Grundläggande information om Tripadvisor
Din nybörjarguide till Tripadvisors grundläggande information.
Grundläggande information om Tripadvisor
Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide
Tripadvisors hanteringscenter: Snabbstartsguide Ta kontrollen över ditt rykte online. Utöka din verksamhet på världens största resesida. Du kan göra allt detta när du registrerar dig för Tripadvisors hanteringscenter.
I hanteringscentret finns allt som rör ditt Tripadvisor-objekt. Från att uppdatera grundläggande företagsinformation till att publicera bilder och se analyser – du kan göra allt det här i hanteringscentret. Alla registrerade och verifierade ägare har tillgång till hanteringscentret. Gå till www.tripadvisor.se/Owners för att logga in. Om du har kopplingar till fler än en verksamhet väljer du den verksamhet du vill visa eller uppdatera från listan.
Intro till hanteringscentretHär är en kort lista över de fem viktigaste funktioner som du hittar i Tripadvisors hanteringscenter genom att navigera i den översta menyn. Läs mer nedan för att få en översikt över startsidan och en guide till vanliga uppgifter i hanteringscentret.
- Hantera objekt: Lägg till bilder, hantera objektsinformation, uppdatera bekvämligheter och mer därtill via fliken Hantera objekt.
- Generera bokningar: Om tillämpligt hittar representanter för boenden länkar till hantering av Företagsfördel och sponsrade placeringar på fliken Generera bokningar.
- Marknadsföringsverktyg: Fånga uppmärksamheten hos potentiella gäster med marknadsföringsverktyg, utmärkelser, widgetar och fönsterdekaler på fliken Marknadsföringsverktyg.
- Omdömen: Svara på omdömen, rapportera ett omdöme och svara på frågor från resenärer på fliken Omdömen.
- Hjälp och inställningar: Få svar på alla dina frågor. Få tillgång till fakturering och betalningar, uppdatera e-postinställningar och hantera användaråtkomst. Ägarforumet och hjälpcentret är också tillgängliga på fliken Hjälp och inställningar.
Guide till din huvudbild på Tripadvisor
Guide till din huvudbild på Tripadvisor Du får bara en chans att göra ett bra första intryck på resenärer. Se till att den räknas genom att utnyttja vår avancerade teknik som automatisk väljer din huvudbild åt dig – eller följ våra tips för att välja din egen.
Din huvudbild är den första bilden som resenärerna ser av din verksamhet. Den visas som din huvudbild i sökresultaten och som den första bilden i din bildkarusell. Vi vet att en väl vald huvudbild kan vara en drivande faktor för resenärer som väljer nästa ställe att bo på. När allt kommer omkring säger 79 % av resenärerna att de tar bilder och videoklipp som publicerats online i åtanke när de bokar ett boende.*
Eftersom bilder uppfyller en sådan viktig funktion för såväl resenärer som ägare har vi investerat mycket tid och resurser i vår maskininlärningsteknik för bilder. Den här tekniken lindrar pressen ägarna ofta känner inför att välja en kvalitativ huvudbild på egen hand, genom att automatiskt välja en huvudbild åt dem.
Välj automatiskt använder avancerad teknik för att analysera kvaliteten och innehållet hos bilder på Tripadvisor för att välja den bästa tillgängliga huvudbilden för ett objekt. Vår teknik tittar på de fysiska egenskaperna hos en bild, som bildupplösning och orientering, samt det faktiska innehållet i en bild, oavsett om det är en bild från in- eller utsidan, innehåller människor eller bekvämligheter etc. Användartester har hittills visat att den här metoden fungerar. Automatisk valda bilder är högupplösta bilder snarare än suddiga och visar sovrum och pooler före bilder på resenärer eller badrum.
Det här nya tillvägagångssättet använder data för att ta bort subjektiviteten av att manuellt välja en bild och säkerställer att huvudbilder är optimerade för resenärer som söker efter nästa ställe att bo på. Men om du föredrar att välja din huvudbild manuellt (och vill välja bort funktionen för att välja automatiskt) kan du göra det i hanteringscentret. Läs anvisningarna nedan för instruktioner och bästa tillvägagångssätt för att välja en huvudbild.
Så här ändrar du din huvudbild manuellt- Logga in på hanteringscentret
- I menyn Profil högst upp på sidan klickar du på Mediecenter
- Klicka sedan på fliken Huvudbild till vänster
- Klicka på Manuell: välj din egen huvudbild
- Välj vilken huvudbild du vill använda bland de tillgängliga alternativen
- Om du är nöjd med förhandsgranskningen av din nya huvudbild som visas högst upp på sidan klickar du på Spara
Obs! Det kan ta tre till fem arbetsdagar för en ändring av huvudbild att synas på sidan. När du har valt din bild och den bearbetas ser du den i Mediecentret tillsammans med en datumstämpel och ett meddelande som indikerar att begäran är väntande.
Krav för din huvudbild- Visa upp din verksamhets bästa funktion(er). Huvudbilden bör representera det bästa din verksamhet har att erbjuda. Välj en bild som betonar det som gör dig unik. Är det din historiska fasad, trendiga lobby eller dina enastående utsikter? Visa resenärer genom att lyfta fram de egenskaper som gör dig speciell i din huvudbild.
- Välj upplysta och skarpa bilder. Undvik bilder som är mörka och/eller suddiga. De här bilderna kommer att förstoras eller förminskas beroende på var de ska visas på Tripadvisor – så de måste vara tydliga oberoende av storlek, oavsett om det är en miniatyrbild på mobiltelefoner eller en helskärmsbild på datorer.
- Ändra din huvudbild beroende på säsongen. Resenärer vill föreställa sig att de är på din verksamhet redan från början. Välj en huvudbild som representerar säsongen resenärerna gör bokningar på. Om det till exempel är nära jul- och nyårshelgerna kan du lyfta fram det med en mysig öppen spis eller säsongsbetonade dekorationer.
- Undvik bilder på människor och natur. Bilder på verksamheten eller platsen är mer användbara för resenärer än bilder på personalen, andra resenärer eller generiska bilder på naturen i området.
- Eller så drar du nytta av Tripadvisors maskininlärning och låter oss automatiskt välja den åt dig! Hoppa över besväret med att välja en huvudbild manuellt och låt vår teknik göra jobbet åt dig! Om du inte väljer bort alternativet Välj huvudbild automatiskt kommer vi automatiskt att välja den bästa tillgängliga bilden som din huvudbild.
Need help? Start here.
Need help? Start here. How to address our most common customer support inquiries
Common questions about Tripadvisor Listings
- How can a listing be created for my hotel?
Note – requests to create new hotel listings on Tripadvisor must be submitted via the link above. Customer Support cannot create individual hotel listings. - How does the Tripadvisor Popularity Ranking work?
- My hotel is listed in the wrong location – how can I fix it?
- How do I change the category of my accommodation?
- My hotel’s star rating is wrong. Can you update it?
- How can I report a hotel closure?
Note - if you no longer own the business, but it is still operational, please report an ownership change (below). - How can I report a brand change?
- How can I report an ownership change?
- How can I report a major renovation?
Common Review and Management Response questions
- What are the Tripadvisor review guidelines?
- What happens when a review is submitted on Tripadvisor?
- How do I get more reviews for my hotel?
- How do I dispute a review?
- A staff member’s name was mentioned in a review. Should I be concerned?
- Two guests in the same party each wrote a review. Is this allowed?
- A guest threatened to blackmail my hotel with a bad review. What should I do?
- What are the Tripadvisor Management Response guidelines?
- How do I add a Management Response?
- How can I edit or delete a Management Response?
Common questions about Tripadvisor Features and the Management Center
- How do I register to access the Management Center?
- How can I download the Management Center app? What can I do with the app?
- How can I manage the employees who have access to my listing?
- How can I cancel Management Center access for an employee who has left my hotel?
- I received a Certificate of Excellence. What is this and what are the benefits?
- What can I do to improve my hotel's Tripadvisor performance?
- What is Hotel Questions & Answers (Q&A)?
- How can I update the amenities listed for my property?
- How do I manage notifications of new reviews or questions?
- How do I manage my Tripadvisor Management Photos and/or set my primary photo?
- What are "Tripadvisor Photos"?
- What are the photo guidelines for businesses?
Common questions about Tripadvisor fraud policies
- I received an “Official Notification from Tripadvisor” email – what should I do?
- What is considered fraud?
- How does Tripadvisor detect fraud?
- What can I do if my business was penalized for fraud and I don't know why?
- What is optimization fraud or organized boosting?
Need more help?
Submit a request for support:
- Log in to the Management Center
- Find the "Contact Tripadvisor" box on the right side of the page
- Click the "Get online help" link
- Complete the form for your request
We'll be happy to assist you with your inquiry!
Senast uppdaterad: 15 september 2017Kostnadsfritt eller premium? En guide om marknadsföring på Tripadvisor
Kostnadsfritt eller premium? En guide om marknadsföring på Tripadvisor Tripadvisor erbjuder en samling verktyg för marknadsföring för företag i turismindustrin. Flera av verktygen är kostnadsfria, men för att få tillgång till vissa premiumfunktioner måste du betala en mindre summa. Vet du vilka funktioner som är vilka?
Letar du efter sätt att få fler kunder? Tripadvisor har flera olika verktyg som kan hjälpa dig med det. Här finns något för alla, men du måste vara registrerad i verksamhetens hanteringscenter för att få åtkomst.
Kostnadsfria verktyg
Vi kan börja med att titta på de kostnadsfria verktyg som är tillgängliga för samtliga boenden, restauranger och sevärdheter som finns med på Tripadvisor. De här verktygen finns alltid tillgängliga i hanteringscentret:
Verksamheter med minst en bild upplever 138 % mer engagemang än verksamheter utan bilder.1
Verktyg för verksamhetssidan
Styr huvuddelarna på din verksamhetssida på Tripadvisor via fliken Hantera objekt i den övre menyn. Lägg till bilder för att fånga resenärernas uppmärksamhet, uppdatera dina bekvämligheter och genomför andra administrativa åtgärder i den här delen.
Över 60 % av resenärerna säger att svar från företaget gör det mer troligt att de bokar.2
Verktyg för att hantera omdömen
Under Omdömen i menyn högst upp finns alla verktyg du behöver för att hantera, mäta och svara på nya omdömen. Prova Expresspost för omdömen för att uppmuntra till fler omdömen.
Nästan 90 % av resenärerna säger att omdömen påverkar dem när de väljer var de ska boka.3
Kostnadsfria marknadsföringsverktyg
Få hjälp med hur du marknadsför ditt företag under Marknadsföringsverktyg i menyn högst upp i hanteringscentret. Visa upp dina omdömen med Tripadvisors app för omdömen från resenärer för din Facebook-sida, Tripadvisors knappar för sociala medier och widgetar för att visa upp dina utmärkelser och omdömen på din webbplats. Slutligen kan du beställa en Tripadvisor-dekal för verksamheten, så att gästerna vet att du finns med på världens största resesida.4
Tripadvisor Insights
Vill du ha kostnadsfria marknadsföringstips, branschforskning, användbara guider och mycket mer därtill? Hotellchefer och arrangörer kan gå till www.tripadvisor.se/TripadvisorInsights och restaurangägare kan gå till Tripadvisor för restauranger. Du hittar även information genom logga in i hanteringscentret och välja Tripadvisors bästa tillvägagångssätt under fliken Hjälp och inställningar i den översta menyn.
Betalverktyg
Föreståndare för boenden och restauranger kan förbättra sina objekt på Tripadvisor och locka till sig fler resenärer med vissa ytterligare verktyg som är tillgängliga mot betalning. Det finns för närvarande inga tillgängliga premiumverktyg för sevärdheter.
Lösningar för boenden
- Företagsfördel: Branschledande verktyg för att bättre marknadsföra ditt företag till miljontals potentiella gäster, stå ut bland konkurrenter, inverka på bokningsbeslut och mäta och förbättra ditt onlinerykte. Gå till www.tripadvisor.se/BusinessAdvantage för att läsa mer.
- Direktbokning: Nu kan resenärer klicka på Boka på Tripadvisor-knappen för att boka ett hotell direkt på webbplatsen. Potentiella gäster är mer villiga att boka när de vet att de kan genomföra köpet direkt på Tripadvisor.5 Direktbokning gör det enklare för ditt hotell att ta del av dessa bokningar. Läs mer här.
- Sponsrade placeringar: Få högkvalitativ trafik till ditt boende genom att placera ditt objekt ovanför Tripadvisors sökresultat för resenärer som letar efter någonstans att bo i ditt område. Sponsrade placeringar är riskfria – vilket innebär att du bara betalar för de klick som görs för dig och att du kan avsluta när som helst. Registrera dig i dag på www.Tripadvisor.se/business/sponsored-placements.
Lösningar för restauranger
- Tripadvisor Premium: Få den konkurrenskraftiga fördel ditt företag behöver med Tripadvisor Premium för restauranger. Att uppgradera till Premium ger dig exklusiv tillgång till kraftfulla verktyg för prenumeranter som Storyboard, De 3 bästa anledningarna att äta här, favoritomdömen och exklusiva data och insikter. Läs mer här.
- Tripadvisor-annonser: Få trafik till ditt Tripadvisor-objekt genom att marknadsföra din restaurang på exklusiva sponsrade placeringar till en utvald målgrupp av matgäster som söker efter ett ställe att äta på i ditt område. Läs mer här.
- 1. Tripadvisor-data, 7 juli–7 augusti 2014, tripadvisor.se/TripadvisorInsights/n2507/bookings-and-traveler-engagement-driven-management-actions
- 2. PhoCusWrights ”Custom Survey Research Engagement”, som utfördes på uppdrag av Tripadvisor, december 2013.
- 3. TripBarometer, april 2014, global version: tripadvisor.se/TripadvisorInsights/n2200/tripbarometer-april-2014-global-edition
- 4. comScore Media Metrix för Tripadvisor-webbplatser världen över,
- 5. Interndata från Tripadvisor
Marknadsför ditt flygbolag på Tripadvisor
Marknadsför ditt flygbolag på Tripadvisor
Marknadsför ditt flygbolag på Tripadvisor och få ett övertag gentemot konkurrenterna. Här följer tre tips som visar hur du på bästa sätt lyfter fram dina flygbolagsobjekt.
Tips 1: Uppmuntra kunder att skriva omdömen
Att läsa omdömen är en grundläggande del av planeringen inför din resa och reseomdömen kan ge potentiella kunder värdefulla insikter om ditt flygbolags olika rutter, flygklasser och flygupplevelser.
Ett av de bästa sätten att uppmuntra omdömen är att lyfta fram dina Tripadvisor -objekt via dina egna marknadskanaler.
- Länka till ditt Tripadvisor-objekt från din webbplats
- Publicera på dina sociala medier
- Uppmuntra omdömen i tryckt material
- Skicka en länk till formuläret för ditt Tripadvisor-omdöme till resenärer efter avslutad resa
Widgetar och andra digitala verktyg för att hjälpa dig lyfta fram insamlingar av omdömen för ditt företag kommer snart. Under tiden kan du lära dig sätt som ditt flygbolag kan använda för att uppmuntra till Tripadvisor-omdömen via t.ex. e-post efter resor genom att kontakta airlinelistings@tripadvisor.com.
Tips 2: Visa befintligt innehåll på din objektsida
Visa upp ditt flygbolag som du vill att potentiella kunder ska se det. Som verifierad representant kan du lägga upp en uppdaterad stor huvudbild (som visas på flygbolagets sida) och be om att få uppdatera kontaktuppgifterna som visas på din sida genom att skicka ett e-postmeddelande till airlinelistings@tripadvisor.com.
För närvarande kan inte flygbolag redigera eller uppdatera information på sina objekt direkt. Vi fortsätter att testa och förbättra våra flygbolagsobjekt och ytterligare funktioner kan tillkomma i framtida uppdateringar.
Tips 3: Marknadsför dina fina betyg
Har ditt flygbolag ett totalbetyg på 3,5 eller högre? Då är du ”Rekommenderad på" Tripadvisor av dess reseforum. Den positiva förstärkningen kan vara den avgörande faktorn för en potentiell kund. Dela med dig av den goda nyheten på följande sätt:
- Marknadsför ditt live-betyg och länka direkt till din Tripadvisor-sida genom att lägga till widgeten Betyg och information på din webbplats. Kontakta airlinelistings@tripadvisor.com för att komma igång.
- Lägg till marknadsföringsverktyg som "Rekommenderas på" i ditt digitala eller tryckta marknadsföringsmaterial. De är bilder som kan hjälpa ditt flygbolag utnyttja Tripadvisors varumärke. Kontakta airlinelistings@Tripadvisor.com för att få åtkomst till dessa tillgångar.
- Få kostnadsfria "Rekommenderas på”-dekaler att sätta upp i högtrafikerade områden som biljettkassan, loungen eller informationsdisken. 75 % av alla resenärer föredrar att boka via en synlig Tripadvisor-källa1 så se till att få dina dekaler, även genom att skicka e-post till airlinelistings@Tripadvisor.com.
- 1. : Tripadvisors medlemsundersökning, oktober 2012
Så optimerar du ditt sevärdhetsobjekt på Tripadvisor
Så optimerar du ditt sevärdhetsobjekt på Tripadvisor Att registrera ett sevärdhetsobjekt på Tripadvisor, världens största resesida, är ett utmärkt sätt att komma i kontakt med potentiella kunder. Om du optimerar ditt objekt kan det verka mer attraktivt för resenärer och ge ditt företag ett övertag över konkurrenterna. Här följer åtta tips för att komma igång:
1. Bekräfta och redigera informationen om din sevärdhet
- Kontrollera att alla uppgifter om objektet stämmer. För att kunna göra ändringar som den här måste du registrera dig som ägare, om du inte redan har gjort det. Det går enkelt och snabbt att registrera dig!
- När du registrerat dig ska du dubbelkolla att företagets namn, adress och telefonnummer, samt länkarna till din webbplats och e-postadressen är korrekta. Du kan genomföra ändringar i hanteringscentret genom att klicka på Profil i den övre menyn och välja Hantera objekt. Här kan du uppdatera eller lägga till information, och eftersom du är officiell representant för företaget skrivs eventuell befintlig information över med den information som du uppger.
- Du bör även lägga till en beskrivning av verksamheten. Utnyttja utrymmet och lägg till en utförlig beskrivning som gör att du står ut bland konkurrenterna. Om du tar med information om öppettider, säsongsaktiviteter, om sevärdheten passar för barn eller grupper och liknande, kan det få resenärer mer benägna att besöka just din sevärdhet. Resenärer kan också lägga till en beskrivning av objektet om du inte har gjort det själv. Om du skickar in en beskrivning ersätts dock Resenärsbeskrivningen med din egen Ägarbeskrivning.
2. Överför bilder
- Resenärer vill gärna veta vad de kan förvänta sig av din sevärdhet. Ju fler bilder objektet har, desto bättre respons ger det. Det har nyligen gjorts undersökningar som visar att företag med 30 eller fler bilder får 41 % bättre respons från resenärer än de med 10 eller färre1.
- Som ägare kan du lägga upp hur många bilder du vill. Missa inte chansen att få resenärerna att se vad de har att se fram emot, oavsett om det är en äventyrspromenad eller en vacker parkanläggning. När du har några bilder väljer du en som ger resenärer ett imponerande första intryck att ha som din huvudbild. Du kan organisera bilderna på sevärdheten via hanteringscentret. För mer information kan du läsa vår guide till hur du hanterar bilder.
3. Sätt din verksamhet på kartan
Med kartor vet besökarna att din sevärdhet ligger i det område som de besöker och de kan planera sin resa bättre. Om ditt objekt inte finns med på kartan eller om ditt företag visas på fel plats kan du ändra det via hanteringscentret:
- I menyn Profil högst upp klickar du på Hantera objekt
- Välj fliken Plats i menyn till vänster
- Uppdatera din adress och ditt postnummer och klicka på Skicka. Observera att om din stad/ort eller delstat/provins är felaktig måste du följa de här instruktionerna.
- Klicka sedan på Verifiera kartnål och dra och släpp nålen på rätt plats – vi föreslår huvudentrén eller parkeringsplatsen.
- Klicka på Bekräfta. Din plats uppdateras på webbplatsen inom 24 timmar.
4. Lägg till bokningslänkar för din verksamhet
Tripadvisor samarbetar med ett antal externa företag för att resenärer ska kunna boka direkt från ditt objekt. Om du vill ha en länk där det står ”Boka nu” på ditt objekt måste du först registrera ditt företag på Viator. Om du redan är en leveranspartner för Viator kan du lägga till fler produkter här (webbplatser endast tillgängliga på engelska).
5. Uppmuntra kunderna att skriva omdömen
Ju fler omdömen det finns om din sevärdhet ju mer finns det för resenärerna att ta med i beräkningen när de planerar sina resor. Ju nyare omdömena är desto mer aktuell och relevant blir informationen som visas för de potentiella gästerna. I hanteringscentret finns flera olika verktyg som kan hjälpa dig att uppmuntra resenärer att skriva omdömen, till exempel widgetar, vår e-postfunktion Expresspost för omdömen och specialutformade kort och flygblad.
6. Lägg till en widget på verksamhetens webbplats
Ett bra sätt att informera om att objektet finns på Tripadvisor är att lägga in en Tripadvisor-widget på din egen webbplats. Med widgetar kan du visa upp omdömen som du har fått och uppmuntra gäster att skriva nya. Gå till www.tripadvisor.se/Widgets för att hitta widgetar för din sevärdhet och kolla in den här guiden för mer information on hur du installerar dem.
7. Informera om att du finns med på Tripadvisor
Vill du att dina kunder och förbipasserande ska veta att du är med på Tripadvisor? Beställ en Tripadvisor-dekal till ditt fönster för att visa kunderna att du uppskattar deras åsikter och uppmuntra dem att skriva omdömen om din verksamhet. Du kan även utnyttja de andra verktygen i hanteringscentret under Kostnadsfria verktyg. Om du har fått någon av utmärkelserna Travellers’ Choice eller Certificate of Excellence kan du i hanteringscentret även beställa speciella dekaler eller skyltar.
8. Svara på omdömen
Vi rekommenderar att företagsägare läser omdömena de får och svarar på vissa utvalda omdömen genom att skriva svar från företaget. Om du får ett negativt omdöme kan du med ett svar från företaget visa att du tar servicen till kunderna på allvar. Det ger dig dessutom tillfälle att förklara vad du har gjort för att lösa eventuella problem. Om du skriver ett svar från företaget på ett positivt omdöme visar det att du lyssnar på kunderna och uppskattar att de lämnar feedback. Om du regelbundet svarar på omdömen kan det göra att ditt företag sticker ut och att du får en konkurrenskraftig fördel. Du hittar fler tips i vår guide om att Svara på omdömen från resenärer på Tripadvisor.
- 1. Phocuswright 2013
Så här marknadsför du ditt hotell eller B&B kostnadsfritt på Tripadvisor
Så här marknadsför du ditt hotell eller B&B kostnadsfritt på Tripadvisor Här är åtta kostnadsfria sätt att marknadsföra ditt boende och dra nytta av din närvaro på Tripadvisor, världens största resesida.
1. Registrera dig i hanteringscentret
Tripadvisors hanteringscenter är fullt av kostnadsfria verktyg som hjälper dig att få fart på affärerna. För att kunna använda det måste du först registrera dig som en officiell representant för din verksamhet. Gå till http://www.tripadvisor.se/owners, leta reda på din verksamhet, fyll i de uppgifter som krävs och genomför verifieringsprocessen för att bekräfta din koppling till verksamheten. Läs guiden för ägarverifiering för mer information om hur du verifierar dig som en företagsrepresentant.
Om du har registrerat dig för flera verksamheter får du tillgång till deras specifika hanteringscenter genom att klicka på Ditt företag i det övre vänstra hörnet. Då visas en rullgardinsmeny med dina verksamheter och du kan enkelt välja vilken verksamhet du vill hantera.
2. Dela information om din verksamhet
När du har registrerat dig bör du uppdatera den allmänna informationen om din verksamhet, vilken hjälper dig att stå ut bland konkurrenterna. Du kan redigera den allmänna informationen, till exempel namnet på ditt företag, plats, bekvämligheter som du erbjuder samt en kort beskrivning. Logga in på hanteringscentret och gå till fliken Hantera objekt för att redigera den här information. Här kan du uppdatera alla egenskaper hos ditt objekt. Fyll i beskrivningen av ditt företag med information om vad som gör din verksamhet speciell – oavsett om det är din historiska byggnad, den fantastiska utsikten eller en renovering som nyligen utförts. Det finns ingen teckenbegränsning för hur mycket du får skriva, men håll det kortfattat så att resenärerna orkar läsa det.3. Publicera bilder
Vet du att nästan 80 % av resenärerna har bilder som publicerats online i åtanke när de bokar ett boende? Som representant för en verksamhet kan du ladda upp ett obegränsat antal bilder som visas på din sida. För att göra det loggar du in på hanteringscentret och klickar på Bilder under Hantera objekt i rullgardinsmenyn. Därifrån klickar du på Lägg till fler bilder för att ladda upp bilder till ditt Tripadvisor-objekt. Glöm inte att lägga till bilder som lyfter fram dina bästa sidor och visar potentiella gäster vad de kan förvänta sig av ditt boende.
Du kan även hantera huvudbilden för din verksamhet. Det här är den huvudsakliga bilden som visas först i bildkarusellen på ditt Tripadvisor-objekt och i sökresultaten på webbplatsen. Byt huvudbild efter säsong och använd den för att visa upp vad som gör din verksamhet speciell. Kom ihåg att den ska vara i liggande format och vara minst 1 200 bildpunkter bred och 628 bildpunkter hög.
4. Uppmuntra gäster att skriva omdömen
Forskningsresultat visar att många resenärer inte överväger att boka en verksamhet om den inte har omdömen. Det är därför vi erbjuder verktyg som hjälper dig att skaffa omdömen från dina gäster. Du kan använda Tripadvisors Expresspost för omdömen för att skicka e-postmeddelanden till tidigare gäster. Det är gratis och enkelt och det går snabbt att komma igång. Läs mer på www.tripadvisor.se/ReviewExpress. Det finns fler verktyg för att samla in omdömen i hanteringscentret. Titta i menyn Marknadsföringsverktyg för att få tillgång till widgetar för din webbplats, anpassade kort, dekaler och mycket mer.
5. Bevaka och läs omdömen om din verksamhet
Registrera dig för att få ett e-postmeddelande när ett nytt omdöme om din verksamhet har publicerats. Det här hjälper dig att hålla koll på den senaste feedbacken från gästerna, så att du vet vilka delar av kundupplevelsen som fungerar bra och vad som kan behöva förbättras.
Om du inte registrerat dig för e-postaviseringar om omdömen när du registrerade dig på hanteringscentret kan du göra det nu. I hanteringscentret går du till Hjälp och inställningar i menyn högst upp och väljer Uppdatera e-postinställningar. Sedan ser du till att du prenumererar på e-postmeddelandet Omdömen och frågor under E-post för ägare.
6. Svara på omdömen
Vi rekommenderar att representanter för verksamheter kommunicerar med gäster i form av svar från företaget. Visa att du uppskattar feedback från kunder med ett svar från företaget på ett positivt omdöme. På samma sätt kan du vid ett negativt omdöme visa med ett svar från företaget att du tar kundservice på största allvar. Det ger dig dessutom tillfälle att förklara – såväl för kunden som lämnat omdömet som för övriga potentiella gäster på din sida – vad ni har gjort för att åtgärda eventuella problem.
För att skriva ett svar går du till hanteringscentret. I menyn högst upp väljer du Omdömen och sedan Svara på omdömen. Om du vill veta mer om hur viktigt det är med svar från företaget för resenärerna och vad du bör ta med i ditt svar ska du läsa vår guide Så här lägger du till svar från företaget till omdömen från resenärer på Tripadvisor.
7. Lägg upp omdömen från resenärer på din egen webbplats
Eftersom resenärer vill se omdömen innan de bokar lägger många verksamheter in gratis widgetar på sina egna webbplatser som visar deras Tripadvisor-omdömen för potentiella gäster. Tripadvisor-widgetar är små snuttar av kod som kan läggas in på alla HTML-baserade webbplatser. Tripadvisor erbjuder många olika widgetar som exempelvis visar dina Tripadvisor-utmärkelser, ett utdrag från ett nytt omdöme, en snabbstart för omdömen och mycket mer därtill. Mer information om vilka widgetar som finns och hur du använder dem finns i vår guide.
8. Utvärdera ditt resultat
Analyspaketet visar några av de viktigaste delarna av din verksamhets statistik, däribland ryktesrapporter och data om marknadsposition. Det fullständiga analyspaket som endast finns tillgängligt för prenumeranter på Företagsfördel innehåller ytterligare information om klickaktivitet, bilder och bekvämligheter, efterfrågetrender och konkurrenskraftiga data. Om du vill veta mer kan du läsa vår guide till analyspaketet.
Få ditt boendeföretag att växa med våra exklusiva startpaket [widget_banner title="Är du redo för resandets återkomst?" text_1="Vi erbjuder hotellägare mer än 500 miljoner USD i besparingar.för att hjälpa till att stimulera efterfrågan från resenärer."...Flygbolagsobjekt på Tripadvisor
Flygbolagsobjekt på Tripadvisor
Tripadvisor förser flygbolag med ett dedikerat objekt på världens största resesida. Behöriga flygbolag kan marknadsföra sina tjänster och kommunicera direkt med de miljoner kvalificerade resenärer som besöker Tripadvisor varje månad för att planera sina resor. Följ de enkla stegen nedan för att hantera ditt kostnadsfria objekt.
Vad är flygbolagsobjekt?
Varje månad används Tripadvisor av miljontals besökare som söker efter och planerar sina resor. För många resenärer består en viktig del av reseplaneringen i att söka efter och jämföra flygalternativ. Flygbolagsobjekt är utformade för att hjälpa resenärer fatta välgrundade beslut när de bokar flygresor genom att ge dem tillgång till värdefullt innehåll. Genom ditt företags kostnadsfria Tripadvisor-objekt kan du visa upp kontaktuppgifter och kommunicera direkt med kunder genom att svara på deras omdömen.
Hur kan jag registrera mig som representant för mitt flygbolag?
För att kunna hantera en objektssida för ett flygbolag och svara på omdömen från kunder måste du verifieras av Tripadvisor som en officiell representant för ditt flygbolag. Följ stegen nedan för att registrera dig:
- Skapa ett Tripadvisor-konto: Ditt Tripadvisor-konto måste vara kopplat till e-postkontot du använder för företaget för att det ska kunna verifieras och användas till att svara på omdömen på ditt flygbolags vägnar. Registrera dig för ett Tripadvisor-konto genom att gå till Tripadvisor.se och klicka på Logga in i det övre högra hörnet.
- Registrera ditt flygbolag: När du har loggat in på ditt nya Tripadvisor-konto går du till Tripadvisor.se/AirlineRegistration och fyller i de uppgifter som krävs. Den här informationen verifieras för att säkerställa att du är en officiell representant för ditt flygbolag och har fått tillåtelse att svara på feedback från kunder.
Om allt stämmer så får du åtkomst till ditt flygbolags hanteringscenter inom 72 timmar.
Hur svarar jag på omdömen?
{{tak...Knepen som dina konkurrenter inte vill att du ska känna till
Knepen som dina konkurrenter inte vill att du ska känna till Använd dessa fakta och tips från Tripadvisor för att få en fördel gentemot dina konkurrenter på världens största resesida.
Ett effektivt sätt att förbättra din marknadsföring inom turismbranschen är att utnyttja Tripadvisors räckvidd och inflytelse. För att kunna få ett försprång gentemot konkurrenterna behöver du veta följande.
De allra flesta omdömen är positiva
Gå inte på bluffen att omdömen på Tripadvisor fokuserar på det negativa. Sanningen är att genomsnittsomdömet har ett betyg på 4 av 5. Du bör därför utnyttja de här positiva omdömena till din fördel genom att aktivt samla in fler!
Nya omdömen är mer relevanta
Detta är goda nyheter av flera anledningar. För det första: Om du inte har så många omdömen från början kan du höja din popularitetsrankninggenom att samla in nya omdömen. För det andra räknas omdömen som nyligen publicerades högre än äldre omdömen. För det tredje är det lättare och mycket mer givande att kontinuerligt samla in fler omdömen.
Det finns flera sätt att samla in omdömen på
Det är lättare att få omdömen med lite hjälp. Expresspost för omdömen är ett kostnadsfritt verktyg som gör att du enkelt kan skicka begäranden om att skriva omdömen till upp till 1 000 av de senaste gästerna samtidigt. Dessutom kan du, beroende på vilken anslutningspartner du har, även skicka e-postmeddelandena automatiskt, så att du sparar ännu mer tid.
Det är mycket viktigt att svara på omdömen
Svara på både positiv och negativ feedback allteftersom du får den. Enligt en studie från PhoCusWright säger mer än 60 % av resenärerna över hela världen att svar från företaget ökar sannolikheten att de bokar.1 Så följ tipsen i Det viktigaste i svar från företaget och visa resenärerna att du bryr dig om deras feedback och upplevelser.
Bilder från ledningen
Forskning visar att hotell som är mycket aktiva på webbplatsen laddar upp minst 10 bilder och får fler sidvisningar* jämfört med hotell som inte är aktiva.2 Varje bild är en möjlighet att visa upp verksamheten, bekvämligheterna och att locka gäster. Läs mer om hur du får så många fördelar som möjligt i guiden på Så här optimerar du dina bilder på Tripadvisor.
* Obs! För att bättre kunna mäta kvaliteten hos trafiken till din sida har vi under andra kvartalet 2017 förbättrat vårt sätt att rapportera dessa uppgifter genom att gå från sidvisningar till unika besök.
Du kan se hur dina konkurrenter ligger till
Visste du att du kan jämföra dina resultat med dina konkurrenters via analyspaketet? Dina konkurrenter vill verkligen inte att du ska veta det! Tillgången till utförlig Tripadvisor-data utgör bara en av anledningarna till att prenumerera på Företagsfördel – läs mer om förmånerna.
Det är lätt att tävla om bokningar
Få fler bokningar genom att registrera dig för direktbokningen. Direktbokning ger resenärerna ett enkelt sätt att boka med dig direkt på Tripadvisor.
Bokningar via mobila enheter blir allt viktigare
I en TripBarometer-studie från 2015 svarade nästan hälften av deltagarna att de använde sina telefoner för att boka ett boende eller en reseaktivitet. Med en prenumeration på Tripadvisor Företagsfördel kan du lägga till ditt telefonnummer på din verksamhetssida så att resenärer kan ringa dig med ett enda tryck.
Gör hemligheter till en framgång
Andra verksamheter får redan fler omdömen, större synlighet på marknaden och fler bokningar. Nu när du känner till konkurrenternas (inte så värst) hemliga knep för att lyckas på Tripadvisor kan du göra precis samma sak.
Lär dig utnyttja kunskapen på Tripadvisor och använda våra resurser i din marknadsföring:
- 1. [1] Källa: Oberoende PhoCusWright-studie: ”Custom Survey Research Engagement”, maj 2015
- 2. [2] Källa: Atmosphere Research Group-studie från 2015: ”Using Guest Reviews to Pave the Path to Greater Engagement”
Hantera vem som har tillgång till ditt Tripadvisor-objekt
Hantera vem som har tillgång till ditt Tripadvisor-objekt
Lär dig hur du hanterar vem som har åtkomst till ditt Tripadvisor-objekt.
Med det nya verktyget Hantera användaråtkomst är det enkelt att hantera vilka personer som ska ha åtkomst till Tripadvisors hanteringscenter för ditt företag. Använd det för att bjuda in nya användare och ta bort gamla.
Så här fungerar verktyget Hantera användaråtkomst
Om du vill hantera vilka som har åtkomst till ditt Tripadvisor-objekt ska du logga in på ditt hanteringscenter. Gå sedan till fliken Hjälp och inställningar i menyn högst upp och välj Hantera användaråtkomst.
På den här sidan finns en lista över alla användare som är registrerade för att hantera din Tripadvisor-sida. Du ser även deras Tripadvisor-användarnamn, roller inom ditt företag och vilka produkter de har tillgång till (om sådana finns).
Fortsätt läsa nedan för instruktioner om hur du kan bjuda in, kontrollera och ta bort användare. Observera att du kan behöva bekräfta din identitet som företagsrepresentant för din verksamhet innan du kan göra ändringar. I så fall ser du en orangefärgad Bekräfta identitet-knapp till höger på sidan. Klicka på den och bekräfta.
Bjud in nya användare
När du lägger till en ny användare kan denna person svara på omdömen, överföra bilder och redigera företagsinformation. Bjud in en ny användare genom att klicka på plus-knappen, ange personens e-post och därefter klicka på Skicka inbjudan. Ett e-postmeddelande skickas till personen, där denna ombeds att bekräfta sin roll på ditt företag och godkänna Tripadvisors villkor. Personen har därefter tillgång till hanteringscentret för ditt företag.
Vem ska jag bjuda in? Oftast är det mest lämpligt att bevilja åtkomst till användare som uppdaterar bilder från ledningen, skriver svar från företaget eller använder verktyg som Expresspost för omdömen för att få nya omdömen. Om du har boenden bör du även bjuda in personer som hanterar verksamhetens Företagsförteckning, Företagsfördel och kampanjer för direktbokningen. Ibland bjuder företag även in tredjepartsrepresentanter, till exempel resebyråer, och ger dem tillgång till sina hanteringscenter.
Verifiera användare
I vissa fall kan representanter för ditt företag ha registrerat sig för din verksamhet men inte slutfört verifieringsprocessen. Det är viktigt att slutföra verifieringen eftersom den stärker säkerheten ytterligare genom att kontrollera vem som har tillgång till ett företags konto.
Om en användare inte har verifierats visas ett blått utropstecken bredvid personens namn. För att slutföra verifieringen klickar du på redigeringsikonen i rutan som tillhör personen och sedan på Verifiera den här användaren.
Ta bort användare
Det är viktigt att din användarlista är uppdaterad. Om personer slutar arbeta för ditt företag kan du ta bort deras åtkomst genom att klicka på ikonen Radera användare i rutan för varje användare. När du har tagit bort en användare kommer den personen inte längre ha tillgång till hanteringscentret för din verksamhet.
Vem ska jag ta bort? Det bästa är att endast nuvarande representanter för ditt företag har tillgång till hanteringscentret.
Vanliga frågor:
Jag behöver ändra ägare för prenumerationen på Företagsfördel – hur gör jag det?
Om du vill ändra ägare för betalda produkter som Företagsfördel bör du skicka en begäran online till kundtjänst. Så här gör du:
- Gå till hanteringscentret.
- I rutan Kontakta Tripadvisor klickar du på Få hjälp online.
- Under Berätta vad du har för problem väljer du Företagsfördel.
- Välj Uppdatera åtkomstbehörighet för kontot som underämne.
- I rutan för kommentarer anger du alla uppgifter om ändringen som du vill genomföra.
Jag tog bort en person av misstag – vad gör jag nu?
Ibland blir det fel. Lyckligtvis är det lätt att lägga till användare på nytt. Du kan bjuda in personer att registrera sig genom att klicka på knappen för att lägga till och ange personernas e-post. De får ett e-postmeddelande där personerna ombeds bekräfta sina roller på ditt företag och godkänna Tripadvisors villkor. När det är genomfört kommer personerna återigen ha åtkomst till ditt objekt.
Varför är det så många ägare registrerade för mitt objekt?
Från att din verksamhet först visades på Tripadvisor kan anställda ha slutat och börjat, ägare ha bytts ut eller roller ha ändrats. Oavsett orsak råder vi dig att granska listan med aktuella användare, lägga till de som saknas och ta bort eller uppdatera de som inte är korrekta.
Jag vet inte vem en person som är registrerad för min verksamhet är – vad ska jag göra?
Kontrollera först att personen inte är relaterad till en tredje part du arbetar med. Om så inte är fallet ska du ta bort personen från din verksamhet.
Om du misstänker att en person är registrerad för din verksamhet trots att den inte ska vara det måste du först ta bort denna som användare via sidan Åtkomsthantering för användare. Rapportera därefter omedelbart situationen till vårt team för innehållsintegritet genom att skicka in en begäran till vårt supportforum för ägare. Så här gör du:
- Gå tillhanteringscentret.
- I rutan Kontakta Tripadvisor klickar du på Få hjälp online.
- Under Berätta vad du har för problem väljer du Uppdatera åtkomsten till hanteringscentret.
- Under Vad vill du göra? väljer du Anmäl misstänkt person som har registrerat sig.
- Fyll i namnet på den misstänkta personen som har registrerat sig och se till att ge så mycket information som möjligt om vem du tror personen är och dennas förhållande till din verksamhet.
De tio vanligaste myterna om Tripadvisor
De tio vanligaste myterna om Tripadvisor Nedan hittar du tio vanliga missuppfattningar om Tripadvisor – och verkligheten bakom myterna.
MYT 1: Omdömen på Tripadvisor är oftast negativa.
VERKLIGHET: Faktum är att de flesta är positiva! Tre fjärdedelar av omdömena är i kategorin ”mycket bra” eller ”utmärkt”.
MYT 2: Det går inte att lita på omdömena på Tripadvisor.
VERKLIGHET: Det finns en rad undersökningar som visar att resenärer upplever att deras erfarenheter i allmänhet avspeglar de omdömen som de har läst. Resenärer har en balanserad syn på omdömen och låter sig inte övertygas av ett enstaka omdöme. De tenderar att uppskatta den stora massans kunskap och ser till majoritetens åsikt för att få vägledning. Tripadvisor tar omdömenas integritet på stort allvar och har därför tagit fram en flernivåstrategi för innehållskontroll, vilken omfattar ett speciellt team, avancerad teknik och våra lojala användare. Om du tycker att ett omdöme verkar misstänkt eller bedrägligt ska du tala om det för oss!
MYT 3: Inget är kostnadsfritt på Tripadvisor.
VERKLIGHET: Tusentals verksamhetsägare och -uthyrare över hela världen utnyttjar de kostnadsfria verktygen i hanteringscentret . Det kostar inget för dig att jämföra dina resultat med konkurrenternas, registrera dig för att få meddelanden om nya omdömen eller skriva ett svar från företaget. Du kan även dra nytta av fler fördelaktiga marknadsföringsmöjligheter genom att köpa en prenumeration på Företagsfördel.
MYT 4: Jag har ingen kontroll över mitt Tripadvisor-objekt.
VERKLIGHET: Fyll bara i den kostnadsfria registreringen i hanteringscentret så kan du börja lägga till en beskrivning av din verksamhet samt bilder, videoklipp och mer därtill.
MYT 5: Företag kan inte berätta om sin syn på saken på Tripadvisor.
VERKLIGHET: Vi uppmanar dig bestämt att lägga till svar från företaget till omdömen. Det visar inte bara att du tar gästernas synpunkter på allvar, utan ger dig även sista ordet.
MYT 6: Det ställs olika krav på företag och resenärer.
VERKLIGHET: Både omdömen från resenärer och svar från företag måste uppfylla Tripadvisors riktlinjer för att säkerställa att de är relevanta och rättvisa. Om de gör det så läggs de snabbt upp på sidan.
MYT 7: Det finns ingen på Tripadvisor som kan hjälpa företagsrepresentanter.
VERKLIGHET: Faktum är att vi har ett flerspråkigt kundserviceteam som är där för att hjälpa till att lösa dina problem. Du kan nå dem via hanteringscentret, telefon eller e-post. Kontaktuppgifterna för ditt språk och din region hittar du i hanteringscentret.
MYT 8: Det strider mot Tripadvisors regler att be gäster att skriva ett omdöme.
VERKLIGHET: Det strider mot våra regler att erbjuda förmåner i utbyte mot omdömen. Att föreslå för gästerna att de ska skriva ett omdöme är däremot alltid en bra idé! I hanteringscentret tillhandahåller vi till och med verktyg som du kan använda för att påminna gästerna om att skriva omdömen efter sin vistelse.
MYT 9: Popularitetsrankningen är uppgjord på förhand.
VERKLIGHET: Algoritmen för vårpopularitetsrankning är baserad på tre saker: antalet, kvaliteten och åldern på omdömena för ditt företag. Uppdateringar av din plats i popularitetsrankningen bygger enbart på nya omdömen – och kommersiella relationer spelar aldrig in.
MYT 10: Tripadvisor är kanske stort i USA, men i resten av världen saknar det betydelse.
VERKLIGHET: Enligt comScore är vi världens största reseforum. Faktum är att majoriteten av vår webbplatstrafik kommer från utanför USA. Så registrera dig på hanteringscentret och låt ditt företag börja växa med vår hjälp redan i dag!
Senast uppdaterad: 10 januari 2018Den ultimata guiden till hur du hanterar ditt rykte online
Den ultimata guiden till hur du hanterar ditt rykte online Gå inte miste om hemligheterna bakom hanteringen av rykte online. Ämnen som den här exklusiva guiden täcker: Vad är rykte online och varför har det betydelse? Hemligheten bakom hanteringen av rykte online...