Omdömet skrevs 1 april 2016 från mobil enhet

Firade min födelsedag i denna fantastiska miljö. Husen är från 1500-talet. Upprustade på gammalt vis. Gården är på 5 hektar och ägs av en familj. Två döttrar som har hand om boendet. Vi var där precis när våren kom till Sesto Florentino och det var helt underbart. Hela orten är fantastisk. Små fantastiska restauranger och caféer som har underbara bakverk.
Varje morgon stod det 10 st ägg från deras höns på bordet. Handlade runt knuten skinkor och mozzarella och färsk bröd och satt i det stora köket eller ute på gården och åt frukost.
Firade min födelsedag i stora huset där alla familjemedlemmar hjälptes åt. Jag tror vi åt sju eller åtta små italienska rätter som vi bestämt själva. Vi åt maten i ett ljuvligt rum med gamla men vackra föremål runt omkring oss. Så är det någon som vill uppleva något utöver det vanliga, kan jag verkligen rekommendera det av hela mitt hjärta.

Bodde här: april 2016, reste med familjen
1  Tack Inga-Lena L
Omdömet skrevs 18 februari 2015

Jag återvänder gärna hit igen! Omgärdad av en hög mur, med medeltida byggnader, en fantastisk trädgård, med vin, olivträd, kryddväxter och grönsaker. Det finns en enkel pool att svalka sig i. Familjen bjuder på grönsaker och frukt, och de säljer sin egenproducerade, fantastiskt goda olivolja (kryddigt pepprig med lång eftersmak). Köken är fullständigt utrustade. För snart två år sedan firade jag min 50-årsdag här, tillsammans med min fru, mina barn, barnbarn och mågar. Nu i fjol bodde jag här när jag var i Florens på tjänsteresa. Enkelt att ta sig in till Florens - och billigt. Detta är helt klart ett alternativ även för storstadssemestern. Prismässigt hamnade jag på samma belopp som ett hotell i city, men istället fick jag del av den paradisiska grönskan och lugnet i Villa il Paradisino. Man är helt säker på att man bor på landet, men utanför murarna börjar Sesto Fiorentina. Det är skapligt nära till kafeer, restauranger och snabbköp. Någon/några gång/er i veckan anordnar familjen även middag uppe i villan, ibland med rundvisning av salongerna. Även matlagningskurser. Det är fullständiga 7-rättersmiddagar det...

Tips för att välja rum: Till rummen i tornet är det förstås trappor, annars är det skapligt lätt även för rörelsehindrade häe.
  • Bodde här: oktober 2014, reste i arbetet
1  Tack Widforss
Omdömet skrevs 22 september 2013

Villa Il Paradisino är ett helt fantastiskt ställe! Boendet är helt unikt. Har haft förmånen att få se alla rummen, alla olika men lika underbara, möblerade med vackra antika möbler. Rent och fräscht. Välutrustade kök för tillagning av Toscanska läckerheter.
Trädgården är stor, där kan man flanera runt och titta på en massa olika träd,smaka på söta skolmogna druvor,tomater fikon,granatäpplen, en massa olika örter.........
Där finns också höns och ankor.
Poolen är tillräckligt stor för att ta sej en liten simtur i och efteråt kan man ligga under ett olivträd o bara njuta av lugnet och tystnaden innanför muren. Utanför den lilla oasen susar bilarna förbi, men av detta märker du inget.
En liten promenad på 20 min. Tar dej till stationen och på 15-20 minuter kliver du av mitt i fantastiska Florens.
Det bästa av allt är dock systrarna Costanza och Serena som driver stället. Två helt underbara personer som gör ALLT verkligen ALLT för ALLA sina gäster. Ett sånt bemötande har vi aldrig upplevt någon annanstans!
Costanza och Serena kan även under en hel eftermiddag/kväll introducera dej i den Toscanska matlagningskonsten. En fantastisk upplevelse, där man lagar en 7 rätters måltid i Villans enorma vackra kök och sen får avnjuta den i den fina matsalen.
En vistelse i Villa Il Paradisino är verkligen något utöver det vanliga, både när det gäller boende, miljö och bemötande. Det här var vår andra resa hit och nästa år åker vi igen!!!

• Bodde här: september 2013
1  Tack annicaff
Omdömet skrevs 2 augusti 2013

Vi sökte på iPhonen när vi var på väg ner mot Italien ( Vi körde obokat och löste boendet allt eftersom vi fortsatte på färden)...Fann Villa il Paradisino...redan vid telefonkontakten fick jag känslan av kvalite och att det här är ngt bra! Väl framme så hälsades vi av systrarna Costanza och Serena (Knut som är Costanzas trevlige norske pojkvän hjälper också till!)...Villa il Paradisino ligger i Sesto strax utanför Florens, det är en gård som låter gästerna komma Toscana in på livet...Serena och Costanza är supertrevliga och håller en mycket! hög servicenivå...de är så måna om dig...Lägenheter och allting håller mkt hög klass, man kan plocka grönsaker från odlingarna och bada i den härliga poolen! Jag är ganska kräsen vad gäller kvalite men det här är riktigt bra, vi kommer att boka in oss snart igen!!
Mikael, Ulrika, Gustaf och Ebba

• Bodde här: juli 2013, reste med familjen
2  Tack Mikael K
Omdömet skrevs 30 juli 2013

Det finns inget bättre att spendera en vecka med hela familjen.
Vi uppskattade hela vistelsen, med all service och alla måltider som Costanza och hennes familj serverade, Costanzas matlagning liksom trädgården, pation, köket och alla rum.

Tips för att välja rum: Det är genomgående stora rum och välutrustade kök. De olika lägenheterna har olika karaktär, men det går inte att välja fel. Alla är vackra och personliga.
  • Bodde här: juli 2013, reste med familjen
1  Tack Widforss