“Pärla - missa det inte”

Rackstadmuseet
Rankad som nr 2 av 12 saker att göra i Arvika
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Ägarbeskrivning: Rackstadmuseet är ett museum över de konstnärer som ingick i målargruppen Rackstadkolonin vid det förra sekelskiftet, bl a. Gustaf Fjaestad, Björn Ahlgrensson och Fritz Lindström. I museets samlingar ingår även konsthantverk som har och haft en viktig roll i Arvikas kulturbygd. Museet visar också tillfälliga utställningar, både historiska och samtida konstnärskap lyfts fram. Dessutom kan man under sommarsäsongen besöka Christian Erikssons Oppstuhage som är skulptörens egen ateljé med mängder av verk och möbler från tiden. På Rackstadmuseet kök & café kan du äta eller fika hemlagat under museets öppettider, slå dig ner inne i restauranten eller ute i museiparken när vädret tillåter! Veckans meny hittar du alltid på hemsidan.
Praktisk information: Anpassat för rullstol, Mat finns att köpa
Omdömet skrevs 1 april 2018 från mobil enhet

Vackert litet konstmuseum. En pärla! Vi såg en tillfällig utställning och även de permanenta. Sedan handlade vi i butiken också.

Tack carolinafN1234JS

Omdömet skrevs 19 augusti 2017 från mobil enhet

Sista stoppet på vår rundtur blev rackstadsmuseet. Där var det intressant med historien om hur Rackstads kolonin bildades. Fin utställningshall och mycket bra och trevlig information från personalen.

Tack klaraslena
Omdömet skrevs 28 juli 2017 från mobil enhet

Snabbesök efter O-Ringen. Trevligt och mysigt. Bra konst och butik. Mycket god fika med paj och kaffe.
Vi kommer tillbaka om vi har vägarna förbi och då med mer tid.

Tack Utlangan
Svar från företaget:Svarade 30 juli 2017

Hej och tack för att ni tog er vägen förbi Taserud! Vad roligt att höra att ni uppskattade ert besök hos oss!
Varmt välkomna tillbaka!

Många sommarhälsningar från oss på Rackstadmuseet!

Omdömet skrevs 17 juli 2017 från mobil enhet

Som superamatör i konstvärlden tror jag att det är viktigt att låta konstverken framföras fritt och självständigt eller i den miljö det var tänkt från början. Det första lyckas man med. Roligt med hyllningen av de lokala förmågorna. Höjer betyget ett snäpp för de konstintresserade

Tack Peter E
Svar från företaget:Svarade 27 juli 2017

Tack för de fina raderna!
Det gläder oss mycket! Du är ingen superamatör i konstvärlden utan tvärtom en mycket värdefull besökare som ger oss uppmuntrande feedback! Tack för det och många hälsningar från alla oss på Rackstadmuseet!

Museichef

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 12 juli 2017 från mobil enhet

Vi besöker Rackstadmuseet minst en gång varje sommar. Utställningarna är alltid bra, kanske särskilt den permanenta utställningen med Fjaestad, Ahlgrenson, Lindström mfl. Varje år särskilda utställningar, i år med Axel Törneman Stefan Johansson och en retrospektiv utställning om och med verk av keramikern Ulla Nilsson. Dessa tre utställningar är synnerligen bra och informativa. Missa inte heller rummet med endast verk av Ture Ander.
Bra på Rackstadmuseet är också lunchen med dagens soppa alltid god och du kan äta flera portioner.
Om du inte varit där tidigare besök Oppstu hage där du får många intryck från Christian Ericssons verksamhet

Tack yngen
Svar från företaget:Svarade 14 juli 2017

Tack för ert fina omdöme, vi blir så glada över att höra att ni uppskattade våra utställningar och miljöer! Kommentarer och återkoppling från våra besökare uppskattas och bidrar i hög grad i vårt ständiga arbete med att utveckla Rackstadmuseet till ett värdefullt besöksmål.

Återigen Tack och varmt välkomna tillbaka !

Trevlig sommar och många soliga hälsningar från alla oss i Taserud!

Museichef

Resenärer som tittade på Rackstadmuseet tittade också på

Arvika, Värmlands län

Besökt Rackstadmuseet? Berätta vad du tyckte!