“Värt ett besök!”

Skoklosters slott
Rankad som nr 1 av 2 saker att göra i Skokloster
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Ägarbeskrivning: Möt den svenska stormaktstiden – i en av Europas mest suggestiva och häpnadsväckande miljöer. Skimrande praktföremål och triviala ting, lyx och vardag i fältherrens bostad. Bättre än på de flesta ställen vet man här vilka som har tillverkat, brukat och beundrat de välbevarade inredningarna och föremålen. Skoklosters slott är det största privatpalats som någonsin har byggts i Sverige. Bland Europas slott är det enastående. Gården är känd sedan 1100-talet, men det nuvarande slottet uppfördes 1654–1676 av greve och fältmarskalk Carl Gustaf Wrangel under den svenska stormaktstidens mest blomstrande period. I slottet hittar du unika målerier, barockmöbler och fantastiska konsthantverk, bland annat en glaskrona från 1672 som angripits av glassjuka. Fri entré till bottenvåningen samt Wrangel- och Brahevåningen. Avgifter tillkommer för guidade visningar, tillfälliga utställningar och programaktiviteter.
Praktisk information: Mat finns att köpa
Omdömet skrevs 1 april 2018

Det är värt tiden fet tar att göra en resa till Skokloster och titta på hur överheten bodde förr. Silverutställningen är verkligen fin att titta på. Blev inte avundsjuk på hur de bodde förr som fint folk. Speciellt inte den kalla årstiden. Besöker ni Skokloster vinter tid, klä er varmt. Ingen värme i lokalerna, varmare ute än inne. Verkligen skönt att besöka cafét efteråt för att värma sig och äta lite goda bakverk.

Datum för upplevelsen: april 2018
Tack Strupo

Omdömet skrevs 17 oktober 2017 från mobil enhet

+ Gratis inträde till EN DEL av slottet, det uppskattades verkligen. Så himla generöst att man inte behöver betala dyrt överallt. Tack för det!

+ Bra vandringsleder i anslutning. Vi hade med egen lunch men det finns ju fik i slottet och mat vid parkeringen.

- Trist matställe vid parkeringen. Matstället har sett likadant ut i 30 år, som ett gammalt motell. Tar jättemycket för en våffla. Då vill man ju ha mysig miljö också!

Annars: rekommenderar Skokloster slott!

Datum för upplevelsen: juli 2017
Tack Dartanjang
Omdömet skrevs 27 september 2017 från mobil enhet

Har länge tänkt på att åka hit och när jag väl gjorde det passade vi på att ta två guidade turer. Den första var runt i slottet - vackra rum och spännande vapensamlingar. Men den bästa guidningen var den om Jane Austin. Mycket, mycket bra och lärorik. Man fick stor insikt i hur det var att vara kvinna på den tiden.

Datum för upplevelsen: september 2017
Tack Cyklister
Omdömet skrevs 18 september 2017 från mobil enhet

Bra utställning som slutar i höst. Det är ändå vet att åka dit. Bra guider som inspirerar. Vi passade även p att äta där och det var gott. Bakbordet var också gott med mycket hembakat.

Datum för upplevelsen: september 2017
Tack 851ThomasF
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 24 augusti 2017 från mobil enhet

Slottet ligger mycket vackert vid Mälaren och det är ett nöje att promenera i slottsparken även vintertid. Inne i slottet kan man endast ta en guidad tur om du vill se allt men det är det värt då det finns mycket att se. Ett bra café finns i slottet som dock kan vara ganska fullsatt.

Datum för upplevelsen: juni 2017
Tack Bosse B

Resenärer som tittade på Skoklosters slott tittade också på

Märsta, Sigtuna Kommun
Sigtuna, Sigtuna Kommun

Rosersberg, Sigtuna Kommun
Sigtuna, Sigtuna Kommun

Besökt Skoklosters slott? Berätta vad du tyckte!