“Ett måste ”

Boka i förväg
Mer information
28,53 US$*
och över
Auschwitz-Birkenau självstyrt besök från Krakow ...
Rankad som nr 1 av 26 saker att göra i Oswiecim
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Avgift: Nej
Rekommenderad vistelselängd: Mer än 3 timmar
Omdömet skrevs 30 mars 2018 från mobil enhet

Auschwitz är ett av dessa absoluta måsten om man åker till Krakow eller tom en anledning att åka hit.

Ca 1,1 miljoner människor mördades i Auschwitz-Birkenau och själva "industrialiseringen" av mördandet är bara så fasansfull.

Otroligt att se rum fulla med människoår, skor, resväskor etc

Storleken får tanken att svindla.

Bra att ta en organiserad tur från Krakow
Ta bra skor ca 5 km promenad utomhus. Och om möjligt välj en dag med hyfsat väder (inget regn)

Tack Lars W

Omdömet skrevs 29 mars 2018 från mobil enhet

Som historieintresserad har jag sett mycket i mitt liv men detta var nog det största men samtidigt också det sjukaste jag någonsin har sett. Mycket bra guider. Ta med ungarna från mellanstadiet och uppåt.

1  Tack Michael B
Omdömet skrevs 27 mars 2018 från mobil enhet

På gott och ont har besökarantalet ökat rejält de senaste åren. Har du chansen att åka hit, så bör du göra det. Ta familj, släkt och vänner med dig!

Har besökt Auschwitz 1 och Auschwitz-Birkenau tio (10) gånger. Första gången var 2008. Nu förtiden har du mottagare och hörlurar när du guidas runt i Auschwitz 1. Det funkar alldeles utmärkt och är ett måste då det är oerhört mycket folk.

Jag och ett flertal elever upplever att rundturen i Auschwitz 1 går för fort och det känns som att vallas runt som ett får. Du är i princip i ständig rörelse och hinner inte reflektera över det du ser och hör. Det är baksidan med det ökade besökarantalet.

Guiderna är fantastiska. Kunskap och engagemang. Proffs.

Sedan några år finns det på Auschwitz 1 en säkerhetskontroll som påminner om flygplatsernas dito. Större väskor får ej medtagas.

Under de åren jag besökt Auschwitz-Birkenau, så har det hänt mycket. Finns i princip inte längre några baracker att gå in i då de håller för dåligt skick. Området är enormt stort. Bra skor och bra klädsel rekommenderas. Fixa så att du har guide även här. Ett annat alternativ är att ha läst på ordentligt innan. En rundvandring i lagom tempo tar 2 - 2,5h.

Tack Björn H
Omdömet skrevs 24 mars 2018 från mobil enhet

Alla borde åka till Auschwitz för att se och försöka förstå alla grymheter som ägt rum innanför taggtråden och vakttornen.

Många skriver att Auschwitz i mångt och mycket blivit en turisattraktion likt ett tivoli eller en nöjespark. Till viss del kan jag hålla med. Många visar bristande respekt då man flamsar, skriker och tramsar inne på området. Glada "selfies" tagna innanför staketen, skrik, gap och spring. Folk är upprörda över att man säljer godis och mat vid entrén och att man tar betalt för toalettbesök.

Fast det är ju ett måste att kunna köpa mat eller lättare förtäring för man spenderar minst tre timmar på detta område för att få ut något av besöket.

Pengarna för toalettbesöket (två Zloty) går alldeles säkert till att bevara museet och så även mycket av pengarna från försäljning av böcker, mat, godis med mera.

Om ni ska besöka Auschwitz så kosta på er en guide helst på ert språk, då får ni ut maximalt av besöket. En privat guidning i liten grupp gör det hela än mer värt.

Klä er efter väder. Birkenau är till 99% utomhus och det ligger på ett stort öppet fält så det blir väldigt kallt.

Besök gärna detta ställe, men var beredda på att ni kommer vara psykiskt slut efter tre timmar på denna hemska, avskyvärda plats där så ofattbart många människor fick sätta livet till....

Tack Skyddsvakt
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 23 mars 2018

Det värsta stället jag satt min fot på. Vi fick den bästa guidning jag har varit med om. Han visade sådan respekt för människorna som fick dö på detta hemska ställe.
Detta är mycket viktigt att besöka så att inget och inga glöms bort hur än hemskt det är att se detta vansinne.

Tack Christer W

Resenärer som tittade på Auschwitz-Birkenau State Museum tittade också på

Zator, Lesser Poland Province

Oswiecim, Lesser Poland Province

Besökt Auschwitz-Birkenau State Museum? Berätta vad du tyckte!