Höjdpunkter från omdömen

Brigitta48
Haninge, Sverige
från mobil enhet
Läs alla 2 omdömen

Intäkterna påverkar de upplevelser som visas på den här sidan, läs mer.
Omdömet skrevs 8 juli 2018 från mobil enhet

Efter ett besök i Strö underbara kyrka såg vi skylten med "kringlan" d v s Sankt Hanskorset och blev nyfikna. Vi körde in på vägen med skylten och kom fram till en pampig herrgård. Stannar till och går ur för att se om det finns någon informstion. Hittar några skyltar - plötsligt hör vi någon ropa - "välkomna" och en trevlig man kommer fram till oss. Det visar sig vara "slottsherren" själv Jörgen Lindqvist som numera bor på herrgården och visar den under sommaren. Han ordnar även visningar för grupper enligt överenskommelse under april - september.
Stola säteri har funnits sedan medeltiden. Nuvarande huvudbyggnad uppfördes i början av 1700-talet och har en utsökt rokokoinredning i flera av rummen.
Huvudbyggnaden och en del av parken är skyddad som byggnadsminne sedan 1966.
Tyvärr kom vi för sent för visningen som varit tidigare på dagen och hade heller inte tid att stanna på musikevenemanget som skulle vara på kvällen. Vi gick istället runt och beundrade herrgården, de vackra omgivningarna och de pampiga träden på gårdsplanen.
Rekommenderar varmt ett besök.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Tack Brigitta48