“Pärla - missa det inte”

Rackstadmuseet
Rankad som nr 2 av 12 saker att göra i Arvika
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Ägarbeskrivning: Rackstadmuseet är ett museum över de konstnärer som ingick i målargruppen Rackstadkolonin vid det förra sekelskiftet, bl a. Gustaf Fjaestad, Björn Ahlgrensson och Fritz Lindström. I museets samlingar ingår även konsthantverk som har och haft en viktig roll i Arvikas kulturbygd. Museet visar också tillfälliga utställningar, både historiska och samtida konstnärskap lyfts fram. Dessutom kan man under sommarsäsongen besöka Christian Erikssons Oppstuhage som är skulptörens egen ateljé med mängder av verk och möbler från tiden. På Rackstadmuseet kök & café kan du äta eller fika hemlagat under museets öppettider, slå dig ner inne i restauranten eller ute i museiparken när vädret tillåter! Veckans meny hittar du alltid på hemsidan.
Praktisk information: Mat finns att köpa, Anpassat för rullstol
Omdömet skrevs 1 april 2018 från mobil enhet

Vackert litet konstmuseum. En pärla! Vi såg en tillfällig utställning och även de permanenta. Sedan handlade vi i butiken också.

Tack Carolina F

Omdömet skrevs 19 augusti 2017 från mobil enhet

Sista stoppet på vår rundtur blev rackstadsmuseet. Där var det intressant med historien om hur Rackstads kolonin bildades. Fin utställningshall och mycket bra och trevlig information från personalen.

Tack klaraslena
Omdömet skrevs 15 augusti 2017

Rackstadmuseet ligger cirka 2 km nordöst om Arvika centrum.
Museet har ljusa, luftiga utställningshallar samt museibutik och café. På övre plan finns en permanent utställning med målningar av de fem konstnärer som i början av 1900-talet bildade Rackstadkolonin, verk av konstnären Fritz Lindström gillade jag bäst. I bortre delen av övre plan finns tillfälliga utställningar, vid mitt besök i juli 2017 en utställning "Intima interiörer" av målaren Stefan Johansson samt en utställning "Monumental modernism" av målaren Axel Törneman. Mycket fascinerande att se verk av två målare med så helt olika stil och sannolikt helt olika personlighet - den lugna och försiktige i jämförelse med den kraftfulle och grandiosa. I nedre plan bland annat en fin utställning om Ulla Nilsson och hennes keramik "40 år i keramikens och konsthantverkets tjänst". Dessutom vill jag även nämna det fina salsskänkskåp som 1905 komponerades av arkitekt Carl Westman och tillverkades av bröderna Eriksson i Arvika.

Rekommenderar starkt besök till Rackstadmuseet för alla med konstintresse, museet är en stor konstupplevelse!

Tack 893gunnarr
Omdömet skrevs 28 juli 2017 från mobil enhet

Snabbesök efter O-Ringen. Trevligt och mysigt. Bra konst och butik. Mycket god fika med paj och kaffe.
Vi kommer tillbaka om vi har vägarna förbi och då med mer tid.

Tack Utlangan
Svar från företaget:Svarade 30 juli 2017

Hej och tack för att ni tog er vägen förbi Taserud! Vad roligt att höra att ni uppskattade ert besök hos oss!
Varmt välkomna tillbaka!

Många sommarhälsningar från oss på Rackstadmuseet!

Anna Skoglund

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 17 juli 2017 från mobil enhet

Som superamatör i konstvärlden tror jag att det är viktigt att låta konstverken framföras fritt och självständigt eller i den miljö det var tänkt från början. Det första lyckas man med. Roligt med hyllningen av de lokala förmågorna. Höjer betyget ett snäpp för de konstintresserade

Tack Peter E
Svar från företaget:Svarade 27 juli 2017

Tack för de fina raderna!
Det gläder oss mycket! Du är ingen superamatör i konstvärlden utan tvärtom en mycket värdefull besökare som ger oss uppmuntrande feedback! Tack för det och många hälsningar från alla oss på Rackstadmuseet!

Anna Skoglund
Museichef

Resenärer som tittade på Rackstadmuseet tittade också på

Arvika, Värmlands län
Arvika, Värmlands län

Besökt Rackstadmuseet? Berätta vad du tyckte!