“En underbar liten ö.”

Boka i förväg
Mer information
586,65 US$*
och över
2-dagars liten gruppresa: Sandakan City och ...
Omdömet skrevs 8 maj 2017

Vi tog båten ut till Turtle island. när vi kom fram så snorklade vi runt ön i kristallklart vatten med massa olika fiskar. när det blir mörkt måste alla lämna stranden så att sjöldpaddorna inte ska bli störda. När det är dags för äggläggning kommer en guide och hämtar er. efter äggläggningen får man vara med när dom släpper i dom nykläckta sköldpaddorna.

Tack Micke A

Omdömet skrevs 26 februari 2017 från mobil enhet

Att sitta och med spänning vänta in "rangern" som kallar på oss att en sköldpadda håller på att gräva sin ägg-grop... och sen i mörkret leta sig fram längs stranden, vetandes att varanerna ligger på lur i hopp om att få sig ett sköldpaddeägg...är HELT magiskt. Allt är arrangerat med djurens välbefinnande i första rummet. Man får inte använda blixt/ lampor, man får inte springa runt ön på egen hand.... Man är uppfylld av vördnad för naturens under.
Kommer fram till gropen ( sköldpaddan har under en timmes tid kravlat sig upp längs stranden och grävt sin grop). Honan lade 120 ägg under ca 5 minuters tid. Man. Får inte röra, men gärna fotografera ( fortfarande ingen blixt). Ansvarigt folk samlade upp äggen för vidare nedgrävning bort från varanernas hungriga gap.
Sköldpaddan mätte ca 1x 90 cm.
Sen blev det utsläpp av nykläckta sköldpaddeungar. Åter igen under ordnade förhållanden så att de skulle klara sig från både fåglar och varaner. Självklart får man inte klappa eller röra dessa små under, men känslan som infinner sig när man ser dessa små ungar viftandes ner mot havet är otroligt rörande. Verkligen " som i en dröm!"
Stugorna man bor i är enkla men fungerar fint. Ok dusch och toalett. Mat serveras i uppehållsrummet, faktiskt gott!

Tack Liselott T
Omdömet skrevs 25 februari 2017

Är man på Borneo så får man inte missa att få se turtle nesting och att få släppa ut ett gäng sköldpaddor... Det är ett minne för livet! Men... Turtle Island är populärt för turister. Du får inte själv släppa ut sköldpaddor utan mer titta på när personalen gör det. Vi var på en annan ö i närheten där det var mycket mindre tryck på turister och då släppte vi ut två gäng med 100 sköldpaddor själva :)

5  Tack catrine M
Omdömet skrevs 11 april 2016

Rekommenderar en tur ut till Turtle Island. Tar ca 90 minuter med båt från Sandakan. Måste vara ute i tid för att boka plats för de tar inte så många turister per natt på denna ö. Och det är skönt när man väl kommer ut. Vi var nästan ensamma på stranden. Många hade varnat oss för strandloppor men det märkte vi inget av. Vi var där under torrperiod (mars) och det kom inte in så många sköldpaddor, bara 9 stycken. Under högperiod (sept-okt) tydligen betydligt fler. Man får bada på stranden under dagen. Sedan får man lämna och vänta in att få titta på när 1 sköldpadda lägger ägg (om man har tur). Dock får man alltid se när de släpper ut små sköldpaddor eftersom de kläcks varje dag. Vi var jättenöjda med turen. Hotellet på ön som man bor på är dock mycket nedgånget och slitet. Men vi förväntade oss inte något lyxhotell ute på en så liten ö. Maten som bjuds är enkel men god.

1  Tack FamiljfranSpanga
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 20 augusti 2015

Är tre år sen, men hoppas att det är lika bra nu. Väldigt bra information, små grupper som åkte ut, vakter som kollade att det gick rätt till. En häftig upplevelse när jättesköldpaddorna kravlar sig upp och lägger sina ägg, går inte att beskriva känslan, lite overklig.

1  Tack lipppan

Resenärer som tittade på Turtle Island Park tittade också på

Besökt Turtle Island Park? Berätta vad du tyckte!