“Trevlig eftermiddag på hemmaplan”

Västmanlands läns museum
Rankad som nr 9 av 49 saker att göra i Västerås
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: På Karlsgatan 2 mitt i stan ligger vårt och ditt länsmuseum. Museet är öppet för alla och delar lokaler med Västerås konstmuseum. Hos oss finns det mycket att välja på. Du kan besöka våra utställningar, gå på visningar eller få hjälp av vår personal som svarar på dina frågor om till exempel arkiv med gamla böcker och föremål eller hur man kan vårda gamla byggnader. Du kan studera och läsa böcker i vårt faktarum eller bara vila en stund i kaféet, där du kan äta lunch eller fika. Du kan också handla i museets butik. Vi har ansvar för länets kulturarv, sådant som finns kvar från förr och vi vill ge besökarna en möjlighet att uppleva och lära sig något nytt genom till exempel föreläsningar, visningar, utställningar och projekt.
Praktisk information: Aktiviteter för större barn, Skåp/förvaring, Barnvagnsparkering, Mat finns att köpa, Aktiviteter för små barn, Anpassat för rullstol, Trappor/hiss
Omdömet skrevs 31 juli 2018 från mobil enhet

Mycket bra utställningar, bra utbud på caféet, AC och gratis inträde. Det jag trodde skulle bli en snabbvisit fyllde en hel eftermiddag för mig och 5-åringen.

Tack Jenny M
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 2 augusti 2018

Vad roligt att höra! Varmt välkommen åter. :-)

Omdömet skrevs 12 maj 2018

ASEA:s gamla industrikomplex Mimer började byggas 1911 och var länge centrum för bolagets produktion. På 1960-talet började utflyttningen till Finnslätten och efter ombildningen till ABB har området förvandlats i grunden. Lokalerna längs Karlsgatan har till exempel byggts om till hem för Västerås konstmuseum och Västmanlands läns museum komplett med ett hyfsat prisvärt café. Vi besökte Länsmuseet en förmiddag i maj och fann ett modernt och riktigt trevligt upplagt museum där man kan lära allt om Västerås med omnejd. Det som lockat oss hit var emellertid specialutställningen "Folkhemmets rum" med 135 bilder från 1930-60-tal. Intressant och roligt att minnas sin ungdoms miljöer, fri entré dessutom.

Tack Robert A

Tack för ert besök och den härliga recensionen. Varmt välkommen tillbaka!

Omdömet skrevs 7 april 2018 från mobil enhet

I stort sett allt i utställningen är anpassat så barn kan leka där. Mycket tråkigt då det är en fin samling med bra pedagogiska idéer och det är väl inte meningen att man exkluderar vissa besökare som inte är där med barn? Viktiga historiska händelser, t.ex. hur staden och dess invånare påverkades av Kalla kriget, göms undan för att ge plats för saker som barn och vuxna kan leka med.

1  Tack Bosse B
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 11 maj 2018

Vad tråkigt att du inte tyckte om utställningarna om Västmanlands historia på länsmuseet. För att förtydliga är detta inte en utställning om Västerås historia. I Västerås finns tyvärr inget stadsmuseum och vårt uppdrag som länsmuseum är att berätta länets historia. Eftersom det handlar om en period på ca 10 000 år från forntid till år 2000 blir det ett urval och inriktning på olika teman i varje tidsperiod. Andra teman och berättelser måste tyvärr väljas bort. Utställningarna vänder sig till alla åldrar; det har varit viktigt för oss att även inkludera barnen och inte anordna särskilda barnhörnor. Därför finns lekmiljöer mitt i utställningen bland faktatexter och föremål. Vår tanke är att skapa generationsövergripande möten och förhoppningsvis nyfikenhet och intresse för historien. För den som vill veta mer finns våra så kallade basstationer i utställningarna där det finns mer fakta att läsa i skärmar. Det koncept vi valt kanske inte passar alla, men många har uttryckt positiv kritik - både barn och vuxna. Varmt välkommen åter!

Omdömet skrevs 22 februari 2018 från mobil enhet

Finna alltid något att se och uppleva på länsmuseet i Västerås. Bra pedagoger med mycket kunskap och det är ofta roliga inslag som gör det spännande för både barn och vuxna.

Tack Jonna N

Tack för din recension och dina fina ord om våra pedagoger. Varmt välkommen åter!

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 15 november 2017 från mobil enhet

Ett väldigt imponerande och fräscht museum. Säkerligen ett toppenställe för skolklasser med massor av intressant information. Dock hade vi gärna sett mer om Västerås kronologiska utveckling. Kanske "missade vi skogen för alla träd".
Men vi går gärna hit igen med barnbarn.

Tack Klas F

Tack för din recension! För att förtydliga är detta inte en utställning om Västerås historia. I Västerås finns tyvärr inget stadsmuseum och vårt uppdrag som länsmuseum är att berätta länets historia. Eftersom det handlar om en period på ca 10 000 år från forntid till år 2000 blir det ett urval och inriktning på olika teman i varje tidsperiod. Andra teman och berättelser måste tyvärr väljas bort.
Utställningarna vänder sig till alla åldrar; det har varit viktigt för oss att även inkludera barnen och inte anordna särskilda barnhörnor. Därför finns lekmiljöer mitt i utställningen bland faktatexter och föremål. Vår tanke är att skapa generationsövergripande möten och förhoppningsvis nyfikenhet och intresse för historien. För den som vill veta mer finns våra så kallade basstationer i utställningarna där det finns mer fakta att läsa i skärmar. Varmt välkommen åter!

Resenärer som tittade på Västmanlands läns museum tittade också på

Västerås, Västmanlands län

Besökt Västmanlands läns museum? Berätta vad du tyckte!