Vi åkte till Gotland för att fira pingst, bo bra och ha det trevligt. Vi hade bokat 3 st 3-bädds rum för två nätter och såg fram emot att bo på ett 4 stjärnigt hotell. Vistelsen blev dock allt annat än trevlig. När vi checkat in på lördagseftermiddagen, ville några av oss ta en dusch för att tvätta av sig resdammet, så upptäckte vi att inget varmvatten fanns. Så klart gick vi ner till receptionen för att informera om det. Då får vi veta att det sedan tidigare inte finns något varmvatten och inte heller kommer att finnas något varmvatten på hela helgen. Samtliga gäster i den flygeln skulle bo där utan att kunna duscha varmt. Det stod klart att personalen redan vid incheckningen, visste att inget varmvatten fanns men underlät att informera om det. Nå ge oss andra rum då sa vi, det går inte hotellet är fullbokat. ”Någon form av kompensation” utlovades, dock oklart i vilken form kompensationen skulle ges. Morgonen därpå så började vi göra oss i ordning för dagen. Med endast iskallt vatten i duschen, blev det inga långa stunder man stod där. Redan efter några minuter var fötterna bortdomnade av det kalla vattnet. Första personen duschade i några minuter, när det var dags för nästa person, så flöt plötsligt svarta skitflagor upp ur golvbrunnen och det satte stopp för mer duschande. Vi informerade receptionen om detta när vi gick för att äta frukost. När de...Vi åkte till Gotland för att fira pingst, bo bra och ha det trevligt. Vi hade bokat 3 st 3-bädds rum för två nätter och såg fram emot att bo på ett 4 stjärnigt hotell. Vistelsen blev dock allt annat än trevlig. När vi checkat in på lördagseftermiddagen, ville några av oss ta en dusch för att tvätta av sig resdammet, så upptäckte vi att inget varmvatten fanns. Så klart gick vi ner till receptionen för att informera om det. Då får vi veta att det sedan tidigare inte finns något varmvatten och inte heller kommer att finnas något varmvatten på hela helgen. Samtliga gäster i den flygeln skulle bo där utan att kunna duscha varmt. Det stod klart att personalen redan vid incheckningen, visste att inget varmvatten fanns men underlät att informera om det. Nå ge oss andra rum då sa vi, det går inte hotellet är fullbokat. ”Någon form av kompensation” utlovades, dock oklart i vilken form kompensationen skulle ges. Morgonen därpå så började vi göra oss i ordning för dagen. Med endast iskallt vatten i duschen, blev det inga långa stunder man stod där. Redan efter några minuter var fötterna bortdomnade av det kalla vattnet. Första personen duschade i några minuter, när det var dags för nästa person, så flöt plötsligt svarta skitflagor upp ur golvbrunnen och det satte stopp för mer duschande. Vi informerade receptionen om detta när vi gick för att äta frukost. När de andra i sällskapet ansluter till frukost, så kommer det fram att det även i deras rum var stopp i avloppet, fast i handfatet. Eftersom vi sedan skulle resa hem tidigt på måndagen, så ville vi ordna med den där utlovade kompensationen redan på söndagen. Vi får höra att de som bor i de rummen med stopp i avloppet ska få nya rum. Det visade sig att vissa av oss då fick bo i annexet tvärs över gatan. Ett 4- bäddsrum och ett dubbelrum kunde vi få byta till då stoppet i avloppet inte gick att åtgärda. Det 3:dje rummets gäster skulle få bo kvar i sitt rum, visserligen med fungerande avlopp men utan varmvatten. Personalen berättade att de haft kontakt hotellchefen på lördagskvällen, som sa att eftersom prisbilden var så billig, så kunde de endast sträcka sig till 20% återbetalning. Det gick vi emellertid inte med på då fler fadäser dykt upp. - 30 % mer kan jag inte ge er med tanke på prisbilden, sa receptionisten. Denna prisbild verkar vara en mycket viktig faktor, för hur mycket obehag man förväntas stå ut med. Det innebär att vi som då betalat 1200 kr/person för två nätter, anses bo för billigt och kan därmed inte anses som lika betydelsefulla, som de som betalat mer för rummen. Under lördagsnatten gick även hissen sönder och kunde inte heller den lagas innan det blev vardag. Då vi senare på söndagskvällen återkom till hotellet fick vi våra nya rum. Fyra bäddar i ett rum som inte var lämpat för mer än två. Man hade satt in en bäddsoffa där uttdragssängen var mycket obekväm. Det var mycket varmt i rummet, ingen AC och en mycket kraftig mögeldoft, som var extra stark i hallen utanför toadörren. Men det fanns varmvatten och t.o.m. golvvärme som var på för fullt. Det visade sig även att det 3:dje sällskapet fick ett nytt rum, en svit dvs 3 stora rum med 4 bäddar och ett större ”vardagsrum”. Detta rum var betydligt större och mer lämpat för 4 personer än det i det så kallade annexet. Troligen var golvvärmen i annexet på för fullt för att det var ett fuktigt rum. Det gjorde dock att mögeldoften blev extra tydlig. Vissa som låg i detta rum vaknade fick symtom nästan direkt och vaknade med huvudvärk samt kliande ögon. Vi fick alltså en kompensation med ett sämre rum!!
Personalen som jobbade under helgen måste ha blivit hårt ansatta av samtliga som bodde i vår flygel. Ingen vill ju bo på ett hotell utan varmvatten, stopp i avloppet och trasig hiss. Personalen på plats gjorde så gott de kunde. Den som däremot lyste med sin frånvaro var hotellchefen !! Det säger en del om hotellchefen som under en storhelg på ett 4 stjärnigt hotell, lämnar sin personal i sticket med upprörda gäster. Där vissa i personalen var så nya på jobbet att de inte kunde avgöra om frukosten på måndagen som var en röd dag i almanackan skulle serveras kl 7 eller om det var en vardag då det var måndag och frukosten då skulle starta 06,30. När sånt här händer är det minsta man kan begära, är att den som har beslutande rätt och har yttersta ansvaret för anläggningen, i egen hög person kommer till hotellet och hjälper personalen med detta. Vi fick i stället prata med en hårt prövad receptionist som uttryckte sig ohövligt och sa att vi propsade på att få en skälig kompensation!! Å ja visst ja, vi hade väl i hotellchefens ögon bott tillräckligt billigt från början då prisbilden var sådan. En annan sak som gör att vi inte kommer att välja strand hotell igen, är att deras parkering delvis finns på platser där det är oerhört trångt. Vi hade tack och lov inga stora bilar, men 2 meter breda gränder är inte lätt att manövrera i överhuvudtaget. När man väl kom upp på parkeringen, tyvärr med bortskrapad lack på höger bakskärm, delas den med privata platser för andra som bor där. Det innebar att det var mkt svårt att få plats med bilen. Att sedan ta sig ut från denna parkering via den 2 meter breda gränden igen var inte lätt. Aldrig mer Best Westerns Strand hotell i Visby.Mer
Visa färre