“Så himla vackert!”

Information om sevärdheten
Avgift: Nej
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Omdömet skrevs 15 augusti 2016 från mobil enhet

Jag och min syster var där med våra äldre föräldrar. De klarade också av att gå upp för Diamond Head (de har dock gjort det tidigare)

Beroende på ens kondition så går det ganska snabbt att ta sig upp när man väl är där och påbörjar stigarna. För oss (med gamla pappa med hjärtproblem) så tog det nog bara 30 min.

Jag rekommenderar att ha ordentliga skor, inga flip-flops och en flaska vatten med sig.

När du väl kommer upp på toppen så har du utsikt över hela Honolulu. Så fantastiskt vackert.

Datum för upplevelsen: december 2015
1  Tack Jeanette B

Omdömet skrevs 7 augusti 2016 från mobil enhet

Mycket vacker utsikt, själva parken är inte så speciell! Värt en utflykt dock! Parkeringen inne i kratern kostar 5$

Datum för upplevelsen: augusti 2016
Tack m95bopa
Omdömet skrevs 2 augusti 2016 från mobil enhet

Vi gick upp till entrén från waikiki, en rätt ordentlig promenad. Köp med vatten, det kommer att behövas. På visitor center i anslutning till entrén finns toaletter och dryck. Vandringen uppåt därifrån tog ca 40 min, gympaskor rekommenderas eftersom det är lite ojämnt underlag. Man passerar en tunnel men den är bred och kort så fungerar även om man har en släng av klaustrofobi. Utsikten makalös!

Datum för upplevelsen: juli 2016
Tack josephine700
Omdömet skrevs 4 juli 2016

Mycket trevlig vandring upp från kraterns botten. Lite jobbigt i värmen men helt klart värt besväret för den underbara utsikten över Honolulu.

Datum för upplevelsen: juni 2016
Tack CMHVallentuna
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 19 juni 2016

Vi är en familj på fem personer som besökte Honolulu i juni 2016. Vi ville ha motion, så vi promenerade ifrån vårt hotell på Waikiki till kratern vid Diamond Head. Det tog en dryg halvtimme att promenera. Man kan köra bil ända fram om man vill, men vi fyllde en ryggsäck med vattenflaskor och tog till apostlahästarna istället.

In till kratern går man genom en tunnel, och efter tunneln betalar man inträde. Kommer man till fots som vi gjorde, så kostar det en dollar per person att få bestiga berget. Det finns ett par serveringar som säljer vatten vid entrén. Passa på att använd toaletterna innan ni börjar promenera uppåt.

Själva promenaden till toppen tog ungefär 40 minuter. Det är inte jättebrant, men man behöver bekväma skor eftersom delar av stigen är väldigt ojämn och stenig, då rinnande vatten spolat bort delar av det jämna underlaget. Stigen är ganska smal, så ibland kan man få gå långsammare än man kanske skulle vilja, beroende på personer som tar det väldigt lugnt. Bäst att inte stressa.

Mot slutet går man igenom en tunnel. Även om den är upplyst av lampor nedtill, så är det svårt att se i tunneln då ögonen är vana vid dagsljuset utanför. Dessutom är det kvavt i tunneln, vilket gör att det känns instängt. Efter tunneln väntar 98 trappsteg rakt upp, och där är det många som behöver ta det sakta. Från krater till topp tog det knappt 40 minuter.

Utsikten från toppen är magnifik. Fotomöjligheterna är fantastiska. Räkna med att många vill ta selfies och bilder uppe på den absoluta toppen, så det kan bli kö i trapporna dit. Här uppe kan du få din inträdesbiljett stämplad med "Summit Finisher", så du kan bevisa att du nått toppen .

Var försiktig på nedvägen. Det går snabbare än uppåt, men det är andra - och kanske ovanare - muskler som används.

För hela promenaden gäller mycket solkräm med hög skyddsfaktor, och ordentligt med vatten. En hatt eller keps kan också vara bra. Vi gjorde vår promenad från hotellet på Waikiki till toppen av Diamond Head och tillbaka mellan 9 och 12 en solig förmiddag. Det gick åt mycket vatten!

Vi rekommenderar verkligen denna promenad!

Datum för upplevelsen: juni 2016
2  Tack Lufthansa_A380

Resenärer som tittade på Diamond Head tittade också på

Besökt Diamond Head? Berätta vad du tyckte!