Höjdpunkter från omdömen
Prunkande blomsterprakt i sommarvärmen

Cykeltur från Älmhult till Råshult, cirka 10 kilometer. Väl framme fikade vi på Trädgårdscaféet ... läs mer

Omdömet skrevs 10 augusti 2020
101Peter89
Malmö, Sverige
Sinnebilden av ett pastoralt landskap

Omdömet skrevs 4 juli 2020
VeniUltra
Hallands län, Sverige
Läs alla 41 omdömen

Omdömet skrevs 10 augusti 2020

Cykeltur från Älmhult till Råshult, cirka 10 kilometer.

Väl framme fikade vi på Trädgårdscaféet. De fåtaliga gästerna var väl utspridda i trädgården. Vi beställde gårdens goda hemmagjorda ostkaka med mycket mandel och därför också mycket mandelsmak.

Det var en härlig sommardag, med blå himmel och inte ett enda löv eller grässtrå som rörde sig. Det kändes ibland en svag fläkt i skuggan under körsbärsträdet. Alltsomoftast dundrade ett tåg förbi på järnvägsspåret precis utanför anläggningen.

På eftermiddagen, när det troligen var som varmast, gick vi en runda genom Södregårds odlingar och ägor. Vi tittade på Hopfgarten och Gemüsegarten, där många flitiga bin och fjärilar med uppkavlade ärmar arbetade i sommarvärmen bland dahlior och lavendel. Sedan gick vi den röda rundan på två kilometer genom odlingar, hagar och skogspartier.

(OBS Det är kostnadsfritt inträde till Södregårds marker och naturreservatet, men det går att lägga minst 20 SEK/person i frivillig entréavgift.)

Jo, det går bra att betala i caféet med kontanter.

Datum för upplevelsen: augusti 2020
Tack 101Peter89
Omdömet skrevs 4 juli 2020

Man blir lite förvånad när man parkerar i vad som verkar vara utkanten av ett industriområde, men en kort promenad senare befinner man sig i ett idylliskt, pastoralt svenskt landskap. Det var fantastiskt vackert när vi var där. Vi var där i pandemitider och mer eller mindre ensamma. Cafét hade stängt (vilket inte gjorde oss något, då vi ändå inte var fikasugna just då) och vi vandrade runt och insöp stämningen. Mycket rekommendabelt!

Datum för upplevelsen: juni 2020
Tack VeniUltra
Omdömet skrevs 31 juli 2019 från mobil enhet

Vi hade vägarna förbi och stannade av en tillfället här. Miljön med trädgårdar, ängar och skog är jättefin. Det finns också en restaurang som hade en väldigt fin salladsbuffé när vi var där.

Datum för upplevelsen: juli 2019
Tack teamgecko
Omdömet skrevs 4 april 2019

Visserligen inte stugan där Linné föddes, den brann ner runt 1730. Denna byggnad byggdes någon gång andra halvan på 1700-talet så huset är gammalt. Fina olika trädgårdar ger ett trevligt och intressant inslag. Ett besök här kan rekommenderas.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Tack 418johnnyd
Omdömet skrevs 19 augusti 2018

Området som helhet har en relativt tråkig framtoning. Museerna är som vilket litet hembygdsmuseum som helst ute på landsbygden. Inget spektakulärt. Naturen känns väldigt parkliknande, fast tråkigare. Att i fysisk mening återskapa landskapet som det såg ut på Linnés tid är naturligtvis nästan omöjligt. De röda stugorna med vita knutar är knappast särskilt representativa för 1700-talet, då den färgsättningen blev populär först på 1800-talet. Restaurangen tycks ha god mat, men den är inrymd i en modern, tråkig och själlös lokal. Jag känner att det hade saknats ett levandegörande av Linneus tid i form av dåtida kartor över området, och kanske uppbyggda modeller som visar hur dåtidens gårdar såg ut. Kanske hade det varit möjligt att skapa mer korrekta modeller över dåtidens landskap genom en virtuell verklighet? Det hade förmodligen varit både mer kostnadseffektivt och även möjliggjort en mer korrekt återgivning.

Det enda riktigt positiva är maten i restaurangen, samt kartfoldern, som ger en mycket matnyttig och informativ beskrivning av livet i Sverige på 1700-talet. I restaurangen finns även ett mindre bibliotek med många intressanta böcker, vilket är ett plus.

Datum för upplevelsen: augusti 2018
Tack Ensamresaren