Spara
Höjdpunkter från omdömen
Mycket fin kyrka

Domkyrkan i Visby är väl värd ett besök. Mycket vacker både invändigt som utvändigt. Ligger mitt i ... läs mer

Omdömet skrevs 6 september 2020
MorganO69
Borås, Sverige
från mobil enhet
Se den ur gudomlig synvinkel (från höjden ovan)

Lite märkvärdig arkitektur (åtminstone för att vara i Sverige) gör den sevärd på utsidan. Inuti ... läs mer

Omdömet skrevs 19 augusti 2020
VeniUltra
Hallands län, Sverige
Läs alla 194 omdömen

Omdömet skrevs 19 juli 2018

Kyrkan är stor och fin. Jag blev mest fascinerat av utsidan. De svarta tornen är så pampiga när man kommer in till Visby sjövägen. Absolut värd ett besök.

Datum för upplevelsen: juli 2018
Tack ninahoumann
Omdömet skrevs 5 juli 2018

Trevligt och stillsamt att gå in i denna kyrka. Gratis inträde, vi tände ljus som vi satte i jättefina stora smidesljusstakar (kostar pengar med går att swisha). Finns mycket vackert att titta på.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Tack Kicki M
Omdömet skrevs 19 juni 2018

Kyrkan ligger centralt i Visby innanför ringmurarna. Kyrkorummet ger en lugn och ro. Finns flera olika platser för en stunds eftertanke - sköna soffor just innan för entrén; liten minnes plats offer i olika katastrofer (tsunamin; Estonia); regnbågskor - mycket stilfullt. Ganska sparsamt med dekorationer på väggar vilket gav ett stämningsfullt intryck. Utan tvekan en av Sveriges härligaste kyrkor

Datum för upplevelsen: juni 2018
Tack Yelverton T
Omdömet skrevs 3 april 2018 från mobil enhet

Det är så mycket stämning och skönhet i denna kyrka. När vi var där idag satt barnen och tecknade/ritade/målade! Båda fann inspiration och var stolta så de satt upp sina verk på tavlan med barnteckningar. Mycket trevligt för att låta barn få sin lugna och stillsamma plats i kyrkan.

Datum för upplevelsen: april 2018
Tack Charlotta L
Omdömet skrevs 9 november 2017 från mobil enhet

Sankta Maria är verkligen en vacker kyrka - både från insidan och utsidan.
Är du i Visby, då måste du bara se Sanka Maria Domkyrka.

Se den både utifrån och inifrån (gratis inträde).
Jag kan också verkligen rekommendera att se Domkyrkan ovanifrån från Nordeklint. Mycket vackert!
Antingen går du till Nordeklint uppför trapporna (många och ganska branta) bredvid kyrkan eller från stigen, en bit bredvid Nordeport.
Uppe på Nordeklint är det grusgångar och gräsmattor, och på slutet (vid Nordeport)(eller början, beroende på vilket håll man går åt) är det en lite knölig stig.
Men det är fantastiskt vackert med utsikt över Sankta Maria Domkyrka, Visbys ruiner och hustak!

Sankta Maria Domkyrka ligger centralt i Visby, innanför Ringmuren, nära Stora Tirget och diverse vackra ruiner.

Även om du bara är i Visby i en dag, måste du se Sankta Maria Domkyrka och utsikten från Nordeklint!

Datum för upplevelsen: november 2017
1  Tack Isepise