“Mycket intressant”

Information om sevärdheten
Avgift: Ja
Rekommenderad vistelselängd: 2-3 timmar
Omdömet skrevs 30 mars 2018 från mobil enhet

Salt är en av huvudorsakerna till Krakows välstånd under hundratals år. Gruvan har funnits i över 700 år. Slutade användas pp 90-talet och hästar (som fick jobba och bo under mark i ca 20 år) användes fram tills dess. Mer än 20 km gruvgångar och flera 100 meter djup. Informativt, mycket intressant men ganska mycket att gå (1-2 km) och ca 700 trappsteg ned (hiss upp) så ha bra skor.

Med tur från Krakow går det enkelt och smidigt men det går att ta tåg själv direkt från Krakow och gå till gruvan.

Tack Lars W

Omdömet skrevs 24 mars 2018 från mobil enhet

Förra året var jag i Krakow och missade Saltgruvan och i år åkte jag tillbaka för att uppleva detta fantastiska stället. En upplevelse utöver det vanliga. Dock inget för den klaustrofobiska typen då man befinner sig ca 130 m under marken.

Tack veddi82
Omdömet skrevs 23 mars 2018

Ett av de häftigare ställe som jag varit på. Enormt snyggt detaljarbete i allt. Vi fick en fantastisk trevlig guide som var påläst och mycket kunnig.
Den enorma kyrksalen var verkligen makalös.

Tack Christer W
Omdömet skrevs 27 februari 2018 från mobil enhet

Gruvan i sig är fantastisk och väl värt ett besök. Tyvärr drogs upplevelsen och betyget ned av en oengagerad guide och ett väldigt dåligt ljud i de hörlurar man fick för att lyssna på guiden. Tror att detta besök hade kunnat vara så oändligt mycket bättre med en mer engagerad guide och och att guiden hade haft en bättre mikrofon typ headset än den lilla dosan som nu användes för att prata i.
Var det värt tiden och pengarna? Ja, men med viss tvekan.

Tack Mats_Ekelund
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 31 december 2017 från mobil enhet

Många trappsteg nerför blev det men hiss upp. Mycket folk men det flöt på rätt bra. Mycket intressant och vackert. Ta gärna med något att dricka.

Tack Thomas F

Resenärer som tittade på Saltgruvan i Wieliczka tittade också på

Kraków, Lesser Poland Province

Besökt Saltgruvan i Wieliczka? Berätta vad du tyckte!