Om Tripadvisor-omdömen

Läs mer om hur Tripadvisor kontrollerar omdömen och objekt

Om Tripadvisor-omdömen

Så här ändras Tripadvisors riktlinjer för omdömen till följd av covid-19

Så här ändras Tripadvisors riktlinjer för omdömen till följd av covid-19Under de här aldrig tidigare skådade tiderna vidtar vi extra åtgärder för att säkerställa att vår plattform används på ett ansvarsfullt sätt ​

Vi finns här för att hjälpa dig

Covid-19-pandemin påverkar rese- och turismbranschen på både kort och lång sikt. Vi vet att många företagsägare försöker avgöra hur de bäst kan hantera de här aldrig tidigare skådade utmaningarna och vi delar dina farhågor.

Läs mer om de resurser vi lanserar för ägare här.

Varför får mitt företag fortfarande omdömen?

Vi vet att många företag har upplevt en betydande minskning av antalet kunder, eller har varit tvungna att stänga ner helt och hållet till följd av den globala pandemin. Även om ditt företag tillfälligt har stängt kan dina kunder fortsätta att skicka in omdömen om sin gästupplevelse på eller hos ditt företag, förutsatt att upplevelsen ägde rum inom de senaste tolv månaderna från det att omdömet skickas in. Du kan även skicka svar från företaget på de här omdömena – vilket gör att du kan dela med dig av uppdateringar om de senaste omständigheterna på din verksamhet – och om det behövs rapportera omdömen via hanteringscentret.

Vi tror att det nu är viktigare än någonsin att erbjuda en plattform där kunderna kan dela med sig av sina gästerfarenheter och där företag kan berätta om vad som händer på plats. Omdömen och deras tillhörande svar ger transparens, skapar lika villkor för stora och små företag och kan fungera som ett otroligt kraftfullt marknadsföringsverktyg för ägare inom turismbranschen som genomgående erbjuder prisvärdhet och hög servicenivå.

Under den här perioden fortsätter vi att använda våra över 20 års erfarenheter av att moderera omdömen. Vårt system och våra kontrollprocesser förblir i full drift, även om våra team arbetar på distans.

Alla inskickade omdömen kontrolleras genom vårt analyssystem för omdömen och allt problematiskt innehåll dirigeras till vårt team av innehållsspecialister för ytterligare utredning i enlighet med våra vanliga processer. Du kan läsa mer om vårt analyssystem för omdömen här.

Så här ändras riktlinjerna för omdömen

Vi introducerar ett antal justeringar av våra riktlinjer och modereringsförfaranden för omdömen mot bakgrund av utbrottet av covid-19. De här ändringarna syftar till att se till att våra medlemmar använder Tripadvisors plattform på ett ansvarsfullt sätt:

  • Vi tar bort allt innehåll som uppmuntrar personer till att ignorera statliga riktlinjer eller restriktioner
  • Vi tar bort allt innehåll som avskräcker människor från att söka medicinsk hjälp eller testning eller främjar tvivelaktiga medicinsk råd eller felaktig information
  • Vi tar bort alla omdömen som kritiserar enskilda företag för att de håller stängt just nu
  • Vi förbjuder rasistiskt innehåll som refererar till coronaviruset som det ”kinesiska viruset” eller ”Wuhan-viruset”. Sådana hänvisningar ger upphov till onödiga splittringar under vad som utgör en global pandemi som kräver gemensamma åtgärder från alla nationer och människor, och alla omdömen eller foruminlägg där den typen av termer används tas bort. I omdömen där viruset namnges måste Världshälsoorganisationens officiella terminologi (t.ex. coronavirus eller covid-19) användas.
  • Från och med den 6 augusti 2021 tar vi bort nya omdömen som kritiserar företag eller anställda för att de följer nationella och lokala bestämmelser med koppling till covid-19 och/eller kritiserar företag eller anställda för att de tillämpar säkerhetspolicyer som har införts med anledning av den globala pandemin.

    Vi tar även bort omdömen som publicerats före den 6 augusti 2021 om omdömena rapporteras till vårt modereringsteam för innehåll. Så här rapporterar du ett omdöme:

    1: Gå till fliken Omdömen i hanteringscentret.

    2: Klicka på länken under Rapportera ett omdöme och fyll i formuläret på följande sida.

Senast uppdaterad: 18 augusti 2021

Vad gör Tripadvisor åt orättvisa omdömen?

Vad gör Tripadvisor åt orättvisa omdömen? Verksamhetsägare och deras kunder frågar ofta vad vi gör åt orättvisa eller illasinnade omdömen. Här förklarar vi vår strategi …

När omdömen är opartiska och ärliga är de mycket användbara. För kunder lyfter de fram verksamheter som erbjuder fina upplevelser, bra service och värde. För ägare hjälper de att locka nya kunder till verksamheten och ger värdefull feedback om vad de gör bra och hur det kan bli bättre.

Orättvisa eller falska omdömen har motsatt effekt – de är vilseledande för potentiella kunder och kan orsaka obefogad skada på en verksamhets rykte.

Generellt sett finns det två olika scenarion där ett orättvist omdöme kan ges:

  • Scenario nr 1: Ett omdöme skickas av en person som antingen är partisk (du kan läsa mer om hur vi bedömer partiskhet här) eller inte har personlig erfarenhet av verksamheten som de bedömer.  Vi kallar det här för falska omdömen.
  • Scenario nr 2: Ett omdöme skickas av någon som har personlig erfarenhet av företaget (och inte är partisk genom att ha en koppling till företaget), men det som beskrivs i omdömet är bestritt av verksamheten.  Vi kallar det här för ifrågasatta omdömen.

Denna skillnad är viktig eftersom den styr hur vi hanterar omdömestvister. Omdömestvister uppstår när en verksamhet rapporterar ett omdöme som de anser bryter mot våra riktlinjer. När en verksamhet rapporterar ett omdöme avgör vi om det påstås vara ett falskt omdöme eller ett ifrågasatt omdöme och agerar utifrån detta.

Så hur förhindrar Tripadvisor att falska omdömen publiceras på webbplatsen?

Falska omdömen hör inte hemma på Tripadvisor. Vi jobbar extremt hårt för att blockera dem från att läggas upp på sidan.

Först har vi en uppsättning riktlinjer för publicering som alla omdömen måste följa. Dessa riktlinjer är utformade för att se till att omdömen är så relevanta och användbara som möjligt. Du kan läsa mer om våra riktlinjer för omdömen här.

För att verkställa dessa riktlinjer använder vi en kombination av smart teknik och ett team av expertgranskare.

Tekniken aktiveras varje gång någon skickar in ett omdöme på Tripadvisor. Innan omdömet publiceras på webbplatsen måste det gå igenom hundratals automatiska kontroller som utvärderar varje aspekt av det omdömet. Vi kallar dessa kontroller för vårt mätningssystem.

Systemet kommer antingen att tillåta att omdömet publiceras på webbplatsen, blockera omdömet från att publiceras, eller skicka det till våra modereringsteam för mänsklig analys om systemet hittar tecken på att omdömet kan vara falskt.

Även efter att ett omdöme har publicerats kan vem som helst fortfarande använda våra rapporteringsverktyg för att begära en utredning av våra modereringsteam om de misstänker att omdömet inte följer våra riktlinjer. Visserligen är mängden förfrågningar vi får om att undersöka omdömen liten – under 1 procent av omdömena rapporteras någonsin till oss – men de här rapporterna är mycket användbara och hjälper oss att verkställa riktlinjerna konsekvent för alla. Ägare kan rapportera omdömen via Hanteringscentret (som de kan få tillgång till kostnadsfritt), medan resenärer kan rapportera omdömen genom att klicka på flaggsymbolen som visas under varje omdöme.

Om du vill veta mer om de olika typerna av falska omdömen och hur vi hittar dem kan du läsa här.

Om du vill veta mer om hur vårt mätningssystem fungerar kan du läsa här.

Hur hanterar Tripadvisor ifrågasatta omdömen?

Visserligen är över 99 procent av alla omdömen på Tripadvisor obestridda, men vi vet att det kan vara allvarligt för de inblandade när en omdömestvist väl inträffar. Att avgöra om ett ifrågasatt omdöme är en rättvisande kommentar om verksamheten är en mycket viktig uppgift, och en som vi försöker hantera så finkänsligt och rättvist som möjligt.

Det beror på att kundernas åsikter är subjektiva – huruvida servicen är snabb eller långsam, huruvida maten är god eller trist, huruvida priset ger bra värde för pengarna eller är dyrt – allt detta beror på kundernas förväntningar.

Vi är övertygade om att alla resenärer har rätt att uttrycka sina åsikter, bra eller dåliga, baserade på deras egna förväntningar på vad upplevelsen borde leverera.

Vi vet även att om du är en företagsägare eller en i personalen kan det vara extremt frustrerande när du känner att du har fått orättvis kritik i ett omdöme.

Alla företag kan bestrida ett omdöme genom att använda våra rapporteringsverktyg. Ifrågasatta omdömen bedöms sedan av våra modereringsteam, som avgör om omdömet bryter mot våra riktlinjer, och därmed huruvida det ska tas bort eller inte.

Om våra modereringsteam kommer fram till att ett omdöme uppfyller våra riktlinjer får det stå kvar. I dessa fall finns det fortfarande ett antal åtgärder som en verksamhet kan vidta för att minska påverkan av ett ifrågasatt omdöme, bland annat att lägga upp ett svar som ger deras syn på saken. Vi tror faktiskt inte bara på kundernas rätt att uttrycka sina åsikter, utan även på verksamheternas rätt att svara. Vi kallar den här funktionen för ett svar från företaget.

Du kan läsa mer om de sätt som en verksamhet kan svara på ett ifrågasatt omdöme här.

Om du vill veta mer om hur vår mätningssystem fångar upp falska omdömen kan du titta på det här videoklippet.

[widget_banner...

Tripadvisors rapport för omdömestransparens 2019

Tripadvisors rapport för omdömestransparens 2019100 %

av Tripadvisor-omdömen genomgår avancerade kontroller för att identifiera potentiella problem eller bedrägerier.

66 miljoner

omdömen har skickats in 2018 över hela världen

2,1 %

av omdömen som skickades in 2018 har fastställts vara bedrägliga

Tripadvisors inledande rapport för omdömestransparens innehåller insikter som aldrig tidigare delats om Tripadvisors granskningsprocess för omdömen och de avancerade tekniker som används för att bekämpa bedrägeri.

Rapporten visar:

  • antalet omdömen som tagits bort eller blockerats
  • antalet omdömen som rapporterats till Tripadvisor av ägare och resenärer, hur snabbt dessa rapporter behandlades och vad resultatet var
  • mängden falska omdömen som riktar sig till plattformen
  • och mer därtill.
[formidable...

Hur upptäcker Tripadvisor falska omdömen?

Hur upptäcker Tripadvisor falska omdömen? Här beskriver vi de tre olika typerna av falska omdömen och hur Tripadvisor använder en kombination av teknik och detektivarbete för att stoppa falska omdömen från att visas på webbplatsen …

Webbplatser med omdömen har ett ansvar att identifiera och vidta åtgärder mot alla som försöker att skicka in falska omdömen. Det är ett ansvar vi tar på stort allvar, så i över ett decennium har Tripadvisor investerat i ny teknik och ett team med expertutredare för att fånga upp falska omdömen.

Ett falskt omdöme definieras som ett omdöme som har skickats in av någon som antingen är partisk eller inte har personlig erfarenhet av verksamheten som de bedömer. Observera att falska omdömen inte är samma sak som ifrågasatta omdömen (där en kund som saknar anknytning till verksamheten har delat en personlig erfarenhet som är ifrågasatt av den verksamheten). Du kan läsa mer om hur vi hanterar ifrågasatta omdömen här.

Falska omdömen kan i stort sett delas in i tre kategorier: Partiska positiva omdömen, partiska negativa omdömen eller betalda omdömen.

Partiska positiva omdömen

Ett partiskt positivt omdöme är när någon som har koppling till en verksamhet – till exempel ägare, anställda, eller till och med släkt eller vänner – försöker att lägga upp ett positivt omdöme om den verksamheten. Vi kallar även detta för att förbättra omdömen.

Omdömen av det här slaget är sannolikt inte objektiva beskrivningar av hur kundupplevelsen verkligen är, med tanke på recensentens personliga koppling till eller intressen i den verksamheten.

Partiska positiva omdömen kan även vara när en verksamhet erbjuder sina kunder förmåner, till exempel en kostnadsfri måltid eller en rabatt, för att publicera omdömen. Du kan ta reda på mer om varför vi inte tillåter förmåner i utbyte mot omdömen här.

Vi upptäcker partiska positiva omdömen med vårt mätningssystem, som upptäcker mönster och onlinemarkörer som kan tyda på att släkt, vänner eller personal försöker skicka in omdömen om en verksamhet. Utöver detta uppmuntrar vi allmänheten att meddela oss när de ser en verksamhet som erbjuder förmåner i utbyte mot omdömen. Vårt team undersöker sedan de här rapporterna och vidtar åtgärder mot alla verksamheter som ertappas med att försöka samla in positiva omdömen på det här sättet.

Partiska negativa omdömen

Partiska negativa omdömen är när någon skickar in ett medvetet illasinnat omdöme om en verksamhet i ett försök att orättvist sänka verksamhetens rankning eller felaktigt misskreditera verksamheten på något sätt. Vi kallar även detta för vandalisering av omdömen.

De flesta partiska negativa omdömena kommer från två källor – antingen från någon med koppling till en konkurrerande verksamhet, eller någon som försöker att utpressa verksamheter genom att hota med att skicka in ett falskt negativt omdöme.

Det finns flera olika sätt som vi fångar upp dessa typer av omdömen.

På liknande sätt som med partiska positiva omdömen kan vårt mätningssystem upptäcka recensentegenskaper som kan tyda på att recensenten har en koppling till en konkurrerande verksamhet. Även om de försöker att täcka sina spår stämmer deras omdömen inte överens med de mönster vi förväntar oss från ett urval av äkta kundomdömen. Vårt system kan upptäcka detta och sätta igång en utredning.

Utöver detta har vi ett verktyg som verksamhetsägare kan använda för att rapportera fall där någon har hotat dem med att ge ett negativt omdöme i ett försök att få något till lägre pris eller gratis. När du rapporterar hot direkt hjälper det vårt team att blockera personen som hotade med att lägga upp ett omdöme. Du kan ta reda på hur du gör det här.

Betalda omdömen

Detta är när en verksamhet, antingen medvetet eller omedvetet, anlitar en person eller ett företag för att förbättra verksamhetens rankning på Tripadvisor med positiva omdömen. Vi kallar även detta för optimering av omdömen.

Vi upptäcker betalda omdömen genom att använda en kombination av vårt mätningssystem, som identifierar suspekt omdömesaktivitet, och ett dedikerat team av utredare som jagar de företag och personer som försöker sälja dem.

Faktum är att tack vare det här teamets arbete har Tripadvisor satt stopp för över 60 olika företag som säljer omdömen över hela världen.

Du kan läsa mer om de olika sätt som vi kan ertappa företag som säljer omdömen här.

...

Hur avgör Tripadvisor huruvida ett omdöme är partiskt?

Hur avgör Tripadvisor huruvida ett omdöme är partiskt?

Även när en person har besökt ett hotell eller en restaurang kan omdömet fortfarande bryta mot våra riktlinjer om det är partiskt. Här beskriver vi några av de scenarier där ett omdöme kan anses vara partiskt …

För att omdömen ska vara användbara och korrekta ska de grundas på verkliga och opartiska kundupplevelser. Med detta menar vi att det inte ska finnas några andra motiv till att skriva ett omdöme än att dela med sig av en ärlig redogörelse av sin egen personliga upplevelse. Vi anser att alla omdömen som är benägna på förhand att vara antingen positiva eller negativa är partiska och därför bryter mot Tripadvisors riktlinjer.

Här är några scenarion som kan leda till partiska omdömen:

Betalda omdömen

Omdömen som en verksamhet har försökt att köpa är partiska, och ger inte resenärer de opartiska råd som de är ute efter. De är även orättvisa mot hårt arbetande verksamheter som följer reglerna. Turligt nog är vårt team med utredare mycket bra på att fånga dem som utger sig för att kunna erbjuda omdömen mot betalning, och vi vidtar kraftfulla åtgärder mot verksamheter som försöker att använda sådana tjänster. Du kan läsa mer om hur vi upptäcker sådana här omdömen här.

Omdömen mot förmåner

Förmåner är belöningar eller fördelaktig behandling som erbjuds av en verksamhet i utbyte mot ett omdöme. Exempel inkluderar erbjudanden om rabatter eller reducerade priser på en nuvarande eller framtida upplevelse i utbyte mot ett omdöme, eller till och med att utlova uppgraderingar, kuponger eller någon annan form av specialbehandling i utbyte mot omdömen.

Tripadvisor uppmuntrar verksamheter att be alla kunder att skriva omdömen och dela med sig av sin feedback. Vi tillåter dock inte att man erbjuder några former av förmåner i utbyte mot ett omdöme eftersom det kan påverka opartiskheten hos det omdömet. I enlighet med vår förmånspolicy straffar vi alla verksamheter som ertappas med att erbjuda förmåner till kunder.

Utpressning...

Hur fungerar Tripadvisors mätningssystem för omdömen?

Hur fungerar Tripadvisors mätningssystem för omdömen? Här förklarar vi hur tekniken bakom vårt mätningssystem för omdömen fungerar och hur vi använder det för att fånga upp falska omdömen och hindra dem från att visas på webbplatsen …

När någon skickar in ett omdöme på Tripadvisor går det igenom en rad kontroller innan det publiceras på webbplatsen. Dessa kontroller utförs automatiskt av vårt mätningssystem för omdömen, som analyserar hundratals bitar av information.

Mätningssystemet är vår första försvarslinje mot falska omdömen, och det innebär att vi kan analysera varje omdöme innan det publiceras på webbplatsen. En sådan uppgift skulle vara omöjlig om vi enbart förlitade oss på mänskliga granskare, eftersom mängden omdömen som skickas in från resenärer över hela världen är så stor – Tripadvisor tar emot hundratals inlägg varje minut.

Vilka informationsbitar är det som mätningssystemet kontrollerar?

Eftersom omdömen skickas in online finns det hundratals bitar av elektronisk information som vi kan analysera för att hjälpa oss att förstå mer om varje omdömes ursprung och omständigheter. Vi kan till exempel se platsen för den enhet som används för att skicka in ett omdöme, samt en del detaljer om specifikationerna på enheten. Och om någon försöker dölja information om platsen för deras enhet, vilket bedragare ofta gör, kan vi upptäcka det också.

Det är bara ett exempel – det finns massor av olika informationsbitar som vi håller utkik efter. De fungerar som bitar till ett pussel som vårt mätningssystem är utformat för att lägga, vilket ger en helhetsbild av varje omdöme.

Kan Tripadvisor ge andra exempel på vad mätningssystemet kontrollerar?

På samma sätt som en bank inte kan dela för mycket information om de säkerhetssystem som banken använder kan vi tyvärr inte dela en fullständig förteckning över allt som vårt system spårar. Vi skulle gärna vilja visa upp alla de saker som vår teknik kan göra, men vi måste även vara försiktiga och inte lämna ut någon information som bedragare kan prova att använda för att kringgå våra system.

Vad är det som mätningssystemet letar efter?

Vårt mätningssystem är utformat för att göra två saker – blockera omdömen som uppenbart bryter mot våra riktlinjer, till exempel de som innehåller stötande språk eller plagierat innehåll, och upptäcka ovanliga mönster som kan tyda på att ett omdöme är partiskt eller falskt.

När mätningssystemet identifierar ett omdöme som helt klart bryter mot våra riktlinjer avvisar systemet det omdömet och förhindrar att det publiceras på webbplatsen över huvud taget.

När mätningssystemet identifierar ett ovanligt mönster för omdömesaktiviteter sätter det igång en undersökning av vårt granskningsteam. Medan utredningen pågår är de omdömen som är kopplade till den ovanliga aktiviteten blockerade från att publiceras på sidan. Du kan läsa mer om olika typer av omdömen som kan bli föremål för utredningar här.

...

Fokus på utredningar: Fängelse för omdömesbedrägeri

Fokus på utredningar: Fängelse för omdömesbedrägeri

I den andra av en serie artiklar bakom kulisserna, som lyfter fram det viktiga arbetet våra utredare av omdömesbedrägeri gör, går vi djupare in i en italiensk undersökning som gav några banbrytande resultat ...

...

Resenärssäkerhet på Tripadvisor: Vad företagsägare behöver veta

Resenärssäkerhet på Tripadvisor: Vad företagsägare behöver veta Tripadvisor strävar efter att göra resenärssäkerhet till en grundläggande del i inspirations-, efterforsknings- och bokningsupplevelsen. Det här är vad ägare behöver veta om vårt engagemang för säkerhet och hur det påverkar deras objektssidor på Tripadvisor.

Som alla reseföretag redan vet är säkerhet en otroligt viktig fråga inom turistbranschen. Genom att förse resenärer med värdefull säkerhetsinformation i tid får de större förtroende för att utforska världen, vilket gynnar företagen på lång sikt.

Precis som många av er har Tripadvisor arbetat med det här problemet i åratal, men vi vet att vi kan göra mer. Därför fördubblar vi våra ansträngningar för att hjälpa resenärer att hitta och dela säkerhetsinformation under varje steg av resan genom att tillämpa en stegvis strategi för att införa nya funktioner och policyer med fokus på säkerhet på webbplatsen.

Den första av de här ändringarna är ett nytt ”filter för säkerhetsomdömen”, vilket gör det möjligt för resenärer att filtrera efter omdömen om säkerhetsincidenter som har publicerats på ett verksamhetsobjekt. Det andra är ett meddelande som placeras i själva säkerhetsomdömena för att göra det enklare för resenärer att skilja dem från andra omdömen.

Majoriteten av företagen kommer inte att se ett säkerhetsomdöme för någon att filtrera efter på sin sida, då de här fallen med omdömen med extrema säkerhetsproblem är ovanliga. Av de tiotals miljoner omdömen och åsikter som publicerades på Tripadvisor förra året handlade exempelvis ungefär 1 000 omdömen om sexuella övergrepp eller uppenbara sexualbrott. Även om det är ett relativt litet antal är det viktig information för resenärer som vill vara säkra när de reser.

Företag över hela världen känner till sina lokala regioner, stadsdelar och verksamheter bättre än någon annan och har en unik position vad gäller att hjälpa resenärer att få en positiv och säker upplevelse. Det är vår förhoppning att företag som ditt, tillsammans med turismbranschen som helhet, ska fortsätta att samarbeta med oss på Tripadvisor när vi tillsammans anstränger oss för att ge det här viktiga initiativet för resenärssäkerhet större prioritet inom turismnäringen.

Det här är vad du som företagsägare behöver veta om hur Tripadvisor informerar om och lyfter fram viktig hälso- och säkerhetsinformation på webbplatsen.

Filtret för säkerhetsomdömen

Med filtret för säkerhetsomdömen kan resenärer enkelt hitta omdömen som tar upp säkerhet hos alla företag där omdömen om säkerhet publiceras. Säkerhetsfiltret visas i avsnittet Omdömen för alla tillämpliga boende-, restaurang- och upplevelseobjekt på Tripadvisor – och lanseras för flygbolag, semesterbostäder och kryssningar senare i år. De här omdömena kommer att lyftas fram globalt på alla Tripadvisors webbplatser över hela världen och på alla 28 språk.

Inför lanseringen har vi tittat på alla omdömen som för närvarande finns på vår webbplats från ett år tillbaka i tiden (2018) och har taggat alla som omfattar incidenter med sexuella övergrepp eller uppenbara sexualbrott från en anställds sida.

Vi taggar alla nya omdömen som publiceras på webbplatsen och som beskriver sexuella övergrepp, fysiska övergrepp, drogning och dödsfall, och under de kommande månaderna går vi även tillbaka och taggar omdömen i de här kategorierna från det föregående året.

Omdömen om säkerhetsincidenter inkluderar även ett säkerhetsmeddelande i omdömet. Meddelandet visas högst upp i samtliga omdömen som innehåller säkerhetsinformation för att göra det enklare för resenärer att skilja dem från andra omdömen. Säkerhetsmeddelandet visas i de här omdömena så länge de förblir publicerade på webbplatsen.

Säkerhetsfiltret visas endast om ett företag har ett eller flera omdömen som innehåller säkerhetsinformation om företagets objekt. De som inte har sådana omdömen har inte det här filtret eftersom det inte finns några relevanta omdömen att visa.

Kriterier för ett säkerhetsomdöme...

Fokus på utredningar: Hantera fult spel och granska bedrägerier under VM 2018

Fokus på utredningar: Hantera fult spel och granska bedrägerier under VM 2018

I den första av en rad artiklar bakom kulisserna som lyfter fram det viktiga arbete som bedrivs av våra utredare av omdömesbedrägeri tittar vi på hur vårt team förhindrade fotbollsfans från att bli lurade under VM 2018 ...

Världens ögon var på Ryssland och VM i sommar, men även om de flesta av åskådarna var upptagna av det som hände på planen fokuserade vårt utredningsteam på aktiviteten utanför den.

Stora evenemang som ett VM lockar enorma mängder besökare till värdlandet och tyvärr finns det alltid opportunister och bedragare som försöker utnyttja det. För webbplatser som Tripadvisor skapar det här en ökad risk för att falska recensenter försöker förbättra profilen för enskilda företag, till nackdel för de allra flesta företagsägare som följer reglerna.

Som tur är har vårt utredningsteam över 15 års erfarenhet av att upptäcka bedrägeri och är väl insatta i hur man fångar de skyldiga och förhindrar att deras omdömen överhuvudtaget publiceras på webbplatsen. Innan VM fanns det ett antal förebyggande åtgärder vi vidtog för att skydda resande fans.

Steg 1: Att veta var du ska titta

Det första vi gjorde var att undersöka omdömestrender i de elva städer som stod värd för VM-matcherna: Moskva, Sankt Petersburg, Sotji, Kazan, Nizjnij Novgorod, Rostov-na-Donu, Samara, Saransk, Volgograd och Jekaterinburg.

För att göra det använde våra utredare visualiseringsverktyg och digital kriminalteknik för att identifiera mönster i de data som samlats in av vårt mätningssystem för omdömen. I den här analysen tittade man på två särskilda aspekter av omdömesaktivitet: beteendemässiga data och tekniska data.

Steg 2: Ledtrådar som bedragare lämnar efter sig

Beteendemässiga data berättar hur enskilda recensenter interagerar med webbplatsen, inklusive den frekvens med vilken de skickar in omdömen, den geografiska spridningen av de här omdömena, eventuella likheter mellan recensentkonton och många andra uppgifter.

I det här fallet letade vi efter eventuella beteendemönster som verkade ligga utanför normen. Det kunde till exempel handla om en enskild recensent som snabbt hade publicerat flera omdömen på rad eller två konton som hade börjat interagera med webbplatsen på ett mycket liknande sätt.

Tekniska data handlar om de enheter som recensenter använder för att skicka in omdömen, vilka kan avslöja en hel del om vad en bedragare planerar, inklusive var personen befinner sig. Innan mästerskapet letade vi efter eventuella indikatorer på flera recensentkonton som skickade in innehåll från samma enhet – ofta ett tydligt tecken på ett företag som säljer omdömen.

Steg 3: Ta bort misstänka omdömen

Vår dataanalys identifierade över 1 300 olika recensentkonton som försökte skicka in omdömen på ett misstänkt sätt.

Det här ledde till att vårt team tittade närmare på dem och att vi tog bort över 1 500 misstänkta omdömen från verksamheter i de elva värdstäderna – en mycket liten del av de miljontals omdömen vi får överlag varje månad, men tillräckligt för att vara potentiellt missvisande för resenärer och orättvist för alla de andra företag inom turismbranschen som följer reglerna.

...

Vad gör Tripadvisor för att förhindra köpandet och försäljningen av falska omdömen online?

Vad gör Tripadvisor för att förhindra köpandet och försäljningen av falska omdömen online?

Att köpa omdömen är en oärlig affärsmetod som vilseleder kunder och är djupt orättvis mot majoriteten av företagen, vilka följer reglerna. Här förklarar vi varför Tripadvisor intar en hård linje mot den lilla minoritet av företag som försöker köpa omdömen och hur vi kan fånga de företag som säljer dem ...

De allra flesta företagsägare bedriver sin verksamhet på ett rättvist sätt på Tripadvisor. De arbetar hårt för att erbjuda en fantastisk kundupplevelse och de vill att kunderna ska dela med sig av ärlig feedback i sina omdömen.

Tyvärr finns det vissa personer och/eller företag som försöker utnyttja företagsägare inom turismbranschen genom att be om pengar i utbyte mot falska omdömen. De här företagen maskerar sig ofta som legitima företag och ger olika falska löften om vad deras ”tjänster” omfattar. Deras främsta krav är att de kan förbättra ett turismföretags rankning på Tripadvisor med positiva omdömen.

Vi hänvisar till den här kategorin av falska omdömen som betalda omdömen och de utgör en form av bedrägeri. Det här är ett problem som vi tar på största allvar. Vi har ett dedikerat team av utredare som arbetar dygnet runt för att fånga företag som erbjuder betalda omdömen och hindra dem från att verka på vår webbplats. Vi arbetar även med lagstiftande och brottsbekämpande organ runt om i världen för att framgångsrikt åtala några av de värsta brottslingarna. I många länder är det olagligt både att köpa och sälja omdömen och betalda recensenter som åker fast kan dömas till tid i fängelse.

Vad är skillnaden mellan ett företag som säljer omdömen och ett som erbjuder omdömesoptimering?

Det är två olika namn för samma sak. Vi anser att ”företag som säljer omdömen” är det tydligaste och enklaste sättet att hänvisa till alla företag eller personer som säljer falska omdömen.

Det är viktigt att inte blanda ihop ”omdömesoptimering” med andra optimeringsverktyg som erbjuder en legitim tjänst, till exempel ”sökmotoroptimering”.

Hur kan Tripadvisor urskilja ett betalt omdöme?

Tripadvisor har övervakat miljontals omdömen i mer än ett decennium, vilket gör det möjligt för oss att bygga mycket exakta modeller över hur vanliga resenärer publicerar omdömen. Betalda recensenter överensstämmer inte med denna modell, även när de försöker att dölja sin aktivitet. Även små skillnader i mönstren för inskickade omdömen kan upptäckas av vårt spårningssystem och utlöser en undersökning av vårt team av experter.

Du kan läsa mer om hur vårt spårningssystem fungerar här.

Hur fångar Tripadvisor företag som säljer omdömen?

Utöver vårt sofistikerade spårningssystem har vi ett team av utredare som spårar och stoppar de företag som hävdar sig erbjuda betalda omdömen.

Vi gör det här på flera olika sätt.

...

Undvik det här nya Bitcoin-nätbedrägeriet – det här behöver du veta

Undvik det här nya Bitcoin-nätbedrägeriet – det här behöver du veta

Ett litet antal företag inom turismbranschen blir utsatta för ett nytt Bitcoin-nätbedrägeri. Här förklarar vi vad det här bedrägeriet innebär, hur Tripadvisor skyddar företag mot det och vad ett företag kan göra om de har blivit utsatta.

Vad innebär Bitcoin-bedrägeriet?

Det här är en ny typ av nätutpressning där bedragare kontaktar företag, vanligtvis via e-post, och kräver att en liten summa pengar betalas till ett Bitcoin-konto. Bedragarna hotar med att de kommer att skriva falska negativa omdömen om verksamheten online om Bitcoin-betalningen inte görs.

Att få ett e-postmeddelande som det här kan vara upprörande, men det positiva är att de oftast visar sig vara tomma hot. De är osofistikerade och opportunistiska försök av bedragare att rikta in sig på flera verksamheter på en gång i hopp om att ett litet antal kommer att betala.

Vi har inte sett några bevis på att dessa Bitcoin-bedrägerier fungerar – eftersom Bitcoin-konton är synliga för allmänheten har vi övervakat dem för att se om någon har betalat. Baserat på våra undersökningar hittills har vi inte sett några bevis på att personer betalar till Bitcoin-bedragarnas konton.

Tripadvisor har redan skyddsåtgärder för att skydda företag

Även om de flesta av de här bedrägerierna är tomma hot tar Tripadvisor alla försök att utpressa företagsägare på allvar. Tripadvisors avancerade system för upptäckt av bedrägerier har redan skyddsåtgärder som skyddar mot den här typen av bedrägeri, och vårt dedikerade team av utredare undersöker aktivt alla rapporter om utpressningsförsök som vi får.

Vad bör företag göra om de har blivit utsatta?

Alla företag som har utsatts för ett utpressningsförsök bör

  • låta bli att betala lösen
  • rapportera hoten till deras lokala myndigheter
  • rapportera hoten till Tripadvisor genom att skicka ett e-postmeddelande till: contentintegrity@tripadvisor.com

Vi har inte sett bevis på negativa omdömen som skickats in till vår plattform till följd av det här bedrägeriet, men om din verksamhet är utsatt och därefter får ett omdöme du tror är kopplat till bedrägeriet ska du rapportera det till oss så att vi kan undersöka saken vidare.

...

Ett omdömes resa

Ett omdömes resa Från att det skickas in till det publiceras – så här kontrollerar Tripadvisor resenärernas omdömen

Har du någonsin undrat vilka åtgärder Tripadvisor tar för att kontrollera omdömen? Titta på videoklippet ovan (tillgängligt på engelska) för mer information om

  • tekniken Tripadvisor använder för att spåra och utvärdera omdömen
  • vad som händer när vi ser ett misstänkt omdöme
  • de tre viktigaste typerna av partiska eller falska omdömen och hur vi hittar dem
  • vilken roll vårt undersökningsteam har
  • vad företag kan göra för att begära en undersökning

För mer information om våra riktlinjer för omdömen ska du klicka här.

Få ditt boendeföretag att växa med våra exklusiva startpaket [widget_banner title="Är du redo för resandets återkomst?" text_1="Vi erbjuder hotellägare mer än 500 miljoner USD i besparingar.för att hjälpa till att stimulera efterfrågan från resenärer."...