Höjdpunkter från omdömen
Imponerande runsten

Gjorde en liten avstickare eftersom man hört så mycket om Rökstenen. Ett litet fint gratismuseum ... läs mer

Omdömet skrevs 3 oktober 2020
thomberg48
från mobil enhet
Rökpaus

En stor och vacker runsten i bra skick. Mitt ute på östgötaslätten. Tyvärr ingen förklaring vid ... läs mer

Omdömet skrevs 7 augusti 2020
Peter J
Örnsköldsvik, Sverige
från mobil enhet
Läs alla 45 omdömen

Omdömet skrevs 16 september 2019

Kul att se Sveriges mest kända runsten. Vilket jobb att knacka in alla dessa tecken. En bra och informativ utställning utomhus med mycket läsvärda informationsskyltar.

Datum för upplevelsen: september 2019
Tack 48Stoffe
Omdömet skrevs 3 april 2019

Finns det någon annan runsten i Sverige som är mer känd än denna, finns även avbildat på frimärke. Nästan 4 meter hög och 760 tecken slår den det mesta i runstensskrift. Sväng gärna av motorvägen och stanna till och sträck på benen samt gå runt stenen och titta. Detta kan REKOMMENDERAS.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Tack 418johnnyd
Omdömet skrevs 18 december 2018

En fin plats att besöka. Förutom själva Rökstenen finns här en åskådlig utomhus utställning med mycket bra information och historia. Dessutom rena, fräscha toaletter.

Datum för upplevelsen: april 2018
Tack Karin E
Omdömet skrevs 22 september 2018

Bra häftigt detta. Det var den magnifikaste runsten jag sett. Intressant utställning också där man kunde läsa allt om den och en butik som sålde tillhörande material.

Datum för upplevelsen: juli 2018
Tack QuePaso69
Omdömet skrevs 24 juni 2018 från mobil enhet

Vi besökte denna unika runsten och blev imponerade både av stenen i sig och av den utmärkta utställningen där hela historien förklaras pedagogiskt. Man får veta både hur uttydningen av runtecknen skett, och får sig till livs flera olika tolkningar av dikten och dessutom veta om hur livet såg ut när den skrevs. Verkligen värt ett besök, särskilt för den lingvistiskt och historieintresserade! Dessutom ligger platsen längs en fantastiskt vacker väg som slingrar sig genom östgötabygden.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Tack 482katt