Höjdpunkter från omdömen
Idyll

Besökte Linnés Råshult i april 2021 i all ensamhet utan liv omkring, bra tillfälle i slutet av ... läs mer

Omdömet skrevs 19 maj 2021
Eje B
Göteborg, Sverige
Prunkande blomsterprakt i sommarvärmen

Cykeltur från Älmhult till Råshult, cirka 10 kilometer. Väl framme fikade vi på Trädgårdscaféet ... läs mer

Omdömet skrevs 10 augusti 2020
Peter B
Malmö, Sverige
Läs alla 41 omdömen

Omdömet skrevs 16 september 2017 från mobil enhet

Trevligt och bra ställe för fika eller lättlunch. Trevligt ställe för den som är intresserad av växter och vill se hur Carl von Linné indelade sina växtbäddar.

Datum för upplevelsen: september 2017
Tack Mary-Ann P
Omdömet skrevs 5 augusti 2017 från mobil enhet

Ett absolut måste att kunna få gå i Linnés fotspår. Man kan nästan höra historiens vingslag. Underbar plats att promenera omkring på, lugnt och stilla om man bortser från tågen som kör förbi ganska nära. Prova gärna cafét, serverar vegetariskt och annat gott.

Datum för upplevelsen: augusti 2017
Tack O6327AGsaras
Omdömet skrevs 13 juli 2017 från mobil enhet

Råshult är ett fantastiskt naturarv efter Carl von Linné. Det vårdas ömt av en privat familj med stort hjärta. Ett stort naturområde man kan följa i Linnés fotspår och även titta in i hans födelsehus. Det finns djur att klappa o titta på, t ex gulliga myskankor. Äta lunch med ett glas vin, öl eller läsk eller bara ta en kaffe o kaka går också bra. Väl värt ett besök en fin dag!

Datum för upplevelsen: juni 2017
Tack p3jansson
Omdömet skrevs 16 september 2016

Bara tio minuters bilresa norr om IKEA i Älmhult hittade jag Linnés Råshult. Besökte Råshult i september efter ordinarie säsong, så café, butik och hus var stängda. Kulturreservatet med trädgårdar och omgivningar är dock alltid öppet att besöka. Frivilligt inträde på 20 kronor, går bra att betala med Swish. Otroligt idylliskt och vackert område, fantastiska trädgårdar, vackra gamla hus och underbara ängar, lövskogar och gärdsgårdar. Väl utmarkerade promenadstigar runt ängar, skog och betesmarker. Kulturreservatet visar hur landskapet såg ut på 1700-talet under Linnés tid och det kändes just som att färdas bakåt i tiden. Jag åker gärna tillbaka nästa sommar för en guidad tur för att lära mig mer om Linné. Väldigt vackert resmål jag kan rekommendera att besöka även utanför sommarsäsongen.

Datum för upplevelsen: september 2016
Tack mikoMS
Omdömet skrevs 27 augusti 2016

Ett verkligt smultronställe i småländskt landskap.En otrolig idyll där en av världens mest kända svenskar växte upp och fann sin uppgift i naturen.En " Linné " som talade om sitt liv på ett mycket engagerande och proffsigt sätt. Rekommenderas starkt !

Datum för upplevelsen: augusti 2016
Tack SIGBON