“Norrskens och rymd-fotografering i Abisko”

LapplandMedia & PhotoAdventures
Rankad som nr 2 av 13 saker att göra i Abisko
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: Mer än 3 timmar
Ägarbeskrivning: Upplev och fotografera norrsken, djur och fjällandskap tillsammans med en fotograf från LapplandMedia & PhotoAdventures. Vi fångar vackra scener ur den lappländska naturen på bild: en himmel beströdd med planeter och galaxer, fjällbjörkar i ett snöklätt landskap, älgar eller den förföriska norrskensdansen som pågår över våra huvuden. Företagets ägare, Peter Rosén, är en av Sveriges skickligaste norrskensfotografer och är fotografen bakom boken ”Aurora Borealis i Lappland”. Vi har hållit fotokurser sedan 2001 och Peters bok är ett gott resultat av lång erfarenhet. Alla våra kurser ingår i Canons fotoskola och tack vare Canon och Manfrotto m.fl. kan vi erbjuda systemkameror för både amatörer och professionella, samt objektiv och stativ speciellt utrustade för norrskensfotografering – utan extra kostnad. Under de senaste 4 åren har samtliga gäster på flerdagarskurserna sett och fotograferat norrsken på ett bra sätt. Vi är också glada över att vi fått utmärkelsen Tripadvisor Certificate of Excellence och är den högst betygsatta fototuren i Abisko.
Omdömet skrevs 22 januari 2017

Ett stort tack till Peter och Ulf för tre fantastiska kvällar, med otroligt norrsken. En kurs jag varmt kan rekommendera, både för nybörjare och proffs. Det starka norrskenet gjorde det dock svårt att fotografera rymden. Då grupperna på varje kurs är så små, finns det tid för alla som behöver hjälp eller råd. Och råd är något dessa herrar gärna delar med sig av. Både på hur du ska få ut det bästa av din kamera men också bild komposition. Det finns också ett antal kameror och objektiv för utlåning.
Kursledarna är mycket flexibla.Beslutet om var kvällens fotografering skall hållas, tas så sent som möjligt, för ökade chanser till bra bilder. Transporter runt Abisko sköts med skoter med släde och för längre transporter finns det minibuss. Skoteroveraller finns för utlåning, så man behöver inte frysa. Ett par tunna fingervantar kan dock vara bra att ha när man hanterar utrustningen. Innan man ger sig ut att fotografera äts det en trerätters middag. Frukost och lunch ingår också i resan. Peter hjälper också till med bokning av transport till och från flygplatsen, eller några andra aktiviteter ni vill göra på dagarna.

Tack JoakimE70

Omdömet skrevs 15 januari 2017

En mycket intressant och bra fotoworkshop med goda instruktörer - Peter Rosén och Ulf Jonsson. Vi hade tre fina fotokvällar med fantastiskt norrsken som nästan gjorde det svårt för astrofotodelen av kursen. Vi fick många värdefulla tips om kamerainställningar, bildkomposition och tips på och demo av några olika bildbehandlingsprogram. Deltagare som inte hade egen utrustning fick låna kameror, objektiv, stativ mm. Det var ner till -25 grader under våra fotokvällar men vi fick låna scoteroverall så man frös inte. Vi bodde på den trevliga Abisko fjällstation och åt tre-rätters middag varje kväll innan vi åkte ut på fotoäventyr.Kort sagt en toppenkurs!

Tack ArneG52
Omdömet skrevs 22 februari 2016

Hade hoppats på norrsken åtminstone en kväll men det blev fullträff med norrsken alla tre kvällarna, helt över mina förväntningar! Proffsig kursledare, bra och varierat upplägg, kan inte bli bättre!

Tack Sirpa U
Omdömet skrevs 17 februari 2016

Det var min bästa vinterresa med 3 nätter norrsken i Abisko.Har redan börjat planera nästa resa till Lappland (runt om Abisko).
Tack Peter

2  Tack Bruno L
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 18 januari 2016

En härlig kväll. Mina förhoppningar om norrsken var små eftersom det varit mulet hela dagen. Men vi fick en härlig kväll med mycket norrsken och bra tips och råd hur man fotar.

Tack Carina B

Resenärer som tittade på LapplandMedia & PhotoAdventures tittade också på

Abisko, Norrbottens län

Besökt LapplandMedia & PhotoAdventures? Berätta vad du tyckte!

;