“Naturupplevelse utöver det vanliga!”
Omdöme om Myskoxcentrum

Myskoxcentrum
Rankad som nr 1 av 1 saker att göra i Tännäs
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: Myskoxguidningen startar vid Härjebrygg, Bygatan37 i Tännäs. Vi inleder med generell information om myskoxar och en genomgång av turen, därefter åker vi några kilometer i egna bilar till Myskoxcentrum (tänk på miljön, samåk gärna). Där går vi först upp i utsiktstornet där guiden visar och berättar om hur myskoxarna har levt och lever i vår fjällvärld. Därefter fortsätter vi till myskoxhägnet och utsiktsrampen – här kommer vi mycket nära myskoxarna. Du får ta del av berättelser om de myskoxar som finns i hägnet och tillfälle att ställa frågor. Efter visningen ges möjlighet att besöka Myskoxutställningen där det även finns souvenirer till försäljning. Anpassa klädseln efter vädret, stövlar eller kängor behövs ej. Hundar och andra husdjur får inte följa med in i myskoxhägnet. Visningen tar ca 1-1,5
Praktisk information: Aktiviteter för större barn, Aktiviteter för små barn
Omdömet skrevs 25 juli 2018

Vilken upplevelse att komma nära inpå dessa djur. Få en beskrivning om dem och hur de lever. Dessutom få en inblick hur man arbetar för att utöka den svenska populationen.

Tack MiMa766

Omdömet skrevs 10 mars 2018 från mobil enhet

Guidad tur med trevlig och mycket kunnig guide. Enkelt att besöka inhängnad utan att det känns som zoo och man kommer mycket nära de fura vuxna djuren och de två kalvarna.
Idag klart väder och utsikten från utsiktstornet är helt fantastisk.

Datum för upplevelsen: mars 2018
1  Tack FredrikHjortsberg
Omdömet skrevs 19 augusti 2017 från mobil enhet

När vi närmade oss hägnet hördes ett dovt muller, det var tjuren Härje som markerade att vi var väl nära...det är fascinerande djur som verkar trivas väl, vi återkommer gärna för att se årets kalvar.

Tack T7876ALmarianneb
Omdömet skrevs 13 augusti 2017 från mobil enhet

Att få möjlighet att uppleva myskoxarna på nära håll är helt fantastiskt! Myskoxhägnet är så fint byggt och guiderna som visar oss runt är otroligt kunniga och entusiastiska.
Varje år när vi är i Tännas besöker vi myskoxcentret.

Tack Bengt S
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 10 augusti 2017 från mobil enhet

Det var ett mycket trevligt besök hos Myskoxarna. Vi hade en mycket kunnig och trevlig guide som berättade om området och Myskoxarna. Vi kom dit med skoter från Hamra vilket kryddade besöket lite extra.

Datum för upplevelsen: mars 2017
Tack Appeltofft-travel

Resenärer som tittade på Myskoxcentrum tittade också på

Funäsdalen, Jämtlands län
Tänndalen, Jämtlands län

Besökt Myskoxcentrum? Berätta vad du tyckte!