“Kryddbasaren”

Information om sevärdheten
Avgift: Nej
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Omdömet skrevs oktober 19 2015

Mängder med affärer och lukter. Pruta, pruta och pruta är det som gäller. Var uppmärksam på mängderna som säljs! Själv " råkade " jag köpa 1/2 kg sumak. Massvis med souvenirer och försäljare.

Tack Susselipuss

Omdömet skrevs augusti 16 2015

Hit gick vi flera gånger. Vi var först där ganska tidigt på dagen. Då var det ganska lite folk vilket också gjorde att man fick vara mindre ifred. Många som ville att man skulle spendera sina pengar. Vi var även där en kväll, då var det sjukt mycket folk och man fick definitivt vara ifred. Det vi handlade var flera sorters chili de kostade ungefär 80 Lira per kilo. Vi betalade ca 50 Sek för 200 gram vilket är riktigt bra pris för kryddor som är svåra att få tag i Sverige. Vi köpte bland annat Kirmizi biber, samt en svart rökt chili ( rökt pabloano ancho ) som var riktigt bra.
En intressant upplevelse var när vi stod vid en av kryddbodarna på utsidan av Basaren. Vi handlade chili då också. Precis när säljaren försökte prångla på oss något mer så kravlade en kackerlacka på cirka 3 centimeter ur en burk med Curry. Inte så fräscht, men tydligen inte ovanligt för just curry.
Utanför basaren måste ni passa på att köpa med er lite turkiskt kaffe från Kurukahveci Mehmet Efendi.
Passa även på att kolla på lite köksutrustning på sidogatorna. Gillar man att baka så finns det riktigt fina saker där. Man kan avsluta besöket med rostade kastanjer på torget utanför.

Tack lasselelle
Omdömet skrevs april 29 2015

Här hittar man det mesta i kryddor, dock inte så billigt som man förväntat sig. Det finns också mycket annat att köpa, men som på Grand Bazar är det billigare i gatorna utanför.

1  Tack IJdHKCA
Omdömet skrevs augusti 22 2014 från mobil enhet

Fantastisk upplevelse! Gå här och på gatorna bakom. Trevligare än storebror grand bazaar.
Du får provsmaka och lukta tills du blir snurrig dock vill de ju helst att du köper något sen. Det är i och för sig svårt att inte vilja köpa åtminstone någon av alla godsaker.

Tack Christopher L
Omdömet skrevs juli 28 2013

Kul att se men inte mer ... shoppingen bör ske utanför dess murar..
för mycket lurendrejeri, för höga priser på produkter som går att hitta billigare precis utanför

Tack Cmskalman

Resenärer som tittade på Egyptian Bazaar tittade också på

Besökt Egyptian Bazaar? Berätta vad du tyckte!