Hantera ditt företag på Tripadvisor

Det första steget är att utnyttja Tripadvisors kostnadsfria verktyg.

Hantera ditt företag på Tripadvisor

Visa ditt företag på Tripadvisor

Visa ditt företag på Tripadvisor

Så här registrerar du ett objekt och börjar samla in omdömen på Tripadvisor

 

Tripadvisor är världens största resesida och används varje månad av miljontals resenärer som söker efter och planerar sina perfekta resor. Alla boenden, restauranger och sevärdheter kan registreras kostnadsfritt på Tripadvisor!  Genom att synas på Tripadvisor ökar du företagets exponering mot en bred och kvalificerad publik och får samtidigt tillgång till ett flertal kostnadsfria marknadsföringsverktyg. Det är enkelt att registrera ett objekt – sätt igång!

Hur kan företag registrera sig?

Det finns två sätt: En representant från företaget kan registrera ett objekt eller så kan en Tripadvisor-användare påbörja ett nytt objekt genom att skriva ett omdöme om verksamheten.

Gå till https://www.tripadvisor.se/Owners innan du registrerar ett objekt för att se om en resenär redan har lagt till ditt företag på Tripadvisor. Skriv in namnet på ditt företag i rutan. Om det visas i rullgardinsmenyn har en resenär redan påbörjat ett objekt. Välj företag i rullgardinsmenyn och klicka sedan på knappen Hantera ditt företag för att bekräfta att du är knuten till verksamheten.

Om ditt företag redan finns som objekt kan du registrera det som ditt eget istället för att skapa ett nytt. Tripadvisor tillåter bara ett objekt per verksamhet. Mer information om hur du kan göra anspråk på ett objekt och få tillgång till hanteringscentret, där kan du hantera ditt Tripadvisor-objekt och dina omdömen, finns i snabbstartsguiden.

Begär ett objekt

Om ditt företag inte är registrerat på Tripadvisor än finns det inga matchningar i sökresultatet i rullgardinsmenyn. Skulle det vara så klickar du på länken Registrera ett företag nu under sökfältet. Det tar dig till en sida där kan du registrera ett objekt för din verksamhet.

Du måste fylla i ett antal olika typer av uppgifter om företaget för att komma igång. Tripadvisors redaktörer använder uppgifterna för att bekräfta att ditt företag uppfyller våra villkor och för att bestämma vilken kategori som passar bäst för verksamheten på webbplatsen. Fyll i formuläret så detaljerat som möjligt för att hjälpa oss att registrera ditt företag korrekt. Läs nedan för mer information om varje avsnitt i formuläret.

Dina uppgifter

Avsnittet Dina uppgifter hjälper oss att kontrollera din relation till företaget. Uppge ditt namn, din koppling till företaget och din e-postadress. Kontrollera noga att e-postadressen stämmer, eftersom vi kommer att skicka ett meddelande till dig när ditt objekt har publicerats på Tripadvisor. Sedan kan du registrera din koppling till verksamheten, så att du kan dra nytta av våra kostnadsfria verktyg.

Objektsinformation för din verksamhet

Sedan anger du information om ditt företag, bl.a. företagets officiella namn och adress. När du har angett adressen placerar du markören på rätt plats på kartan. Verksamhetens plats på kartan visas för resenärer på webbplatsen när de planerar sina resor. Du måste även fylla i företagets webbplats och telefonnummer. 

Tänk på att Tripadvisors redaktörer använder din webbplats eller en partnerwebbplats (till exempel en turistbyrå eller en bokningspartner) för att bekräfta de uppgifter du har lämnat. Därför är det viktigt att de uppgifter du anger vid registreringen stämmer med uppgifterna på din webbplats och andra resurser.

Verksamhetsinformation

Vi måste även be dig att besvara ett antal detaljerade frågor om din verksamhetstyp. Frågorna hjälper oss att se till att ditt företag visas på rätt plats och med så mycket relevant information som möjligt. Vill du ha mer detaljerad information om din verksamhetstyp kan du titta i kategorierna nedan:

Boenden: Äger du ett boende visas din verksamhet i Tripadvisors boendeavsnitt för ditt resmål. Här måste du fylla i ett antal specifika uppgifter som hjälper oss att placera dig i rätt kategori inom det här avsnittet:

  • totalt antal rum
  • Prisklass
  • Minsta antal övernattningar
  • Om du har personal och säkerhet på boendet
  • Om rumsstädning ingår
  • Information om receptionspersonal
  • om rummen har eget badrum.

Du får också möjlighet att uppge ytterligare information om bekvämligheter, bl.a. om din verksamhet erbjuder kostnadsfri frukost, sviter, tennis/golf, tillgång till strand/pool, gym och tillgång till internet osv. Uppgifterna läggs till under Bekvämligheter för ditt objekt och hjälper resenärerna att veta vad de kan förvänta sig på ditt boende. Vi använder den här informationen och officiella, lokala klassificeringar för att avgöra om din verksamhet ska registreras i kategorin Hotell, kategorin B&B/värdshus eller kategorin Temaboenden på Tripadvisor.

Om du vill veta mer kan du läsa våra riktlinjer för boendeobjekt här.

Restauranger: Restauranger syns i avsnittet Restauranger på Tripadvisor. Enskilda restauranger som är öppna för allmänheten kan registrera sig. Du ombeds att ange din restaurangkategori (äta på stället, café eller snabbmat), typ av mat, priser och eventuella särskilda bekvämligheter. Uppgifterna visas på din objektssida och hjälper resenärerna att avgöra om de ska äta på din restaurang.

Läs våra fullständiga riktlinjer för restaurangobjekt här.

För mer information och råd om hur restauranger kan få ut mesta möjliga av Tripadvisor kan du klicka här.

Sevärdheter: Du ombeds att välja en kategori som bäst beskriver sevärdheten. Om ditt företag inte motsvarar någon av sevärdhetstyperna i listan väljer du Annan. Du kan också ange vilken längd på vistelsen du rekommenderar, prisinformation och information om andra bekvämligheter (toaletter, förvaringsskåp mm.).

För att en verksamhet ska få visas under avsnittet Sevärdheter på Tripadvisor måste den vara en permanent sevärdhet (inte säsongsöppen eller tillfällig) med ett officiellt namn och telefonnummer och en officiell adress. Sevärdhetens öppettider eller regelbundna avgångstider måste anges på webbplatsen eller i en broschyr tillsammans med schemalagda hållplatser (om dessa varierar). Rundtursarrangörer kan registrera sig som en sevärdhet om de driver egna rundturer, har licensierats/erkänts av lokala myndigheter eller turistorganisationer och har en webbplats.

Om du vill veta mer kan du läsa våra riktlinjer för sevärdhetsobjekt här. 

Lägg till en beskrivning av verksamheten

En beskrivning hjälper resenärer att få reda på mer om ditt företag. Den ska vara skriven på ditt eget språk och får inte innehålla HTML-kod, telefonnummer, webb- eller e-postadresser eller text i VERSALER. Beskrivningen bör vara kortfattad, så att gästerna snabbt hittar vad de söker efter och kan fatta ett beslut.

Välj en bild

Genom att visa en bild av ditt företag kan du göra ett bra första intryck på resenärerna. Bilden visas på din objektssida. Bilden måste vara i formaten .jpg eller .gif (vanliga bildformat). Vi godtar inga bilder med kanter, logotyper eller filer som är större än 100 kB.

Skicka in objektet

När du har bekräftat att alla uppgifter du har lagt till stämmer markerar du rutan längst ned i formuläret för att bekräfta att du är en representant för företaget, att den information du har skickat in gäller och att du har rätt att publicera den bild du har tillhandahållit. Slutför sedan processen genom att klicka på knappen Skicka.

Nästa steg

Så snart du har registrerat objektet kontrollerar Tripadvisors redaktörer dina uppgifter för att bekräfta att din verksamhet uppfyller riktlinjerna för den företagstyp du har valt. Det tar normalt cirka fem arbetsdagar.

Få ditt boendeföretag att växa med våra exklusiva startpaket [widget_banner title="Är du redo för resandets återkomst?"...

Så här bekräftar du din identitet som företagsrepresentant för Tripadvisor

Så här bekräftar du din identitet som företagsrepresentant för Tripadvisor För att förbättra säkerheten för verksamheters konton inkluderar vi ett verifieringskrav i registreringsprocessen. Detta krav hjälper till att förhindra bedrägerier, skapar ansvarsskyldighet och ger ytterligare skydd åt webbplatsens integritet, både för de miljontals kunder som förlitar sig på Tripadvisor för värdefulla resetips och för de företag som marknadsför sig själva på vår webbplats.

Vad betyder det för mig?

Alla registrerade företagsägare på Tripadvisor måste gå igenom en process för att verifiera sin identitet och sin anknytning till alla sina företag.Det innebär ett par enkla steg som måste genomföras en gång för varje registrerad person för varje företag.

Verifieringen hjälper oss att stärka säkerheten ytterligare för användarna genom att kontrollera vem som har tillgång till ett konto. Om du är verifierad användare gör det att vi kan samarbeta med dig för att lösa problem med ditt Tripadvisor-objekt eftersom vi vet att du har anknytning till verksamheten.

Genomför de enkla steg som anges nedan för att verifiera din anknytning till ditt företag. Det är snabbt och enkelt. När du har läst och godkänt våra villkor och din identitet har bekräftats kan du fortsätta att använda alla tillgängliga resurser i hanteringscentret.

Hur slutför jag verifieringsprocessen?

Det är enkelt. Om du inte redan har gjort det måste du först registrera dig som företagsrepresentant för din verksamhet på Tripadvisor:

  1. Gå till www.Tripadvisor.se/Owners
  2. Ange ditt företagsnamn och välj det i rullgardinsmenyn
  3. Följ uppmaningarna för att slutföra registreringen

Om du är nyregistrerad användare kommer du att uppmanas att genomföra verifieringsprocessen innan du kan fortsätta till hanteringscentret. Om du redan är registrerad kan du när du loggar in i hanteringscentret få ett meddelande om att genomföra säkerhetsåtgärderna för verifiering.

I båda fallen ber vi dig att bocka av två rutor: en där du intygar att du är auktoriserad representant för din verksamhet och en där du godkänner våra användarvillkor och vår sekretesspolicy. Därefter är du redo att gå vidare och verifiera din identitet.

Du kan verifiera på olika sätt – beroende på den information vi har registrerad om ditt företag. De vanligaste sätten att verifiera din identitet på är via telefon eller med ett kreditkort (kortet debiteras inte). Se nedan för mer information om de här metoderna.

I vissa fall kan även verifiering via e-post vara ett alternativ. Om du uppfyller kraven kommer du få ett e-postmeddelande med enkla instruktioner för att verifiera kontot. En annan representant från företaget kan även be dig att verifiera med hjälp av verktyget Hantera användaråtkomst. I så fall får du ett automatiskt e-postmeddelande med instruktioner om hur du kompletterar verifieringen.

Verifiering via telefon:

När du väljer verifiering via telefon kommer din verksamhets telefonnummer att visas. Telefonnumret ska vara till ditt företag – inte ditt personliga telefonnummer. Om numret som visas är felaktigt eller gammalt ska du klicka på Begär en uppdatering längst ned i rutan. Följ sedan instruktionerna för att begära en uppdatering.

Om numret är korrekt väljer du en metod för att få din verifieringskod – antingen via telefonsamtal eller sms.  Om ditt telefonnummer kräver vidarekoppling kan du ange det i fältet och fortsätta. Vårt system kommer att ringa eller skicka ett sms med din fyrsiffriga verifieringskod. Ange de fyra siffrorna i rutan och klicka på Skicka kod. 

Grattis! Du har verifierat din identitet via telefon!

Verifiering med kreditkort:

Om telefonverifieringsmetoden inte fungerar kan du även använda ett kreditkort. Det kort du anger är endast till för auktorisering. Ett belopp på 1 USD kommer att reserveras på kortet för att vi ska kunna bekräfta dess giltighet och din identitet, men vi kommer inte att debitera något belopp.

Observera att det kort du använder måste vara ditt. Det får inte tillhöra en uthyrare eller kollega. Du kommer att uppmanas att ge följande information om kortet:

  • Land (det land där kortet utfärdades)
  • Korttyp (Visa, American Express etc.)
  • Kreditkortsnummer
  • Kortinnehavarens namn
  • Sista giltighetsdatum
  • Säkerhetskod på kortets baksida
  • Faktureringsuppgifter (bl.a. ditt namn, din adress och ditt postnummer samt telefonnummer inklusive landskod)

När du har skickat in informationen visas en bekräftelse på skärmen. Du kommer då att kopplas till hanteringscentret för din verksamhet.

Men om jag fortfarande har frågor?

Kontakta oss om du har problem! Vi hjälper dig gärna så att du kan använda Tripadvisors hanteringscenter för att bygga upp ditt företag.

Ring 1-866-322-5942 om du vill ha hjälp med verifieringsprocessen.

Senast uppdaterad: 29 juli 2013

Hantera vem som har tillgång till ditt Tripadvisor-objekt

Hantera vem som har tillgång till ditt Tripadvisor-objekt

Lär dig hur du hanterar vem som har åtkomst till ditt Tripadvisor-objekt.

Med det nya verktyget Hantera användaråtkomst är det enkelt att hantera vilka personer som ska ha åtkomst till Tripadvisors hanteringscenter för ditt företag. Använd det för att bjuda in nya användare och ta bort gamla.

Så här fungerar verktyget Hantera användaråtkomst

Om du vill hantera vilka som har åtkomst till ditt Tripadvisor-objekt ska du logga in på ditt hanteringscenter. Gå sedan till fliken Hjälp och inställningar i menyn högst upp och välj Hantera användaråtkomst. 

På den här sidan finns en lista över alla användare som är registrerade för att hantera din Tripadvisor-sida. Du ser även deras Tripadvisor-användarnamn, roller inom ditt företag och vilka produkter de har tillgång till (om sådana finns).

Fortsätt läsa nedan för instruktioner om hur du kan bjuda in, kontrollera och ta bort användare. Observera att du kan behöva bekräfta din identitet som företagsrepresentant för din verksamhet innan du kan göra ändringar. I så fall ser du en orangefärgad Bekräfta identitet-knapp till höger på sidan. Klicka på den och bekräfta.

Bjud in nya användare

När du lägger till en ny användare kan denna person svara på omdömen, överföra bilder och redigera företagsinformation. Bjud in en ny användare genom att klicka på plus-knappen, ange personens e-post och därefter klicka på Skicka inbjudan. Ett e-postmeddelande skickas till personen, där denna ombeds att bekräfta sin roll på ditt företag och godkänna Tripadvisors villkor. Personen har därefter tillgång till hanteringscentret för ditt företag.

Vem ska jag bjuda in? Oftast är det mest lämpligt att bevilja åtkomst till användare som uppdaterar bilder från ledningen, skriver svar från företaget eller använder verktyg som Expresspost för omdömen för att få nya omdömen. Om du har boenden bör du även bjuda in personer som hanterar verksamhetens Företagsförteckning, Företagsfördel och kampanjer för direktbokningen. Ibland bjuder företag även in tredjepartsrepresentanter, till exempel resebyråer, och ger dem tillgång till sina hanteringscenter.

Verifiera användare

I vissa fall kan representanter för ditt företag ha registrerat sig för din verksamhet men inte slutfört verifieringsprocessen. Det är viktigt att slutföra verifieringen eftersom den stärker säkerheten ytterligare genom att kontrollera vem som har tillgång till ett företags konto.

Om en användare inte har verifierats visas ett blått utropstecken bredvid personens namn. För att slutföra verifieringen klickar du på redigeringsikonen i rutan som tillhör personen och sedan på Verifiera den här användaren.

Ta bort användare

Det är viktigt att din användarlista är uppdaterad. Om personer slutar arbeta för ditt företag kan du ta bort deras åtkomst genom att klicka på ikonen Radera användare i rutan för varje användare. När du har tagit bort en användare kommer den personen inte längre ha tillgång till hanteringscentret för din verksamhet.

Vem ska jag ta bort? Det bästa är att endast nuvarande representanter för ditt företag har tillgång till hanteringscentret.

Vanliga frågor:

Jag behöver ändra ägare för prenumerationen på Företagsfördel – hur gör jag det?

Om du vill ändra ägare för betalda produkter som Företagsfördel bör du skicka en begäran online till kundtjänst. Så här gör du:

  • Gå till hanteringscentret.
  • I rutan Kontakta Tripadvisor klickar du på Få hjälp online. 
  • Under Berätta vad du har för problem väljer du Företagsfördel.
  • Välj Uppdatera åtkomstbehörighet för kontot som underämne.
  • I rutan för kommentarer anger du alla uppgifter om ändringen som du vill genomföra.

Jag tog bort en person av misstag – vad gör jag nu?

Ibland blir det fel. Lyckligtvis är det lätt att lägga till användare på nytt. Du kan bjuda in personer att registrera sig genom att klicka på knappen för att lägga till och ange personernas e-post. De får ett e-postmeddelande där personerna ombeds bekräfta sina roller på ditt företag och godkänna Tripadvisors villkor. När det är genomfört kommer personerna återigen ha åtkomst till ditt objekt.  

Varför är det så många ägare registrerade för mitt objekt?

Från att din verksamhet först visades på Tripadvisor kan anställda ha slutat och börjat, ägare ha bytts ut eller roller ha ändrats. Oavsett orsak råder vi dig att granska listan med aktuella användare, lägga till de som saknas och ta bort eller uppdatera de som inte är korrekta.

Jag vet inte vem en person som är registrerad för min verksamhet är – vad ska jag göra?

Kontrollera först att personen inte är relaterad till en tredje part du arbetar med. Om så inte är fallet ska du ta bort personen från din verksamhet.

Om du misstänker att en person är registrerad för din verksamhet trots att den inte ska vara det måste du först ta bort denna som användare via sidan Åtkomsthantering för användare. Rapportera därefter omedelbart situationen till vårt team för innehållsintegritet genom att skicka in en begäran till vårt supportforum för ägare. Så här gör du:

  • Gå tillhanteringscentret.
  • I rutan Kontakta Tripadvisor klickar du på Få hjälp online.
  • Under Berätta vad du har för problem väljer du Uppdatera åtkomsten till hanteringscentret.
  • Under Vad vill du göra? väljer du Anmäl misstänkt person som har registrerat sig.
  • Fyll i namnet på den misstänkta personen som har registrerat sig och se till att ge så mycket information som möjligt om vem du tror personen är och dennas förhållande till din verksamhet.
Få ditt boendeföretag att växa med våra exklusiva startpaket [widget_banner title="Är du redo för resandets återkomst?" text_1="Vi erbjuder hotellägare mer än 500 miljoner USD i besparingar.för att hjälpa till att stimulera efterfrågan från resenärer."...