“Fantastisk utsikt.”

Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Omdömet skrevs 1 april 2018

Kör ofta förbi Gränna och lika ofta tar vi en paus och besöker den finna ruin med den fantastiska milsvid utsikt över Vättern.

Tack Niels N

Omdömet skrevs 5 oktober 2017

Här är en bra plats att sträcka på benen. Själva borgen är ofattbart sliten, men utsikten är fanaistisk. Mycket mer finns inte att göra än att titta ut över Vättern.

OBS Undvik vägkrogen till varje pris!

Tack Walderik
Omdömet skrevs 17 september 2017 från mobil enhet

Vi tog en liten semester trip till gränna och besökte denna fina ruin. Fantastisk utsikt och det kändes som den gamla ruinen kunde berätta om sin historia. Helt klart värt ett besök!

Tack niniz70
Omdömet skrevs 9 september 2017 från mobil enhet

Bra rastställe längs med E4:an. Skön promenad till ruinen för att sträcka på benen.

Ruinen är en vacker del av vårt kulturarv. En gång i tiden en av Sveriges störta privata bostäder. Tragiskt dock att Brahehus ej nyttjas bättre. Med Gränna ett stenkast bort hade det varit fantastiskt om det hade funnits mer information. En modell av den en gång så ståtliga byggnaden invid ruinen, så som vid många andra ruiner i Östergötland.

Länsstyrelsen borde åtminstone hålla rent efter respektlösa resande, som tror att det bara är att slänga skräp i minsta hålrum i murväggen.

Sverige borde ta tillvara på de skatter vårt kulturarv ger oss. Dels för att stärka identiteten som nation, och dels för att stärka Sverige som turistmål. Både inhemsk och utländsk.

Sverige är ett underbart vackert land, som fler bör uppleva.

Tack Steven K
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 9 augusti 2017

En gammal slottsruin som man kan besöka om man kommer E4:an. Stanna till vid matstället och gå under motorvägen för att komma fram. Själva slottsruinen är inte så mycket att se men utsikten över Vättern och Visingsö är värt promenaden.

Tack Johnny D

Resenärer som tittade på Brahehus tittade också på

Gränna, Jönköpings län

Besökt Brahehus? Berätta vad du tyckte!