“Trevlig marknad”

Boka i förväg
Mer information
47,12 US$*
och över
Istanbul Grand Bazaar and Egyptian Bazaar ...
Rankad som nr 19 av 561 Shopping i Istanbul
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Avgift: Nej
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Omdömet skrevs 19 februari 2016

Mycket trevligare än Grand Bazaar. Här fanns kryddor, husgeråd mm och hamamprodukter. Härligt att se alla fina uppläggningar av framför allt kryddor.

Tack ge63

Omdömet skrevs 22 oktober 2015

Bättre utbud på lokala varor, t ex kryddor, turkish delight och hamamprodukter. Även här är märkesvarorna kopior.

Mycket mindre och trevligare än Grand Bazar, även om säljarna är ganska påfrestande här också efter ett tag.

Men jag rekommenderar ett besök.

Tack johannaa180
Omdömet skrevs 19 oktober 2015

Mängder med affärer och lukter. Pruta, pruta och pruta är det som gäller. Var uppmärksam på mängderna som säljs! Själv " råkade " jag köpa 1/2 kg sumak. Massvis med souvenirer och försäljare.

Tack Susselipuss
Omdömet skrevs 16 augusti 2015

Hit gick vi flera gånger. Vi var först där ganska tidigt på dagen. Då var det ganska lite folk vilket också gjorde att man fick vara mindre ifred. Många som ville att man skulle spendera sina pengar. Vi var även där en kväll, då var det sjukt mycket folk och man fick definitivt vara ifred. Det vi handlade var flera sorters chili de kostade ungefär 80 Lira per kilo. Vi betalade ca 50 Sek för 200 gram vilket är riktigt bra pris för kryddor som är svåra att få tag i Sverige. Vi köpte bland annat Kirmizi biber, samt en svart rökt chili ( rökt pabloano ancho ) som var riktigt bra.
En intressant upplevelse var när vi stod vid en av kryddbodarna på utsidan av Basaren. Vi handlade chili då också. Precis när säljaren försökte prångla på oss något mer så kravlade en kackerlacka på cirka 3 centimeter ur en burk med Curry. Inte så fräscht, men tydligen inte ovanligt för just curry.
Utanför basaren måste ni passa på att köpa med er lite turkiskt kaffe från Kurukahveci Mehmet Efendi.
Passa även på att kolla på lite köksutrustning på sidogatorna. Gillar man att baka så finns det riktigt fina saker där. Man kan avsluta besöket med rostade kastanjer på torget utanför.

Tack lasselelle
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 29 april 2015

Här hittar man det mesta i kryddor, dock inte så billigt som man förväntat sig. Det finns också mycket annat att köpa, men som på Grand Bazar är det billigare i gatorna utanför.

1  Tack IJdHKCA

Resenärer som tittade på Egyptian Bazaar tittade också på

Besökt Egyptian Bazaar? Berätta vad du tyckte!

;