Omdömet skrevs 18 juli 2017

Hotellet är uppdelat i två delar; Ocean wing som är den finare delen och Garden wing. Vi bodde i Garden wing så vi hade inte den lyxiga altanen med badkar osv men det var nog så fint och lyxigt ändå.

På hotellet betalar man med sitt rumsnummer och sedan allt när man checkar ut. Det är smidigt att slippa ha med pengar. Det är dock väldigt dyrt på hotellet, en middag för 4 slutar lätt på över 1000 kr och det utan något speciellt och utan alkohol. En läsk vid poolen kostade nästan 40 kr vilket jämfört med övriga Malaysia är väldigt dyrt (men bor man på SL RR har man väl råd...)

Frukostbuffén är något av det absolut största och mest välfyllda jag någonsin sett. Det fanns precis allt från havregrynsgröt till chokladfontän. Vi tyckte det var helt galet och absolut för mycket, det blir nästan smaklöst med all denna mat i alla former.

Lunch och middag kan man äta på olika restauranger inom området. Man bokar bord i lobbyn. Den japanska restaurangen var toppen, speciellt Teppanyaki-delen. Italienska restaurangen var också bra. Den Indiska restaurangen var under renovering så den testade vi inte.

Rummen var underbara, sängarna sköna, badrummen fräscha och fina. Vi hade 2 connecting rooms vilket var toppen då jag reste ensam med 3 barn.

Vi gjorde ett par utflykter vilket barnen tyckte var roligt. De åkte Zipline och så vandrade vi i regnskogen men vi såg mest insekter. Vi hade redan sett så mycket roliga djur under våra 2,5 veckor på resa på Borneo innan så det var ok att vi inte såg så mycket djur där.

Det finns en shuttlebus som man kan åka in till stan med vilket vi gjorde. Den kostade pengar, ingen jättestor summa men ändå. Det finns gott om ställen att äta på inne i Kota Kinabalu om man tröttnar på vad hotellet kan erbjuda.

Hotellets SPA är ljuvligt. Man blir körd till det med minivan, omhändertagen på plats och massagen (traditionell) som jag provade var fantastiskt skön. All personal var lyhörd och verkligen serviceminded.

Hotellets personal var också underbar och lyhörd. De hjälpte till med precis allt och detta med ett leende.

Stranden är enorm men det var inte speciellt många som badade där. Det är inte smutsigt men naturligt "skräpigt", dvs det är grenar, blad osv utmed hela strandkanten. Det är egentligen inte äckligt eller farligt eftersom det inte är människosmuts som flaskor och plastpåsar men det är ingen paradisstrand heller. Poolområdet är fint och välunderhållet, poolen fin.

Om du är ute efter ett hotell som har allt och det lilla extra har du kommit rätt. Vi tyckte dock det var för mycket folk, för mycket charter och för "lyxigt". Vi ger betyget 4 av 5 på grund av att allt fungerade så himla bra och för att hotellet var fint, välskött och personalen underbar men egentligen var det inte alls ett hotell i just vår smak. Vi bor hellre på små hotell mitt ute i regnskogen.

Tips för att välja rum: Ocean wing är betydligt finare och lyxigare
  • Bodde här: juli 2017, reste med familjen
1  Tack mucklanmie
Omdömet skrevs 10 november 2016

Vi spenderade våra tre sista dagar på Borneo på Rasa Ria Resort. Och vilka dagar det blev! Detta är absolut ett av de bästa hotellen vi bott på! Taxi från KK kostade 90 MYR. och vi kom fram till paradiset Rasa Ria 45 min senare. Vi hade bokat Garden Wing med uppgraderade till Ocean Wing för 200 MYR per natt. Inte bara för de "benefits" som medföljde (fri minibar, spabad på balkongen, inbjudan till fördrink varje kväll, extra mer privat poolområde, frukost i lite lugnare restaurangen Ocean, mm) utan framförallt för att vi gärna ville ha ett lite större rum (2 vuxna och 2 barn, 11 och 14 år gamla). Rummet var verkligen rymligt, och mycket lyxigt. Det fanns t o m en "kuddmeny" om man hade speciella preferenser. Havsutsikt to die for över den fantastiska stranden och sydkinesiska sjön!

Frukosten var precis allt man kunde hoppas på, med både en väldigt omfattande buffet men också möjlighet att välja a la carte. Bröd, frukt, småvarmt, ägg, juicer, bakverk, kaffe, asiatiska rätter - allt av absolut högsta kvalitet!

Man är ganska låst till de fem restaurangerna som finns på hotellet, men de är också av väldigt god klass. Framförallt indiska Naan, där vi kanske åt vår bästa måltid under hela semestern.

Poolområdet är rymligt och trevlig, och personalen kommer med en kylbag med vattenflaskor så fort man satt sig. Det finns också en poolmeny med typ hamburgare, club sandwich, mm, plus smoothies och liknande, till helt ok priser (inte billigt, men inte galet dyrt på något sätt heller).

Stranden är gigantisk. Vi var nere och doppade oss några gånger men låg annars mest vid poolen.

En otroligt trevlig feature med hotellet är naturreservatet som ligger i direkt anslutning. Många aktiviteter att välja mellan. Vi gick på både Morning Trek (start 07.30, ca 2 h) samt Night Safari (start 19.00, ca 1 h) och fick se en hel del spännande djurliv, även om fokus kanske främst var på reptiler, kräldjur och andra "läskigheter" snarare än gulliga orangutanger (dessa var tyvärr flyttade till annan plats på Borneo). Utflykterna, med kunniga guider, var i alla fall väldigt uppskattade, inte minst av barnen. Glöm dock inte vatten, man svettas enorma mängder!

Personalen var avslutningsvis väldigt serviceminded och trevlig i alla delar av hotellet. Kan inte annat än ge högsta betyg på denna vistelse och vi återvänder mer än gärna!

• Bodde här: oktober 2016, reste med familjen
1  Tack Niclas L
Omdömet skrevs 10 september 2016 från mobil enhet

Efter en tur upp på toppen av Mount Kinabalu var vår vistelse här som balsam för själen. Otroligt vackert resort, ingenting att anmärka på mer än att det såklart kostar väldigt mycket. Tog en massagebehandling som var oförtjänt dyr kan jag tycka. Skönt absolut men svårt att njuta fullt ut pga priset. Hade gärna åkt tillbaka dit om jag har råd. Vår vistelse var en del av en rundresa i Asien tillsammans med familj (vuxna) men jag hade gärna återvänt dit och bokat deras vigselpaket ;-)

Bodde här: april 2016, reste som ett par
Tack Linda B
Omdömet skrevs 22 februari 2016

Fantastiskt boende, härligt isolerat från andra hotell. Det är dock ett stort komplex men av någon anledning märktes det inte av. Vi hade ett riktigt fantastiskt rum i Garden Ving - således inte med uppenbar havsutsikt eftersom de härliga, pampiga träden växte sig ståtliga. Härligt inrett rum! Om boendet är dyrt, så tillkommer förstås mat och dryck som håller samma prisklass om än inte riktigt av samma kvalité. På frukostbuffén finns det oerhört mycket att välja på och man skulle kunna njuta i oändlighet av maten, sällskapet och den vackra omgivningen.

Sport-teamet är mycket engagerat och jobbar hårt på att få med lata turister. Jag uppmanar er till att hänga på och ha kul! Få lite träning istället för att bara ligga vid poolen. Härliga utflykter finns också som nattvandring och se häftiga eller... otäcka spindlar! :)

Är det något som fungerade mindre bra var det service kring poolen. Det var inte alls självklart med beställning av lunch/tilltugg vid poolen. Tyvärr var det fanns det inte någonstans heller att ställa tallrikar - alternativt att personal kom och plockade bort rester - utan småfåglarna var givna gäster vid solstolarna. Det kan förstås ses mindre trevligt.

Ps. Är du morgonpigg tar du dig en fantastisk morgonpromenad kring golfbanan. För övrigt, sa jag att personalen är fantastiskt vänliga? Ds.

Tips för att välja rum: En våning upp - då vi såg en spottkobra (vilket vi fick reda på i efterhand) som säkerligen hade kunnat ta sig in på bottenvåningen...
  • Bodde här: april 2015, reste som ett par
Tack AnnaFlygarn
Omdömet skrevs 14 januari 2016

Vi hade 5 dagar, dvs. 4 nätter, med total avkoppling, med sol, vatten och god mat och dryck. Dessutom kombinerat med exkursioner ut i naturen för att titta på apor, orangutanger, vildsvin och massor av fåglar, blommor och träd. Borneo är fantastiskt!

• Bodde här: januari 2016, reste som ett par
Tack MagnusOEnell