“Nationalgalleriet Prag”

Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 2-3 timmar
Omdömet skrevs november 26 2016

Nationelgalleriet betsår av ett antal separata enheter som finns på lite olika ställen på stan så man får planera sitt besök. Biljetten gäller dock i tre dagar och är billig så ingen panik om man inte hinner alla samlingar på en dag! Asiatsika är en den mest centrala och där visas även separatutställningar som t ex när jag var där Henri Rousseau. Asiatsika avdelningen är inte så stor men innehåller fina föremål från både Kina och Japan. Schwarzenberg och och Salmovskysamlingarna finna på samma ställe (vardin vinge i en och samma byggnad) uppe vid Slottet. Fina klassiska samlingar med tonvikt på tjeckisk konst. Missa inte vapensamlingen på vindsvåningen, spännande!

Tack 895lovisat

Omdömet skrevs juni 18 2016 från mobil enhet

Enorma tavlor med liknande varandra episka motiv. Storslaget så men som ensam aktivitet så tar man sig igenom det på ca 20 min

Tack jwejle
Omdömet skrevs april 17 2016 från mobil enhet

Prag är på alla sätt kultur! Besök och gör en tidsresa i konst och design från sent 1800 tal till nutid. Få insikt i landets egna konstnärer, men också de samtida franska giganterna. Kika på modernistisk arkitektur och design. Och ta en fika, men Se upp för vakterna. Jo, till kuriosan hör att denna koloss till byggnad ursprungligen byggdes som varuhus av Bauhaustyp. Efter 1949 mer kommunistiskt verksamhet och totalt förfall fram tom 1980 talets då rot till konsthall!

Tack Stephano G
Omdömet skrevs april 20 2015

Det ar alltid nagot som pagar dar. Lite marknad, Lite mat och dryck. Lite allt. Alltid massor av manniskor dar.Ett trevligt torg.

Tack s r
Omdömet skrevs oktober 22 2014 från mobil enhet

Intressant konst, av nationalkonstnären Mucha, med stort historiskt värde. Väl värt att se med tanke på landets ambivalenta ställning mellan öst/väst samt det germanska och det slaviska.

Öppet mellan 10-18 och kostade totalt ca 300 (1 vuxen + 1 student).

1  Tack Maria L

Resenärer som tittade på National Gallery in Prague tittade också på

Besökt National Gallery in Prague? Berätta vad du tyckte!