida med företagsförteckningen

* Obs: För att bättre kunna mäta kvaliteten hos trafiken till din sida har vi under andra kvartalet 2017 förbättrat vårt sätt att rapportera dessa uppgifter genom att gå från sidvisningar till unika besök.

Tips nr 1: Verksamheter måste utnyttja hanteringscentret fullt ut för att blir mer aktiva på Tripadvisor. Klicka här för en snabbguide om hur du registrerar dig, lägger upp bilder från ledningen, skriver svar från företaget och mer därtill.

Tips nr 2: Förbättra ditt Tripadvisor-objekt genom att lägga till kontaktuppgifter till verksamheten, specialerbjudanden osv. Läs mer här


Slutsats nr 2: Framgångsrika hotell använder en ”god cirkel” av gästinteraktion

Atmosphere upptäckte även att de mest framgångsrika hotellen hade en ”god cirkel”-taktik för att nå gästerna:

”Om du fokuserar på att få omdömen kommer du att se positiva resultat. Du måste göra det enkelt för gästerna att lägga upp omdömen.”
– Javier Carazo, Senior Vice President, Operations and Quality, NH Hotel Group

  1. Hotellet uppmuntrar systematiskt gäster att skriva omdömen efter deras vistelser
  2. Feedback i omdömen övervakas och analyseras konstant
  3. Hotellet genomför förbättringar baserat på dessa analyser 
  4. Förbättringarna leder till nöjdare gäster, bättre omdömen och som ett resultat av detta, ökad synlighet på Tripadvisor
  5. Den ökade synligheten leder till fler bokningar och därmed börjar cirkeln om på nytt

Atmosphere upptäckte att ”... resultatet från en välplanerad och väl genomförd ’god cirkel’ är ett hotell som lyssnar på gästernas feedback och snabbt svarar på och implementerar den vid behov”.

Tips 3: Kom ihåg att en viktig del av den ”goda cirkeln” är att be gästerna att skriva omdömen. Detta garanterar att du får in all feedback och kan implementera den i verksamheten. Läs mer om varför det är viktigt att be alla gäster om ärlig feedback här


Slutsats nr 3: Att systematisk uppmuntra nya gäster att skriva omdömen ger resultat

Som en del av studien analyserade Atmosphere data från verksamheter som använder Tripadvisors plattform för insamling av omdömen (RCP) för att systematiskt be gäster att skriva omdömen. Resultatet visar tydligt vikten av en systematisk taktik:

  • Fler gästomdömen: Verksamheter som använder funktioner som plattformen för insamling av omdömen får 30 till 80°% fler omdömen än förut
  • Fler sidvisningar*: Hotell som är mycket aktiva och som använder plattformen har 40°% fler sidvisningar än andra aktiva hotell utan liknande funktioner
  • Förbättrade intäktsdrivande resultat: Hotellen upplevde även 25°% mer aktivitet från företagsförteckningen-länkar** och 32°% fler CPC-klick jämfört med andra verksamheter som inte använder den

Tips nr 4: Plattformen för insamling av omdömen är främst tillgänglig för större hotellkedjor men Tripadvisor erbjuder en mängd verktyg som gör att företag systematiskt kan samla in omdömen, bl.a. Expresspost för omdömen. Läs mer här


Slutsats nr 4: Vikten av att inkludera omdömen i bokningsprocessen

Atmospheres intervjuer med chefer på stora hotellkedjor lyfte fram en annan fördel med att samla in omdömen. Omdömen som publiceras genom hotellets direktbokningskanaler ger resenärerna en känsla av transparens och förtroende. Omdömen som läggs upp på hotellets bokningswebbplats kan faktiskt ge ”konkurrensfördelar gentemot tredjepartsföretag, såsom onlineresebyråer, genom att tillföra hjälpsam information under bokningen som resenärer kan använda till att avgöra om hotellet passar för en viss resa”.

Tips 5: Vill du få ut mer av dina omdömen? Använd Tripadvisors widgetar till att lägga upp dem på verksamhetens webbplats. 

Vill du läsa fler analyser? Hämta hela rapporten ”Using Guest Reviews to Pave the Path to Greater Engagement” (endast på engelska) på höger sida av den här sidan. 

 

* Obs: För att bättre kunna mäta kvaliteten hos trafiken till din sida har vi under andra kvartalet 2017 förbättrat vårt sätt att rapportera dessa uppgifter genom att gå från sidvisningar till unika besök.

** Från och med januari 2017 ersätts företagsförteckningen med en spännande ny prenumerationsprodukt för boenden: TripadvisorsFöretagsfördel. Läs mer här.

Senast uppdaterad: 31 augusti 2015

Video: Review insights you can’t miss

Video: Review insights you can’t miss Get the latest facts on the power of reviews…all in under 90 seconds

The results are in! Recent research conducted by Phocuswright,1​ on behalf of Tripadvisor, continues to demonstrate the importance of reviews and the key role they play in a traveler’s decision-making process. Among the key findings:

  • 86% of Tripadvisor users would recommend Tripadvisor to others for trip planning
  • 84% of users consider reviews “extremely” or “highly” important when booking a hotel
  • 63% percent of respondents prefer one location where they can read reviews, compare prices and book

Don’t miss the video above for even more insights from the research!

And be sure to watch Tripadvisor Insights – and your email inbox – for even more relevant data from this study coming soon.


  • 1. 2015 ‘Custom Survey Research Engagement,’ an independent study of 14,991 respondents conducted by Phocuswright on behalf of Tripadvisor
Senast uppdaterad: 27 oktober 2015

PhoCusWright-fakta och Tripadvisor-tips, del 2

PhoCusWright-fakta och Tripadvisor-tips, del 2

Bevara din drivkraft med ytterligare tre PhoCusWright-inblickar och Tripadvisor-tips.

Vi fortsätter att följa upp vår översiktsbild 24 inblickar som kan forma din Tripadvisor-strategi – här är del 2 med trender och tips för dig

Exlusiva tips från Tripadvisor Insights: Generera mer feedback

Fakta: Bekvämligheterna och hotellbeskrivningen utgör tillsammans en av de tre avgörande faktorerna när resenärer väljer hotell (tillsammans med läge och pris).

”Resenärer över hela världen vill se bilder, de gillar att boka verksamheter som har vunnit utmärkelser och de gillar att läsa de senaste omdömena för att få en aktuell inblick.” – Barbara Messing, Chief Marketing Officer för Tripadvisor

Tipset: Håll koll på dina omdömen på Tripadvisor för att få feedback som kan hjälpa dig att avgöra vilka bekvämligheter du bör införa eller förbättra. Du kan även ta reda på vilka egenskaper hos eller bekvämligheter på verksamheter som gäster alltid berömmer i sina omdömen, så att du kan ta med dem i din marknadsföring. Att nämna dessa positiva egenskaper i din verksamhetsbeskrivning och avsnittet med bekvämligheter på Tripadvisor, samt på din webbplats, hjälper dig att locka till dig din målgrupp av resenärer.

Resenärer vill skapa sig en helhetsbild innan de bokar

Fakta: Tre av fyra Tripadvisor-användare förlitar sig på bilder från andra resenärer när de ska välja hotell.

Tipset: Be resenärer att både lägga upp bilder och skriva omdömen. Inkludera en begäran om att lägga till en bild när du uppmuntrar till ett omdöme. Du kan göra det vid utcheckningen, i dina e-postmeddelanden där du tackar gästerna för deras vistelse eller i dina anpassningsbara e-postmeddelanden för Expresspost för omdömen.

Rätt hotell till rätt pris – med en gång

Fakta: Majoriteten av Tripadvisors resenärer säger att TripConnects metasökning, eller prisjämförelsefunktion, hjälper dem att ”hitta rätt hotell till rätt pris” och ”spara tid vid planering”.

Tipset: TripConnect är inte bara för resenärer. Om du har en liten eller oberoende verksamhet kan du besöka vår TripConnect-sida för boenden för att få tillgång till videoklipp, webbinarier och steg-för-steg-guider som lär dig hur du får fler direktbokningar med TripConnect.

Senast uppdaterad: 25 februari 2014

Utmärkta serviceomdömen påverkar 77 % av resenärerna

Utmärkta serviceomdömen påverkar 77 % av resenärerna

Omdömen som nämner utmärkt service påverkar ofta resenärer i färd med att göra en bokning.

Som ni redan vet från vår senaste ”The New Guest Service: Social, Real-Time and 24/7” -webbinar som nu finns tillgängligt på begäran (på engelska), ser service annorlunda ut nu. Lyckligtvis kan omdömen från de senaste gästerna påverka potentiella nya gäster samt visa att ni är måna om att leverera utmärkt service.

För att ta reda på hur mycket dessa egentligen betyder frågade vi tusentals resenärer runt om i världen1 om omdömen som nämner utmärkt service påverkar deras bokningar.

”Det handlar om att tillgodose gästernas behov och sedan överträffa dem på ett bra sätt.”

Påverkar omdömen som nämner utmärkt service vilket hotell du väljer när du letar boende?

  • Alltid: 30%
  • Ofta: 47 %

Detta innebär att77 % av resenärerna runt om i världen tycker att det är viktigt att få utmärkt service från er. Eller från konkurrenten längre ner på gatan som kanske lyckas bättre med att göra gästerna nöjda och på så vis samla positiva omdömen från dessa.

Av resenärerna som tillfrågats påverkas de från Sydostasien, Tyskland och Nya Zeeland mest av omdömen som nämner utmärkt service.

Oavsett om resenärerna kommer från en närliggande stad eller andra sidan jordklotet är det oerhört viktigt att erbjuda dem utmärkt service. Så här gör ni för att visa att ni är speciellt måna om era gäster.

Så här gör ni för att framhäva er utmärkta service

1. Leverera fina upplevelser
Ni kan inte bara förlita er på havsutsikt eller sköna sängkläder. Utmärkt service är vad ni gör, inte vad ni har. Det handlar om att tillgodose gästernas behov och sedan överträffa dem på ett bra sätt. Beroende på omständigheterna kan detta innebära strikta regler (till exempel att all rumsservice måste levereras inom 25 minuter) eller en mer öppen inställning (till exempel att ni frågar er vilken service ni hade velat ha om ni själva eller er mamma hade varit gäster). 

2. Få fler omdömen
Ju fler gäster som recenserar er verksamhet, desto större är chansen att ni får fina omdömen för er utmärkta service. Men vi vet att oavsett om du har ett B&B med fem rum eller en resortanläggning med 600 rum är det svårt att hinna med att be gästerna skriva ett omdöme. Det är därför vi har skapatExpresspost för omdömen som är ett kostnadsfritt verktyg som gör det enkelt för er att skicka begäranden om att skriva omdömen till upp till 1 000 av de senaste gästerna samtidigt.  

3. Få ut det mesta av era omdömen
När ni samlat på er positiva omdömen kan ni marknadsföra dem och imponera på potentiella gäster. Med kostnadsfria funktioner från Tripadvisor kan ni visa de senaste omdömena eller ert betyg på er hemsida. Och genom att svara på både positiva och negativa omdömen visar ni att ni bryr er om gästerna och vill ge dem en så bra upplevelse som möjligt. Svara med positiva kommentarer med ett uppriktigt tack och lägg gärna till information om den tjänsten eller nämn relaterade tjänster. Negativa kommentarer kan besvaras med en lösning på problemet ifråga så att framtida gäster som läser omdömet och svaret blir lugnade.

4. Omvandla synpunkterna till åtgärder
Det räcker inte med att svara på ett omdöme. Sista steget är att analysera och dela synpunkterna med ert team. Om du till exempel får syn på ett lysande omdöme som nämner en städare som satt en charmig, personlig prägel på turndown-servicen kan du dela med dig av detta till alla i personalen. Om du upptäcker något i service-rutinerna som skapar negativa omdömen är det bra att berätta detta för berörda i personalen och uppdatera rutiner och utbildning.


  • 1. Tripadvisors resenärsundersökning, augusti 2014, 12 659 svar.
Senast uppdaterad: 29 september 2014

PhoCusWright-fakta och Tripadvisor-tips, del 1

PhoCusWright-fakta och Tripadvisor-tips, del 1

Öka din närvaro på Tripadvisor med hjälp av dessa insikter från PhoCusWright och användbara tips från personer som arbetar på Tripadvisor.

Vi har nyligen sammanställt 24 insikter som hjälper dig att formge din strategiska översiktsbild på Tripadvisor så att du ska kunna hålla koll på de senaste trenderna för reseomdömen under 2014.

Och för att kunna ge dig så mycket som möjligt har vi sammanställt några huvudtrender och tips om hur du med hjälp av dessa insikter kan ge din verksamhet en ännu starkare närvaro på Tripadvisor.

Exklusiva tips från Tripadvisor Insights: Omdömen som inspirerar

Fakta: De vanligaste anledningarna till att resenärer skriver omdömen är …

  • Jag tycker om att ge användbar information till andra resenärer
  • Jag vill dela med mig av en trevlig upplevelse med andra resenärer
  • Jag vill göra verksamheten uppmärksam på vad de gör bra och vad de kan förbättra
  • Jag upplever att jag är en del av Tripadvisors reseforum
  • Jag vill varna andra resenärer om en dålig upplevelse

Tipset: De största anledningarna till att resenärer skriver omdömen är framförallt två stycken: en känsla av gemenskap och att bli uppmärksammad. Du kan förstärka den här känslan genom att träna hela din personal (inte bara medarbetarna i receptionen) att hälsa på gästerna med ett leende och några vänliga ord. Se därefter till att en medarbetare – gärna en ur ledningen, om detta är möjligt – frågar gästen hur det står till och om det finns något de kan göra för att upplevelsen ska bli ännu bättre. Det visar dem att du bryr dig om gästernas upplevelse och deras feedback, vilket ökar deras förtroende för dig och uppmuntrar dem att även dela med sig av sin feedback online.

”Resenärerna läser inte bara omdömen innan de bokar, de lockas även mer av företag som svarar på omdömena.” – Barbara Messing, Chief Marketing Officer, Tripadvisor​

Kunskapen hos den stora massan

Fakta: Hälften av alla resenärer väntar med att boka tills de har läst omdömen om hotellet.

Tipset: Lägg till Widgeten för positiva omdömen eller widgeten Utdrag ur omdömen på din webbplats. Du kommer att imponera på de resenärer som gör efterforskningar, och du sparar dem tid så att de kan boka snabbare. Läs mer om kostnadsfria widgetar på Tripadvisor

Öka antalet bokningar genom att sluta cirkeln

Fakta: 62 % av resenärerna anser det vara mer troligt att de bokar ett hotell som svarar på omdömen.

Tipset: Sätt upp ett sista datum för dig själv (till exempel 3 dagar från när omdömet lades upp) eller avsätt lite tid varje vecka för att svara på nya omdömen. Och för att få ut ännu mer av dina svar kan du börja med att läsa Det viktigaste i ett svar från företaget.

Senast uppdaterad: 19 februari 2014

Slutsatser: Studien The Global Economic Contribution of Tripadvisor

Slutsatser: Studien The Global Economic Contribution of Tripadvisor

Hur Tripadvisor påverkar den globala reseekonomin – och hur det kan hjälpa ditt företag

Sedan starten år 2000 har Tripadvisor i betydande grad bidragit till tillväxten av marknadsplatsen för globala resor och turism. Nu har ett team vid Oxford Economics kvantifierat Tripadvisors bidrag för att visa exakt hur stor betydelse detta inflytande har haft. Här är sju viktiga resultat från studien The Global Economic Contribution of Tripadvisor och hur de påverkar ditt företag. 

Slutsats 1: Inflytande över reseplanering

Resenärer förlitar sig på miljontals omdömen och åsikter på Tripadvisor för att känna sig trygga i sina beslut vid planering och bokning av resor. Enligt Oxford Economics påverkade Tripadvisor-innehåll 13 % av de internationella resorna och nästan 8 % av alla inrikesresor världen över. Detta blir över 350 miljoner resor och 1,8 biljoner turismnätter enbart under 2014.

Slutsats 2: Fler resor och längre resor 

Enligt resultaten genererade Tripadvisor under 2014 22 miljoner extra resor och 352 miljoner ytterligare turismnätter. Oxford Economics har fastställt att detta extra resande inte hade gjorts om det inte vore för det innehåll och de funktioner och verktyg som är tillgängliga via Tripadvisor.

Slutsats 3: Alltmer pengar läggs på resor 

Forskningsresultatet visade att innehåll på Tripadvisors webbplatser direkt påverkade 478 miljarder USD av globala resekostnader under 2014. Detta inkluderar 64 miljarder USD av ytterligare kostnader i samband med resor som direkt genererats av webbplatsens innehåll och funktioner och skulle inte ha gjorts utan den.

Under 2014 genererade Tripadvisor 22 miljoner extra resor och 352 miljoner ytterligare turismnätter.

Slutsats 4: Påverkan på resor och turismjobb

Oxford Economics har kunnat visa att den ökande reseaktiviteten som genererats av Tripadvisor har bidragit till att upprätthålla 1,9 miljoner jobb världen över. Där ingår de över 900 000 jobb inom turismsektorn som Tripadvisor bidragit till att skapa.

Slutsats 5: Utökat intresse för resmål

Genom att analysera Tripadvisor-data, resetrender och ekonomisk aktivitet kunde forskningsresultaten visa på en länk mellan Tripadvisor-innehåll och val av resmål.  Resultaten visar att antalet resor som görs till ett visst resmål ökar i och med att innehåll som bilder, omdömen, objekt och information för det resmålet på Tripadvisor ökar.

Slutsats 6: Förbättrade gästfrihetsstandarder

Ökat resande leder till att innehåll som delas på Tripadvisor ökar. Detta innehåll hjälper andra resenärer att planera resor och ger också företag värdefull feedback om hur de kan förbättra sin service och därmed locka fler kunder.  Dessutom gör företag som ger igenomtänkta svar från företaget på omdömen och feedback bättre ifrån sig på webbplatsen. 

Oxford Economics har kopplat denna goda cirkel av Tripadvisor-innehåll till förbättrade standarder inom turismbranschen.

Slutsats 7: Utjämnar spelplanen

Resultatet i studien visade att Tripadvisor-innehåll ger resenärer trygghet att välja en verksamhet endast utifrån omdömen, betyg och bilder från andra resenärer. Särskilt icke-varumärkta företag drar nytta av denna trend, eftersom det gör att mindre, oberoende företag kan konkurrera med större varumärken på mer liknande villkor.


De tre bästa tipsen för hur du drar nytta av Tripadvisors inflytande:

  • Gör ett gott första intryck: Tripadvisor påverkar 13 % av de internationella resorna och 8 % av inrikesorna. Om du vill dra nytta av denna omfattning är det viktigt att se till att all information på din Tripadvisor-sida är fullständig och aktuell. Detta omfattar allt från bekvämligheter och kontaktuppgifter till öppettider och bilder. Gå till hanteringscentret för att uppdatera företagsinformationen och överföra bilder.
  • Innehåll stärker företaget: Varje kund innebär en ny chans att samla in ett omdöme. Varje nytt omdöme lägger till nytt innehåll på din Tripadvisor-sida och ditt resmål, vilket ger dig en ny möjlighet att locka till dig framtida kunder. Kolla in de här fem kostnadsfria verktygen som Tripadvisor har gjort tillgängliga för företag för att uppmuntra gästerna att skriva ett omdöme.
  • Svar från företaget ger också innehåll: Personliga svar på omdömen kan ha stor inverkan på båda dina intäkter och ditt rykte. Svar från företaget visar inte bara andra potentiella kunder att du bryr dig om feedback från gäster, utan de utgör även en plattform där du kan meddela om du har gjort eventuella förbättringar som ett resultat av feedbacken. Så här svarar du på omdömen. Se vår guide – Så här lägger du till svar från företaget till omdömen från resenärer på Tripadvisor.
Senast uppdaterad: 5 april 2016

24 inblickar som kan forma din Tripadvisor-strategi

24 inblickar som kan forma din Tripadvisor-strategi

Nya översiktsbilder avslöjar viktiga trender för reseomdömen baserat på en oberoende PhoCusWright-studie som beställts av Tripadvisor.

Senast uppdaterad: 11 februari 2014

5 Tips Inspired by Our New Traveler Survey

5 Tips Inspired by Our New Traveler Survey We asked. Travelers answered. An important new survey shows why reviews matter — and reveals key ways to grow your business.

In the rapidly changing hospitality industry, it’s important to listen to feedback from today’s travelers. That’s why Phocuswright, on behalf of Tripadvisor, recently surveyed1 global users of the world’s largest travel site. One thing we heard clearly: Tripadvisor reviews matter more than ever — both to travelers and to the businesses that serve them. 

Here’s what you need to know, plus tips to help you turn these insights into action.

Key finding #1: Tripadvisor reviews influence booking behavior.

  • 96% of Tripadvisor users consider reading reviews important when planning trips and booking hotels.
  • 83% of Tripadvisor users will “usually” or “always” reference reviews before deciding to book a hotel.
  • More than half of Tripadvisor users will not book a property that doesn’t have any reviews.
  • And it’s not just hotels: 87% of Tripadvisor users consider reviews important when booking restaurants; 81% say reviews are important when booking attractions.

Tip: Make sure people who read your Tripadvisor reviews can easily take the next step and become your customers. Hotels, inns and B&Bs can add contact details and post special offers to entice travelers, or accept bookings directly on your Tripadvisor page. Other types of businesses can follow similar steps; see our guides on how to optimize your restaurant listing and how to optimize your attraction listing.

“The majority of our users are coming to Tripadvisor not just to read reviews but also to compare options for their trip, make an informed decision and book. With travelers now finding the end-to-end solution they need on the site, peer-generated reviews are as important as ever.” - Barbara Messing, chief marketing officer at Tripadvisor

Key finding #2: The more reviews — and photos — the better.

  • The majority of Tripadvisor users (79%) will read at least 6-12 Tripadvisor reviews before choosing a hotel. Most (58%) will also read at least 6-12 reviews before choosing a restaurant.
  • 4 in 5 Tripadvisor users will “usually” or “always” reference reviews before deciding on an attraction to visit.
  • 76% of Tripadvisor users agree that traveler-submitted photos influenced their booking decision.

Tip: Capitalize on travelers’ interest in your Tripadvisor page by ensuring that you have plenty of recent reviews and traveler-submitted photos. Encourage customers to share feedback with Review Express, a free email-based review collection tool. (Already using it? Check out 10 tips for building successful Review Express campaigns.)      

Key finding #3: To drive bookings, highlight Tripadvisor content.

  • 82% of users agree that Tripadvisor helps them to plan better trips.
  • 2 out of 3 Tripadvisor users are more likely to book a hotel that displays Tripadvisor reviews and ratings on its website.

Tip: Free Tripadvisor widgets are a great way to showcase your Tripadvisor reviews, ratings and awards, both on your website and on social media.

Key finding #4: Travelers now want to read reviews and book – on the same website.

  • The majority (63%) of Tripadvisor users want one place where they can read reviews, compare prices and book.

Tip: Hotels, inns and B&Bs can attract savvy travelers with instant booking, which lets customers book with you directly on your Tripadvisor profile page. Restaurants can turn a global Tripadvisor audience into paying customers by adding a booking button from TheFork, and attractions can do the same with Viator.

Key finding #5: Your responses to reviews are more important than ever.

  • 85% of users agree that a thoughtful response to a bad review will improve their impression of the hotel — an increase of more than 50% since 2013.
  • 65% agree that they are more likely to book a hotel that responds to traveler reviews, versus one that does not respond.
  • 4 out of 5 Tripadvisor users believe that hotels that respond to reviews care more about their guests.

Tip: Responding to your reviews can have a big impact on both your revenue and your reputation. To get started, see our guide: How to add Management Responses to Tripadvisor Reviews.


  • 1. The 2015 ‘Custom Survey Research Engagement’ was an independent study of 14,991 respondents conducted by Phocuswright on behalf of Tripadvisor. Phocuswright fielded an online consumer survey between April 8, 2015 and April 29, 2015, driving responses via pop-ups on Tripadvisor websites in the U.S., United Kingdom, France, Italy, Germany, Spain, Brazil, Russia, Australia, India, Japan, Indonesia, Malaysia and Thailand. The survey targeted users of the website’s hotel reviews who have also purchased lodging for travel within the past 12 months, and planned their own trips. Respondents were invited to participate in the survey while visiting the Tripadvisor website via a link which directed them to an online survey instrument.
Senast uppdaterad: 12 november 2015

Best Western får 76 % fler omdömen genom sitt partnerskap med Tripadvisor och Medallia

Best Western får 76 % fler omdömen genom sitt partnerskap med Tripadvisor och Medallia

Den internationella hotellkedjan får märkbart fler omdömen tack vare sitt partnerskap med Tripadvisor och Medallia.

Målet: Att samla in fler Tripadvisor-omdömen

Att få fler omdömen är högsta prioritet för många hotell- och värdshusägare. Och med över 4 000 hotell över hela världen har Best Western många franchiseägare som fokuserar på att samla in fler omdömen från resenärer.

Det är lätt att förstå varför. Minesh Shah är ansvarig för omdömestjänsterna på Tripadvisor och förklarar: ”Omdömen påverkar både en verksamhets rykte och dess popularitet på Tripadvisor. Den populariteten påverkar i sin tur hur mycket uppmärksamhet och direktbokningar en verksamhet får från resenärerna.” Best Western bestämde sig för att samarbeta med några experter i en unik position för att samla in fler omdömen.

Partnerskapet: sömlös samverkan för hotellägare

Du kanske har hört uttrycket ”Arbeta smartare, inte hårdare”. Kloka ord, i synnerhet för Best Western och andra upptagna hotellägare som värdesätter ökad effektivitet.

”Det fungerar sömlöst för resenärer – och hotellägare kan samla in dessa extra omdömen utan att anstränga sig.” – Minesh Shah, ansvarig för omdömestjänster

Detta är anledningen till att Tripadvisor inlett ett samarbete med företaget Medallia som arbetar med hantering av kundupplevelser. I denna gemensamma ansträngning, som kallas Medallia Promote för Tripadvisor, fokuserar man på att integrera Tripadvisors omdömesformulär i de undersökningar om kundnöjdhet som Medallia skickar till hotellgäster. Minesh berättar: ”Best Westerns gäster kan enkelt skicka in ett nytt omdöme samtidigt som de redan interagerar med varumärket genom att svara på undersökningen. Det fungerar sömlöst för resenärer – och hotellägare kan samla in dessa extra omdömen utan att anstränga sig.”

Resultaten: Fler omdömen och högre betyg

76 % fler omdömen för Best Western
Best Western-verksamheter som samlar in Tripadvisor-omdömen genom Medallias undersökning får 76 % fler omdömen via partnerskapet. I augusti 2013 samlade till exempel Best Western-verksamheter in 8 638 omdömen genom partnerskapet, utöver de 10 071 omdömen som samlats in på andra sätt. 

Det genomsnittliga betyget höjdes från 3,98 till 4,28
Huvudmålet för partnerskapet var att öka antalet omdömen, men det är intressant att se att även kvaliteten på omdömena höjdes. Det genomsnittliga betyget i omdömena som samlats in genom partnerskapet var 4,28 av 5,0, jämfört med bara 3,98 för de omdömen som samlats in på andra sätt.

Vad beror det på? Minesh tror att en bidragande faktor är hur intresserad personen som skriver omdömet är. ”Genom Medallias undersökning om kundnöjdhet får du omdömen från gäster som annars kanske inte skulle ha skrivit ett omdöme på Tripadvisor. Någon som både är villig att besvara en undersökning och skriva ett omdöme bryr sig verkligen.”

I en Cornell-studie från 2013 avslöjades det dessutom att det finnsen koppling mellan fler omdömen och högre betyg på Tripadvisor.

Slutsatsen: större popularitet på Tripadvisor

Om du kan förbättra de tre faktorerna nedan är det troligt att din verksamhet klättrar i Tripadvisors rankning:

  • Antal omdömen – hur många omdömen din verksamhet har
  • Kvalitet på omdömen – vilket betyg en resenärer ger din verksamhet
  • Omdömenas aktualitet – hur nya dina omdömen är

De nya omdömena (antal och aktualitet) och höga betygen (kvalitet) som samlats in via partnerskapet bidrog till att öka populariteten för Best Westerns verksamheter. Tack vare detta får verksamheterna en bättre placering i Tripadvisors sökresultat, vilket hjälper dem att få mer uppmärksamhet från resenärer som letar efter ett passande boende.

Möjligheten: att ligga före konkurrenterna

För att behålla ditt försprång till konkurrenterna måste du ligga i framkant. Som tur är utgör ett partnerskap bara ett av många sätt att samla in fler omdömen och ha chans till att öka din popularitet på Tripadvisor.

För alla boenden, sevärdheter och restauranger
Expresspost för omdömen är ett kostnadsfritt verktyg som gör det enkelt för dig att skicka begäranden om att skriva omdömen till dina senaste gäster. 47 000 verksamheter har redan provat Expresspost för omdömen och regelbundna användare har sett en ökning på 33 % i antalet Tripadvisor-omdömen1 – så varför inte prova själv i dag?

För varumärken med boenden
If you have multiple hotel, B&B or resort properties, contact partnerships@tripadvisor.com to learn more about how a Tripadvisor partnership can help your brand collect more reviews.


  • 1. Tripadvisor-siddata, januari 2014
Senast uppdaterad: 19 maj 2014

Bokningar och resenärsengagemang som resultat av en aktiv ledning

Bokningar och resenärsengagemang som resultat av en aktiv ledning

Forskning visar att det finns ett samband mellan engagerad personal och uppskattning från resenärer och antal bokningsförfrågningar på Tripadvisor.

Enligt en ny studie av boenden i de 24 mest recenserade städerna på Tripadvisor1påverkar ditt engagemang även resenärernas engagemang.

Läs den här steg-för-steg-guiden om de två viktigaste faktorerna för att öka resenärernas engagemang, och få fler resenärer att gå till din Tripadvisor-sida och genomföra bokningsförfrågningar.

En faktor för engagemang: Hur många bilder du har

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Om du har minst en bild på din verksamhetssida beräknas du få 138 % fler engagerade resenärer, och sannolikheten att gästerna bokar ökar med 225 %. För verksamheter med minst 100 bilder stiger engagemanget till 151 % och sannolikheten för bokningar stiger till 238 % jämfört med verksamheter som inte har några bilder alls.

Så här får du fler bilder:

  • Börja med att läsa guiden Så här optimerar du dina bilder på Tripadvisor.
  • Ta hjälp av en medarbetare som är skicklig på att ta bilder eller överväg att anlita en professionell fotograf. Be fotograferna som arbetar på bröllopen som anordnas på din verksamhet att rekommendera någon.
  • Varje gång du lägger till något nytt på verksamheten, genomför en renovering eller ommöblering ska du ta bilder och lägga upp dem på Tripadvisor.
  • Du bör också uppmuntra gästerna att lägga upp bilder från sina vistelser. Du kan föra fram förslaget till gästerna när de checkar in eller checkar ut, och inkludera en länk till ett formulär där de kan skriva ett omdöme och lägga upp en bild, i e-postmeddelandet som skickas till dem där du tackar dem för vistelsen.

En faktor för engagemang: Hur många svar från företaget du har

Genom att lägga ner lite tid på att svara på omdömen kan du öka både resenärernas engagemang och det genomsnittliga betyget i omdömena. Jämfört med de verksamheter som inte svarar på omdömen får de som svarar på minst 13 % av omdömena 21 % mer engagemang. Och boenden som svarar på minst 50 % av omdömena ökar sannolikheten för att resenärerna bokar med 24 %.

Dessutom har de hotell och B&B som aktivt deltar i samtalet på Tripadvisor ett högre genomsnittsbetyg. Boenden som inte svarar på omdömen har ett genomsnittsbetyg på 3,81 medan boenden som svarar på minst 40 % av omdömena har ett betyg på 4,05 och boenden som svarar på minst 65 % av omdömena ett betyg på 4,15.

Så här skriver du ett svar från företaget:

  • Läs guiden Så här lägger du till svar från företaget till omdömen från resenärer på Tripadvisor. Den innehåller information om vilka omdömen du bör svara på, hur du gör i Hanteringscentret för att svara på omdömena, vad du bör säga och vad du inte bör säga.
  • Ställ upp mål som enkelt kan kontrolleras, till exempel att svara på minst var sjunde omdöme (baserat på faktorn med 13 % ovan) eller att lägga en timme i veckan på att granska svar från företaget som personalen har skrivit.
  • Se på varje omdöme som om du får feedback i person. Tacka resenären för feedbacken, ge nödvändig information och förklara vilka åtgärder du kommer genomföra till följd av feedbacken.
  • Om ett problem uppstod ska du be om ursäkt, förklara situationen från ditt eget perspektiv utan att hävda dig eller skylla ifrån dig, och förklara för gästen – och potentiella gäster som läser svaret – vilka åtgärder du kommer att vidta för att problemet inte ska uppstå igen.

Ta nästa steg

Nu när du vet mer om hur viktigt det är vara engagerad på Tripadvisor är det dags att sätta igång. Logga in i hanteringscentret för att ladda upp bilder från ledningen och svara på omdömen från resenärer.

Uppmuntra gästerna att skicka in sina egna bilder tillsammans med omdömet genom att använda Expresspost för omdömen. Det är ett kostnadsfritt verktyg som på en och samma gång låter dig skicka e-postmeddelanden med en påminnelse om att skriva ett omdöme på Tripadvisor till upp till 1 000 gäster som nyligen bodde hos dig.


  • 1. Följande städer ingick i studien: London, Rom, Paris, New York City, Las Vegas, Barcelona, Orlando, Milan, Florens, Bangkok, San Francisco, Istanbul, Amsterdam, Berlin, Madrid, Prag, Edinburgh, Venedig, Chicago, Buenos Aires, Singapore, Dublin, Marrakech, New Orleans.
Senast uppdaterad: 15 oktober 2014

TripAdvisor Network Effect and the Benefits of Total Engagement

TripAdvisor Network Effect and the Benefits of Total Engagement

TripAdvisor Network Effect and the Benefits of Total Engagement How businesses can take advantage of the TripAdvisor Network Effect to improve and grow. What is “Network Effect”The question that most business leaders ask themselves is, “How can we achieve long-term...