“ett måste”

Khao Mai Kaew Cave
Rankad som nr 13 av 61 saker att göra i Ko Lanta
Information om sevärdheten
Omdömet skrevs 3 januari 2018

Grymt bra guide, blev guidad av herren som hittade denna grotta för ca 30 år sedan med sin bror, ett måste med guidad tur, ej gå in själv för bästa upplevelse. om man gillar spirituellt tänkande och historier i naturens skapande. Hade en väldigt bra upplevelse!

Tack Julia N

Omdömet skrevs 7 februari 2017 från mobil enhet

Kul att göra något annat en stund när man tröttnat på stranden. Gillade hela upplevelsen från att gå genom djungeln till mörkret och fladdermössen i grottan.

Tack Irene H
Omdömet skrevs 20 januari 2017

Denna tripadvisor tråd skapar stor förvirring skulle jag tro då det inte gjorts någon skillnad på vilken väg man tar till grottan och att vissa har lagt in bilder och beskrivningar på andra grottor här. Denna grotta har två ingångar, den ena som tar ett pris på 300 baht och den andra tar 150 per person. Den billigare gör de reklam som "Amaxing Tiger Cave", erbjuder inte någon guide och man anländer söderifrån, den andra ingången är som det står "Khao Mai Kaew Cave" det är den riktiga ingången och där finns bar, restaurang, toaletter och guider och man anländer norrifrån. Grottan består av ett komplex av minst tre grottor vad vi hittade, alla med flera stora hallar och många trånga gångar. Kommer man norrifrån så är det lätt att tro att det är slut efter den första stora grottan men man kommer ut till en liten flod på andra sidan och kan följa den några hundra meter till två mindre grottor. Den första stora är den grottan som visslar och innehåller mest fladdermöss. Men det var väldigt mycket roligare och mer utmanande att komma söderifrån då man fick gå utan guide och på egen hand kunde utforska grottorna. Man kommer då först till en liten grotta med en stege ned mellan stora stentänder och gångar leder in till en stor hall där det finns flera stegar av bambu och gångar som leder fram och tillbaka. Sedan går man upp längs floden på andra sidan grottan och kommer vidare till en mindre och sedan största delen av komplexet. Jag är en ganska stor man och kunde inte följa med min fru och dotter i alla gångar för vissa var väldigt små men att ta sig dit i flipflops var inga problem trots att många verkar föredra träningsskor. Jag hoppas att detta omdöme kommer vara till hjälp och kanske klara upp en del förvirring om detta. Man kan utan problem spendera två eller tre timmar i grottorna och sedan en timme enkel vandring tur och retur kanske det dubbla om du tar det lugnt eller vill fånga bilder på naturen.

7  Tack 34jag25
Omdömet skrevs 31 oktober 2016

Efter strand, värme, dykning och mat... kryp in på en promenad genom berget. Svalt och spännande. Ha oömma skor och kläder!

Tack joachimschmidt911
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 3 oktober 2016 från mobil enhet

Väldigt härtig upplevelse! Skulle rekomendera detta till alla över 12 och alla under 60(?) Det är ganska fysiskt krävande på vissa ställen och också ganska trångt. Finns även en del hala stenar på vägen och vägen dit är inte den lättaste. Det står överallt att man inte får gå in utan guide och det är inte ens lönt att försöka utan guide då vägen hade varit omöjlig att hitta själv.
Man borde ha träningskläder/oömma kläder. Guiden gick hela i flip flops men jag skulle rekomendera ett par bra joggingskor!
Det kostar 300baht per person men det var absolut värt det!
Börjad med 30 minuters vandring inne i djungeln upp för ett vattenfall sen är man i grottan cirka 1 timme för att sen ta sig tillbaka.

2  Tack Calle B

Resenärer som tittade på Khao Mai Kaew Cave tittade också på

Ko Lanta, Provinsen Krabi

Besökt Khao Mai Kaew Cave? Berätta vad du tyckte!