“Rörande minnesplats”

och över
Budapest City Walk i judiska kvarteren
Rankad som nr 4 av 615 saker att göra i Budapest
Omdömet skrevs 31 mars 2018 från mobil enhet

Hittade denna plats strax nedanför parlamentet. Finns ingenting där som berättar historien bakom tyvärr. En gripande plats. Tyvärr en hel del människor där från andra världsdelar som inte riktigt förstod och respekterade den fruktansvärda tragedin utan snarare såg det som ett bra ställe att sitta och posera på...

Tack larsun

2024 av 16 492 omdömen

Omdömet skrevs 30 mars 2018 från mobil enhet

Ett ställe där vi återigen påminns om att det hemska som många av våra medmänniskor blev utsatta för under andra världskriget .

Tack Chili8
Omdömet skrevs 18 mars 2018 från mobil enhet

Ett skrämmande minne över hur judarna i Budapest avrättades vid floden Donau. Skor gjorda i brons för att hedra de som avrättades.

1  Tack annika w
Omdömet skrevs 4 mars 2018

Vi promenerade ner till Donau för att se detta minnesmonument. När vi kom fram så fick vi rysningar i kroppen. Så hemskt att man i slutskedet av anda världskriget tog ut judiska män, kvinnor och barn och radade upp dem vid kanten av floden. De fick ta av sig skorna och sedan sköt man mot dem så att de skulle dö och trilla i floden. Någon berättade för oss att de som inte träffades fick gå tillbaka till gettot och leva med minnet och rädslan att bli utvald en annan dag. Tar er tid att gå dit och stanna upp en stund. Det är lätt att tankarna kommer in på vart vi är på väg i dagens Europa där extrema höger krafter växer. Synd att platsen saknar bra historisk information på engelska.

1  Tack Peter R
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 3 mars 2018 från mobil enhet

Väldigt gripande och berörande historia där judarna fick lämna sina skor kvar på kajkanten innan de blev avrättade.

Tack Tobisthlm

Resenärer som tittade på Minnesmonumentet ”Skorna” tittade också på

Besökt Minnesmonumentet ”Skorna”? Berätta vad du tyckte!