Höjdpunkter från omdömen
Speciellt

Speciellt ställe. Läs gärna på i förväg om Arne som har varit ägare till platsen. Unikt och One in ... läs mer

Omdömet skrevs 6 januari 2024

Emma H
Sverige
från mobil enhet
Läs alla 70 omdömen

Intäkterna påverkar de upplevelser som visas på den här sidan, läs mer.
Omdömet skrevs 10 juni 2023 från mobil enhet

Ryds bilkyrkogård är en rolig plats att besöka för alla åldrar. Även om bilarna har blivit mindre och mindre igenkända över tid så visar det tydlig skillnad mellan dagens bilar och dåtidens. Bästa tiden att besöka platsen är då det inte har regnat, blir väldigt lätt lera och är då svårt att ta sig fram

Datum för upplevelsen: augusti 2022
Tack Emma H
Omdömet skrevs 8 juni 2023 från mobil enhet

Ovanlig sevärdhet. En bilkyrkogård som har lämnats för naturen att återta. Iordningställlda gångvägar gör platsen lätttillgänglig

Datum för upplevelsen: juni 2023
Tack Gunilla N
Omdömet skrevs 21 maj 2021

Har besökt Bilkyrkogården i Ryd några gånger vid det här laget. Åke Danielssons bilskrot som han startade upp under förra seklet på sin torvmosse, när torvtäkten inte längre bar sig. Vissa beskriver att det vilar en andäktig stämning över de sakta rostande skrotbilarna, andra kan få en nostalgikick när de upptäcker en bilmodell som de har ägt en gång i tiden.

Jag kommer alltid att tänka på slutscenen i Hitchcockfilmen Psycho, när sheriffen och hans folk vinschar upp de sänkta bilarna ur träsket bakom Bates motell. Någonting av samma smått kusliga stämning vilar över Bilkyrkogården i Ryd också.

Datum för upplevelsen: maj 2021
Tack Peter B
Omdömet skrevs 19 maj 2021

Som fordons-intresserad var detta ett givet besök. Här är mycket nostalgi. Mycket fotogeniska objekt som jag kan förstå. Är väl värt ett besök.

Datum för upplevelsen: april 2021
Tack Eje B
Omdömet skrevs 4 april 2021 från mobil enhet

Mest förundrad över att den får finnas kvar för våra myndigheter. Normalt sett skulle denna nedskräpning beivrats med Vite. Nu blir den övergivna bilskroten istället besökt av turister och bilentusiaster. Tyvärr har den nog också besökts av vandaler och nedskräpare. Husen var fulla med gammalt bråte som dumpats där. En magisk och historisk plats kan man ändå säga. Går att besöka alla tider på året. Vägen dit är ganska smal så har man ett stort fordon så kan det bli trångt. Finns ingen parkering utan man får ställa sig utmed vägen. Kul att ha varit här och sett det.

Datum för upplevelsen: april 2021
2  Tack veronica1232016