Kom igång på Tripadvisor
Resurser som hjälper dig att hantera ditt objekt på världens största resesida.
Visa ditt företag på Tripadvisor
Visa ditt företag på Tripadvisor
Så här registrerar du ett objekt och börjar samla in omdömen på Tripadvisor
Tripadvisor är världens största resesida och används varje månad av miljontals resenärer som söker efter och planerar sina perfekta resor. Alla boenden, restauranger och sevärdheter kan registreras kostnadsfritt på Tripadvisor! Genom att synas på Tripadvisor ökar du företagets exponering mot en bred och kvalificerad publik och får samtidigt tillgång till ett flertal kostnadsfria marknadsföringsverktyg. Det är enkelt att registrera ett objekt – sätt igång!
Hur kan företag registrera sig?
Det finns två sätt: En representant från företaget kan registrera ett objekt eller så kan en Tripadvisor-användare påbörja ett nytt objekt genom att skriva ett omdöme om verksamheten.
Gå till https://www.tripadvisor.se/Owners innan du registrerar ett objekt för att se om en resenär redan har lagt till ditt företag på Tripadvisor. Skriv in namnet på ditt företag i rutan. Om det visas i rullgardinsmenyn har en resenär redan påbörjat ett objekt. Välj företag i rullgardinsmenyn och klicka sedan på knappen Hantera ditt företag för att bekräfta att du är knuten till verksamheten.
Om ditt företag redan finns som objekt kan du registrera det som ditt eget istället för att skapa ett nytt. Tripadvisor tillåter bara ett objekt per verksamhet. Mer information om hur du kan göra anspråk på ett objekt och få tillgång till hanteringscentret, där kan du hantera ditt Tripadvisor-objekt och dina omdömen, finns i snabbstartsguiden.
Begär ett objekt
Om ditt företag inte är registrerat på Tripadvisor än finns det inga matchningar i sökresultatet i rullgardinsmenyn. Skulle det vara så klickar du på länken Registrera ett företag nu under sökfältet. Det tar dig till en sida där kan du registrera ett objekt för din verksamhet.
Du måste fylla i ett antal olika typer av uppgifter om företaget för att komma igång. Tripadvisors redaktörer använder uppgifterna för att bekräfta att ditt företag uppfyller våra villkor och för att bestämma vilken kategori som passar bäst för verksamheten på webbplatsen. Fyll i formuläret så detaljerat som möjligt för att hjälpa oss att registrera ditt företag korrekt. Läs nedan för mer information om varje avsnitt i formuläret.
Dina uppgifter
Avsnittet Dina uppgifter hjälper oss att kontrollera din relation till företaget. Uppge ditt namn, din koppling till företaget och din e-postadress. Kontrollera noga att e-postadressen stämmer, eftersom vi kommer att skicka ett meddelande till dig när ditt objekt har publicerats på Tripadvisor. Sedan kan du registrera din koppling till verksamheten, så att du kan dra nytta av våra kostnadsfria verktyg.
Objektsinformation för din verksamhet
Sedan anger du information om ditt företag, bl.a. företagets officiella namn och adress. När du har angett adressen placerar du markören på rätt plats på kartan. Verksamhetens plats på kartan visas för resenärer på webbplatsen när de planerar sina resor. Du måste även fylla i företagets webbplats och telefonnummer.
Tänk på att Tripadvisors redaktörer använder din webbplats eller en partnerwebbplats (till exempel en turistbyrå eller en bokningspartner) för att bekräfta de uppgifter du har lämnat. Därför är det viktigt att de uppgifter du anger vid registreringen stämmer med uppgifterna på din webbplats och andra resurser.
Verksamhetsinformation
Vi måste även be dig att besvara ett antal detaljerade frågor om din verksamhetstyp. Frågorna hjälper oss att se till att ditt företag visas på rätt plats och med så mycket relevant information som möjligt. Vill du ha mer detaljerad information om din verksamhetstyp kan du titta i kategorierna nedan:
Boenden: Äger du ett boende visas din verksamhet i Tripadvisors boendeavsnitt för ditt resmål. Här måste du fylla i ett antal specifika uppgifter som hjälper oss att placera dig i rätt kategori inom det här avsnittet:
- totalt antal rum
- Prisklass
- Minsta antal övernattningar
- Om du har personal och säkerhet på boendet
- Om rumsstädning ingår
- Information om receptionspersonal
- om rummen har eget badrum.
Du får också möjlighet att uppge ytterligare information om bekvämligheter, bl.a. om din verksamhet erbjuder kostnadsfri frukost, sviter, tennis/golf, tillgång till strand/pool, gym och tillgång till internet osv. Uppgifterna läggs till under Bekvämligheter för ditt objekt och hjälper resenärerna att veta vad de kan förvänta sig på ditt boende. Vi använder den här informationen och officiella, lokala klassificeringar för att avgöra om din verksamhet ska registreras i kategorin Hotell, kategorin B&B/värdshus eller kategorin Temaboenden på Tripadvisor.
Om du vill veta mer kan du läsa våra riktlinjer för boendeobjekt här.
Restauranger: Restauranger syns i avsnittet Restauranger på Tripadvisor. Enskilda restauranger som är öppna för allmänheten kan registrera sig. Du ombeds att ange din restaurangkategori (äta på stället, café eller snabbmat), typ av mat, priser och eventuella särskilda bekvämligheter. Uppgifterna visas på din objektssida och hjälper resenärerna att avgöra om de ska äta på din restaurang.
Läs våra fullständiga riktlinjer för restaurangobjekt här.
För mer information och råd om hur restauranger kan få ut mesta möjliga av Tripadvisor kan du klicka här.
Sevärdheter: Du ombeds att välja en kategori som bäst beskriver sevärdheten. Om ditt företag inte motsvarar någon av sevärdhetstyperna i listan väljer du Annan. Du kan också ange vilken längd på vistelsen du rekommenderar, prisinformation och information om andra bekvämligheter (toaletter, förvaringsskåp mm.).
För att en verksamhet ska få visas under avsnittet Sevärdheter på Tripadvisor måste den vara en permanent sevärdhet (inte säsongsöppen eller tillfällig) med ett officiellt namn och telefonnummer och en officiell adress. Sevärdhetens öppettider eller regelbundna avgångstider måste anges på webbplatsen eller i en broschyr tillsammans med schemalagda hållplatser (om dessa varierar). Rundtursarrangörer kan registrera sig som en sevärdhet om de driver egna rundturer, har licensierats/erkänts av lokala myndigheter eller turistorganisationer och har en webbplats.
Om du vill veta mer kan du läsa våra riktlinjer för sevärdhetsobjekt här.
Lägg till en beskrivning av verksamheten
En beskrivning hjälper resenärer att få reda på mer om ditt företag. Den ska vara skriven på ditt eget språk och får inte innehålla HTML-kod, telefonnummer, webb- eller e-postadresser eller text i VERSALER. Beskrivningen bör vara kortfattad, så att gästerna snabbt hittar vad de söker efter och kan fatta ett beslut.
Välj en bild
Genom att visa en bild av ditt företag kan du göra ett bra första intryck på resenärerna. Bilden visas på din objektssida. Bilden måste vara i formaten .jpg eller .gif (vanliga bildformat). Vi godtar inga bilder med kanter, logotyper eller filer som är större än 100 kB.
Skicka in objektet
När du har bekräftat att alla uppgifter du har lagt till stämmer markerar du rutan längst ned i formuläret för att bekräfta att du är en representant för företaget, att den information du har skickat in gäller och att du har rätt att publicera den bild du har tillhandahållit. Slutför sedan processen genom att klicka på knappen Skicka.
Nästa steg
Så snart du har registrerat objektet kontrollerar Tripadvisors redaktörer dina uppgifter för att bekräfta att din verksamhet uppfyller riktlinjerna för den företagstyp du har valt. Det tar normalt cirka fem arbetsdagar.
Få ditt boendeföretag att växa med våra exklusiva startpaket [widget_banner title="Är du redo för resandets återkomst?"...Så här bekräftar du din identitet som företagsrepresentant för Tripadvisor
Så här bekräftar du din identitet som företagsrepresentant för Tripadvisor För att förbättra säkerheten för verksamheters konton inkluderar vi ett verifieringskrav i registreringsprocessen. Detta krav hjälper till att förhindra bedrägerier, skapar ansvarsskyldighet och ger ytterligare skydd åt webbplatsens integritet, både för de miljontals kunder som förlitar sig på Tripadvisor för värdefulla resetips och för de företag som marknadsför sig själva på vår webbplats.
Vad betyder det för mig?
Alla registrerade företagsägare på Tripadvisor måste gå igenom en process för att verifiera sin identitet och sin anknytning till alla sina företag.Det innebär ett par enkla steg som måste genomföras en gång för varje registrerad person för varje företag.
Verifieringen hjälper oss att stärka säkerheten ytterligare för användarna genom att kontrollera vem som har tillgång till ett konto. Om du är verifierad användare gör det att vi kan samarbeta med dig för att lösa problem med ditt Tripadvisor-objekt eftersom vi vet att du har anknytning till verksamheten.
Genomför de enkla steg som anges nedan för att verifiera din anknytning till ditt företag. Det är snabbt och enkelt. När du har läst och godkänt våra villkor och din identitet har bekräftats kan du fortsätta att använda alla tillgängliga resurser i hanteringscentret.
Hur slutför jag verifieringsprocessen?
Det är enkelt. Om du inte redan har gjort det måste du först registrera dig som företagsrepresentant för din verksamhet på Tripadvisor:
- Gå till www.Tripadvisor.se/Owners
- Ange ditt företagsnamn och välj det i rullgardinsmenyn
- Följ uppmaningarna för att slutföra registreringen
Om du är nyregistrerad användare kommer du att uppmanas att genomföra verifieringsprocessen innan du kan fortsätta till hanteringscentret. Om du redan är registrerad kan du när du loggar in i hanteringscentret få ett meddelande om att genomföra säkerhetsåtgärderna för verifiering.
I båda fallen ber vi dig att bocka av två rutor: en där du intygar att du är auktoriserad representant för din verksamhet och en där du godkänner våra användarvillkor och vår sekretesspolicy. Därefter är du redo att gå vidare och verifiera din identitet.
Du kan verifiera på olika sätt – beroende på den information vi har registrerad om ditt företag. De vanligaste sätten att verifiera din identitet på är via telefon eller med ett kreditkort (kortet debiteras inte). Se nedan för mer information om de här metoderna.
I vissa fall kan även verifiering via e-post vara ett alternativ. Om du uppfyller kraven kommer du få ett e-postmeddelande med enkla instruktioner för att verifiera kontot. En annan representant från företaget kan även be dig att verifiera med hjälp av verktyget Hantera användaråtkomst. I så fall får du ett automatiskt e-postmeddelande med instruktioner om hur du kompletterar verifieringen.
Verifiering via telefon:
När du väljer verifiering via telefon kommer din verksamhets telefonnummer att visas. Telefonnumret ska vara till ditt företag – inte ditt personliga telefonnummer. Om numret som visas är felaktigt eller gammalt ska du klicka på Begär en uppdatering längst ned i rutan. Följ sedan instruktionerna för att begära en uppdatering.
Om numret är korrekt väljer du en metod för att få din verifieringskod – antingen via telefonsamtal eller sms. Om ditt telefonnummer kräver vidarekoppling kan du ange det i fältet och fortsätta. Vårt system kommer att ringa eller skicka ett sms med din fyrsiffriga verifieringskod. Ange de fyra siffrorna i rutan och klicka på Skicka kod.
Grattis! Du har verifierat din identitet via telefon!
Verifiering med kreditkort:
Om telefonverifieringsmetoden inte fungerar kan du även använda ett kreditkort. Det kort du anger är endast till för auktorisering. Ett belopp på 1 USD kommer att reserveras på kortet för att vi ska kunna bekräfta dess giltighet och din identitet, men vi kommer inte att debitera något belopp.
Observera att det kort du använder måste vara ditt. Det får inte tillhöra en uthyrare eller kollega. Du kommer att uppmanas att ge följande information om kortet:
- Land (det land där kortet utfärdades)
- Korttyp (Visa, American Express etc.)
- Kreditkortsnummer
- Kortinnehavarens namn
- Sista giltighetsdatum
- Säkerhetskod på kortets baksida
- Faktureringsuppgifter (bl.a. ditt namn, din adress och ditt postnummer samt telefonnummer inklusive landskod)
När du har skickat in informationen visas en bekräftelse på skärmen. Du kommer då att kopplas till hanteringscentret för din verksamhet.
Men om jag fortfarande har frågor?
Kontakta oss om du har problem! Vi hjälper dig gärna så att du kan använda Tripadvisors hanteringscenter för att bygga upp ditt företag.
Ring 1-866-322-5942 om du vill ha hjälp med verifieringsprocessen.
Senast uppdaterad: 29 juli 2013Hantera vem som har tillgång till ditt Tripadvisor-objekt
Hantera vem som har tillgång till ditt Tripadvisor-objekt
Lär dig hur du hanterar vem som har åtkomst till ditt Tripadvisor-objekt.
Med det nya verktyget Hantera användaråtkomst är det enkelt att hantera vilka personer som ska ha åtkomst till Tripadvisors hanteringscenter för ditt företag. Använd det för att bjuda in nya användare och ta bort gamla.
Så här fungerar verktyget Hantera användaråtkomst
Om du vill hantera vilka som har åtkomst till ditt Tripadvisor-objekt ska du logga in på ditt hanteringscenter. Gå sedan till fliken Hjälp och inställningar i menyn högst upp och välj Hantera användaråtkomst.
På den här sidan finns en lista över alla användare som är registrerade för att hantera din Tripadvisor-sida. Du ser även deras Tripadvisor-användarnamn, roller inom ditt företag och vilka produkter de har tillgång till (om sådana finns).
Fortsätt läsa nedan för instruktioner om hur du kan bjuda in, kontrollera och ta bort användare. Observera att du kan behöva bekräfta din identitet som företagsrepresentant för din verksamhet innan du kan göra ändringar. I så fall ser du en orangefärgad Bekräfta identitet-knapp till höger på sidan. Klicka på den och bekräfta.
Bjud in nya användare
När du lägger till en ny användare kan denna person svara på omdömen, överföra bilder och redigera företagsinformation. Bjud in en ny användare genom att klicka på plus-knappen, ange personens e-post och därefter klicka på Skicka inbjudan. Ett e-postmeddelande skickas till personen, där denna ombeds att bekräfta sin roll på ditt företag och godkänna Tripadvisors villkor. Personen har därefter tillgång till hanteringscentret för ditt företag.
Vem ska jag bjuda in? Oftast är det mest lämpligt att bevilja åtkomst till användare som uppdaterar bilder från ledningen, skriver svar från företaget eller använder verktyg som Expresspost för omdömen för att få nya omdömen. Om du har boenden bör du även bjuda in personer som hanterar verksamhetens Företagsförteckning, Företagsfördel och kampanjer för direktbokningen. Ibland bjuder företag även in tredjepartsrepresentanter, till exempel resebyråer, och ger dem tillgång till sina hanteringscenter.
Verifiera användare
I vissa fall kan representanter för ditt företag ha registrerat sig för din verksamhet men inte slutfört verifieringsprocessen. Det är viktigt att slutföra verifieringen eftersom den stärker säkerheten ytterligare genom att kontrollera vem som har tillgång till ett företags konto.
Om en användare inte har verifierats visas ett blått utropstecken bredvid personens namn. För att slutföra verifieringen klickar du på redigeringsikonen i rutan som tillhör personen och sedan på Verifiera den här användaren.
Ta bort användare
Det är viktigt att din användarlista är uppdaterad. Om personer slutar arbeta för ditt företag kan du ta bort deras åtkomst genom att klicka på ikonen Radera användare i rutan för varje användare. När du har tagit bort en användare kommer den personen inte längre ha tillgång till hanteringscentret för din verksamhet.
Vem ska jag ta bort? Det bästa är att endast nuvarande representanter för ditt företag har tillgång till hanteringscentret.
Vanliga frågor:
Jag behöver ändra ägare för prenumerationen på Företagsfördel – hur gör jag det?
Om du vill ändra ägare för betalda produkter som Företagsfördel bör du skicka en begäran online till kundtjänst. Så här gör du:
- Gå till hanteringscentret.
- I rutan Kontakta Tripadvisor klickar du på Få hjälp online.
- Under Berätta vad du har för problem väljer du Företagsfördel.
- Välj Uppdatera åtkomstbehörighet för kontot som underämne.
- I rutan för kommentarer anger du alla uppgifter om ändringen som du vill genomföra.
Jag tog bort en person av misstag – vad gör jag nu?
Ibland blir det fel. Lyckligtvis är det lätt att lägga till användare på nytt. Du kan bjuda in personer att registrera sig genom att klicka på knappen för att lägga till och ange personernas e-post. De får ett e-postmeddelande där personerna ombeds bekräfta sina roller på ditt företag och godkänna Tripadvisors villkor. När det är genomfört kommer personerna återigen ha åtkomst till ditt objekt.
Varför är det så många ägare registrerade för mitt objekt?
Från att din verksamhet först visades på Tripadvisor kan anställda ha slutat och börjat, ägare ha bytts ut eller roller ha ändrats. Oavsett orsak råder vi dig att granska listan med aktuella användare, lägga till de som saknas och ta bort eller uppdatera de som inte är korrekta.
Jag vet inte vem en person som är registrerad för min verksamhet är – vad ska jag göra?
Kontrollera först att personen inte är relaterad till en tredje part du arbetar med. Om så inte är fallet ska du ta bort personen från din verksamhet.
Om du misstänker att en person är registrerad för din verksamhet trots att den inte ska vara det måste du först ta bort denna som användare via sidan Åtkomsthantering för användare. Rapportera därefter omedelbart situationen till vårt team för innehållsintegritet genom att skicka in en begäran till vårt supportforum för ägare. Så här gör du:
- Gå tillhanteringscentret.
- I rutan Kontakta Tripadvisor klickar du på Få hjälp online.
- Under Berätta vad du har för problem väljer du Uppdatera åtkomsten till hanteringscentret.
- Under Vad vill du göra? väljer du Anmäl misstänkt person som har registrerat sig.
- Fyll i namnet på den misstänkta personen som har registrerat sig och se till att ge så mycket information som möjligt om vem du tror personen är och dennas förhållande till din verksamhet.
Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide
Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide Ta kontrollen över ditt rykte online. Utöka din verksamhet på världens största resesida. Du kan göra allt detta när du registrerar dig för Tripadvisors hanteringscenter.
I hanteringscentret finns allt som rör ditt Tripadvisor-objekt. Från att uppdatera grundläggande företagsinformation till att publicera bilder och se analyser – du kan göra allt det här i hanteringscentret. Alla registrerade och verifierade ägare har tillgång till hanteringscentret. Gå till www.tripadvisor.se/Owners för att logga in. Om du har kopplingar till fler än en verksamhet väljer du den verksamhet du vill visa eller uppdatera från listan.
Intro till hanteringscentretHär är en kort lista över de fem viktigaste funktioner som du hittar i Tripadvisors hanteringscenter genom att navigera i den översta menyn. Läs mer nedan för att få en översikt över startsidan och en guide till vanliga uppgifter i hanteringscentret.
- Hantera objekt: Lägg till bilder, hantera objektsinformation, uppdatera bekvämligheter och mer därtill via fliken Hantera objekt.
- Generera bokningar: Om tillämpligt hittar representanter för boenden länkar till hantering av Företagsfördel och sponsrade placeringar på fliken Generera bokningar.
- Marknadsföringsverktyg: Fånga uppmärksamheten hos potentiella gäster med marknadsföringsverktyg, utmärkelser, widgetar och fönsterdekaler på fliken Marknadsföringsverktyg.
- Omdömen: Svara på omdömen, rapportera ett omdöme och svara på frågor från resenärer på fliken Omdömen.
- Hjälp och inställningar: Få svar på alla dina frågor. Få tillgång till fakturering och betalningar, uppdatera e-postinställningar och hantera användaråtkomst. Ägarforumet och hjälpcentret är också tillgängliga på fliken Hjälp och inställningar.
Guide till din huvudbild på Tripadvisor
Guide till din huvudbild på Tripadvisor Du får bara en chans att göra ett bra första intryck på resenärer. Se till att den räknas genom att utnyttja vår avancerade teknik som automatisk väljer din huvudbild åt dig – eller följ våra tips för att välja din egen.
Din huvudbild är den första bilden som resenärerna ser av din verksamhet. Den visas som din huvudbild i sökresultaten och som den första bilden i din bildkarusell. Vi vet att en väl vald huvudbild kan vara en drivande faktor för resenärer som väljer nästa ställe att bo på. När allt kommer omkring säger 79 % av resenärerna att de tar bilder och videoklipp som publicerats online i åtanke när de bokar ett boende.*
Eftersom bilder uppfyller en sådan viktig funktion för såväl resenärer som ägare har vi investerat mycket tid och resurser i vår maskininlärningsteknik för bilder. Den här tekniken lindrar pressen ägarna ofta känner inför att välja en kvalitativ huvudbild på egen hand, genom att automatiskt välja en huvudbild åt dem.
Välj automatiskt använder avancerad teknik för att analysera kvaliteten och innehållet hos bilder på Tripadvisor för att välja den bästa tillgängliga huvudbilden för ett objekt. Vår teknik tittar på de fysiska egenskaperna hos en bild, som bildupplösning och orientering, samt det faktiska innehållet i en bild, oavsett om det är en bild från in- eller utsidan, innehåller människor eller bekvämligheter etc. Användartester har hittills visat att den här metoden fungerar. Automatisk valda bilder är högupplösta bilder snarare än suddiga och visar sovrum och pooler före bilder på resenärer eller badrum.
Det här nya tillvägagångssättet använder data för att ta bort subjektiviteten av att manuellt välja en bild och säkerställer att huvudbilder är optimerade för resenärer som söker efter nästa ställe att bo på. Men om du föredrar att välja din huvudbild manuellt (och vill välja bort funktionen för att välja automatiskt) kan du göra det i hanteringscentret. Läs anvisningarna nedan för instruktioner och bästa tillvägagångssätt för att välja en huvudbild.
Så här ändrar du din huvudbild manuellt- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Profil högst upp på sidan klickar du på Mediecenter
- Klicka sedan på fliken Huvudbild till vänster
- Klicka på Manuell: välj din egen huvudbild
- Välj vilken huvudbild du vill använda bland de tillgängliga alternativen
- Om du är nöjd med förhandsgranskningen av din nya huvudbild som visas högst upp på sidan klickar du på Spara
Obs! Det kan ta tre till fem arbetsdagar för en ändring av huvudbild att synas på sidan. När du har valt din bild och den bearbetas ser du den i Mediecentret tillsammans med en datumstämpel och ett meddelande som indikerar att begäran är väntande.
Krav för din huvudbild- Visa upp din verksamhets bästa funktion(er). Huvudbilden bör representera det bästa din verksamhet har att erbjuda. Välj en bild som betonar det som gör dig unik. Är det din historiska fasad, trendiga lobby eller dina enastående utsikter? Visa resenärer genom att lyfta fram de egenskaper som gör dig speciell i din huvudbild.
- Välj upplysta och skarpa bilder. Undvik bilder som är mörka och/eller suddiga. De här bilderna kommer att förstoras eller förminskas beroende på var de ska visas på Tripadvisor – så de måste vara tydliga oberoende av storlek, oavsett om det är en miniatyrbild på mobiltelefoner eller en helskärmsbild på datorer.
- Ändra din huvudbild beroende på säsongen. Resenärer vill föreställa sig att de är på din verksamhet redan från början. Välj en huvudbild som representerar säsongen resenärerna gör bokningar på. Om det till exempel är nära jul- och nyårshelgerna kan du lyfta fram det med en mysig öppen spis eller säsongsbetonade dekorationer.
- Undvik bilder på människor och natur. Bilder på verksamheten eller platsen är mer användbara för resenärer än bilder på personalen, andra resenärer eller generiska bilder på naturen i området.
- Eller så drar du nytta av Tripadvisors maskininlärning och låter oss automatiskt välja den åt dig! Hoppa över besväret med att välja en huvudbild manuellt och låt vår teknik göra jobbet åt dig! Om du inte väljer bort alternativet Välj huvudbild automatiskt kommer vi automatiskt att välja den bästa tillgängliga bilden som din huvudbild.
Need help? Start here.
Need help? Start here. How to address our most common customer support inquiries
Common questions about Tripadvisor Listings
- How can a listing be created for my hotel?
Note – requests to create new hotel listings on Tripadvisor must be submitted via the link above. Customer Support cannot create individual hotel listings. - How does the Tripadvisor Popularity Ranking work?
- My hotel is listed in the wrong location – how can I fix it?
- How do I change the category of my accommodation?
- My hotel’s star rating is wrong. Can you update it?
- How can I report a hotel closure?
Note - if you no longer own the business, but it is still operational, please report an ownership change (below). - How can I report a brand change?
- How can I report an ownership change?
- How can I report a major renovation?
Common Review and Management Response questions
- What are the Tripadvisor review guidelines?
- What happens when a review is submitted on Tripadvisor?
- How do I get more reviews for my hotel?
- How do I dispute a review?
- A staff member’s name was mentioned in a review. Should I be concerned?
- Two guests in the same party each wrote a review. Is this allowed?
- A guest threatened to blackmail my hotel with a bad review. What should I do?
- What are the Tripadvisor Management Response guidelines?
- How do I add a Management Response?
- How can I edit or delete a Management Response?
Common questions about Tripadvisor Features and the Management Center
- How do I register to access the Management Center?
- How can I download the Management Center app? What can I do with the app?
- How can I manage the employees who have access to my listing?
- How can I cancel Management Center access for an employee who has left my hotel?
- I received a Certificate of Excellence. What is this and what are the benefits?
- What can I do to improve my hotel's Tripadvisor performance?
- What is Hotel Questions & Answers (Q&A)?
- How can I update the amenities listed for my property?
- How do I manage notifications of new reviews or questions?
- How do I manage my Tripadvisor Management Photos and/or set my primary photo?
- What are "Tripadvisor Photos"?
- What are the photo guidelines for businesses?
Common questions about Tripadvisor fraud policies
- I received an “Official Notification from Tripadvisor” email – what should I do?
- What is considered fraud?
- How does Tripadvisor detect fraud?
- What can I do if my business was penalized for fraud and I don't know why?
- What is optimization fraud or organized boosting?
Need more help?
Submit a request for support:
- Log in to the Management Center
- Find the "Contact Tripadvisor" box on the right side of the page
- Click the "Get online help" link
- Complete the form for your request
We'll be happy to assist you with your inquiry!
Senast uppdaterad: 15 september 2017Kostnadsfritt eller premium? En guide om marknadsföring på Tripadvisor
Kostnadsfritt eller premium? En guide om marknadsföring på Tripadvisor Tripadvisor erbjuder en samling verktyg för marknadsföring för företag i turismindustrin. Flera av verktygen är kostnadsfria, men för att få tillgång till vissa premiumfunktioner måste du betala en mindre summa. Vet du vilka funktioner som är vilka?
Letar du efter sätt att få fler kunder? Tripadvisor har flera olika verktyg som kan hjälpa dig med det. Här finns något för alla, men du måste vara registrerad i verksamhetens hanteringscenter för att få åtkomst.
Kostnadsfria verktyg
Vi kan börja med att titta på de kostnadsfria verktyg som är tillgängliga för samtliga boenden, restauranger och sevärdheter som finns med på Tripadvisor. De här verktygen finns alltid tillgängliga i hanteringscentret:
Verksamheter med minst en bild upplever 138 % mer engagemang än verksamheter utan bilder.1
Verktyg för verksamhetssidan
Styr huvuddelarna på din verksamhetssida på Tripadvisor via fliken Hantera objekt i den övre menyn. Lägg till bilder för att fånga resenärernas uppmärksamhet, uppdatera dina bekvämligheter och genomför andra administrativa åtgärder i den här delen.
Över 60 % av resenärerna säger att svar från företaget gör det mer troligt att de bokar.2
Verktyg för att hantera omdömen
Under Omdömen i menyn högst upp finns alla verktyg du behöver för att hantera, mäta och svara på nya omdömen. Prova Expresspost för omdömen för att uppmuntra till fler omdömen.
Nästan 90 % av resenärerna säger att omdömen påverkar dem när de väljer var de ska boka.3
Kostnadsfria marknadsföringsverktyg
Få hjälp med hur du marknadsför ditt företag under Marknadsföringsverktyg i menyn högst upp i hanteringscentret. Visa upp dina omdömen med Tripadvisors app för omdömen från resenärer för din Facebook-sida, Tripadvisors knappar för sociala medier och widgetar för att visa upp dina utmärkelser och omdömen på din webbplats. Slutligen kan du beställa en Tripadvisor-dekal för verksamheten, så att gästerna vet att du finns med på världens största resesida.4
Tripadvisor Insights
Vill du ha kostnadsfria marknadsföringstips, branschforskning, användbara guider och mycket mer därtill? Hotellchefer och arrangörer kan gå till www.tripadvisor.se/TripadvisorInsights och restaurangägare kan gå till Tripadvisor för restauranger. Du hittar även information genom logga in i hanteringscentret och välja Tripadvisors bästa tillvägagångssätt under fliken Hjälp och inställningar i den översta menyn.
Betalverktyg
Föreståndare för boenden och restauranger kan förbättra sina objekt på Tripadvisor och locka till sig fler resenärer med vissa ytterligare verktyg som är tillgängliga mot betalning. Det finns för närvarande inga tillgängliga premiumverktyg för sevärdheter.
Lösningar för boenden
- Företagsfördel: Branschledande verktyg för att bättre marknadsföra ditt företag till miljontals potentiella gäster, stå ut bland konkurrenter, inverka på bokningsbeslut och mäta och förbättra ditt onlinerykte. Gå till www.tripadvisor.se/BusinessAdvantage för att läsa mer.
- Direktbokning: Nu kan resenärer klicka på Boka på Tripadvisor-knappen för att boka ett hotell direkt på webbplatsen. Potentiella gäster är mer villiga att boka när de vet att de kan genomföra köpet direkt på Tripadvisor.5 Direktbokning gör det enklare för ditt hotell att ta del av dessa bokningar. Läs mer här.
- Sponsrade placeringar: Få högkvalitativ trafik till ditt boende genom att placera ditt objekt ovanför Tripadvisors sökresultat för resenärer som letar efter någonstans att bo i ditt område. Sponsrade placeringar är riskfria – vilket innebär att du bara betalar för de klick som görs för dig och att du kan avsluta när som helst. Registrera dig i dag på www.Tripadvisor.se/business/sponsored-placements.
Lösningar för restauranger
- Tripadvisor Premium: Få den konkurrenskraftiga fördel ditt företag behöver med Tripadvisor Premium för restauranger. Att uppgradera till Premium ger dig exklusiv tillgång till kraftfulla verktyg för prenumeranter som Storyboard, De 3 bästa anledningarna att äta här, favoritomdömen och exklusiva data och insikter. Läs mer här.
- Tripadvisor-annonser: Få trafik till ditt Tripadvisor-objekt genom att marknadsföra din restaurang på exklusiva sponsrade placeringar till en utvald målgrupp av matgäster som söker efter ett ställe att äta på i ditt område. Läs mer här.
- 1. Tripadvisor-data, 7 juli–7 augusti 2014, tripadvisor.se/TripadvisorInsights/n2507/bookings-and-traveler-engagement-driven-management-actions
- 2. PhoCusWrights ”Custom Survey Research Engagement”, som utfördes på uppdrag av Tripadvisor, december 2013.
- 3. TripBarometer, april 2014, global version: tripadvisor.se/TripadvisorInsights/n2200/tripbarometer-april-2014-global-edition
- 4. comScore Media Metrix för Tripadvisor-webbplatser världen över,
- 5. Interndata från Tripadvisor
Marknadsför ditt flygbolag på Tripadvisor
Marknadsför ditt flygbolag på Tripadvisor
Marknadsför ditt flygbolag på Tripadvisor och få ett övertag gentemot konkurrenterna. Här följer tre tips som visar hur du på bästa sätt lyfter fram dina flygbolagsobjekt.
Tips 1: Uppmuntra kunder att skriva omdömen
Att läsa omdömen är en grundläggande del av planeringen inför din resa och reseomdömen kan ge potentiella kunder värdefulla insikter om ditt flygbolags olika rutter, flygklasser och flygupplevelser.
Ett av de bästa sätten att uppmuntra omdömen är att lyfta fram dina Tripadvisor -objekt via dina egna marknadskanaler.
- Länka till ditt Tripadvisor-objekt från din webbplats
- Publicera på dina sociala medier
- Uppmuntra omdömen i tryckt material
- Skicka en länk till formuläret för ditt Tripadvisor-omdöme till resenärer efter avslutad resa
Widgetar och andra digitala verktyg för att hjälpa dig lyfta fram insamlingar av omdömen för ditt företag kommer snart. Under tiden kan du lära dig sätt som ditt flygbolag kan använda för att uppmuntra till Tripadvisor-omdömen via t.ex. e-post efter resor genom att kontakta airlinelistings@tripadvisor.com.
Tips 2: Visa befintligt innehåll på din objektsida
Visa upp ditt flygbolag som du vill att potentiella kunder ska se det. Som verifierad representant kan du lägga upp en uppdaterad stor huvudbild (som visas på flygbolagets sida) och be om att få uppdatera kontaktuppgifterna som visas på din sida genom att skicka ett e-postmeddelande till airlinelistings@tripadvisor.com.
För närvarande kan inte flygbolag redigera eller uppdatera information på sina objekt direkt. Vi fortsätter att testa och förbättra våra flygbolagsobjekt och ytterligare funktioner kan tillkomma i framtida uppdateringar.
Tips 3: Marknadsför dina fina betyg
Har ditt flygbolag ett totalbetyg på 3,5 eller högre? Då är du ”Rekommenderad på" Tripadvisor av dess reseforum. Den positiva förstärkningen kan vara den avgörande faktorn för en potentiell kund. Dela med dig av den goda nyheten på följande sätt:
- Marknadsför ditt live-betyg och länka direkt till din Tripadvisor-sida genom att lägga till widgeten Betyg och information på din webbplats. Kontakta airlinelistings@tripadvisor.com för att komma igång.
- Lägg till marknadsföringsverktyg som "Rekommenderas på" i ditt digitala eller tryckta marknadsföringsmaterial. De är bilder som kan hjälpa ditt flygbolag utnyttja Tripadvisors varumärke. Kontakta airlinelistings@Tripadvisor.com för att få åtkomst till dessa tillgångar.
- Få kostnadsfria "Rekommenderas på”-dekaler att sätta upp i högtrafikerade områden som biljettkassan, loungen eller informationsdisken. 75 % av alla resenärer föredrar att boka via en synlig Tripadvisor-källa1 så se till att få dina dekaler, även genom att skicka e-post till airlinelistings@Tripadvisor.com.
- 1. : Tripadvisors medlemsundersökning, oktober 2012
Så optimerar du ditt sevärdhetsobjekt på Tripadvisor
Så optimerar du ditt sevärdhetsobjekt på Tripadvisor Att registrera ett sevärdhetsobjekt på Tripadvisor, världens största resesida, är ett utmärkt sätt att komma i kontakt med potentiella kunder. Om du optimerar ditt objekt kan det verka mer attraktivt för resenärer och ge ditt företag ett övertag över konkurrenterna. Här följer åtta tips för att komma igång:
1. Bekräfta och redigera informationen om din sevärdhet
- Kontrollera att alla uppgifter om objektet stämmer. För att kunna göra ändringar som den här måste du registrera dig som ägare, om du inte redan har gjort det. Det går enkelt och snabbt att registrera dig!
- När du registrerat dig ska du dubbelkolla att företagets namn, adress och telefonnummer, samt länkarna till din webbplats och e-postadressen är korrekta. Du kan genomföra ändringar i hanteringscentret genom att klicka på Profil i den övre menyn och välja Hantera objekt. Här kan du uppdatera eller lägga till information, och eftersom du är officiell representant för företaget skrivs eventuell befintlig information över med den information som du uppger.
- Du bör även lägga till en beskrivning av verksamheten. Utnyttja utrymmet och lägg till en utförlig beskrivning som gör att du står ut bland konkurrenterna. Om du tar med information om öppettider, säsongsaktiviteter, om sevärdheten passar för barn eller grupper och liknande, kan det få resenärer mer benägna att besöka just din sevärdhet. Resenärer kan också lägga till en beskrivning av objektet om du inte har gjort det själv. Om du skickar in en beskrivning ersätts dock Resenärsbeskrivningen med din egen Ägarbeskrivning.
2. Överför bilder
- Resenärer vill gärna veta vad de kan förvänta sig av din sevärdhet. Ju fler bilder objektet har, desto bättre respons ger det. Det har nyligen gjorts undersökningar som visar att företag med 30 eller fler bilder får 41 % bättre respons från resenärer än de med 10 eller färre1.
- Som ägare kan du lägga upp hur många bilder du vill. Missa inte chansen att få resenärerna att se vad de har att se fram emot, oavsett om det är en äventyrspromenad eller en vacker parkanläggning. När du har några bilder väljer du en som ger resenärer ett imponerande första intryck att ha som din huvudbild. Du kan organisera bilderna på sevärdheten via hanteringscentret. För mer information kan du läsa vår guide till hur du hanterar bilder.
3. Sätt din verksamhet på kartan
Med kartor vet besökarna att din sevärdhet ligger i det område som de besöker och de kan planera sin resa bättre. Om ditt objekt inte finns med på kartan eller om ditt företag visas på fel plats kan du ändra det via hanteringscentret:
- I menyn Profil högst upp klickar du på Hantera objekt
- Välj fliken Plats i menyn till vänster
- Uppdatera din adress och ditt postnummer och klicka på Skicka. Observera att om din stad/ort eller delstat/provins är felaktig måste du följa de här instruktionerna.
- Klicka sedan på Verifiera kartnål och dra och släpp nålen på rätt plats – vi föreslår huvudentrén eller parkeringsplatsen.
- Klicka på Bekräfta. Din plats uppdateras på webbplatsen inom 24 timmar.
4. Lägg till bokningslänkar för din verksamhet
Tripadvisor samarbetar med ett antal externa företag för att resenärer ska kunna boka direkt från ditt objekt. Om du vill ha en länk där det står ”Boka nu” på ditt objekt måste du först registrera ditt företag på Viator. Om du redan är en leveranspartner för Viator kan du lägga till fler produkter här (webbplatser endast tillgängliga på engelska).
5. Uppmuntra kunderna att skriva omdömen
Ju fler omdömen det finns om din sevärdhet ju mer finns det för resenärerna att ta med i beräkningen när de planerar sina resor. Ju nyare omdömena är desto mer aktuell och relevant blir informationen som visas för de potentiella gästerna. I hanteringscentret finns flera olika verktyg som kan hjälpa dig att uppmuntra resenärer att skriva omdömen, till exempel widgetar, vår e-postfunktion Expresspost för omdömen och specialutformade kort och flygblad.
6. Lägg till en widget på verksamhetens webbplats
Ett bra sätt att informera om att objektet finns på Tripadvisor är att lägga in en Tripadvisor-widget på din egen webbplats. Med widgetar kan du visa upp omdömen som du har fått och uppmuntra gäster att skriva nya. Gå till www.tripadvisor.se/Widgets för att hitta widgetar för din sevärdhet och kolla in den här guiden för mer information on hur du installerar dem.
7. Informera om att du finns med på Tripadvisor
Vill du att dina kunder och förbipasserande ska veta att du är med på Tripadvisor? Beställ en Tripadvisor-dekal till ditt fönster för att visa kunderna att du uppskattar deras åsikter och uppmuntra dem att skriva omdömen om din verksamhet. Du kan även utnyttja de andra verktygen i hanteringscentret under Kostnadsfria verktyg. Om du har fått någon av utmärkelserna Travellers’ Choice eller Certificate of Excellence kan du i hanteringscentret även beställa speciella dekaler eller skyltar.
8. Svara på omdömen
Vi rekommenderar att företagsägare läser omdömena de får och svarar på vissa utvalda omdömen genom att skriva svar från företaget. Om du får ett negativt omdöme kan du med ett svar från företaget visa att du tar servicen till kunderna på allvar. Det ger dig dessutom tillfälle att förklara vad du har gjort för att lösa eventuella problem. Om du skriver ett svar från företaget på ett positivt omdöme visar det att du lyssnar på kunderna och uppskattar att de lämnar feedback. Om du regelbundet svarar på omdömen kan det göra att ditt företag sticker ut och att du får en konkurrenskraftig fördel. Du hittar fler tips i vår guide om att Svara på omdömen från resenärer på Tripadvisor.
- 1. Phocuswright 2013
Guide till din huvudbild på Tripadvisor
Guide till din huvudbild på Tripadvisor Du får bara en chans att göra ett bra första intryck på resenärer. Se till att den räknas genom att utnyttja vår avancerade teknik som automatisk väljer din huvudbild åt dig – eller följ våra tips för att välja din egen.
Din huvudbild är den första bilden som resenärerna ser av din verksamhet. Den visas som din huvudbild i sökresultaten och som den första bilden i din bildkarusell. Vi vet att en väl vald huvudbild kan vara en drivande faktor för resenärer som väljer nästa ställe att bo på. När allt kommer omkring säger 79 % av resenärerna att de tar bilder och videoklipp som publicerats online i åtanke när de bokar ett boende.*
Eftersom bilder uppfyller en sådan viktig funktion för såväl resenärer som ägare har vi investerat mycket tid och resurser i vår maskininlärningsteknik för bilder. Den här tekniken lindrar pressen ägarna ofta känner inför att välja en kvalitativ huvudbild på egen hand, genom att automatiskt välja en huvudbild åt dem.
Välj automatiskt använder avancerad teknik för att analysera kvaliteten och innehållet hos bilder på Tripadvisor för att välja den bästa tillgängliga huvudbilden för ett objekt. Vår teknik tittar på de fysiska egenskaperna hos en bild, som bildupplösning och orientering, samt det faktiska innehållet i en bild, oavsett om det är en bild från in- eller utsidan, innehåller människor eller bekvämligheter etc. Användartester har hittills visat att den här metoden fungerar. Automatisk valda bilder är högupplösta bilder snarare än suddiga och visar sovrum och pooler före bilder på resenärer eller badrum.
Det här nya tillvägagångssättet använder data för att ta bort subjektiviteten av att manuellt välja en bild och säkerställer att huvudbilder är optimerade för resenärer som söker efter nästa ställe att bo på. Men om du föredrar att välja din huvudbild manuellt (och vill välja bort funktionen för att välja automatiskt) kan du göra det i hanteringscentret. Läs anvisningarna nedan för instruktioner och bästa tillvägagångssätt för att välja en huvudbild.
Så här ändrar du din huvudbild manuellt- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Profil högst upp på sidan klickar du på Mediecenter
- Klicka sedan på fliken Huvudbild till vänster
- Klicka på Manuell: välj din egen huvudbild
- Välj vilken huvudbild du vill använda bland de tillgängliga alternativen
- Om du är nöjd med förhandsgranskningen av din nya huvudbild som visas högst upp på sidan klickar du på Spara
Obs! Det kan ta tre till fem arbetsdagar för en ändring av huvudbild att synas på sidan. När du har valt din bild och den bearbetas ser du den i Mediecentret tillsammans med en datumstämpel och ett meddelande som indikerar att begäran är väntande.
Krav för din huvudbild- Visa upp din verksamhets bästa funktion(er). Huvudbilden bör representera det bästa din verksamhet har att erbjuda. Välj en bild som betonar det som gör dig unik. Är det din historiska fasad, trendiga lobby eller dina enastående utsikter? Visa resenärer genom att lyfta fram de egenskaper som gör dig speciell i din huvudbild.
- Välj upplysta och skarpa bilder. Undvik bilder som är mörka och/eller suddiga. De här bilderna kommer att förstoras eller förminskas beroende på var de ska visas på Tripadvisor – så de måste vara tydliga oberoende av storlek, oavsett om det är en miniatyrbild på mobiltelefoner eller en helskärmsbild på datorer.
- Ändra din huvudbild beroende på säsongen. Resenärer vill föreställa sig att de är på din verksamhet redan från början. Välj en huvudbild som representerar säsongen resenärerna gör bokningar på. Om det till exempel är nära jul- och nyårshelgerna kan du lyfta fram det med en mysig öppen spis eller säsongsbetonade dekorationer.
- Undvik bilder på människor och natur. Bilder på verksamheten eller platsen är mer användbara för resenärer än bilder på personalen, andra resenärer eller generiska bilder på naturen i området.
- Eller så drar du nytta av Tripadvisors maskininlärning och låter oss automatiskt välja den åt dig! Hoppa över besväret med att välja en huvudbild manuellt och låt vår teknik göra jobbet åt dig! Om du inte väljer bort alternativet Välj huvudbild automatiskt kommer vi automatiskt att välja den bästa tillgängliga bilden som din huvudbild.
Tips för att ta bättre bilder av verksamheten
Tips för att ta bättre bilder av verksamheten Gör-det-själv-råd från professionella hotellfotografer
Om en bild säger ”mer än tusen ord” – berättar verksamhetsbilderna på din profil vad du vill att de ska säga åt potentiella kunder? Om du inte har budgeten till att anställa en professionell fotograf finns det andra sätt att få ut mesta möjliga av bilderna på din verksamhet.
När resenärer väljer boenden kan kvalitetsbilder hjälpa din verksamhet att sticka ut i mängden. Här är några tips från professionella hotellfotografer, baserat på tekniker som de använder för sina egna kunder.
Tänk på kompositionen
”Utrymmen med en riktigt intressant belysning är perfekta för vackra bilder”, säger Ken Wan, föreståndare för ARC – Architectural Photography i Vancouver. Både naturlig och konstgjord belysning fungerar, så länge det finns rikligt av det. ”Jag anser också att utrymmen som låter betraktaren föreställa sig själv på platsen, oavsett om det är ett vackert rum med havsutsikt eller en utomhuspool, kan vara verkligt tilltalande och inbjudande.”
Däremot varnar han för att inkludera människor i bilderna då de kan förmedla en bild av din målgrupp för verksamheten, och i värsta fall stöta bort sådana som uppfattar att de inte passar in.
Alla typer av boenden bör ha bilder på rummen i deras helhet, särskilt gästrummen. Men det finns andra bilder som du även bör ta med i din portfölj.
Försök att inkludera:
- Bilder på personalen när de beter sig som normalt.
- Arkitektoniska detaljer som betonas av naturlig belysning.
- Bilder på livsstilsdetaljer (inredning, möbler, mat) tagna i mjukt ljus.
- ”Mysiga” bilder tagna på natten.
Undvik följande i dina bilder:
- Personal eller gäster som ser in i kameran.
- Tomma lobbyer och korridorer eller bilder på rumsdörrar.
- Ostädade eller smutsiga rum.
- Hektiska bilder med för mycket innehåll (använd inte vidvinkel- eller panoramaobjektiv).
”Var inte rädd för att lägga tid på att flytta runt möbler tills kompositionen är rätt. Släta ut lakanen, ta bort papperskorgen och rätta till bilderna på väggen”. – Mark Bolton från Mark Bolton Hotel Photography
Förbered dina utrymmen
Innan du tar din första bild ska du organisera dina utrymmen korrekt. Mark Bolton från Mark Bolton Hotel Photography bor i London men fotograferar hotell över hela världen. ”Var inte rädd för att lägga tid på att flytta runt möbler tills kompositionen är rätt”, säger han. ”Släta ut lakanen, ta bort papperskorgen och rätta till bilderna på väggen.”
Tänk även på vilken tid på dagen som är bäst för att dra nytta av naturligt ljus. Den perfekta tiden är tidigt på morgonen på en klar och solig dag.
Maximera din utrustning
Du behöver inte dyr och invecklad kamerautrustning för att ta bra bilder, men du bör bekanta dig med verktygen och inställningarna på kameran för att förbättra resultaten. Relativt billiga kameratillbehör kan också vara värda att investera i.
Bolton föreslår att du använder ett stativ, vilket gör det lättare att få en rak bild. ”Försök hålla din kamera vågrät så att det inte uppstår knepiga vinklar, även kallade ’konvergerande vertikaler’”, säger han. ”Du kan köpa ett minimalt vattenpass och montera det på din kamera.”
För att få ett djupt fokus rekommenderar han också att använda en liten bländaröppning, vilket leder till alla objekt i förgrunden och bakgrunden avbildas med samma fokus. Däremot kommer större bländaröppningar att orsaka suddighet i bakgrunden. Släck halogenlampor, och ställ in ISO-värdet på upp till 400 ISO så att du inte får för mycket ”brus” i bilden. Ett större ISO-värde ökar kamerans känslighet för ljus.
Wan rekommenderar att ta några testbilder och granska dem på en dator. ”Det som ser rätt ut ur en persons synvinkel kan ofta se konstigt ut på bild”, säger han.
Integrera ett trendigt bildspråk
Om du vill att dina verksamhetsbilder ska kännas aktuella bör du tänka på trender inom hotellfotografi. Bolton har märkt en ökning av motiv som oftare fokuserar på livsstil (inredning och mat, till exempel) än de arkitektoniska beståndsdelarna av verksamheten. Det är en ”redaktionell känsla” som skildrar personlig interaktion och tidpunkter som omfattar alla sinnen.
Men trender kommer och går, säger Wan. Han rekommenderar att du koncentrerar dig mer på budskapet som du vill förmedla. De här livsstilfotografierna som visar upp människor kommer att kännas föråldrade efter några år eftersom kläder och hårstilar ändras.
Ta dig tid att skapa en bildportfölj som gör att din verksamhet skiner. Inbjudande bilder skickar rätt meddelande till kunder som du vill locka till dig.
Upplagd av: http://gobigorgohomeblog.com...Ge nytt liv åt ditt företag med verksamhetsvideor
Ge nytt liv åt ditt företag med verksamhetsvideor Man tror det man ser – visa gästerna vad de kan förvänta sig av ditt boende med verksamhetsvideor som endast är tillgängliga för Företagsfördel-prenumeranter.
Att beskriva allt som din verksamhet erbjuder kan vara en utmaning, men tänk om du kunde visa det för dina gäster? Vi presenterar Tripadvisors verksamhetsvideor.
Resenärer ägnar mer tid än någonsin åt att titta på videoklipp: en nyligen genomförd studie beräknar att videor kommer att fylla nästan 80 % av all global webbtrafik år 2019.1 Med videoklipp kan användare få en speciell insyn i din verksamhet, du fångar deras uppmärksamhet och ger dem en inblick i det som lyfter dig över mängden.
Verksamhetsvideor ger liv åt ditt boende då videoinnehållet presenteras bredvid dina bilder på Tripadvisor. Lämna ett bestående intryck och nå ut till resenärer genom videomediets inneboende kraft.
Är du redo att engagera potentiella gäster med videoklipp? Då sätter vi igång.
Så här lägger du till videoklipp på ditt Tripadvisor-objekt
För att publicera verksamhetsvideor på Tripadvisor måste du ha en aktiv prenumeration på Företagsfördel. Läs mer här: Företagsfördel.
När din prenumeration är aktiverad:
- Logga in på hanteringscentret.
- I menyn Hantera objekt högst upp väljer du Verksamhetsvideor
- Klicka på fliken Verksamhetsvideor till vänster.
- Klicka på den blå knappen Lägg till fler videoklipp och välj därefter videoklipp från din dator. Du kan ladda upp max 30 verksamhetsvideor till ditt objekt.
- Glöm inte att lägga till en rubrik som berättar om videoklippets innehåll för resenärerna. Klicka sedan på Skicka för att spara dina ändringar och ladda upp videoklippet.
- Även om de flesta videoklippen visas på ditt objekt inom 30 minuter kan det ibland ta upp till 24 timmar innan det är tillgängligt.
Så här uppdaterar du eller tar bort verksamhetsvideor:
- Följ steg 1 till 3 ovan för att gå till avsnittet Verksamhetsvideor.
- Klicka på videon du vill uppdatera eller ta bort.
- För att göra ändringar ska du redigera videoklippets rubrik och klicka på Spara uppdateringar.
- Du raderar ett videoklipp genom att klicka på den blå Ta bort-knappen nedanför. När du har tagit bort en verksamhetsvideo kommer den inte längre att visas på din Tripadvisor-sida.
Tips när du publicerar verksamhetsvideor:
- Läs våra riktlinjer: Se till att ditt videoklipp uppfyller våra riktlinjer för verksamhetsvideor innan du publicerar det.
- Håll det kortfattat: Korta videoklipp är mer engagerande. Inget videoklipp bör överstiga tre minuter.
- Lägg i en högre växel: Visa upp olika delar av din verksamhet – kanske i form av en promenad genom din Mastersvit, ett videoklipp med en flygtur över din fantastiska golfbana eller en välkomnande videohälsning från din personal. I likhet med fotografier är det bäst att framhäva en mängd olika områden!
- Kombinera med meddelanden: Vid eventuella ändringar i din verksamhet bör du överväga att lägga upp ett videoklipp med uppdateringar, tillsammans med ett meddelande. Det kan hjälpa dig att locka resenärer.
- Fler tips: Läs vår guide om hur du skapar videoklipp med professionellt utseende och liten budget.
- 1. https://www.l2inc.com/research/video-2016
Tripadvisor-bilder: Sex vanliga frågor från hotellägare
Tripadvisor-bilder: Sex vanliga frågor från hotellägare Det kan hända att Tripadvisor-bilder visas i avsnittet Bilder tagna av resenärer för ditt Tripadvisor-objekt. Här är svaren på viktiga frågor som du kanske har om dessa bilder:
Vad är Tripadvisor-bilder?
Tripadvisor-bilder är professionella bilder enbart avsedda för Tripadvisor. Oyster, som köptes upp av Tripadvisor Media Group under senare delen av 2013, är ett företag specialiserat på att ta professionella och äkta bilder av hotell. Oysters fotografer besöker hotell och tar hundratals stillbilder och 360-graders panoramabilder utan att verksamheten behöver betala något. Dessa bilder publiceras sedan på Oyster.com och Tripadvisor.se.
Varför är det här en fantastisk möjlighet för min verksamhet?
Resenärer uppskattar bilder. De tillbringar längre tid med att titta på verksamhetssidor på Tripadvisor som har över 30 bilder och många av dem genomför inte en bokning innan de sett bilder av ett hotell, ett värdshus eller ett B&B. Oysters bilder hjälper dig att visa upp alla delar av din verksamhet. Dessa ingående, opartiska bilder kan bidra till att övertyga potentiella gäster att boka. Och förutom att de visas på Oyster och Tripadvisor kan bilderna nå ut till en större målgrupp genom Oysters mediapartner som USA Today, Fox News Travel, the Travel Channel och flera andra.
Vad händer efter att Oyster har besökt mitt hotell?
Oyster behandlar bilderna och publicerar dem på Oyster.com och Tripadvisor.se. Du kommer inte att kunna se bilderna innan de publiceras. Du kan använda bilderna på dina egna webbplatser så länge du inkluderar Oysters vattenstämpel och länkar tillbaka till webbplatsen. Oyster kan även skriva ett omdöme om din verksamhet på Oyster.com. Det här omdömet visas inte på Tripadvisor.
Varför har inte min verksamhet Tripadvisor-bilder?
Oyster kontaktar hotell direkt för att arrangera Tripadvisor-fotograferingar. Om du inte har några Tripadvisor-bilder beror det på att ingen Oyster-fotograf besökt din verksamhet än.
Det är något problem med en av Tripadvisor-bilderna för mitt objekt. Vad ska jag göra?
Rapportera problemet genom att kontakta Oyster här. Varje förfrågan får en individuell bedömning.
Kan jag ta bort en Oyster-bild från mitt Tripadvisor-objekt?
Begär att en bild tas bort genom att kontakta Oysters support här. Varje förfrågan får en individuell bedömning.
Senast uppdaterad: 2 juni 2014Bilder på Tripadvisor: Bästa tillvägagångssätt för boenden
Bilder på Tripadvisor: Bästa tillvägagångssätt för boenden Snabba bildtips har framtagits för att hjälpa hotellägare att fånga uppmärksamheten hos potentiella gäster.
Enligt en studie som genomfördes av Microsoft under 20151 genomgår den genomsnittliga, mänskliga koncentrationsförmågan en snabb försämring. Sedan 2012 har vår koncentrationsförmåga sjunkit från tolv sekunder till bara åtta – det är mindre än hos en guldfisk (som har nio sekunder). Det gör att bara tanken på att hålla kvar besökarnas uppmärksamhet på din Tripadvisor-sida verkar avskräckande. Lyckligtvis erbjuder Tripadvisors mediecenter lättanvända funktioner som kan hjälpa till.
Inte nog med att bilder fångar resenärernas uppmärksamhet och når ut till dem på ett emotionellt plan – forskning visar också att resenärer ägnar mer tid åt verksamhetssidor med minst 30 bilder. Bilder är ett viktigt sätt att berätta din historia och hjälpa besökarna att föreställa sig själva på din verksamhet. Men det räcker inte att ha en massa bilder – typen av bilder du visar har betydelse. Här följer våra tips på hur du väljer bilder som engagerar resenärerna och påverkar deras bokningsbeslut:
RÄTT: Använd bilder med professionellt utseende
Vackra bilder är ett måste. Nu för tiden finns inga ursäkter för att inte använda professionella bilder. Oroa dig inte – du behöver inte rusa iväg och anlita en fotograf. Du kan skapa professionella bilder på egen hand genom att följa våra bästa tips för att ta bättre bilder av verksamheter.
FEL: Använd stockfoton
Stockfoton är trista och saknar autenticitet. Vem som helst kan välja generiska bilder av gästrum, en lobby eller restauranglokal, men de visar inte dina kunder vem du är och vad du sysslar med. Det är inte heller vad resenärerna förväntar sig, vilket kan utmynna i dåliga omdömen om den faktiska upplevelsen inte skulle motsvara den presenterade. Dina bilder ska berätta om din verksamhets historia och kommunicera det som gör dig speciell.
RÄTT: Uppdatera dina bilder utifrån årstiden
Gästerna vill veta exakt vad de kan förvänta sig när de besöker din verksamhet – oavsett tid på året. Om det är mitt i vintern är det dags att framhäva den varma och mysiga öppna spisen i lobbyn i stället för sommarens poolbilder. Kom ihåg att ha fönstret för förhandsbokningar i åtanke när du väljer vilka bilder du ska prioritera. Om du brukar ha en lång ledtid för bokningar kan du börja lägga till bilder för den kommande säsongen för att anpassa dig efter resenärernas sökningar. Kom ihåg att göra det så enkelt som möjligt för gästerna att föreställa sig själva på din verksamhet.
FEL: Ta bort bilder från andra årstider
Även om du känner till det typiska fönstret för förhandsbokningar kan resenärer komma att söka information före eller efter den här tidsramen och vill då veta hur din verksamhet ser ut under deras resedatum. I stället för att radera sådana säsongsbetonade bilder kan du använda fliken Hantera bilder i mediecentret för att ändra ordningsföljden på bilderna. Det låter dig prioritera bilderna inom ditt aktuella bokningsfönster medan det fortfarande finns andra bilder tillgängliga för dem som bokar i sista minuten eller tidigare än vanligt.
RÄTT: Inkludera ett brett utbud av bilder
Potentiella gäster vill se allt som din verksamhet har att erbjuda, så det är viktigt att ta med en blandning av olika bilder på ditt objekt. Som Företagsfördel-prenumerant har du nytta av favoritbilder som låter dig handplocka de 30 första bilderna i din bildkarusell. Som en allmän regel bör du ta med bilder av:
- Gästrum: sovrumsområde, förvaringsutrymmen, badrum och alla unika eller högkvalitativa bekvämligheter (teknik, toalettartiklar osv.)
- Vyer eller utomhusplatser: byggnadens exteriör, pool, trädgårdar, takterrass, utsikten från din restaurang eller dina sovrum osv.
- Gemensamma utrymmen eller bekvämligheter inomhus: matsal, lobby, reception, transporter
FEL: Ta med varje bild från din senaste fotosession
Du fick nyligen tillbaka bilderna från din senaste fotosession och de är underbara – utmärkt! Men kom ihåg, även om resenärer uppskattar bilder så kan det bli för mycket av det goda. Ingen vill se tio olika bilder av din exteriör eller lobbybar med något varierande belysning. Innan du lägger upp ska du därför begränsa listan för att säkerställa att varje bild visar något unikt. Tripadvisor låter dig också sortera bilderna i album som t.ex. Hotell och Bekvämligheter, Restauranger, Pool & Strand och Rum/Svit. Som Företagsfördel-prenumerant kan du välja omslagsbilder för de här albumen i mediecentret.
RÄTT: Lägg upp bilder på olika rum – men ta alltid med ditt standardrum
Rumsbilder hjälper inte bara potentiella gäster att avgöra om de vill stanna på din verksamhet, utan de kan också användas för att sälja in dyrare rum. Locka potentiella gäster genom att inkludera bilder från alla dina rumstyper – kom ihåg att märka dem korrekt så att gästerna får en sann bild av hur de kommer att bo.
FEL: Publicera endast de grundläggande erbjudandena från din verksamhet
Även om det är ett grundkrav att visa bilder på dina vanliga bekvämligheter betyder det inte att du ska avstå från att även lägga till några roliga bilder. Ta med det viktigaste, men glöm inte att lyfta fram de unika egenskaperna hos din verksamhet. Har du en svit med oslagbar utsikt? Kom ihåg att visa upp den. Använder du ett speciellt lokalt kaffemärke, har du en ”Instagram-vänlig” vägg eller lyxigt sänglinne? Fokusera på dessa finesser med foton i närbild – och glöm inte bildtexterna – på det här sättet kommer gästerna att uppleva att de får en intim och äkta inblick i din verksamhet.
RÄTT: Blanda olika stilar och format på dina bilder
På samma sätt som du bör skifta mellan de bildtyper du visar, är det lika viktigt att blanda stilen på de här bilderna. I stället för att bara inkludera ett klassiskt foto av din hotellobby ska du ta med närbilder av höjdpunkter som receptionsdisken, en panoramautsikt eller ett vidvinkelobjektiv, eller din lobby när den är fylld med gäster. Genom att införliva olika vinklar och bilder låter du gästerna känna sig som om de upptäcker utrymmet på egen hand. Som Företagsfördel-prenumerant kan du också använda verktygen i mediecentret så som Storyboard och verksamhetsvideor för att fånga resenärernas uppmärksamhet och ge nytt liv åt din verksamhet.
FEL: Var överdrivet ”konstnärlig” med dina bilder
Även om det är viktigt att ändra stil och vinklar på sina bilder får det inte gå för långt. Besökare måste snabbt kunna förstå vad de tittar på. Undvik fisheye-foton eller förvrängda bilder som kan verka förvirrande. Det sista du vill är att göra resenärerna förvirrade, eller ännu värre, få dem att tro att du försöker dölja något.
Till sist, kom ihåg att ovanstående mer är avsett som en guide än som strikta regler som alla verksamheter måste följa. Du ska därför följa de här tipsen och införliva dem i din visuella strategi på nätet. Men du ska inte oroa dig om du råkar bryta mot några av dem. Trots allt är varje verksamhet unik, så gör det som passar bäst för dig och som berättar din autentiska historia.
Är du redo att ladda upp och hantera dina verksamhetsbilder? Logga in på hanteringscentret för att komma igång.
- 1. http://time.com/3858309/attention-spans-goldfish/
Så skapar du en bra reklamvideo för din verksamhet
Så skapar du en bra reklamvideo för din verksamhet Videor är ett bra sätt att visa potentiella gäster allt som din verksamhet har att erbjuda. Utifrån samtal med ägare som har skapat egna videofilmer har vi sammanställt några tips som hjälper dig att skapa professionella videoklipp och att lyfta fram de bästa delarna av din verksamhet.
Hur börjar jag?
Innan du börjar filma bör du bestämma vilka delar av din verksamhet som du vill lyfta fram. Fundera på vad som skiljer dig från konkurrenterna och skapa ett videoklipp som fokuserar på dessa delar.
Att använda bildmanus eller att rita upp de scener du tänker dig ska ingå i en serie är ett bra sätt att visualisera innehållet innan du tar fram kameran. Det kan även vara bra att göra ett utkast och sedan finjustera idéerna och utförandet. Små, diskreta förbättringar och lite övning kan förbättra slutprodukten avsevärt.
Vad behöver jag?
Kamera
Utrustningen, och framför allt kameran, är förmodligen det som är mest avgörande för hur kvaliteten på videoklippet kommer att bli. Det finns enkelt uttryckt två typer av kameror: vanliga videokameror och digitalkameror/mobiltelefoner. Om du vill göra en reklamvideo som ser professionell ut är det bäst att använda en vanlig videokamera.
Stativ
Vi rekommenderar att du använder ett stativ när du filmar. Något så enkelt som ett stativ kan utgöra skillnaden mellan vad som i slutändan uppfattas som ett amatörmässigt videoklipp och ett professionellt videoklipp. Även ett billigt stativ kan göra stor skillnad. Så länge det förhindrar att kameran skakar kommer det att göra slutprodukten mycket bättre.
Ljud
Du måste bestämma om videoklippet ska ha bakgrundsmusik eller om någon ska prata direkt till kameran. Tänk på att människor från andra länder kommer att titta på videoklippet och att de kanske inte förstår det språk som talas på filmen.
Om du bestämmer dig för att ha en talarröst kan det vara värt att investera i en mikrofon. Många videokameror har en rundupptagande mikrofon som tar upp allt ljud i närheten. Ofta kan de dock även ta upp andra, oönskade ljud som blåst. Om du istället använder en extern mikrofon som du kopplar till videokameran får du bättre kontroll över vilka ljud som spelas in och över ljudkvaliteten.
Hur får jag videoklippet att se så professionellt ut som möjligt?
Ljussättning
En av de viktigaste faktorerna när man spelar in film är ljuset och vilken riktning det kommer från. Ta en ordentlig titt på omgivningen och se till att du har tillräckligt med ljus innan du trycker på inspelningsknappen.
Att filma inomhus ger dig mer kontroll över omgivningarna, men du måste ha tillräckligt med ljus. Om det behövs kan du förbättra förutsättningarna med hjälp av extra, balanserat ljus som ser naturligt ut och på så sätt undvika skuggor. Det bästa du kan göra är att provfilma och justera vid behov. Tittarna ska inte kunna se att du har använt extra belysning.
I allmänhet är det lättare att filma utomhus. Ta en titt i kameran och se till att solen inte tar överhanden utan att den snarare framhäver det du vill filma. Tidpunkten på dagen kan också spela en stor roll för kvaliteten på och stämningen i videoklippet. Det finns en term inom fotografi som kallas "den gyllene timmen". Det som avses är den första och sista timmen med solsken under dagen, då förhållandena är särskilt bra för fotografering eftersom ljuset ger ett fördelaktigt, stilla skimmer.
Håll kameran stilla
Försök att hålla kameran stilla när du filmar. Om det inte finns en uppenbar anledning att flytta kameran är det bättre att hålla den stilla och låta det som sker framför kameran röra sig. Att panorera eller vinkla kameran horisontellt kan fungera, men undvik att flytta kameran mer än nödvändigt (ett stativ kan vara till stor hjälp). Försök att undvika plötsliga eller ryckiga kamerarörelser. Undvik också att gå medan du filmar. Då blir resultatet sällan bra.
Hur redigerar jag videoklippet?
Specialeffekter och övergångar
Om råmaterialet är bra krävs det sällan några särskilda specialeffekter. Övergångar som upptoning, övertoning eller panorering kan vara ett bra sätt att foga samman två klipp, men använd sådana effekter med omdöme. Överdriv inte. För många övergångar kan försämra kvaliteten på en reklamvideo som är bra i övrigt. Den enklaste metoden är oftast den bästa och ger för det mesta även det mest professionella resultatet.
Bakgrundsmusik
När du väljer musik till videoklippet bör du tänka på vilket budskap du vill förmedla. Om du använder musiken på rätt sätt kan den förstärka innehållet i videoklippet och vara väldigt effektfull. Testa med olika låtar tills du hittar rätt.
Ta hänsyn till målgruppen och platsen. Om du vill förmedla avkoppling, lugn och ro bör du välja musik som speglar den stämningen. Om målgruppen är yngre och är ute efter en plats att mötas på kan du välja livligare musik.
Samla in feedback
När du har redigerat videoklippet och har en färdig produkt föreslår vi att du visar den för dina kollegor. Lyssna på deras synpunkter och fundera över eventuella ändringar som de föreslår. När du har jobbat ett tag med videoklippet kan det hända att du kommer till en punkt där det är svårt att vara objektiv. Då kan det vara bra med synpunkter från andra.
Programvara och webbaserad handledning
Många videokameror och bärbara datorer levereras med olika typer av videoredigeringsprogram som bör räcka för dina behov. På vissa datorer finns det även förinstallerade videoredigeringsprogram. Om du till exempel har en Mac så har du förmodligen iMovie. Om du behöver köpa programvara kan du söka på internet eller gå till en elektronikaffär.
Om du behöver fler anvisningar om hur du skapar reklamvideoklipp så finns det handledning att få på internet. Tänk på att ange både namnet på programvaran och din fråga när du söker på internet. Olika program kan ge liknande resultat, men tillvägagångssätten skiljer sig oftast mellan olika program.
Hur lägger jag upp videon på Tripadvisor?
Kodning
Videoklipp på Tripadvisor visas i Flash med en upplösning på 320 x 240. Oavsett hur innehållet är kodat innan du lägger upp det kommer vi att koda om det så att det uppfyller våra krav. Tänk på att ett videoklipp måste vara:
- mindre än 100 MB i storlek
- högst 10 minuter långt
- i något av formaten AVI, QuickTime, Windows Media eller MPEG4
- familjevänligt
Överföring
Om du vill lägga upp ett videoklipp på Tripadvisor gör du så här:
- Logga in på Tripadvisors hanteringscenter (detta måste för närvarande göras genom våra engelskspråkiga webbplatser, så logga in där för att ladda upp videoklippen)
- Välj ”Manage your Tripadvisor page” och därefter ”Add/update videos”
- Följ anvisningarna på skärmen. Ge videoklippet ett namn och en beskrivning och bekräfta verksamhetens namn genom att klicka på ”Yes”. Klicka sedan på ”Choose File” för att välja videoklipp, kryssa i rutan för att bekräfta att du har tillåtelse att lägga upp det, och klicka därefter på ”Upload my video” för att skicka.
- Om videoklippet uppfyller riktlinjerna för formatering och är familjevänligt kommer det att visas på internet inom 5 dagar.
Har du några frågor?
Om du har frågor om video skickar du ett e-postmeddelande till video-support@tripadvisor.com.
Senast uppdaterad: 26 juli 2013
Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide
Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide Ta kontrollen över ditt rykte online. Utöka din verksamhet på världens största resesida. Du kan göra allt detta när du registrerar dig för Tripadvisors hanteringscenter.
I hanteringscentret finns allt som rör ditt Tripadvisor-objekt. Från att uppdatera grundläggande företagsinformation till att publicera bilder och se analyser – du kan göra allt det här i hanteringscentret. Alla registrerade och verifierade ägare har tillgång till hanteringscentret. Gå till www.tripadvisor.se/Owners för att logga in. Om du har kopplingar till fler än en verksamhet väljer du den verksamhet du vill visa eller uppdatera från listan.
Intro till hanteringscentretHär är en kort lista över de fem viktigaste funktioner som du hittar i Tripadvisors hanteringscenter genom att navigera i den översta menyn. Läs mer nedan för att få en översikt över startsidan och en guide till vanliga uppgifter i hanteringscentret.
- Hantera objekt: Lägg till bilder, hantera objektsinformation, uppdatera bekvämligheter och mer därtill via fliken Hantera objekt.
- Generera bokningar: Om tillämpligt hittar representanter för boenden länkar till hantering av Företagsfördel och sponsrade placeringar på fliken Generera bokningar.
- Marknadsföringsverktyg: Fånga uppmärksamheten hos potentiella gäster med marknadsföringsverktyg, utmärkelser, widgetar och fönsterdekaler på fliken Marknadsföringsverktyg.
- Omdömen: Svara på omdömen, rapportera ett omdöme och svara på frågor från resenärer på fliken Omdömen.
- Hjälp och inställningar: Få svar på alla dina frågor. Få tillgång till fakturering och betalningar, uppdatera e-postinställningar och hantera användaråtkomst. Ägarforumet och hjälpcentret är också tillgängliga på fliken Hjälp och inställningar.
Ändra ditt företags plats på Tripadvisor
Ändra ditt företags plats på Tripadvisor När och hur du uppdaterar ditt företags plats på Tripadvisor.
För att ge resenärer den mest korrekta informationen strävar Tripadvisor efter att lista alla boenden, restauranger och sevärdheter på deras faktiska geografiska plats. Det innebär att objekt inte kan flyttas till en annan stad/ort än där de är belägna. Men om ditt företag visas felaktigt kan du uppdatera adressen och platsen genom att följa de här stegen:
- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Hantera objekt högst upp på sidan klickar du på Namn och beskrivning
- Välj fliken Plats i menyn till vänster
- Uppdatera din gatuadress och ditt postnummer och klicka på Skicka.Observera att om din stad/ort eller delstat/provins är felaktig måste du följa instruktionerna längre ner.
- Du kan också lägga till en lokal språkversion av din gatuadress om det är tillämpligt.
- Klicka sedan på Verifiera kartnål och dra och släpp nålen på rätt plats – vi föreslår huvudentrén eller parkeringsplatsen. Klicka på Bekräfta så uppdateras din plats på webbplatsen inom 24 timmar.
Om du tror att ditt företag visas på fel plats och att staden/orten/delstaten/provinsen är felaktig kan du informera Tripadvisors objektsteam genom att följa de här stegen:
- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Hantera objekt högst upp på sidan klickar du på Namn och beskrivning
- Välj fliken Plats i menyn till vänster
- Klicka på länken Fel plats bredvid fältet stad/ort, delstat/provins/region
- Fyll sedan i formuläret med dina kommentarer och skicka in
Inkludering i större turismregioner
Om ditt företag är beläget i en liten ort eller by som officiellt anses vara en del av ett mer välkänt turistresmål kan vi be företagsägare att tillhandahålla en företagslicens som utfärdats av den lokala regeringen som stöder denna relation. Om företagslicensen från den lokala regeringen eller den officiella turistorganisationen tydligt visar att företag i din ort/by anses vara en del av ett större område är det möjligt att dessa företag kan visas tillsammans med företagen på det mer kända resmålet. The Wine Country Inn ligger till exempel i St. Helena i Kalifornien i USA. Men det är även registrerat i regionen Napa Valley – ett område som är välkänt för sin vinturism.
För att begära att din stad/ort ska ingå i en större, mer välkänd turismregion eller kommun följer du stegen ovan och anger namnet på den region eller kommun där du vill att din stad/ort ska placeras i formulärets kommentarsavsnitt.
Observera: vi godtar inte postnummer eller postadresser som platsbevis, och närhet till en större stad eller turismregion garanterar inte heller att ditt företag inkluderas i området. Dokumentation som bankutdrag, kvitton, försäkringsutdrag, mat- eller spritlicenser, bygglov eller räkningar godtas inte.
Hur lång tid tar det här?
Platsändringar av en verksamhet kräver att en medlem av Tripadvisors objektsteam genomför en undersökning. Den personen kontrollerar alla platsbevis som du skickar in men kan inte garantera att alla begärda ändringar godkänns. Den här processen kan ta ett tag, upp emot åtminstone 15 arbetsdagar. Skicka inte in samma begäran mer än en gång. Det här gör att din ursprungliga begäran försenas och att tidsperioden på 15 dagar börjar om igen.
Senast uppdaterad: 18 februari 2021Så här ändrar du din företagskategori på Tripadvisor
Så här ändrar du din företagskategori på Tripadvisor Stegvisa instruktioner om hur du uppdaterar företagskategori eller företagstyp på Tripadvisor.
Verksamhetsägare som vill uppdatera sin företagstyp på Tripadvisor kan skicka in en begäran i hanteringscentret.
Boenden
Innan du skickar in en begäran om ändring av kategori ska du bekräfta att ditt boende följer riktlinjerna för boendekategorin. När du har bekräftat det gör du följande för att skicka en ändringsbegäran:
- Logga in på hanteringscentret
- Under Hjälp och inställningar i menyn högst upp klickar du på Kontakta Tripadvisor
- I avsnittet Beskriv problemet klickar du sedan på Uppdatera företagsinformation
- Välj Begär ändring av boendetyp och fyll i det korta formuläret. Se till att du förser oss med de länkar eller den licensinformation vi behöver för att kontrollera din begärda kategoriändring
- Klicka på Skicka
Restauranger
Restauranger kan ändra sin(a) typ(er) av kök, t.ex. byte från ett stekhus till ett pizzaställe, genom att följa de här stegen:
- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Kök och bekvämligheter högst upp på sidan klickar du på Hantera objekt
- Uppdatera alla nödvändiga avsnitt
- Klicka på Skicka
Om du vill ändra din verksamhetskategori, t.ex. byta från en Kaffe och te-verksamhet till en restaurang, måste du skicka ett ärende till vårt supportteam för ägare. Följ de här stegen för att skicka in en begäran om ändring av verksamhet:
- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Hjälp och inställningar högst upp på sidan klickar du på Kontakta Tripadvisor
- I avsnittet Beskriv problemet klickar du sedan på Uppdatera företagsinformation
- Välj Rapportera ändring av varumärket och fyll i det korta formuläret. Se till att du förser oss med de länkar eller den licensinformation vi behöver för att kontrollera din begärda kategoriändring
- Klicka på Skicka
Sevärdheter
Sevärdheter kan begära en ändring av sin objektsinformation eller sin(a) objektstyp(er), till exempel byta från ett cykelrundtursföretag till ett företag för båtuthyrning, genom att följa de här stegen:
- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Hantera objekt högst upp på sidan klickar du på Namn och beskrivning
- I avsnittet Information om sevärdhet till vänster uppdaterar du alla nödvändiga delar
- Klicka på Skicka
Hur lång tid tar det här?
En ändring av din objektsinformation måste undersökas av en medlem ur Tripadvisors objektsteam. Den här processen tar åtminstone 15 arbetsdagar. Skicka inte in samma begäran flera gånger. Det här gör att din ursprungliga begäran försenas och att tidsperioden på 15 dagar börjar om igen.
Senast uppdaterad: 11 oktober 2016Ska du lämna en verksamhet? Uppdatera registreringar på Tripadvisor
Ska du lämna en verksamhet? Uppdatera registreringar på Tripadvisor Ta reda på hur du tar bort användare från din verksamhets Tripadvisor-objekt med verktyget Hantera användaråtkomst.
Turismbranschen förändras ständigt. Alla dessa förändringar betyder att nya möjligheter uppstår och att människor går vidare i livet. Här är några frågor som vi ofta får i samband med sådana bemanningsförändringar samt svar på varje fråga:
”Jag ska lämna den här verksamheten och behöver därför inte längre ha tillgång till detta objekt på Tripadvisor. Hur gör jag för att inaktivera det?”
I det här fallet kan du inaktivera din egen registrering på Tripadvisor med verktyget Hantera användaråtkomst:
- Logga in på hanteringscentret
- Under fliken Hjälp och inställningar i översta menyn väljer du Hantera användaråtkomst
- Klicka på redigeringsikonen i rutan och sedan på Redigera användare.
- Klicka därefter på Redigera användare och Ta bort användare.
- Innan du tar bort dig själv som användare får du ett varningsmeddelande. Kom ihåg att du inte längre har tillgång till ditt verksamhetsobjekt och hanteringscentret när du tagit bort ditt konto.
”Jag hanterar flera olika verksamheter på Tripadvisor, men ska lämna en av dem. Hur gör jag för att inaktivera min registrering för verksamheten?”
Om du vill inaktivera åtkomsten för en verksamhet i din portfölj följer du stegen ovan i verksamhetens hanteringscenter.
”En av mina medarbetare har slutat – hur gör jag för att avregistrera henne/honom från mitt företag?”
Det är enkelt att ta bort en registrering från ditt företag. Så här gör du:
- Logga in på hanteringscentret
- Under fliken Hjälp och inställningar i översta menyn väljer du Hantera användaråtkomst
- Klicka på redigeringsikonen i rutan för medarbetaren och sedan på Redigera användare
- Klicka därefter på Redigera användare och Ta bort användare
”Hur kan jag se till att ingen utomstående registrerar sig för min verksamhet?”
När du har registrerat dig i verksamhetens hanteringscenter får du en e-postavisering när någon ny registrerar sig. Var uppmärksam på de här meddelandena. Om du inte känner till namnet på och företagsanknytningen för den person som registrerat sig följer du bara stegen ovan för att ta bort användaren.
”Hur lång tid tar det innan registreringen inaktiveras?”
När du tar bort eller ändrar en användares anknytning till ditt företag genomförs ändringen omedelbart.
Senast uppdaterad: 21 juli 2014Ryktesspecialisten hos Tripadvisor: Den kompletta vägledningen
Ryktesspecialisten hos Tripadvisor: Den kompletta vägledningenÄr du redo att bygga upp resenärernas förtroende för att boka hos dig? Letar du efter metoder att påverka ditt betyg och din rankning på och utanför Tripadvisor? Läs vidare för mer information om vad Ryktesspecialisten kan göra för din boendeverksamhet.
Ett gott rykte är hörnstenen i alla turistverksamheter. 94 % av resenärerna säger att det utgör en viktig beslutsfaktor när de väljer var de ska bo … och 77 % är mer benägna att boka ett boende med personligt anpassade omdömessvar.1
Omdömen har också blivit ännu viktigare eftersom resenärer vill veta hur förhållandena är på ditt boende just nu.
Du har inte råd att försumma ditt rykte, men att hantera det kan verkligen vara en svår uppgift. Därför utvecklade vi Ryktesspecialisten – för att hjälpa dig att enkelt bygga upp resenärernas förtroende för din verksamhet, motivera gästerna att boka hos dig och öka din synlighet på Tripadvisor. För mer information om hur du kan lägga till Ryktesspecialisten i ditt Tripadvisor-objekt kan du klicka här.
Har du redan registrerat dig? Läs vidare för bästa tillvägagångssätt om hur du till fullo kan utnyttja potentialen hos Ryktesspecialisten hos Tripadvisor för din verksamhet!
Steg 1: Kom igång
När Ryktesspecialisten har aktiverats för din verksamhet får alla registrerade och verifierade ägare av ditt Tripadvisor-objekt åtkomst till det. För att komma igång:
- Logga in på ditt konto på tripadvisor.se/Owners
- Välj ditt boende i listan för åtkomst till dess Hanteringscenter
- Navigera till fliken Omdömen för att se Ryktesspecialisten med alla verktyg
Obs! Det är möjligt att vi måste bekräfta din åtkomst till din verksamhet på Tripadvisor på nytt. I så fall ska du kontakta Kundsupport för att fortsätta verifieringsprocessen. Det gör du på Ägarsupport. Där lägger du till ditt namn och boende, väljer Uppdatera åtkomsten till hanteringscentret och sedan Inaktivera åtkomst för en person som registrerar sig. Använd sedan textrutan för att begära en verifiering.
Steg 2: Aktivera omdömesinsamling i premiumklass
Ryktesspecialisten gör jobbet åt dig när det gäller att samla in nya omdömen. För att komma igång behöver du bara aktivera dina leverantörer. Om du vill kan du därefter anpassa dina begäranden om omdömen och lägga till privata undersökningar....Tripadvisors popularitetsrankning: Viktiga faktorer och hur du kan bli bättre
Tripadvisors popularitetsrankning: Viktiga faktorer och hur du kan bli bättre Läs mer om popularitetsrankningen på Tripadvisor och få tips för att förbättra ditt företags resultat. Din popularitetsrankning på Tripadvisor baseras på användarnas omdömen och återspeglar hur du ligger till gentemot andra företag i närheten. Din popularitetsrankning är viktig eftersom ju närmare du är till toppen, desto troligare är det att användare kommer att se din verksamhet när de söker i ditt område. Det här är de tre huvudsakliga faktorerna som påverkar din popularitetsrankning och sätten på vilka du kan bli bättre: Omdömenas kvalitet Ett högre totalbetyg har en positiv inverkan på din popularitetsrankning. Förbered gästerna på vad de kan förvänta sig genom att se till att all information om företaget är uppdaterad och att bilderna inte är missvisande. Uppfyll eller överträffa sedan förväntningarna under vistelsen, så kommer de positiva omdömena att strömma in! Omdömenas kvantitet...
Allt du behöver veta om Tripadvisors popularitetsrankning
Allt du behöver veta om Tripadvisors popularitetsrankning Lär dig allt om algoritmen för popularitetsrankningen på Tripadvisor, däribland hur den används för att ranka boenden, sevärdheter och restauranger och hur den utvecklas över tid. Så fungerar popularitetsrankningen Popularitetsrankningen baseras på kvaliteten på, aktualiteten hos och antalet omdömen som ett företag får från användarna – och enhetligheten hos omdömena över tid. Kvalitet De totalbetyg som användarna ger som en del av sina omdömen används för att ranka kvaliteten på upplevelsen hos samtliga företag. Ett företag med fler femmor i betyg rankas högre än ett företag med lägre enskilda betyg om de är lika vad gäller allt annat. Aktualitet...
Allt om ditt totalbetyg på Tripadvisor
Allt om ditt totalbetyg på Tripadvisor Så här avgörs ditt totalbetyg och så här kan du förbättra det och mer därtill.
De flesta kunderna säger att totalbetyget på Tripadvisor är viktigt när de väljer ett boende, en restaurang eller en sevärdhet. 83 % anser faktiskt att det är avgörande när de väljer boende, 70 % när de väljer restaurang, och 58 % när de bestämmer sig för vilka sevärdheter de ska besöka.1
Det är tydligt att ditt Tripadvisor-betyg är viktigt för potentiella kunder – och för din lönsamhet. Följande är däremot inte lika tydligt: Vad är ett totalbetyg på Tripadvisor? För att hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av din närvaro på Tripadvisor får du här några svar på vanliga frågor som vi får om totalbetyg på Tripadvisor.
Vad är ett totalbetyg på Tripadvisor?
Ditt totalbetyg på Tripadvisor är en summering av dina betyg från gäster som har skrivit omdömen om dig. Med andra ord kan du tänka att det är svaret på frågan ”Vad är gästernas helhetsintryck av min verksamhet?”
Ditt totalbetyg visas på en skala från 1 till 5, där 3 är medelmåttigt och 5 är utmärkt. När potentiella kunder sedan letar och bokar på Tripadvisor kan de via sökresultat och på din sida få en snabb överblick av den feedback du har fått.
Hur bestäms mitt totalbetyg?
När gäster skickar in ett skriftligt omdöme kan de också betygsätta ditt företag baserat på det helhetsintryck de fick. Ditt totalbetyg avgörs utifrån dessa helhetsbetyg.
Vad kan jag göra för att höja mitt totalbetyg?
Det finns några saker du kan göra för att höja ditt Tripadvisor-betyg. Först och främst, använd de synpunkter du får i omdömena för att förbättra upplevelsen för gästerna. Det kan innebära att du renoverar hotellets pool, utökar restaurangens meny eller vidareutbildar personalen på din sevärdhet. Ju trevligare en gäst har det hos dig, desto bättre betyg kan du få när hon eller han skriver ett omdöme.
Och det leder oss till det andra sättet du kan höja ditt totalbetyg: Samla in fler omdömen. Genom att samla in fler omdömen kan du öka den möjlighet du har att förbättra ditt helhetsbetyg på Tripadvisor. Ett enkelt sätt att samla in fler Tripadvisor-omdömen på är Expresspost för omdömen – det är kostnadsfritt och du kan skicka förfrågningar om omdömen till flera kunder som nyligen varit hos dig samtidigt.
Är mitt totalbetyg relaterat till min popularitetsrankning på Tripadvisor?
Ditt totalbetyg spelar en nyckelroll i din popularitetsrankning på Tripadvisor, vilken avgör hur populär du är jämfört med andra företag i ditt område. De tre huvudfaktorerna som avgör din popularitetsrankning på Tripadvisor är:
- Kvaliteten: Vad du har för totalbetyg (eftersom kunskapen hos den stora massan hjälper till att guida resenärer)
- Kvantitet: Hur många omdömen du har (eftersom fler synpunkter ger en mer komplett bild)
- Aktualitet: Hur nya dina omdömen är (eftersom färska synpunkter är mer användbara för resenärerna)
Läs vår guide ”Allt du behöver veta om Tripadvisors algoritm för popularitetsrankningen”.
Hur marknadsför jag mitt totalbetyg på Tripadvisor?
Att hänvisa till ditt totalbetyg är ett jättebra sätt att marknadsföra din verksamhet på. För vem skulle inte vilja ha rekommendationer från andra resenärer från hela världen?
Och att marknadsföra ditt goda rykte är på Tripadvisor är ett lika enkelt som det är viktigt. Du kan kostnadsfritt lägga till en anpassad Tripadvisor-widget på din webbplats. Genom att bara kopiera och klistra in en liten kod kan du visa upp ditt totalbetyg, de senaste omdömena och mer därtill direkt på din webbplats. Det är ett starkt förtroendebevis som påverkar potentiella kunder att välja dig.
Endast boenden: Hur skiljer sig mitt totalbetyg från min stjärnklassificering?
Stjärnklassificeringen fastställs av en tredje part baserat på ditt boendes tillgängliga anläggningar, din personal och dina bekvämligheter. Totalbetyget bestäms däremot av resenärer och baseras på deras synpunkter om hur de upplevde ditt boende. Båda betygen kan ge resenärer olika ingångar till vad de kan förvänta sig, men det är bara totalbetyget som baseras på värdefulla synpunkter från Tripadvisor-resenärer. Tänk på att stjärnklassificeringar är specifika för hotell, vilket innebär att de inte används för restauranger och sevärdheter på Tripadvisor.
- 1. Källa: En oberoende PhoCusWright-studie med 14 991 deltagare från hela världen som genomförts för Tripadvisor. April 2015.
Tre insidertips som kan förbättra Tripadvisors prestanda
Tre insidertips som kan förbättra Tripadvisors prestanda Direkt från våra experter: Så här förbättrar du din verksamhets prestanda på Tripadvisor, vilket påverkar dina direktbokningar, ditt rykte online med mera.
Det finns så många råd om Tripadvisor att du ibland kanske stöter på information eller tips som är felaktiga eller till och med går emot Tripadvisors riktlinjer. Hur användare får ut så mycket som möjligt av Tripadvisor är ett vida diskuterat ämne och vi vill se till att du får rätt information så att du kan få ut så mycket som möjligt av ditt företags närvaro på världens största resesajt1.
Därför presenterar vi tre steg som kan förbättra ditt resultat på Tripadvisor, direkt från teamet här på Tripadvisor.
Först vill vi reda ut några oklarheter kring terminologin. Ditt ”Tripadvisor-betyg” och din ”Tripadvisor-rankning” är två olika saker. Så här fungerar det:
- Resenärer betygsätter och skriver omdömen om din verksamhet beroende på deras upplevelser hos dig.
- Baserat på dessa omdömen får din verksamhet ett genomsnittligt Tripadvisor-betyg där 5 är det högsta.
- Ditt Tripadvisor-betyg spelar sedan in på din verksamhets genomsnittliga Tripadvisor-rankning bland andra verksamheter i ditt område. Rankningen på Tripadvisor kallas även för Popularitetsindex.
- Ju bättre betyg du har, och ju fler aktuella omdömen du har, desto högre rankning kan din verksamhet få på Tripadvisor.
Nu går vi vidare med tipsen på hur du kan förbättra din rankning på Tripadvisor.
Fokusera på tjänster offline för att få resultat online
Vill du få fler omdömen och högre betyg baserat på dessa omdömen? Lägg vikt vid att tillhandahålla en mycket positiv upplevelse för besökarna. Vad du gör och inte gör under en gästs vistelse avgör hur gästen upplever verksamheten och detta påverkar omdömet. Från incheckning till utcheckning och hela tiden däremellan ska du vara så välkomnande och lyhörd som du bara kan.
Det underlättar om du läser dina omdömen om verksamheten på Tripadvisor. Vilka är de bra aspekterna som dyker upp i positiva omdömen? Använd dem som exempel på vad du gör rätt för att skapa en bra gästupplevelse och kom sedan på sätt du kan göra dem ännu bättre på. Om det verkar för krävande kan du fokusera på en sak som du kan göra för att sticka ut bland konkurrenterna och skapa en upplevelse som du själv skulle uppskatta om du var resenär. Du kanske inte har resurser eller budget för att göra allt du vill på en gång, men du kan börja genom att vidta åtgärder redan nu. Var dig själv och var målmedveten så kommer både gästerna och deras omdömen att komma till dig.
Välkomna och svara på negativa omdömen
En del verksamheter vill ignorera eller dölja negativa omdömen. Det finns två anledningar till varför du bör göra motsatsen. Den första är att när du skriver svar från företaget på negativa (och positiva) omdömen visar du potentiella gäster att du värdesätter feedback och att du vill skapa en så bra upplevelse som möjligt för gästerna.
Enligt en undersökning från PhoCusWright är det inom just rykteshantering online som de flesta hotellägare kommer att öka sina investeringar under 20162. Att svara på omdömen påverkar inte din rankning på Tripadvisor direkt, men de kan leda till fler bokningar och fler potentiella omdömen.
Den andra anledningen till att välkomna negativa omdömen är för att gästernas feedback gör att du kan förbättra din verksamhet. Du kanske är så inne i de dagliga rutinerna att du missar något som en ny gäst upptäcker direkt. Varje omdöme ger en inblick i hur gästerna upplever din verksamhet. Var en gästs rum inte städat ordentligt? Ta upp det med städpersonalen och ge dem ytterligare utbildning om det behövs. Genom hänsyn, kommunikation och åtgärder kan du omvandla gästers feedback till bättre upplevelser för alla framtida gäster, vilket kan ha ett stort inflytande på dina betyg på Tripadvisor och därmed din Tripadvisor-rankning.
Erbjud INTE förmåner i utbyte mot omdömen
Om du erbjuder förmåner, såsom presentkort eller uppgraderingar, i utbyte mot omdömen bryter du mot Tripadvisors regler eftersom särskild behandling eller rabatter kan förhindra att gäster skriver ärliga och korrekta omdömen. Omdömen som har skrivits i utbyte mot förmåner tas bort så att de inte påverkar din Tripadvisor-rankning. Andra åtgärder kan även vidtas mot din verksamhet och rankning. Det är viktigt att känna till att företag som erbjuder förmåner i utbyte mot omdömen inte kan få några Tripadvisor-utmärkelser, såsom Travellers’ Choice eller Certificate of Excellence.
Använd istället en av marknadsföringsresurserna som Tripadvisor erbjuder företagsägare så att de kan få fler omdömen, såsom verktyget Expresspost för omdömen som gör att du kan skicka e-post till gäster som nyligen har besökt hotellet och be dem att skriva omdömen. På bara några minuter kan du skapa och skicka ett anpassat och professionellt e-postmeddelande till upp till 1 000 gäster som nyligen har besökt din verksamhet (maxantal kan tillämpas). Hotellpersonal har även berättat för oss att det hjälper att skapa en relation med gästerna under vistelsen. Anordna en mingelfest för gästerna och en del av personalen eller se till att fråga alla gäster hur de har det och om du kan hjälpa till med något. Denna kontakt gör stort intryck på resenärerna, till och med när de har kommit hem och ska dela med sig av sina erfarenheter och åsikter.
Om du följer dessa tre steg har du en god grund till att förbättra ditt betyg och din rankning på Tripadvisor. Dessa tips har fungerat för många av de 5,3 miljoner boenden, restauranger och sevärdheter som finns på Tripadvisor, och de kan även hjälpa dig.
Och kom ihåg att om du vill ha råd eller tips om hur du lyckas på TripAdvisor så är det alltid bäst att vända sig till källan – Tripadvisor Insights – för att få de senaste insidertipsen, nyheterna och branschtrenderna.
- 1. Källa: comScore Media Metrix för Tripadvisor-webbplatser världen över, juli 2015
- 2. Källa: TripBarometer 2015