Kontakta boendet för att kontrollera tillgänglighet.
Det finns liknande hotell tillgängliga.
Visa alla
Harry L
Perfekta höstsemester utan barn
Omdömet skrevs 10 nov. 2023
Vi besökte Kap Verde vecka 44 (sista veckan i oktober) och hade en underbar tid:
Ön: Sal
Hotell: Tui Blue

Allmän
Ön Sal har ingen industri att tala om. Det finns ingen köpcentrum och själva ön är mer en karg dessertö. Temperaturen ligger runt 25°C till 30°C i luften och i havet. Denna semester är en perfekt plats för avkoppling, sandstränder och god mat. Det är ingen semester för ett bråkigt nattliv. Det finns dock Bikiniklubben på stranden, men denna besökte vi inte.

Taxi till Santa Maria kostar bara 5 euro och tar cirka 5 till 10 minuter. Vi hade funderat på att hyra en bil någon gång under veckan, men vägarna är väl slitna, många gropar, mestadels kullersten, och många trafikanter kör som galningar. Ön är cirka 30 km lång och cirka 15 km bred. Taxibilar är billiga och gott.

Medan vi var där gav vi inga tips eller drycker till någon. Taxibilar var fasta priser, och inte ens bell-boy på hotellet förväntade sig någon form av dricks.

Sightseeing
För att vara ärlig finns det inte så mycket att se. Det finns en zip-line attraktion, fenomenet "blå öga" och en naturträdgård för att bevara växter och vilda liv. Naturträdgården tyckte vi var väl värd att besöka. Öns huvudstad, Espargos, är inte precis en modell av modern arkitektur, snarare tvärtom. Strax utanför staden ligger ett getto, som verkar ha blivit något av en attraktion för turismen. Den största staden är Santa Maria, den sydligaste staden på ön.

Shopping där är mycket begränsad till ett fåtal prydnadsföremål och lokala konstbutiker. Tänk på att många av varorna de säljer köps från den lokala snabbköpet och är märkta till dubbelt pris. De flesta av prydnadsbutikerna har "chucker-in's" (inkastarer) för att styra turister in i "sin mammas" butiker. Om du stoppas av en "chucker-in" så gå ur konversationen så snabbt du kan utan att vara oförskämd. Annars kommer de att dra dig djupt in i konversationen om sin mammas butik och hindra dig från att titta på butiker som kan intressera dig.

Tui Blue-hotellet erbjöd oss flera ö-resor men vi tyckte att den bästa resan var en rundvandring på ön, inklusive gettot, saltgruvan och blåögda attraktioner. Reseguiden var extremt engagerad och gjorde resan riktigt minnesvärd med sitt goda humör och breda kunskap om ön och människorna. Bussresan innehöll även en måltid på en lokal restaurang. Vi hittade kycklingen och var riktigt god, men andra som valde köttet hittade stora bitar av gristle.

Bussturen ger dig gott om tid vid de olika hållplatserna, är luftkonditionerad och håller dig inte inlåst i timmar. Värt att notera är också att entréavgifterna till de olika attraktionerna ingår i utflyktspriset och många av dessa entréavgifter används för att finansiera skolor för yngre barn.

Andra attraktioner inkluderar Shark Bay, där du kan gå i vattnet upp till knäna och få hajar att simma runt dig medan de äter. Tui-utflykten är cirka 4 timmar, men vi tackade nej till det nöjet. Längre ner längs östkusten fanns det sköldpaddsungar som kläcktes och simmade ut i havet, men det beror på årstiden. Om du vill äta ute så finns det en skaldjursrestaurang "Lob Star" i början av Santa Marias piren. Från hotellet finns en trevlig promenad på cirka 15 minuter på strandstigen, till Ponta Preta. Det finns en enkel men populär restaurang på stranden. Turen på Tui Blue Island besöker denna restaurang för cocktails i slutet av turen.

Vi såg inga tecken på kriminalitet på ön och vi kände oss trygga. Lokalbefolkningen har ingen industri och är nästan 100% beroende av turism för att få mat på sina bord. Turister verkar vara respekterade på denna ö.

Tui Blue Hotel
Hotellet är inte av denna värld. Det är perfekt för en avkopplande semester. Även om inredningen och inredningen visar små tecken på slitage, är rummen och hotellområdena trevliga och mycket väl underhållna. Tui Blue anställer många lokalbefolkning för att städa rum, trädgårdsarbete, klippa gräs, servera i restaurangerna och underhålla de gemensamma utrymmena.

Tui Blue tar inte emot hotellgäster under 16 år, så det finns inga skrikande barn eller bullrande tonåringar som sparkar runt med fotbollar i poolen. Det var intressant att notera att de flesta av gästerna vid poolerna läste böcker och inte bara klickade iväg på mobiltelefoner. Hotellet har två stora gemensamma pooler, men många rum har även en privat infinity-pool utanför altandörrarna, där det finns en privat solterrass.

De gemensamma poolerna har barservice bredvid och även i poolerna. Dryckespaketet med all inclusive har ett ganska brett urval av drinkar och cocktails. Många av cocktails använder kommersiella cocktailblandare, smaker och juicer, men de ligger väldigt nära de ursprungliga, klassiska recepten.

Måltiderna var extremt bra. Det finns en bufféservering där du kan äta och dricka så mycket du vill. Det finns ett stort utbud av mat, och det finns ofta teman för maten. Till halloweenmiddag bytte de ut chokladfontänen mot en "blod fontän" och mycket av maten dekorerades för tillfällets stämning. Det hela var väldigt roligt. Frukosten kan vara en enkel bit av rostat bröd, kontinental frukost med pålägg eller till och med en komplett engelsk frukost med bacon, ägg, bönor, korv, omelett på beställning och mycket mer. Ett brett urval av frukt var tillgängligt för alla måltider.

Standardpaketet "all inclusive" täcker alla måltider och drycker, men det finns även ett erbjudande om att besöka två A-La-Carte restauranger. Den första restaurangen vi besökte var ok och presentationen var lite ovanlig. Den andra kvällen hittade vi förrätten var enorm och oljig. Huvudrätten var "fläsk främrefilé". Två bitar fläsk insvept i bacon, och de satt i en pöl med vinägerdressing bland små salladsbitar och andra dekorationer. Vi kanske hade otur, men vi lämnade restaurangen och gick till vår vanliga bufférestaurang och fick något att äta från all inclusive-paketet.

Hotellet har också en lanthandel, men priserna är något höga. Du kan fritt gå ut från hotellet Tui Blue och in på Llana Beach Resort och använda deras lanthandel, skönhetssalong och andra tjänster. De tar ungefär hälften av priserna du kan förvänta dig att betala i Sverige. Om du behöver medicinsk hjälp, även rutin som att kontrollera ditt blodtryck, så finns det ett avtal med Dunas Beach Resort, som ligger bara fem minuters promenad från Tui Blue. Vi behövde inte betala något för den snabba konsultationen. Väntetiden för att träffa doktorn var kanske fem minuter.

Hotellpersonalen är alltid uppmärksam på sina kunders behov. Ingenting är för mycket besvär för dem. Vi hade problem med vårt rum (mitt bokningsfel) och begärde en uppgradering. Detta åtgärdades inom 2 dagar, så snart ett lämpligt rum blev ledigt.

Flygplats/flyg
Den nya Sal International Airport byggdes runt 2005. Den är mycket liten med bara sex portar. Säkerhetskontroller kan ta lång tid och resultera i köer vid högtrafik. De använder elektronisk ansiktsigenkänning för att verifiera din identitet från ditt passfoto. Om ditt passfoto föreställer dig med ett eländigt ansikte utan glasögon, ta då bort dina glasögon och sätt på dig samma eländiga ansikte som det står i ditt pass. Glasögon och leenden verkade förvirra maskinen.

Med temperaturer så höga som 30°C och 3 timmars väntan måste du ta med dig vatten. Även om bestämmelserna säger att man inte får ha några vätskor i handbagaget är flygplatspersonalen lite vänliga och sympatiska mot turister. Så länge du inte tar med dig dina egna vätskor på planet i ditt bagage, då är det inga problem.

Vi betalade extra för att få platser längst fram på planet och för att inkludera mat för den 7½ timmer långa flygningen. Detta ger dig INTE något extra benutrymme. När du bokar dina platser får du inte boka isle platser om fönster platserna inte redan är bokade. Bristen på utrymme, känslan av att vara instängd och den långa flygningen gjorde det ganska obehagligt efter de första fyra timmarna.

Den förbetalda maten under flygningen var mycket bra. Vi hade kyckling och ris med en kryddig sås, och matbrickan innehöll också ost och kex, och även någon form av söt portion. Kabinpersonalen serverad färskt (varmt) bröd till maten. Min enda besvikelse var att besticken brukade vara metall i det dunkla och avlägsna förflutna, men sedan blev plast med åren. Besticken på den här resan var av trä, vilket inte är det finaste material att äta med.

Övergripande
Vi var verkligen imponerade av denna semester. Det började kl 3 på Arlanda flygplats en fredagsmorgon, vilket inte är så trevligt. Vi var på ön vid 13-tiden och vid 14-tiden var vi i havet. Flygtiden på 7½ timme var inte så bekväm, men tog oss till en härlig, varm och fridfull resort i oktober/november. Detta är en "sol och hav"-semester för avkoppling och god mat. Om du gillar mat så räkna med att gå upp några kilo extra i vikt. Den vänliga Tui och hotellpersonalen gör resorten riktigt trevlig och trevlig.

Det finns aerobic-lektioner och levande kvällsunderhållning. Det här är en av de bästa semestern jag har tagit vid den här tiden på året. Denna resort innehåller allt du verkligen behöver för att ha en bra, avkopplande tid, och du behöver inte mycket i vägen för att spendera pengar.
Datum för vistelsen: oktober 2023
1.8 km från TUI BLUE Cabo Verde
Precis vid stranden
Visa fler hotell i Santa Maria
Omdömet skrevs 5 april 2023

Avkopplande hotell med trevlig personal. Rent och snyggt. Bra ordning på det mesta. Vi kunde slappna av och lämna kylan och stressen i Sverige bakom oss i en vecka. Maten var bra, även om man tröttnar lite på all-inclusive i längden. Men då är det ju dags att åka hem.

Rumstips: Bad, sol och mat är det som finns. Att vada runt bland bebishajar var rätt kul. Missa inte den utflykten.
Datum för vistelsen: mars 2023
Tack Sören H
Management Team, Other på TUI BLUE Cabo Verde, svarade på det här omdömetSvarade 10 april 2023

Dear sorhak,

It has been truly a pleasure having you as our guests and we are very happy that you have had an enjoyable stay experience with us.

We are grateful for the trust that you placed in us by choosing TUI BLUE Cabo Verde for your holidays and for the time that you have set aside to share your experience with us and with fellow travelers online.

Having read your holiday description, we are glad that you enjoyed your stay experience and the different aspects of our services and hotel facilities have contributed to such an enjoyable stay.

Thank you once again for your contribution, we are already looking forward to the pleasure of having you with us again in the not so distant future.

Omdömet skrevs 5 februari 2023 från mobil enhet

Trevligt lungt all inclusive hotell med en del "swim up" rum som är en perfekt lösning för ett par. Bra och god buffé mat. Finns även 3 st restauranger som bokas och betalas separat.
Trevligt att åka in till Sankta Maria (5 min med taxi) och shoppa lokala souvenirer. Även fiskehamnen är värt ett besök.

Kan verkligen rekommendera ett par som vill ha det lungt, äta gott, sola och må gott.

Datum för vistelsen: februari 2023
1  Tack tommys755
Management Team, Outro på TUI BLUE Cabo Verde, svarade på det här omdömetSvarade 8 februari 2023

Dear tommys755,

We have enjoyed reading your review and the recount of your stay experience, thank you for having chosen to stay at TUI BLUE Cabo Verde Beach Resort & Spa and for sharing your feedback with us.

It has been truly a pleasure having you as our guests and we are so glad to perceive that the different aspects of our services, the food and the friendliness and attentiveness of our staff have contributed to a great holiday.

It is with this impression in mind that we shall look forward to welcome you as our guests again hopefully soon.

Omdömet skrevs 6 januari 2023 från mobil enhet

Jättefin anläggning. Helt ok mat och bra läge vid havet.
Kanske inte 5 stjärnor på hotellet
Köpte till jacuzzi men den fungerade inte på hela veckan. Det visste dom när vi checkade in. Dåligt.
Bubbelbadkaret fungerande dåligt egen lösning för att vattnet skulle stanna kvar. Rummen skulle behövas renovering.

Datum för vistelsen: december 2022
2  Tack Staren69
Management Team, Other på TUI BLUE Cabo Verde, svarade på det här omdömetSvarade 6 januari 2023

Dear Staren69,

Thank you for having chosen TUI BLUE Cabo Verde for your holidays and for the time that you have set aside to share your review with us and with fellow travelers online.

We are sad to know that our services did not meet your expectations, it is obviously not the kind of impression that we would like you to retain from our hotel, quite the contrary we do our best to guarantee the satisfaction of our guests. We welcome the constructive feedback and suggestions from our guests as these enable us to gain a clearer insight into the needs and wants of our guests thus allowing us to continue to improve our services.

Once again, thank you for your input, we hope that we can persuade you to return for another visit in the near future and change your perception about us.

Omdömet skrevs 5 januari 2023 från mobil enhet

Ett stabilt hotell med ett stort poolområde och vänligt bemötande. All inklusive är som det utlovas och inga jobbiga extra avgifter läggs till på hotellnotan. Personalen är tillmötesgående och vill att man ska ha en fin upplevelse. Maten serveras i stora mängder men ibland var det svårt att hitta något som man gillade på buffén. Särskilt frukosten är torftig med mycket vitt bröd och flingor. Vi var på hotellet under högsäsongen under nyår och det var fullsatt. Små söta katter vandrar omkring på hotellområdet.

Datum för vistelsen: januari 2023
Tack Emma W

Dear Emwiiii,

Thank you for having chosen TUI BLUE Cabo Verde for your holidays and for having set aside some of your precious time to review our hotel.

Firstly, we would like to thank you for your kind comments regarding the positive aspects of our hotel such as the hotel grounds and the facilities.

We hope that you will give us the opportunity to offer you our services once more and make it up to you by returning for another visit in the not so distant future.

Omdömet skrevs 13 februari 2022

Jättefin anläggning, all personal jättetrevliga. En av de bästa all inclusive vi har varit på. Rent. Snyggt, mat och dryck jättebra. Poolområden rymligt och fint. Lugn och ro. Stranden fin men inget folk som solade eller badade där. Härliga promenader längs stranden. Allt var toppen. Inget att klaga på. Finns lite aktiviteter för de som önskar. Litet gym. Ett spa med behandlingar (där var vi aldrig). Shuttlebus till Santa Maria.

Datum för vistelsen: februari 2022
1  Tack 17heidip
Llana Sensimar, General Manager på TUI BLUE Cabo Verde, svarade på det här omdömetSvarade 14 februari 2022

Dear 17heidip,

Thank you for allowing us the opportunity to accommodate you at TUI BLUE Cabo Verde for your holidays and for the valuable time that you have set aside to share this review with us.

It has been truly a pleasure having you as our guests and we are glad that we have been able to meet your holiday expectations, as this is the aim towards which we work hard for each day.

We hope that you will be returning as we are already looking forward to welcoming you as our guests again more often in the near future.