“Skånes vackraste och mest utmanande vandringsled.”

Kullaleden - Skåneleden SL 5
Rankad som nr 1 av 1 saker att göra i Lerberget
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Ägarbeskrivning: Kullaleden Leading Quality Trail är en del av Skåneleden SL 5 som sträcker sig mellan Utvälinge i norr runt Kullahalvön via Kullaberg och Kullens fyr och vidare till Helsingborg - eller tvärtom.Leden är certifierad enligt Europeiska Vandrarförbundets (ERA) kriterer.
Praktisk information: Aktiviteter för små barn, Mat finns att köpa, Aktiviteter för större barn
Omdömet skrevs juli 23 2016 från mobil enhet

Det här är min absoluta favoritdel av Skåneleden och jag har nog avverkat nästan hela. Från Arild till Mölle erbjuds vandraren nästan två mils utmanande vandring med sevärdheter som Nimis och Håkull. Kullamannen är ett terränglopp som varje utmaningstörstande löpare bör ta sig an mina en gång. Kullaberg är absolut det vassaste vad avser äventyr i hela Skåne!

Tack Sebastian P

Omdömet skrevs juni 22 2016

Vi gick denna sträcka en solig och inte så blåsig nationaldag och leden gick längs havet på flack mark. Härlig tur för oss den här dagen. Fanns ett stopp med övernattningsbyggnad och grill med fri grillkol på vägen i närheten av Farhult/Jonstorp. Sträckan var nog ca 13 km.

Tack Torvald R
Omdömet skrevs september 26 2015

Tips att ta sig tid att se fyren och Naturum. Vandringen mellan Mölle och fyren är fantastisk med dramatiska vyer och omväxlande natur. Delvis ojämnt underlag och en hel del nivåskillnad men det är ju också det som gör denna delen av leden så fantastisk.

Tack CillahHelsingborg
Omdömet skrevs juli 18 2015 från mobil enhet

Man kan vandra 7 mil totalt, tror jag, från Kärnan i Helsingborg upp och runt Kullaberg. Men man kan också nöja sig med en bit av leden och ta resterande med buss (anvisningar finns längs vägen när en busshållplats närmar sig). En del av vägen är dessutom förlagd med ett handikappvänligt alternativ längs den gamla banvallen som leder upp till Mölle. Det absolut mest avkopplande man kan tänka sig... Och troligtvis även det vackraste. Rekommenderas starkt!!

Tack MsOzz
Omdömet skrevs juni 2 2014

Att ha så fina vandringsleder där man bor är ett privilegium.
Kullaleden är en del av Skåneleden 5(SL5).
Kullaleden är helt ny och det märks, nästan allt är tipp topp.

Naturen är fantastisk och orkar man inte gå hela sträckan så finns där busshållplatser lite här och var. Den bekvämaste delen är om man går från Helsingborg och norrut mot Höganäs och sedan vidare till Kullen. Men stanna i Mölle denna pärla, du har ju gått 3,5 mil från Helsingborg. Därefter har du en halv mil kvar till Kullens fyr men den sträckan kräver lite mer.

Tack Johan K

Resenärer som tittade på Kullaleden - Skåneleden SL 5 tittade också på

Malmö, Skåne län
Höganäs, Skåne län

Tomelilla, Tomelilla Kommun
Helsingborg, Skåne län

Besökt Kullaleden - Skåneleden SL 5? Berätta vad du tyckte!