Höjdpunkter från omdömen
Jättetrevligt utflyktsmål

Gotlandståget fungerar för hela familjen. Man kan åka tåg från antingen Dalhem eller Roma och både ... läs mer

Omdömet skrevs 24 januari 2018
petral256
Paris, Frankrike
Tomtetåget en tradition för alla

En verklig jultradition är Tomtetåget på Gotlandståget. Tåg går från Hesselby och Roma till ... läs mer

Omdömet skrevs 22 januari 2018
Ante S
från mobil enhet
Läs alla 14 omdömen

Omdömet skrevs 9 februari 2016

Trevlig aktivitet för familjen. Mycket roligt att titta på. Flertalet gamla vagnar och lok. Både diesel och ånglok.
RElativt nyligen kunde dom dessutom öppna trafik mellan Hesselby och Roma.

Datum för upplevelsen: december 2015
Tack dangli
Omdömet skrevs 6 januari 2016 från mobil enhet

Tågresan med biljett köp är ett älskat minne vi fortfarande långt senare talar om!
Mycket fint med alla stop där det berättades om platser och historia. Att få en riktig biljett klippt och många tut från loket gjorde barnen vilda av glädje.
Vi köpte även en egen konduktörsväska och hatt. Väskan inehöll rejält med biljetter, en biljett stans och visselpipa och var allt mycket prisvärt!
Vi kommer gärna tillbaka och njuter av denna gröna oas och åker mer med tåget!

Datum för upplevelsen: juli 2015
2  Tack B L
Omdömet skrevs 5 juni 2015 från mobil enhet

Trevlig museal stationsmiljö med järnväg från förr. Enkelt med bra cafe i trädgården bakom
med en fantastiskt god mandelkaka med riktig grädde!

Datum för upplevelsen: juni 2015
Tack Sverigetur
Omdömet skrevs 31 maj 2015

Trevligt med en järnväg på Gotland. Man kan ta tåget ända från Hässelby till Roma. Det gamla ångloket ger en doft av det förflutna.
Historiens vingslag är tät när man besöker stationen för att köpa biljetten. Man kliver på en av dom gamla vagnarna från för och flyttar sig i tid och rum. sekelskiftet gör dig påmind för dom som var med när det bägavsig. Rekommenderar ett besök och en tur med tåget. Tag plats.

Datum för upplevelsen: maj 2015
Tack Sir_Islay
Omdömet skrevs 30 mars 2015

Fint Jernvägsmuseum som drivs av entusiaster. Entusiasterna som driver Jernvägsmuseet i Dalhem är pålästa och har ett verkligt intresse för lok och tåg. De bygger själva tågbanan som just nu har en sträckning; Hesselby-Romakungsgård. Men de har ett intresse att bygga järnvägen längre.
På tågresan får man åka i gamla fina och mysiga vagnar som oftast framförs av ett ånglok (om det inte är för fuktigt ute då används ett annat lok). Under resan klipps biljetterna av tågkonduktör i tidsenliga kläder, samt vid stationen Eken, Tule hålls lite information om hur det gick till då järnvägen fanns på Gotland.
Rekommenderas varmt för alla åldrar.

Datum för upplevelsen: december 2014
1  Tack EnnaOS