Spara
Höjdpunkter från omdömen
Besök med barnen

Vi besökte Tjolöholm slott en solig dag i september 2021. Vårat besök började i slottsbutiken och ... läs mer

Omdömet skrevs 2 september 2021
428johane
Eskilstuna, Sverige
från mobil enhet
Fantastiskt läge

Ett slott som man absolut inte får missa. Fantastiskt läge med havsutsikt. Trevlig trädgård och ... läs mer

Omdömet skrevs 20 augusti 2021
Stickan2013
Lövestad, Sverige
från mobil enhet
Läs alla 272 omdömen

Google
De populäraste rundturerna och aktiviteterna i och i närheten av Fjärås
från 41,87 US$
från 41,87 US$
från 61,83 US$
från 35,34 US$
Omdömet skrevs 25 oktober 2020 från mobil enhet

Vi besökte slottet och omgivningen en lördag sista helgen i oktober. Vi fick en snabb genomgång av personal innan vi fick på egen hand med skrivet materiel (pga av pandemin) se oss omkring på slottet. Mycket intressant och trevligt besök. Även mycket vacker slottspark. Tyvärr var vi för sent ute för Afternoon tea men nästa gång hoppas vi på tur.

2  Tack 43 766
Omdömet skrevs 25 oktober 2020 från mobil enhet

Vi skulle bara på en liten lunchutflykt i regnet. Hamnade här på storstugan och maten va supergod. Vi tog lammkött rätten och cola. Extra plus är att colan va egen närodlad.
Brasan va tänd och utanför smattrade regnet. Inredningen var perfekt gammal och det blev väldigt charmigt, hit kommer vi definitivt tillbaka! Trevlig personal. Sätter sällan 5 stjärnor, men detta ställer förtjänar 5 stars.

Tack ericab342
Omdömet skrevs 6 oktober 2020

Härlig miljö, fina promenadvägar och speciell atmosfär i gamla arbetarbyn. Ett besök i Storstugan rekommenderas, inte minst för inredning och känsla. Maten god, men litet "fin" i den mening att ingen sallad och inget bröd ingår.
Litet snålt på det viset, man omsorgsfullt utformad plats.

2  Tack karinvf
Omdömet skrevs 5 oktober 2020

Vi övernattade i en av parstugorna i Allmogebyn för att avnjuta Afternoon tea på slottet. Parstugan är mycket trevliga och tidstypiskt renoverade med möjlighet att elda i både kakelugn och spis. Lite dyr med tanke på att det är självhushållning.

Slottet och dess trädgård är verkligen unikt och vid afternoon teat kunde vi gå runt själva i slottet. Själva afternoon teat var något av en besvikelse. Dels var det lite väl mycket matiga rätter och väldigt lite fokus på scones.
Till det fanns det bara två smaksatta svarta och ett smaksatt grönt te samt kaffe. Inget passade särskilt bra till afternoon tea.
Jag fördrar afternoon tea på brittiskt vis, serverat på ett trevånings serverinsfat och en temeny som innehåller flera sorters icke smaksatt svarta teer av god kvalite.

Datum för upplevelsen: september 2020
3  Tack GuyFromStockholm
Omdömet skrevs 5 oktober 2020

Jag har många gånger kört förbi skylten Tjolöholms slott fyra mil söder om Göteborg.
I går äntligen dags för ett besök!
Så intressant besök. Ett flerdimensionellt besöksmål.
Slottet ( färdigt 1904) helt inrett med originalmöbler etc, ett stycke England.
Fram tom december 2020utställning av 20-talsmode med påklädda dockor utplacerade i de olika rummen. Ett unikt boende helt präglat av Jugendstil, arts and craftrörelsen, fina promenader, trädgård inspirerad av samma tankar.
Det går utmärkt att vandra runt själv i de olika rummen på slottet med den tryckta guiden och vid behov fråga och samtala med de pålästa, engagerade och trevliga guiderna.
Maten i Storstugan rekommenderas. Vällagat och baserat på lokala råvaror.

2  Tack AnnchristinEvaB