“Göteborgs bästa restaurang”
Omdöme om SK Mat & Människor

SK Mat & Människor
Rankad som nr 1 av 1 414 Restauranger i Göteborg
Omdömet skrevs 1 april 2018 från mobil enhet

Vi åt en sexrätters och delade på ett premium vinpaket till det och när vi några timmar senare lämnade var vi så nöjda! Maten var helt fantastisk och vinerna var verkligen något utöver det vanliga. Ganska stora portioner för att vara en sexrätters så man behöver inte bli orolig för att gå därifrån hungrig.

Lokalen är dessutom superfint inredd. Rekommenderas varmt till alla som gillar mat och fantastiska råvaror. Vi kommer definitivt tillbaka!

Tack Caroline H

2024 av 497 omdömen

Omdömet skrevs 28 mars 2018

Min man och jag besökte SK Mat & Människor för att fira vår tid tillsammans, en vecka innan gjorde jag reservationen sedan ska det bekräftas 48 timmar innan besöket. Lokalen känns enkel och är inte så stort. I skandinavisk stil. Vi fick vårt bord och kvällen började men massor med förväntningar.

Vi valde att äta, 6 rätter med motsvarande vinpaket.
Vi började med Rödbeta med brynt smör, dragon och svarta vinbär. Trodde inte att rödbeta skulle vara så god en kombination med vinbär var det sagolik.

andra rätten blev Stenbitsrom med fänkål, dill och krispigt kycklingskinn, otroligt hur fänkål kan matcha en sådan rätt. Mycket god.

Tredje rätten blev Skrei med rökt rom spetskål broccoli och blåmusslor. Första gången jag äter Skrei helt fantastiskt kombination med grönsakerna.

Fjärde rätten Svensk biff med timjan jordärtskocka och odlad svamp. Biffen var i sitt rätta element. Enormt god
Femte rätten Riven Almnäs tegel på veteflarn med fikon och valnöt. Tog det ordagrant men så var inte fallet mycket härligt sötma och sälta. Här fick vi äta med händerna. Praktiskt och behövligt.
Sjätte rätten och avslutningen blev kräm på gravad apelsin och vaniljglass och brioche. Det blev en underbar och sagolikt upplevelse. Hela menyn gick på 775 Skr per person. Vinet blev glasvis per varje rätt och hade en kostnad för sig.
Det blev en kavalkad av doft smak och känsla. Helt fantastiskt.
Personalen är kunniga om hur de ska presentera maten och vinet, är vänliga och tillmötesgående.

Det är värt ett besök och om jag har förstått rätt, menyn ändras beroende på vad som finns att köpa i närområde. Årstiden påverkar också hur menyn komponeras. Du ser kockarna förberedda maten.

En underbar kväll hade vi. Det tackar vi för.

Kuriösa: S K Mat & Människor är med i Michelin guide och behåller sin stjärna.
I februari 2018 vann SK Mat & Människors medarbetare Henric Herbertsson "Årets unga kock 2018", en tävling öppen för kockar under 27 år, och han är därigenom kvalificerad för världsfinalen i Taiwan i september.

Tack Maria C
Omdömet skrevs 21 mars 2018 från mobil enhet

Otroligt gott. Servicen var utmärkt och stämningen trevlig. "Choklad" är den godaste efterrätten jag ätit.

Tack Eddie M
Omdömet skrevs 14 mars 2018 från mobil enhet

Vill tacka Stefan med personal för att ni förgyllde vår bröllopsdag. Vi har ätit på väldigt många ställen runt om i världen men aldrig stött på sådant värdskap i världsklass. Stort tack för underbar mat perfekt matchat vin och helt fantastisk service. Vi kommer definitivt tillbaka.

Tack Martin H
Omdömet skrevs 11 mars 2018

Vi var 4 personer som firade en födelsedag med ett "finare" restaurangbesök. Med höga förväntningar beställde vi 6 rätters avsmakningsmenyn med premium vinpaket. Det är inte billigt men kan man ska man!! Rödbetor, stenbitsrom, skreitorsk, biff, ost & glass med bröd kommer in ackompanjerade av ett noga utvalt vin. Fantastiska smaker som passar ihop med varandra i alla rätter. Min ända reservation är stenbitsrommen som smakar kyckling, varför? Kaffet efter maten var otroligt gott, bra utbud av avec med flera ovanliga sorter. Tack för en fantastisk kväll

Tack Urban C

Resenärer som tittade på SK Mat & Människor tittade också på

Göteborg, Västra Götalands län

Besökt SK Mat & Människor? Berätta vad du tyckte!