Omdömet skrevs 11 juni 2014

Denna lodge höll hög standard och låg på en mycket vacker plats, med utsikt över Kilimanjaro och ett upplyst vattenhål som gav oförglömliga skådespel under och efter middagen. Vi var mycket nöjda med vår arrangör JT Safari vid Diani Sea Resort, som bokade denna lodge för oss i Tsavo West. Mycket fint rum, balkong med utsikt mot vattenhålet, myggnät och fläkt i taket höll oss svala om natten. Bonus var att personalen väckte en om natten om det var något särskilt djur man gärna ville se vid vattenhålet. Vi såg hyenor, zebror, strutsar och elefanter vid vattenhålet som var väl upplyst. Jag kommer aldrig att glömma det

• Bodde här: februari 2014, reste som ett par
Tack Sara J
Omdömet skrevs 3 maj 2014

Detta är en lodge med högre standard än många andra. Rummen är trevliga och de flesta av dem har förmodligen en vacker utsikt. Vi kunde se både ett välbesökt vattenhål och Kilimanjaro från vår lilla balkong med sittplats för två.

Rummen har inte luftkonditionering, men är utrustade med fläkt i taket. Myggnät finns. Badrummen är betydligt bättre än på ett genomsnittligt kenyanskt hotell, allt var rent och helt och fungerande.

Lunchen serverades som buffé. Särskilt den vegetariska indiska avdelningen kan rekommenderas. Middag var både buffé och à la carte. Den var helt okej. Frukosten serverades som buffé. Den här lodgen hade en betydligt längre vinlista än de flesta andra vi bott på och baren var välfylld.

Restaurangen ligger med utsikt mot ett mycket välbesökt vattenhål. Det är belyst på natten och den som önskar kan be personalen ringa om det dyker upp ett djur man gärna vill se under tiden man sover. Den som sitter och äter kan dock räkna med att få se ett stort antal zebror, giraffer, gaseller, babianer och annat komma förbi. Om man tröttnar på djuren kan man istället titta på Kilimanjaro som avtecknar sig mot horisonten.

Servicen var bra. Om man bad om något ordnades det. Om något blev fel försökte personalen rätta till det efter bästa förmåga. Med tanke på läget mitt i terrängen, med berg och gropiga grusvägar överallt är det förvånande att lodgen kan hålla den standard den har.

Den som vill se djur även när vederbörande inte sitter och skumpar i en jeep bör definitivt välja den här lodgen. Den har all bekvämlighet man rimligtvis kan be om och servicen är bra.

• Bodde här: april 2014, reste med familjen
Tack Katarina H
Omdömet skrevs 4 mars 2014

Man bodde i fina små villor med vacker trädgård och mjuka sängar. Maten var i toppklass. Det fanns ett jättefint vattenhål nedanför restaurangen så man hade fin utsikt där man satt och drack kaffe. På kvällen såg vi en flock med zebror som sakta letade sig fram till vattnet, och noggrant undvek ljuset som lyste upp vattenhålet. Underbart att se. Tsavo West var väldigt vackert med dramatisk natur och fina djur. Vi såg inte många djur eftersom de doldes av växtligheten, men naturen är så vacker att det inte gjorde något. Dessutom såg vi lejon p´å riktigt nära håll.

• Bodde här: februari 2014, reste som ett par
Tack Lehnerya
Omdömet skrevs 12 november 2013

Har varit två olika tillfälligt på samma hotell snart blir den tredje gånger. Väldigt vackert mitt i naturen. Hotellet byggde mitt i bergen. Apor som är fiender här lämna aldrig öppet fönster eller dörr. De är där jämt. Mycket att se i naturen i området.

• Bodde här: augusti 2013, reste med familjen
1  Tack AliD3
Omdömet skrevs 18 mars 2013

Kilaguni har det mesta man kan önska sig. En lyxig Safari lodge med närhet till bra gamedrives.
Samtidigt behöver du inte ens gå ut för att njuta spektakulära skådespel direkt utanför ditt fönster.
Lodgen har två egna vattenhål direkt utanför restuarangen. Under två kvällar fick vi ett fantastiskt skådespel på första parkett, Zebror, vattenbockar, bufflar, elefanter, hyenor, giraffer och många fler avlöste varandra flockvist.
Lodgen bjöd dessutom på mycket bra faciliteter, service underbara buffeér och stora generösa rum med AC.
Tips! Här som på andra ställen, stäng balkongdörren om du så "bara" skall gå in i badrummet 1 minut. Traktens apor är blicktsnabba på att göra hembesök och det kan bli ganska stökigt har jag hört.

Tips för att välja rum: Om du kan välja så ta ett rum på andra våningen, så nära restaurangen som möjligt. Gå gärna och titta innan så att du har fri sikt till vattenhålen.
  • Bodde här: februari 2013, reste som ett par
1  Tack Lundemo