Spara

från 45,00 US$
från 44,00 US$
från 50,00 US$
Omdömet skrevs 22 oktober 2015

Bättre utbud på lokala varor, t ex kryddor, turkish delight och hamamprodukter. Även här är märkesvarorna kopior.

Mycket mindre och trevligare än Grand Bazar, även om säljarna är ganska påfrestande här också efter ett tag.

Men jag rekommenderar ett besök.

Datum för upplevelsen: oktober 2015
Tack johannaa180
Omdömet skrevs 19 oktober 2015

Mängder med affärer och lukter. Pruta, pruta och pruta är det som gäller. Var uppmärksam på mängderna som säljs! Själv " råkade " jag köpa 1/2 kg sumak. Massvis med souvenirer och försäljare.

Datum för upplevelsen: oktober 2015
Tack Susselipuss
Omdömet skrevs 16 augusti 2015

Hit gick vi flera gånger. Vi var först där ganska tidigt på dagen. Då var det ganska lite folk vilket också gjorde att man fick vara mindre ifred. Många som ville att man skulle spendera sina pengar. Vi var även där en kväll, då var det sjukt mycket folk och man fick definitivt vara ifred. Det vi handlade var flera sorters chili de kostade ungefär 80 Lira per kilo. Vi betalade ca 50 Sek för 200 gram vilket är riktigt bra pris för kryddor som är svåra att få tag i Sverige. Vi köpte bland annat Kirmizi biber, samt en svart rökt chili ( rökt pabloano ancho ) som var riktigt bra.
En intressant upplevelse var när vi stod vid en av kryddbodarna på utsidan av Basaren. Vi handlade chili då också. Precis när säljaren försökte prångla på oss något mer så kravlade en kackerlacka på cirka 3 centimeter ur en burk med Curry. Inte så fräscht, men tydligen inte ovanligt för just curry.
Utanför basaren måste ni passa på att köpa med er lite turkiskt kaffe från Kurukahveci Mehmet Efendi.
Passa även på att kolla på lite köksutrustning på sidogatorna. Gillar man att baka så finns det riktigt fina saker där. Man kan avsluta besöket med rostade kastanjer på torget utanför.

Datum för upplevelsen: juli 2015
Tack lasselelle
Omdömet skrevs 29 april 2015

Här hittar man det mesta i kryddor, dock inte så billigt som man förväntat sig. Det finns också mycket annat att köpa, men som på Grand Bazar är det billigare i gatorna utanför.

Datum för upplevelsen: april 2015
1  Tack IJdHKCA
Omdömet skrevs 22 augusti 2014 från mobil enhet

Fantastisk upplevelse! Gå här och på gatorna bakom. Trevligare än storebror grand bazaar.
Du får provsmaka och lukta tills du blir snurrig dock vill de ju helst att du köper något sen. Det är i och för sig svårt att inte vilja köpa åtminstone någon av alla godsaker.

Tack 243christopherl