“Bara ok mat men bästa servicen”
Omdöme om Thörnströms Kök

Thörnströms Kök
Rankad som nr 2 av 1 444 Restauranger i Göteborg
Beskrivning: Thörnströms Kök öppnade 30 april 1997. Fjorton år senare fick vi vår stjärna i Guide Michelin. Vi har drygt 55 sittplatser i restaurangen och ett diskret chambre separée för 8 personer samt Kockbaren med 9 drop in platser. Thörnströms Kök erbjuder modern skandinavisk och regional matlagning. Vårt arbete med mat och dryck står i ständig utveckling. Inspirationen är oändlig och tillsammans med våra kreativa medarbetare når vi höga höjder – himmelska höjder kanske vi kan säga nu, med en stjärna i skafferiet. Thörnströms Kök ägs av Anne och Håkan Thörnström som driver restaurangen tillsammans med kökschef Billal Andersson, restaurangchef Maja Hempel och överordnande restaurangchef Peter Halldén.
Omdömet skrevs 1 april 2018 från mobil enhet

Det var svårt att välja från menyn då nästan alla rätter hade märkliga inslag. Vi var tre i sällskapet varav två ville äta en 4-rättersmeny. Detta nekades vi pga. ”regeln” om att alla i sällskapet var tvungna att äta menyn. Dum regel!

Jag som tog ankan till huvudrätt blev inte nöjd, de som tog fisk (piggvar) blev mer nöjda. Efterrätten, en brödpudding med kumminglass, var okej men absolut inte mer än så. Maten saknade det lilla extra vad gäller smak. Det lilla extra hade dock servisen. Vår servitör var en de trevligaste jag har upplevt! Hon gjorde allt för att göra vår kväll bra och mötte oss fint i våra funderingar och krav gällande dryck och specialkost. Hennes bemötande och agerande var exemplariskt och gav en känsla av lyx. Tack vare hennes insats blev restaurangbesöket mycket bra!

2  Tack Fredrik D

Omdömet skrevs 30 mars 2018 från mobil enhet

Svenska råvaror som varsamt tillagats med smaker som lever kvar i sinnet. Perfekt service och mycket trevlig personal. Roligt att Maestro själv gick ut och hälsade på gästerna:)

Tack Lena K
Omdömet skrevs 26 mars 2018

Lugn trivsam lokal, bra service.
Vi tog 6-rätters med tillhörande vinpaket.
Startade med lite bubbel, till detta bjöds det på någon slags chips med en väldigt god röra med renkött.
Därefter fick vi en liten råbiff, som enligt min råbiffsälskande kompis, var väldigt bra.

Första rätten som var Pilgrimsmussla och Torsk var inte alls i vår smak.
Smakade som gammal fisk luktar. Fick inte ner denna rätt trots att vi försökte dränka den med tillbehören.

Andra rätten, Vinterkål, var kvällens höjdare. Kanongott och passade verkligen bra tillsammans med ett speciellt Tokajvin.

Tredje rätten, Torsk, var väldigt god, även om det var svårt att både lokalisera och få grepp om torsken under selleritäcket.

Fjärde rätten, Anka på flera vis, får betyget knappt godkänt.
Har ätit anka på andra vis, som varit mycket bättre. Passade inte våra smaklökar i alla fall.

Femte rätten, Ost, 3 hårdostar och 1 Roquefort, var helt ok. Hade kanske räckt med 2 hårdostar då jag gärna ätit mer av Roquefort. Serverades med ett väldigt gott Sauternesvin.
Överlag så höll vinerna bra klass

Sjätte rätten, Hjortron, var ganska mastig och påminde om smuldegspaj.
Inget vi var sugna på att avsluta en flerrätters med. Glassen åts upp men det mesta andra lämnades. Ganska oväntad dessert till en sexrätters.

Vi avslutade med en dubbel espresso och cognac.
Espresson var sur och smakade vidrigt!
Gick ej att dricka upp.
Att det dessutom inte finns koffeinfritt kaffe på en sån här restaurang är anmärkningsvärt.

Har haft planer under många år att gå hit och äta.
Nu är det gjort och jag kommer troligtvis inte tillbaka.

1  Tack 61peme
Omdömet skrevs 25 mars 2018 från mobil enhet

Vi satte ihop en trerätters från a la carte menyn allt var mycket välsmakande, kan definitivt rekommenderas!

Tack forsberglinnea
Omdömet skrevs 25 mars 2018 från mobil enhet

Maten var Magiskt god och servicen var helt fantastisk. Det är bara ett måste om msn gillar härliga smakupplevelser

Tack Karin H

Resenärer som tittade på Thörnströms Kök tittade också på

Göteborg, Västra Götalands län

Besökt Thörnströms Kök? Berätta vad du tyckte!