“Många renar”

Rankad som nr 3 av 9 saker att göra i Jukkasjarvi
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: Lättillgängligt och återuppbyggt sameviste på den gamla marknads- och samlingsplatsen i Jukkasjärvi by. Betande renar och utomhusutställningar om samisk kultur och levnadssätt. Sápmi slow food lunch och kaffe serveras vid den öppna elden i Café Sápmis jättekåta; försäljning av genuin sameslöjd i den intilliggande hantverksbutiken. Guidade turer. Ideal för dagsbesökare som har begränsat med tid men ett intresse att få en introduktion till samisk kultur, mat och renar. Sommar öppet: juni - augusti Vinteröppet: november - april Sámi Siida befinner sig bredvid Jukkasjärvi kyrka, i 900 m gångavstånd från ICEHOTEL.
Praktisk information: Aktiviteter för större barn, Aktiviteter för små barn, Mat finns att köpa
Omdömet skrevs 6 mars 2018

Fick gå runt på egen hand och läsa intressanta saker men kan tyckas lite väl dyrt för att inte få personlig guidning

Datum för upplevelsen: mars 2018
Tack Kärstin W

Omdömet skrevs 2 februari 2018 från mobil enhet

Blev helt fascinerad av samiska kulturen. Hade velat veta mycket mer. Tyvärr var vår tid begränsad pga en bussresa och andra efterföljande aktiviteter. Vår guide jojkade vackert för oss och maten var god. Fina renar. Väl värt ett besök ❤️ Kommer åka hit igen.

Datum för upplevelsen: februari 2018
Tack Therese O
Omdömet skrevs 4 januari 2018

Trevligt ställe där du också kan äta lite lunch. Vi gick en snabb runda och tittade lite på samisk kultur. Höjdpunkten var dock att mata renarna. Glöm inte köpa med dig renlav!

Datum för upplevelsen: december 2017
Tack 769patrikw
Omdömet skrevs 11 oktober 2017 från mobil enhet

Vi valde att åka ut till Jukkasjärvi för att äta lite lunch och blev verkligen inte besvikna. Otroligt god mat, trevlig personal och helt klart värt resan ut dit.

Datum för upplevelsen: oktober 2017
Tack Fija85
K_Reindeer, Försäljningschef på Sámi Siida - Márkanbáiki, svarade på det här omdömetSvarade 13 oktober 2017

Tack för ditt omdöme. Härligt att höra att ni verkligen njöt av den samiska maten och servicen hos oss och att ni hade redan planerat att äta hos oss. Välkommen åter och stort tack från hela teamet på Nutti Sámi Siida.

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 11 oktober 2017 från mobil enhet

Det var mycket intressant att titta på och lyssna på allt, men det var dock väldigt tydligt att detta är en ren turist attraktion. Vilket någon trivs med - jag mindre. Men allt som allt en okey upplevelse.

Datum för upplevelsen: juli 2017
Tack annedorthem771

Tack för ditt omdöme kring ditt besök hos oss. Hela vår verksamhet som har turistiskt inriktning baseras helt och hållet på våra renar, renskötsel, den samiska kulturen, maten och slöjden som vi vill bringa närmare de som väljer at besöka oss. Med vänlig hälsning

Resenärer som tittade på Sámi Siida - Márkanbáiki tittade också på

Kiruna, Norrbottens län

Besökt Sámi Siida - Márkanbáiki? Berätta vad du tyckte!