“Intressant ställe för den fordonsintresserade”

Arsenalen - Sveriges Försvarsfordonsmuseum
Rankad som nr 1 av 3 saker att göra i Strängnäs
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: Skandinaviens största militärfordonsmuseum som visar den militära fordonsutvecklingen från 1900-talets början fram tills idag. Du bjuds på en hisnande historisk resa genom dessa årtionden. I museet ingår också en fantastisk utställning med tennfigurer samt ett soldattorp med anor från 1600-talet där en tillhörande utställning berättar om en svunnen tid
Praktisk information: Mat finns att köpa, Anpassat för rullstol, Skåp/förvaring, Aktiviteter för större barn, Trappor/hiss
Omdömet skrevs augusti 11 2016

Vi åkte med tonåringarna. Det blev både en historielektion och nostalgiska tillbakablickar från den egna ungdomen när Berlinmuren fortfarande fanns. En smått fantastisk samling fordon från förr och nu som lyckas illustrera forna tiders krig och politik rätt bra. Rekommenderas särskilt för lite äldre skolbarn som kan sätta in det i ett sammanhang.

Tack mersemester

2024 av 81 omdömen

Omdömet skrevs augusti 10 2016

Väldigt bra museum med intressant fakta om krigshistoria och så många fordon att studera och välgjorda utställningar. Älskade lukten som omslöt en när man klev in.
Maken ville aldrig åka därifrån.
Ett måste att besöka!

Tack Waleyra
Omdömet skrevs augusti 6 2016

Trevligt museum med mycket att titta på. Det finns mycket information om 1900-talets krigshistoria, och många fordon att titta på. Väl värt ett besök! Som extra bonus finns även ett soldattorp att titta på.

Tack Berith W
Omdömet skrevs augusti 4 2016 från mobil enhet

Större museum än vad jag tro att det skulle vara. Informativt och väl värt besöket. Vår sexåring älskade det!

Tack Camilla M
Omdömet skrevs juli 30 2016

Mycket trevligt museum med ett stort stycke militärhistoria. Utställningarna är välgjorda och det är kul att följa utvecklingen inom militära fordon. Även om jag inte är direkt intresserad av militära fordon så är det mycket intressant. Det finns också bra aktiviteter för barn inne bland bilarna samt lekrum och dataspel. Under vissa dagar kan man också få möjlighet att köra minipansarvagnar eller åka med i militärt terrängfordon. Detta uppskattades starkt av den yngre publiken. Sammantaget vill jag verkligen rekommendera detta museum.

Tack Grasshopper333

Resenärer som tittade på Arsenalen - Sveriges Försvarsfordonsmuseum tittade också på

Eskilstuna, Södermanlands län
Mariefred, Södermanlands län

Oxelösund, Södermanlands län
Strängnäs, Södermanlands län

Besökt Arsenalen - Sveriges Försvarsfordonsmuseum? Berätta vad du tyckte!