Höjdpunkter från omdömen
Tandyresenär

Perfekt stopp längs vägen till Stockholm, enormt fin utsikt över Vättern. Bensin mack och fik ... läs mer

Omdömet skrevs 21 augusti 2018
billycbxsix
Halmstad, Sverige
från mobil enhet
Vackraste stoppet!

Det brukar bli perfekt att stanna här för ett stopp för mat eller kaffe vid Brahehus på vägen mot ... läs mer

Omdömet skrevs 9 augusti 2018
fitzbenedict
Stockholm
från mobil enhet
Läs alla 85 omdömen

Omdömet skrevs 5 oktober 2017

Här är en bra plats att sträcka på benen. Själva borgen är ofattbart sliten, men utsikten är fanaistisk. Mycket mer finns inte att göra än att titta ut över Vättern.

OBS Undvik vägkrogen till varje pris!

Tack Walderik
Omdömet skrevs 17 september 2017 från mobil enhet

Vi tog en liten semester trip till gränna och besökte denna fina ruin. Fantastisk utsikt och det kändes som den gamla ruinen kunde berätta om sin historia. Helt klart värt ett besök!

Tack niniz70
Omdömet skrevs 9 september 2017 från mobil enhet

Bra rastställe längs med E4:an. Skön promenad till ruinen för att sträcka på benen.

Ruinen är en vacker del av vårt kulturarv. En gång i tiden en av Sveriges störta privata bostäder. Tragiskt dock att Brahehus ej nyttjas bättre. Med Gränna ett stenkast bort hade det varit fantastiskt om det hade funnits mer information. En modell av den en gång så ståtliga byggnaden invid ruinen, så som vid många andra ruiner i Östergötland.

Länsstyrelsen borde åtminstone hålla rent efter respektlösa resande, som tror att det bara är att slänga skräp i minsta hålrum i murväggen.

Sverige borde ta tillvara på de skatter vårt kulturarv ger oss. Dels för att stärka identiteten som nation, och dels för att stärka Sverige som turistmål. Både inhemsk och utländsk.

Sverige är ett underbart vackert land, som fler bör uppleva.

Tack Steven K
Omdömet skrevs 9 augusti 2017

En gammal slottsruin som man kan besöka om man kommer E4:an. Stanna till vid matstället och gå under motorvägen för att komma fram. Själva slottsruinen är inte så mycket att se men utsikten över Vättern och Visingsö är värt promenaden.

Tack Johnny D
Omdömet skrevs 9 augusti 2017

Vi tog med oss picknick och satt vid Brahehus när solen gick ned. Vacker byggnad, helt okej info-skyltar. Dock skitråkigt att se att någon klottrat på muren samt skräp slängt lite överallt..

Tack Camilla E