Villa Il Paradisino
Villa Villoresi(Sesto Fiorentino)
  • Fri parkering
Ibis Firenze Nord Aeroporto(Sesto Fiorentino)
  • Fri parkering
Hotel Villa Stanley(Sesto Fiorentino)
  • Fri parkering
The Gate Hotel(Sesto Fiorentino)
Orbitz.com
Hotel Valmarina(Calenzano)
  • Fri parkering
Hotel La Villetta(Calenzano)(Mycket prisvärt!)
  • Frukost ingår
Hotel Real(Florens)
  • Kostnadsfritt internet
TripAdvisor
Omdömet skrevs 1 augusti 2016

Håller helt med föregående recensioner. Vi anlände till Villan med taxi från flygplatsen som endast tog 15 minuter och kostade ca 25€. Serena välkomnade oss med en rundtur på vingården samt till vårt rum. Vi bodde de flesta nätterna i lägenheten Melograno men även 2 nätter i ett rum med endast badrum och sovrum. Standarden är genomgående väldigt bra och vi saknade inte någonting. De har dessutom en utomhuspool samt en dusch om man vill svalka av sig i solen. När vi var där låg temperaturen på ca 35 grader och det var inga problem med AC i lägenheterna.

Serena var den enda systern som var hemma på gården för tillfället och vi var verkligen nöjda med hennes bemötande! Hon gjorde allt för att vi skulle trivas, vilket vi verkligen gjorde. Hon och Charlotte hjälpte oss att boka bord på restauranger, utmärka aktiviteter/restauranger på kartan m.m. Vi valde att vara med på fyra olika aktiviteter som Villan erbjöd. Pizza-marathon, vintur i Chianti, rundtur i Florens samt matlagningskurs. Vi inledde vår vistelse med pizza-marathon då de hade den samma dag som vi kom. Alla gäster samlades på kvällen runt borden och avnjöt pizzor utöver det vanliga tillsammans. Nästan alla råvaror är från vingården och vi var jättenöjda med denna upplevelse, absolut något man borde testa om man besöker Villan!

Nästa aktivitet var matlagningskursen med Serena. Dagen började med att plocka örter och grönsaker i trädgården för att sedan spendera eftermiddagen med att laga den mat vi senare skulle äta på kvällen. Vi fick med oss ovärderliga tips från Serena inom italiensk matlagning. Maten på kvällen smakade utsökt. Vi alla var otroligt nöjda med maten!

Vi valde även att ta en rundtur i Florens med hjälp av deras granne, Elena. En tjej som verkligen kan allt om Florens och som verkligen brinner för det hon håller på med! Detta var jättebra att ha som grund innan vi själva tog oss ann staden då Elena dessutom bjöd oss till gömda ställen dit turister inte når. Vi som inte är jätteintresserade av arkitektur och inte kunde insupa all den kunskap Elena kunde ge oss (och på grund av värmen!) skulle vi hellre tagit en tur på 2 timmar i stället för 3 timmar.

Den sista aktiviteten var en rundtur i Chianti för att besöka en vingård samt äta lunch. Vilken upplevelse! Om ni besöker Villan - se till att boka en dag med Michelangelo. Vi valde att börja turen på morgonen eftersom det blev väldigt varmt senare under dagen. Turen började med en biltur på ca 1 1/2 timme till Chianti. Väl där besökte vi en vingård med underbart gott vin och en fantastisk utsikt! Medans vi dessutom väntade på att få besöka vingården tog Michelangelo med oss till en liten by där det endast bodde ca 70 personer. De härliga kullarna dekorerade med vinträd tog aldrig slut. När vi var högst upp på bergen var vi uppe på ca 600 m höjd - den utsikten kan man inte fånga på bild!
Efter vingården åkte vi till en jättetrevlig restaurang för att avnjuta en lunch med underbar mat och underbar utsikt. Tyvärr minns vi inte vad den heter men Michelangelos vän bodde nära den restaurangen, om det kan hjälpa honom att minnas om ni bokar denna tur med honom.

Dagen därpå skulle vi bege oss hemåt och Serena var då så snäll att hon skjutsade oss till tågstationen som endast ligger 10-15 minuter bort. Vi hade mycket packning så det var väldigt snällt.

Kort och gott; en jättehärlig resa med många minnen och en resa vi aldrig glömmer!

• Bodde här: juli 2016, reste som ett par
Tack Vilhelm O
Omdömet skrevs 30 juni 2016

Firade min födelsedag med mina närmaste, vi var tio personer mellan 18 och 82 år och alla var överens om att detta var något av det bästa vi upplevt. Stället är underbart, jättestora lägenheter med tidstypisk inredning men ändå med alla bekvämligheter. Vi bodde i Gelso, Limonaia och Giuggiolo.
På min födelsedag hade vi bokat matlagningskurs med Serena för våra sex ungdomar. De började med att plocka grönsaker och örter i trädgården och spenderade sen hela eftermiddagen i köket i det stora huset, och lagade en fantastisk sjurätters middag som vi alla sedan avnjöt i den vackra matsalen. Ett minne för livet, kan verkligen rekommenderas!
Vår sista kväll eldades stenugnen upp och vi fick njuta av "Pizza Marathon", åtta eller nio olika jättegoda pizzor som delades i bitar och gissa om vi blev mätta!
Trädgården är ljuvlig, där växer en mängd frukter som vi fick plocka av, poolen bjöd på svalka och vi slappade under olivträden då det var över 30 grader när vi var där. Enkelt och snabbt att ta sig till Florens med tåg. VI gjorde också en heldagstur till Chianti med vinprovning och besökte några jättefina byar och den lilla staden San Gimignano. Toscana är verkligen fantastiskt!

• Bodde här: juni 2016, reste med familjen
Tack KarinMB
Omdömet skrevs 1 april 2016 från mobil enhet

Firade min födelsedag i denna fantastiska miljö. Husen är från 1500-talet. Upprustade på gammalt vis. Gården är på 5 hektar och ägs av en familj. Två döttrar som har hand om boendet. Vi var där precis när våren kom till Sesto Florentino och det var helt underbart. Hela orten är fantastisk. Små fantastiska restauranger och caféer som har underbara bakverk.
Varje morgon stod det 10 st ägg från deras höns på bordet. Handlade runt knuten skinkor och mozzarella och färsk bröd och satt i det stora köket eller ute på gården och åt frukost.
Firade min födelsedag i stora huset där alla familjemedlemmar hjälptes åt. Jag tror vi åt sju eller åtta små italienska rätter som vi bestämt själva. Vi åt maten i ett ljuvligt rum med gamla men vackra föremål runt omkring oss. Så är det någon som vill uppleva något utöver det vanliga, kan jag verkligen rekommendera det av hela mitt hjärta.

Bodde här: april 2016, reste med familjen
1  Tack Inga-Lena L
Omdömet skrevs 18 februari 2015

Jag återvänder gärna hit igen! Omgärdad av en hög mur, med medeltida byggnader, en fantastisk trädgård, med vin, olivträd, kryddväxter och grönsaker. Det finns en enkel pool att svalka sig i. Familjen bjuder på grönsaker och frukt, och de säljer sin egenproducerade, fantastiskt goda olivolja (kryddigt pepprig med lång eftersmak). Köken är fullständigt utrustade. För snart två år sedan firade jag min 50-årsdag här, tillsammans med min fru, mina barn, barnbarn och mågar. Nu i fjol bodde jag här när jag var i Florens på tjänsteresa. Enkelt att ta sig in till Florens - och billigt. Detta är helt klart ett alternativ även för storstadssemestern. Prismässigt hamnade jag på samma belopp som ett hotell i city, men istället fick jag del av den paradisiska grönskan och lugnet i Villa il Paradisino. Man är helt säker på att man bor på landet, men utanför murarna börjar Sesto Fiorentina. Det är skapligt nära till kafeer, restauranger och snabbköp. Någon/några gång/er i veckan anordnar familjen även middag uppe i villan, ibland med rundvisning av salongerna. Även matlagningskurser. Det är fullständiga 7-rättersmiddagar det...

Tips för att välja rum: Till rummen i tornet är det förstås trappor, annars är det skapligt lätt även för rörelsehindrade häe.
  • Bodde här: oktober 2014, reste i arbetet
1  Tack Widforss
Omdömet skrevs 22 september 2013

Villa Il Paradisino är ett helt fantastiskt ställe! Boendet är helt unikt. Har haft förmånen att få se alla rummen, alla olika men lika underbara, möblerade med vackra antika möbler. Rent och fräscht. Välutrustade kök för tillagning av Toscanska läckerheter.
Trädgården är stor, där kan man flanera runt och titta på en massa olika träd,smaka på söta skolmogna druvor,tomater fikon,granatäpplen, en massa olika örter.........
Där finns också höns och ankor.
Poolen är tillräckligt stor för att ta sej en liten simtur i och efteråt kan man ligga under ett olivträd o bara njuta av lugnet och tystnaden innanför muren. Utanför den lilla oasen susar bilarna förbi, men av detta märker du inget.
En liten promenad på 20 min. Tar dej till stationen och på 15-20 minuter kliver du av mitt i fantastiska Florens.
Det bästa av allt är dock systrarna Costanza och Serena som driver stället. Två helt underbara personer som gör ALLT verkligen ALLT för ALLA sina gäster. Ett sånt bemötande har vi aldrig upplevt någon annanstans!
Costanza och Serena kan även under en hel eftermiddag/kväll introducera dej i den Toscanska matlagningskonsten. En fantastisk upplevelse, där man lagar en 7 rätters måltid i Villans enorma vackra kök och sen får avnjuta den i den fina matsalen.
En vistelse i Villa Il Paradisino är verkligen något utöver det vanliga, både när det gäller boende, miljö och bemötande. Det här var vår andra resa hit och nästa år åker vi igen!!!

• Bodde här: september 2013
1  Tack annicaff