Omdömet skrevs 10 januari 2017

Min relation till Tivedstorp är livslång. Har minnen från tidigt 70-tal, då farmor var med och vi fikade och köpte in hela fat med hembakta kakor, kaffet serverades i kopparpannor och servitriser i randiga förkläden bar ut godsakerna till borden. Under åren har driften av caféet/restaurangen ändrats otaliga gånger, och butiken har förändrat sitt utbud. Det som står sig och som man som besökare alltid jublar över är den fantastiska miljön. Det kuperade odlingslandskapet, men gärdsgårdar, stenmurar, rödmålade stugor, får och höhässjor! Ett stort kliv tillbaka in i en förgången tid, till en levande jordbruksbygd. Att sitta i slänten och fika, eller bara äta en glass, att klättra upp på det stora stenblocket i trädgården, att smyga in och insupa friden i vandrarnas kapell... ja, en utflykt till Tivedstorp ångrar man inte!
Det finns också en del kortare promenader i närområdet man kan göra, t.ex. till Kråkvattnet, där man ser ett riktigt gammalt hemman. Caféet är också den närmsta fika/kiosk för den om åkt till Vitsand för att bada. Att stanna till här på vägen hem från den ljuvliga lilla sandstranden är en sommartradition sedan länge, för min del. Detta är en aktivitet som passar alla åldrar - från allra yngsta barnet till far- och morföräldrar.
För den som är intresserad av att övernatta har detta vandrarhem sina rum utspridda i ett flertal mindre byggnader i odlingslandskapet. Och som sagt, det är miljön i sig som är den absolut största behållningen med detta besök.

Datum för vistelsen: juli 2016
1  Tack GabriellaAndersson
Omdömet skrevs 26 november 2016 från mobil enhet

Inte riktigt vårt typ av boende, men läget och utbudet avgjorde. Bra utgångspunkt för vandring i Tiveden. Enkelt boende, där vi bokade den finaste och mest avsides stugan (men det kändes som vi parkerade på någon annans gård). Enkel frukost kan bokas dagen innan. Helt ok. Lunchpaket gick dock inte att beställa till vandringen när vi anlände vid 17. Trots att det skulle gå att beställa dagen innan. Vi var uppe tidigt för frukost för att komma ut i parken. Men receptionen öppnade först ett par timmar senare för utcheckning - mycket märkligt upplägg. Efter en del förvirring kunde vi (och andra) checka ut vid frukostserveringen.mDet här stället har fantastisk potential och skulle med små och enkla justeringar bli mycket bättre (utan att vara dyrare). Men vi har nog inte samma preferenser som ägarna - och det är inte mer med det.

Datum för vistelsen: juli 2016
3  Tack 719tinaz
Omdömet skrevs 7 oktober 2016

Väldigt mysigt att bo på denna gård och toppen att det var så nära till naturreservatet.
Toppen att vara här på hösten när det är mindre besökare om man vill ha lugn och ro.
Extra plus för att jag hade den bästa väckarklockan direkt utanför fönstret, era får! :-)

Datum för vistelsen: oktober 2016
  • Restyp: Reste ensam
1  Tack Emmely M
Omdömet skrevs 3 oktober 2016

Förutom de gamla fina byggnaderna som var spridda i området så var det härligt med bl a hönsen som gick omkring i området. Härlig natur inpå knuten och trevliga människor som gav fin service gör att helhetsintrycket blev mycket bra. Det var som om man var "hemma". Synd av vi missade säsongens sista musikevenemang. Det hade varit roligt att få höra på.

Datum för vistelsen: september 2016
1  Tack edmarkcarina
Omdömet skrevs 30 september 2016

Miljön är oslagbar, inte bara närheten till nationalparken utan vandrarhemmets utformning med alla små hus och djuren runt om i hagarna. Personalen är trevlig och informerar gärna om olika leder och traktens historia.

Rumstips: Fråga personalen om vad de rekommenderar
Datum för vistelsen: september 2016
Tack nilssoncecilia