“Barnvänligt och mumma för entusiaster”

Arsenalen - Sveriges Försvarsfordonsmuseum
Rankad som nr 1 av 3 saker att göra i Strängnäs
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: Skandinaviens största militärfordonsmuseum som visar den militära fordonsutvecklingen från 1900-talets början fram tills idag. Du bjuds på en hisnande historisk resa genom dessa årtionden. I museet ingår också en fantastisk utställning med tennfigurer samt ett soldattorp med anor från 1600-talet där en tillhörande utställning berättar om en svunnen tid
Praktisk information: Aktiviteter för större barn, Trappor/hiss, Skåp/förvaring, Mat finns att köpa, Anpassat för rullstol
Omdömet skrevs juli 30 2016

Mycket trevligt museum med ett stort stycke militärhistoria. Utställningarna är välgjorda och det är kul att följa utvecklingen inom militära fordon. Även om jag inte är direkt intresserad av militära fordon så är det mycket intressant. Det finns också bra aktiviteter för barn inne bland bilarna samt lekrum och dataspel. Under vissa dagar kan man också få möjlighet att köra minipansarvagnar eller åka med i militärt terrängfordon. Detta uppskattades starkt av den yngre publiken. Sammantaget vill jag verkligen rekommendera detta museum.

Tack Grasshopper333

Omdömet skrevs juli 28 2016

Bra underhållet museum med mycket innehåll. Informativa skyltar på väggarna där man kan läsa om 1900-talets krigshistoria. Mycket intressant och precis på lagom nivå för allmänbildning.

Detta är just ett fordonsmuseum, och det finns många fordon som visas upp och presenteras i detalj, men jag saknar ändå lite mer av andra prylar och miljöer för att göra utställningen mer intressant för en bredare publik. Ofta är inte hela familjen fanatiskt intresserad av försvarsfordon. Visserligen finns det en hel del saker för barn, tex ett lekrum (där vi inte var inne) och en skattjakt med lite pyssel som barnen kan genomföra, men jag skulle ändå vilja se lite mer av ett helhetsperspektiv. Fortfarande på temat krig och försvar, förstås.

Vi var där en dag när det var Funtrak, och det var enormt uppskattat av våra nioåringar. (Det var några vuxna som körde också.) Det enda var att väntetiden var enormt lång, så ha gott tålamod.

Stor och avgiftsfri parkering precis i anslutning till muséet.Trevlig personal.

Tack Isabel M
Omdömet skrevs juli 28 2016 från mobil enhet

Informativt och spännande. Nyttigt för de yngre att se och förstå det som också kan vara olustigt. Bra uppbyggt och lätt att informera sig. Prisvärt.

Tack Patrick C
Omdömet skrevs juli 5 2016

Ett "miniMekka" för militärfordonsintresserade. Här finns alla upptänkliga möjligheterskonstruktioner byggda för olika uppdrag, men helst inte användas

Tack Stefan S
Omdömet skrevs juni 29 2016

Spännande och tänkvärt, de flesta fordon som finns här har skapats med enorma resurser, för att förhoppningsvis aldrig behöva användas i ett skarpt läge...

Tack mikesbuick

Resenärer som tittade på Arsenalen - Sveriges Försvarsfordonsmuseum tittade också på

Eskilstuna, Södermanlands län
Mariefred, Södermanlands län

Oxelösund, Södermanlands län
Strängnäs, Södermanlands län

Besökt Arsenalen - Sveriges Försvarsfordonsmuseum? Berätta vad du tyckte!